TQDK-nın
gözdən salma kampaniyası nəyə xidmət edir? -
JURNALİST ARAŞDIRMASI
Test
tapşırıqlarının məhvedici
ağırlığı məktəb mühitinə
dağıdıcı təsir göstərir
(Əvvəli 27 aprel tarixli
sayımızda)
500-600 və 600-700 bal toplayan (yəni qəbul
imtahanlarını “5”-lə verən abituriyentlərin
sayının dinamikasına nəzər salaq. Çox təəssüf
ki, 2003-cü ildən əvvəlki abituriyent
jurnallarını əldə edə bilmədik. Amma əlimizdə
olan 2003-2008-ci illəri əhatə
edən 5 illik dinamikanı izləyək:
500-600 bal toplayanların sayı 2003-cü
ildə 1746 nəfər, 2008-ci ildə 4953 nəfər olmaqla,
artım 263% olmuşdur. 600-700 bal toplayanlarının sayı
2003-cü ildə 423 nəfər, 2008-ci ildə 1633 nəfər
olmaqla, artım 386% olub. (“Abituriyent” jurnalı, ¹12, noyabr, 2003,
səh.134, cədvəl 3.37; “Abituriyent” jurnalı, ¹11-12,
dekabr, 2008, səh.173, cədvəl 4.30). 10 illik dinamikanı
izləsək, bu rəqəmlər daha böyük olardı.
Keyfiyyətlə bağlı bir dinamika da göz
qabağındadır.
Qəbul olunan oğlan və qız abituriyentlərin
orta balının dinamikası
5 illik dinamikanı
izləmək üçün aşağıdakı mənbələrə
baxdıq: “Abituriyent” jurnalı, ¹ 12, noyabr, 2003, səh.133, cədvəl
3.36 və “Abituriyent” jurnalı, ¹ 11-12, dekabr, 2008, səh. 172,
cədvəl 4.29. Bu iki cədvəlin əsasında
müqayisə cədvəli yaratdıq.
İllər Azərbaycan bölməsi Rus bölməsi
Oğlan
Qız
Oğlan
Qız
2003 312,30 312,95 259,05 249,99
2008 388,15 424,35 377,81 408,88
artım 75,85 bal 111,40 bal 118,76 bal 158,89 bal
Keyfiyyətlə
bağlı daha bir irəliləyiş göz
qabağındadır. Təbii ki, 10 illik dinamikanı izləsək,
bu artımlar da kifayət qədər böyük olardı.
Abituriyent
hazırlığının səviyyəsinin dinamikası
barədə həqiqi vəziyyət belə olduğu halda,
TQDK sədrinin “təhsilin səviyyəsi aşağı
düşüb” deməsinin səbəbi nədir?
Göründüyü kimi, burda səbəb yoxdur, məqsəd
var.
Qəbul faizi aşağı necə
“düşür”?
Tələbə
Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyası bir qayda olaraq
respublika üzrə qəbul faizinin
ümumi təhsil pilləsinin bir göstəricisi kimi təqdim
edilir. Mətbuatın “təhsil eksperti” kimi təqdim etdiyi
şəxslər isə məsələnin mahiyyətini
anlamadan bunun 30%-dən də aşağı olmasını Təhsil
Nazirliyinə irad tuturlar. Amma
burada da TQDK və “təhsil biliciləri” yanlış
yoldadırlar. Bəllidir ki, Azərbaycanda tələbə qəbulu
qəbul planına uyğun aparılır və qəbul
olanların sayı plandan artıq ola bilməz. Məsələn,
2011-ci ildə ali məktəblərə qəbul planı
(31365 nəfər) abituriyentlərin sayının (107484 nəfər)
təxminən 29%-ini təşkil edib. Yəni respublika üzrə
qəbul faizi bu rəqəmi aşa bilməz. Aydındır
ki, qəbul faizi, yalnız abituriyent sayından və qəbul
planından asılıdır. Abituriyentlərin
hazırlıq səviyyəsi ilə respublika üzrə qəbul
faizi arasında heç bir asılılıq yoxdur. Yəni
abituriyentlərin hamısı keçid balını toplasa
belə, onların ən çoxu 29%-i qəbul oluna bilər.
Ayrı-ayrı bölgələr üzrə isə sənədvermə
faizi müxtəlif olduğu üçün, bölgələr
üzrə abituriyent sayına görə
çıxarılan qəbul faizi əsasında onların
bir-biri ilə müqayisə edilməsi məntiqli deyil və
məsələyə diletant yanaşmadır.
Görünür, TQDK rəsmiləri bu cür populist
metodlarla kimlərisə aldada biləcəklərini zənn
edirlər.
Ayrı-ayrı
bölgələr üzrə məzun sayına görə qəbul
faizlərini də bir-biri ilə müqayisə edərək
bölgənin təhsili idarəetmə orqanının
işinə qiymət vermək düzgün deyil.
Çünki məzunların bir hissəsi birbaşa xarici
ölkələrin ali məktəblərinə sənəd
verir, bir hissəsinin isə sənəd verməməsinin səbəbi
məlum deyil. Bu halda, TQDK qəbul faizinə dair heç bir
elmi əsası olmayan bu “statistikası” ilə nədən cəmiyyətin
gözünə kül üfürür və bu “göstəricini”
təhsil işçilərinin gözünə soxur? Bu hər
zaman ölkəmizdə adı hörmətlə çəkilmiş
şərəfli müəllim əməyinə kölgə
salmaq deyilmi? Maraqlıdır ki, həm məzun, həm də
abituriyent sayının süni şəkildə
artırılması zamanı, eləcə də, qəbul
olanların sayının süni şəkildə
azaldılması zamanı qəbul faizi aşağı
düşür. Bəs TQDK bu işi hansı üsullarla həyata
keçirir?
Əvvəla,
tam orta təhsilini başa çatdırmayanları məktəbi
bitirənlər kimi məzun sayına əlavə edir, məzun
sayına görə qəbul faizini aşağı
salırlar (həmçinin, bölgələr üzrə).
(“Abituriyent” jurnalı, ¹12, dekabr, 2011, səh.125, cədvəl
1.71, eləcə də, səh. 166, bənd 1.5, səh.147, cədvəl
117). Qeyd olunan bu mənbələrdə tam orta təhsili başa
vurmayan (bitirməyən) və bu səbəbdən də
dövlət təhsil sənədi (attestat) almayan şagirdlər
məktəbi bitirən (məzun) adlandırılır. Bu o
demək deyil ki, TQDK başbilənləri
məktəbi bitirməyin nə demək olduğunu
anlamırlar. Sadəcə anlamaq
onların işinə yaramır. Anlamırlarsa, Təhsil haqqında Azərbaycan
Respublikasının Qanununun 1.0.21-ci və 12-ci maddələrinə
baxsınlar. Əgər həvəs göstərib baxsalar, görəcəklər ki,
tam orta təhsil dövlət təhsil sənədinin
(attestatın) verilməsi ilə başa çatır. Attestat
almayanlar məzun deyil, onlar gələcəkdə hansı ildə
buraxılış imtahanlarını uğurla verib attestat
alsalar, həmin ilin məzunu olacaqlar və attestatda da məktəbi
bitirmə vaxtı kimi həmin il yazılacaq. Və nəhayət,
TQDK-nın məntiqinə diqqət edək. Komissiya üzvləri
tam orta təhsilini başa çatdırmayan, attestat almayan, qəbul
imtahanlarında iştirak etməyən minlərlə
adamın ali məktəbə qəbul olma faizini
“hesablayırlar”. Məncə, şərhə ehtiyac yoxdur.
Araşdırmamız
nəticəsində məlum oldu ki, TQDK xətti ilə kifayət
qədər yüksək balla xarici ölkələrin ali məktəblərinə
qəbul olan abituriyentlərin sayı və balları həm qəbul
faizinin, həm də orta balın hesablanması zamanı bilərəkdən
statistikaya daxil edilmir və beləliklə, hər iki göstərici
süni şəkildə aşağı salınır.
Abituriyentləri
ilkin mərhələdə TQDK-da sınaqdan keçən
Lomonosov adına Moskva Dövlət Universitetinin Bakı
filialına qəbul olanlar da statistikaya daxil edilmir. Məgər
onlar bizim məzun deyil?
Xüsusi təyinatlı
ali təhsil müəssisələrinə (onların sayı
6-dır) qəbul olanların da sayı və balları
statistikaya daxil edilmir. Beləliklə, göstəricilər
bir daha süni şəkildə aşağı
salınır.
Xarici ölkələrin
ali məktəblərinə xaricdə imtahan verərək qəbul
olan məzunlarımızın statistikasını əldə
etmək TQDK üçün çətin deyil. Lakin bu
onların marağına uyğun deyil. Axı bu rəqəmlər
məlum olsa, təhsilimizin həqiqi mənzərəsi
göz qabağında olacaq. Təkcə 2011-ci ildə
Türkiyənin ali məktəblərinə 2500 məzunumuz qəbul
olub. Rusiyanın və Şimali Kiprin ali məktəblərinə
də kifayət qədər çox məzun qəbul olunub.
Bu rəqəmlər və təsdiqedici sənədlər əksər
məktəblərdə var.
Ölkənin
şimal-qərb bölgəsindəki gürcü məktəbləri
məzunlarının ümumi məzun sayından
çıxarılmaması da göstəriciləri süni
şəkildə aşağı salır. Axı onlar
Gürcüstan ali məktəblərinə sənəd verirlər.
Bəllidir ki, Gürcüstandakı Azərbaycan məktəblərinin
məzunları Azərbaycanın ali məktəblərinə
sənəd verirlər və bu say respublikamızın ali məktəblərinə
sənəd verənlərin ümumi sayına daxildir. Lakin bu
soydaşlarımızın göstəriciləri barədə
statistika ümumiyyətlə aparılmır. İkincisi, təhsil
işçilərinə məlumdur ki, ümumiləşmiş
şəkildə götürdükdə, orta məktəbdə
(bəzi məktəblərdə az, bəzi məktəblərdə
çox ola bilər) təhsil alanlardan “2” və “5” qiymətlə
oxuyanların sayı yarıdan az, “3” və “4” qiymətlə
oxuyanların sayı isə yarıdan çox olur. Bu məntiqlə
də orta məktəblərdə test üsulu ilə
aparılan yoxlamalarda və buraxılış imtahanlarında
tapşırıqların [0; 20) faizini düzgün
cavablandıranlar “2”, [20; 50) faizini düzgün
cavablandıranlar “3”, [50; 80) faizini düzgün
cavablandıranlar “4”, [80; 100] faizini düzgün
cavablandıranlar “5” qiymətlə qiymətləndirilirdi. Bəs
bu meyar TQDK-da necədir? Tapşırıqlar üzrə
maksimum (700) balın [0; 200)-nü, yəni 28,57%-ə qədərini
toplayanlar “2”, [200; 300)-nü yəni [28,57; 42,86) faizini
toplayanlar “3”, [300; 500)-nü yəni [42,86; 71,43) faizini
toplayanlar “4”, [500; 700]-nü yəni [71,43; 100) faizini toplayanlar
“5” qiymətlə qiymətləndirilir.
Göründüyü kimi TQDK-ya məxsus olan bu meyarların
və analogiyanın nə elmi, nə də məntiqi əsası
yoxdur.
Diqqət
edin, “2”-yə məxsus bal intervalının uzunluğu 28,57%,
“3”-ə məxsus bal intervalının uzunluğu isə
14,29%-dir. Əslində yuxarıda göstərdiyimiz kimi,
“3”-ün intervalı “2”-nin intervalından 1,5 dəfə
böyük olmalıdır. Gördüyümüz kimi, məqsəd
əslində “3” almış abituriyentlərin böyük bir
hissəsini də “2” almış kimi təqdim etmək, beləliklə,
abituriyentlərin hətta 60%-dən çoxunun “2” alması
kimi absurd fikri xalqa təlqin etməklə Azərbaycan təhsilini
gözdən salmaqdır. Bir ölkədə 2 fərqli qiymətləndirmə
meyarı olanda attestat balı ilə qəbul imtahanı
zamanı toplanan balı necə müqayisə etmək olar? Və
bu “müqayisənin” nəticəsi olaraq qəbul prosesində
attestat balının nəzərə alınmasının
mümkünsüzlüyünü xalqa “sübut edər”.
Çünki bu qurumun bu vaxta qədər gizli qalan
“özünəməxsus” bir məntiqi var.
TQDK-nın ideoloji təxribatı
TQDK-nın Azərbaycan
təhsilini gözdən salma kampaniyasına təhsil
işçiləri heç zaman kəskin reaksiya verməyiblər.
Bir müddət əvvəl TQDK sədri Məleykə Abbaszadə Azərbaycan təhsilini gözdən
salan daha bir açıqlama verdi. “Tələbə-məzun
dövlət elektron məlumat sistemi”nin təqdimat mərasimində
TQDK sədri Azərbaycanda 22332
nəfərin saxta diplomunun olması barədə
açıqlama verdi. Bu mahiyyətcə təhsil sistemini
bütövlükdə gözdən salmağa yönəlmiş
əsassız bir ideoloji təxribat, dövlətin öz
daxilindən xəbərsiz olmasına bir “işarə” idi.
Doğrudur, təhsil nazirinin müavini Qulu Novruzov bu
“açıqlama”nın tamamilə əsassız olduğunu
bildirərək, TQDK sədrinə
tutarlı cavab verdi. Qəribədir, TQDK kimi məsul bir quruma
rəhbərlik edən M.Abbaszadə
bilmir ki, saxta dövlət təhsil sənədinin
(diplomun) verilməsində də, alınmasında da cinayət
tərkibi var? Bu ittihamı səsləndirmək
üçün onun əlində hansı məhkəmə qərarı
var?
Dövlət
qulluğuna qəbulla bağlı imtahan vermək istəyən 664 nəfərin TQDK tərəfindən
keçirilən test imtahanlarında iştirak etmədiyini və
magistraturaya sənəd verən 2917 nəfərin TQDK tərəfindən
bakalavr pilləsinə keçirilən imtahanlar vasitəsilə
ali məktəblərə qəbul olmadığını
aşkarlayıblar. Görəsən, TQDK sədri diplomu
tanınmış vətəndaşlar arasında
ayrı-seçkilik salıb onların hüquqlarını
pozmaq səlahiyyətini haradan alıb? Yada salaq ki, Sovetlər
dönəmində qəbul imtahanında “2” alan şəxsin
ali məktəbə qəbul edilməsi cinayət
sayılırdı. Qəbul imtahanı aparılan
bütün ölkələrdə bu, indi də belədir.
TQDK-nın bir statistikasına nəzər salaq. 1995-1999-cu illərdə
(uyğun olaraq 7, 12, 13, 11, 4) üst-üstə 47 ali məktəbə
qəbul olan abituriyentlərin orta balı 200-dən
aşağı idi, yəni qəbul imtahanlarında “2” almışdılar.
“Saxta diplomlar” barədə aləmə car çəkən,
süni ajiotaj yaradan TQDK sədrinə
bir sualımız var: Özünüzün qanunsuz olaraq tələbə
kontingenti sıralarına qatdığınız on minlərlə
insanın aldığı diplomları necə qiymətləndirirsiniz?
Abituriyent
hazırlığının səviyyəsinin yüksəlməsi
nəticəsində TQDK sədri 2003-cü ildən sonra belə
neqativ hallara yol verə bilmədi və millətə “xidmətin”
formasını dəyişdi. 2003-2011-ci illər ərzində
qəbul imtahanlarında müsbət qiymət almış
kifayət qədər hazırlıqlı abituriyentlər
olduğu halda, üst-üstə 16680 (illər üzrə
müvafiq olaraq 3347, 4192, 1022, 1812, 918, 617, 1021, 2037, 1714) plan
yerini boş saxlamaqla bu qədər gəncin öz ölkəsində
ali təhsil almaq hüququnu pozdu. Minlərlə gənci təhsil
almaq üçün xarici ölkələrə didərgin
saldı.
TQDK sədri
hər il qəbul imtahanlarında abituriyentlərin 60%-dən
çoxunun “2” almasını deməklə müəllimlərin
utandırır, attestat ballarının şişirtmə
olmasını iddia edir. Məleykə xanımın
arşını ilə ölçdükdə həqiqətən belədir. Hətta
2011-ci ildə bu rəqəm 62% olub. TQDK-nın bu məntiqi ilə
attestat balı 4,5-dən aşağı olan bütün
abituriyentlərin biliyi “2”-yə və “3”-ə layiqdir. TQDk sədrinin
ittihamlarını komissiyanın öz statistikası təkzib
edir.
2003-2011-ci illərdə
attestat balı 4,5-ə çatmayan 13023, o cümlədən,
attestat balı (3;4) intervalında olan 1505 abituriyent qəbul
imtahanlarında “5” qiyməti “alıb”. Bu nəticələr qəbul
imtahanlarının obyektivliyinə şübhə doğurur.
Təkcə elə bu fakt kifayətdir ki, qəbul
olunanların ali məktəblərə yerləşdirilmə
funksiyası TQDK-dan götürülsün və əlavə
müsahibə keçirməklə bu səlahiyyət ali məktəblərə
verilsin. Axı qəbul olanların keyfiyyətli təhsil
almasına TQDK yox, ali məktəblərin özləri məsuliyyət
daşıyır.
Ən çox müştərisi olan
repetitorlar TQDK-nın ekspertləridir
Məlum
olduğu kimi, Azərbaycanda müstəqil testologiya institutu
yoxdur. Testləri hazırlayan da, imtahan götürən də,
yerləşdirmə aparan da TQDK-dır. Bu, dünyada analoqu
olmayan bir praktikadır. 19 il “təcrübəsi”
olan TQDK da bu gün də heç bir kriteriyaya əsaslanmadan
testlərin ağırlıq dərəcəsini özü
müəyyən edir. Təhsil sahəsini hallandırmaq
lazım gəldikdə test tapşırıqlarını
ağırlaşdırmaqla “təhsilin səviyyəsini
aşağı sala bilirlər”. Son dərəcə
ağır olan bu testlərin yaratdığı fəsadlarsa
çox ağırdır və təhsilimizin gələcəyinə
vurulan zərbədir.
TQDK-nın bu əməlinin fəsadları
ölkədə repetitorluğun geniş vüsət
almasına şərait yaradır. Və maraqlıdır
ki, bu fəaliyyətin
önündə TQDK-nın ekspertləri gedir. Onlar test
bankına bələd olduqları üçün
müştəriləri çox olur. Sirr deyil ki, bu gün istər
Bakıda, istərsə də bölgələrdə ən
çox müştəriyə sahib olan repetitor müəllimlər
xalq arasında “bunker müəllimi” adı ilə tanınan
TQDK ekspertləridir. Və valideynlərin də əksər
hallarda öz övladlarını məhz onların yanına
fərdi məşğələlərə göndərmələrinin
gerçək səbəbi heç də həmin ekspertlərin
müəyyən fəndən yüksək savada malik
olması deyil. Səbəb məhz onların qapalı şəraitdə
aparılan TQDK-nın qəbul imtahanları üçün
sualların hazırlanması prosesində bilavasitə
iştirak etmələri, həmin prosesdə qəbul
üçün təklif olunan sonuncu yüz sualdan (qəbul
imtahanının sualları məhz bu suallar arasından
seçilir) bu və ya digər dərəcədə öncədən
xəbərdar olmalarıdır. Ən yaxşı müəllimlər
də məktəbdə çox az dərs yükü
saxlamaqla əsasən repetitorluqla məşğul olurlar.
Valideynlər və uşaqlar hesab edirlər ki, TQDK-nın test
tapşırıqlarının öhdəsindən gəlmək
üçün ən azı həftənin bir neçə
gününü məktəbə getməmək, qəbul
imtahanına düşməyən fənlərin öyrənilməsinə
vaxt itirməmək və mütləq müəllim tutmaq
lazımdır. Övladının ali məktəblərə
daxil olmalarını istəyən valideynlər təbii olaraq
bu yolu seçir, həmin repetitorlara üz tuturlar. Test
tapşırıqlarının məhvedici
ağırlığı məktəbin yuxarı siniflərində
davamiyyəti pozur, tədrisin proqram üzrə
aparılmasına imkan vermir, məktəb mühitinə
dağıdıcı təsir göstərir. Uşaqların
imtahana düşməyən fənlər üzrə elementar
bilikləri belə almağa vaxtı qalmır. Bir sözlə,
bütün qüvvələr ağır test imtahanı səddinin
aşılmasına səfərbər edilir. Nəticədə
uşağın psixoloji durumu o həddə çatır ki,
qəbul olduqdan sonra ali məktəbdə normal təhsil
alması da çətinləşir. TQDK rəhbərliyi nəzərə
almır ki, test tapşırıqlarının
ağırlığı Beynəlxalq
Uşaq Hüquqları Konvensiyasında və Uşaq
hüquqları haqqında Azərbaycan Respublikasının
qanununda təsbit olunmuş asudə vaxtdan səmərəli
istifadə və istirahət hüququnu, fiziki, əqli, mənəvi
inkişaf hüququnu pozur, yaradıcılıq qabiliyyətinin,
estetik tərbiyənin inkişafına əngəl törədir,
sağlamlığa ziyan vurur, bütövlükdə fərdin
harmonik inkişafına imkan vermir. Qəbul imtahanında
yüksək bal toplamaq istəyən uşağın dünyəvi
və milli-mənəvi dəyərləri əxz etməyə,
vətənpərvərlik məktəbi keçməyə
vaxtı qalmır. TQDK-nın əməllərinin Azərbaycan
təhsilini geri salan fəsadları barədə çox
danışmaq olar.
Aydın
Olaylar.- 2012.- 28-30 aprel.- S.8-9.