Səsin sehri
Bir səs vardı. İnsan qəlbinə
son dərəcə sirayətedici təsirə malik bir səs.
Bir səs vardı. Əzəməti, qüdrəti
qarşısında heyrət oyadan
bir səs. İnsanın ruhuna hakim kəsilən bir səs.
Bu səs Azərbaycan efir mədəniyyətinin, diktor məktəbinin
yaradıcılarından biri olan Aydın
Qaradağlının səsiydi. Onu eşidənlər
yaxşı xatırlayırlar ki,
Aydın Qaradağlı səsi ilə böyük bir
obraz yaratmaq qüdrətinə malik bir sənətkar idi. Bu həqiqəti
anlamaq üçünsə o səsi eşitmək gərək
idi. Mən Aydın müəllimin sirayətedici səsini on
il orijinaldan dinləmək şərəfinə
nail olmuşam. O hər hansı bir veriliş mətni oxuyanda
biz əfsunlanmış kimi studiyanın qarşısında
donub qalardıq. Bayaq qeyd etdiyim kimi Aydın müəllim təkcə
səsi ilə bütöv bir obraz yarada bilirdi. Buna misal olaraq
C.Cabbarlının “Ana“ şeirini onun ifasında dinləmək
kifayətdir. Ümumiyyətlə bu şeir Azərbaycan
poeziyasında anaya həsr olunan şeirlərin bəlkə də
zirvəsində dayanır desək yəqin ki,
yanılmarıq. Aydın Qaradağlının ifasında bu şeiri
dinləyərkən iki obraz gözlərimiz
qarşısında canlanır. Ana və ona “itaətdə
daim rahib olan” övlad. Tam mübaliğəsiz olaraq deyə
bilərəm ki, Aydın müəllimdən başqa
heç bir bədii qiraət ustası o şeirdəki bu iki obrazı belə
yüksək peşəkarlıqla canlandıra bilməyib.
Aydın
Qaradağlı hələ tələbə ikən Azərbaycan
radiosuna dəvət olunanda diktor seçimində bir neçə
amilə xüsusi diqqət yetirərdilər. Bu mənada ki,
diktor ilk növbədə güclü səs diapazonuna, təmiz
tələffüzə malik
olmalıydı. Diktor yalnız xəbər oxumaqla kifayətlənə
bilməzdi. Çünki ondan həm hekayə, həm şeir,
həm müxtəlif mövzulu məqalələr oxumaq, həm
də yeri gələndə veriliş aparmaq da tələb
olunardı. Amma çox az diktor var idi ki, bu keyfiyyətlərin
hər birinə malik ola bilsin. Aydın Qaradağlı əvvəlcə
o azlardan biri sonra isə birincisi oldu. Çünki onun səs
keyfiyyətləri bütün radio proqramlarının tələblərinə
cavab verirdi. Amma bir həqiqət də var ki, bu tələblər
üçün yalnız səs də azlıq təşkil
edirdi. Mikrofon qarşısında oturan şəxsin yüksək
intellekti, zəngin mütaliəsi də olmalıydı.
Oxuduğu mətni, şeiri, xəbəri hər nə varsa
özü anlamayan diktor heç zaman onu dinləyiciyə
çatdıra bilməz. O zamanın özündə belə
mətnin tam təfərrüatını, ən
başlıcası məntiqini anlayıb onu dinləyiciyə
çatdıra bilən diktorları barmaqla saymaq olardı ki,
Aydın Qaradağlı da onlardan biri idi. Aydın müəllim
əvəzsiz diktor olmaqla bərabər həm də Radionun
proqram siyasətinin gözəl bilicisi idi. Elə ona görə
də bir müddət Proqram redaksiyasında baş redaktor vəzifəsində
çalışıb. Aydın Qaradağlı istər diktor
kollektivi, istərsə də bütövlükdə Radionun
yaradıcı heyyəti arasında böyük nüfuz sahibi
idi. O zaman Radionun diktor kollektivi çox ərköyün idi. Bu mənada
ki, deyən, gülən, zarafatcıl, bir sözlə səsli
– küylü bir kollektiv idi. Amma Aydın müəllimin diktor
otağına gəlişi ilə abu- hava dərhal dəyişərdi.
Hər kəs necə deyərlər bir az özünü,
sözünü el təbirincə desək
yığışdırardı. Zarafatında ehtiyatlı
olardı. Aydın müəllim özü nə dərəcə
də məsuliyyətli idisə ətrafdakılara
qarşı da bir o qədər tələbkar idi. Aydın
Qaradağlı bir qayda olaraq yaradıcı heyyətin hər
bir üzvünə son dərəcə ehtiramla
yanaşardı. Hətta yaşından asılı olmayaraq
redaktorlara müəllim, müəllimə
deyərək müraciət edərdi. Bu müraciət də
sanki qarşısındakının məsuliyyətini birə - beş artırardı. Bu
da təsadüfi deyildi. Aydın Qaradağlı özü
müəllim ailəsinin yetirməsi idi. O böyük pedaqoq,
dövrünün maarifpərvər ziyalılarından biri
olan Həsənəli xan Qaradağinin nəvəsi idi. Məlumat
üçün bildirim ki, Həsənəli xan Qaradaği
1850-ci ildə Şuşada anadan olub. Orada fəaliyyət
göstərən qəza məktəbini bitirib. Ərəb və
fars dillərinə mükəmməl yiyələnib. Şərqin
görkəmli klassiklərinin yaradıcılığı ilə
yaxından tanış olub. Özü də onların təsiri
ilə bədii ədəbiyyatla məşğul olub. Məsələn,
onun “Fələyin bir belə dövrü olacaqmış, nə
bilim” misrası ilə başlanan qəzəli uzun illər xanəndələrin
repertuarında olub. Elə bu gün də bu qəzəl
müxtəlif muğamlar üstündə oxunur. Həsənəli
Xan Qaradaği Şuşada ilk yeni üsullu məktəb
yaradan ziyalılardan biri olub. İş elə gətirir ki,
1880-ci ildə Qori seminariyasının Azərbaycan şöbəsinin
müdiri A.O.Çernyayevski azərbaycanlı ziyalıları
ana dilində dərslik tərtib etməyə
çağırır. O ziyalılardan biri də Xan
Qaradaği olur. Bu dərsliyə onun Krılovdan etdiyi tərcümələrlə bərabər öz şeirləri
də daxil edilir. Bunları xatırlatmaqda məqsədim odur
ki, Aydın Qaradağlı belə bir nəslin
davamçısı olduğundandır ki, səs və
söz sənətinin vəhdətini yaradıb onu zirvələrə
qaldıra bildi. Bayaq qeyd etdim ki, Aydın müəllim istər
cavan, istərsə də də
yaşlı redaktorlara çox ehtiramla yanaşardı. Amma vay
o gündən ki, onların gətirdiyi veriliş mətnlərində
hər hansı bir qrammatik və üslub səhvi olaydı. Elə
bilməyin ki, o dərhal əsəbiləşərdi. Kimisə
təhqir edərdi, acılayardı. Xeyr. Sadəcə
olaraq iri eynəyinin üstündən
mənalı bir tərzdə baxıb sual edərdi. O sual da
necə deyərlər adamın yeddi qatından keçərdi.
Aydın Qaradağlının ifasında bir “İşıq”
hekayəsi var. Onun ifasında bu hekayə o qədər
canlı alınıb ki. sanki bir radio tamaşadır.
Aydın Qaradağlı sənətinə xas olan xüsusiyyətlərdən
biri də bu idi ki, o mikrofon önündə sünilikdən
tam uzaq idi. Düzdür hər bir diktor ifasında müəyyən
qədər aktyorluq çalarları var. Amma bu da hər
hansı bir hədd çərçivəsində ola bilər.
Bir qədər artıq olarsa dinləyici ilə ünsiyyət
yarada bilməz. Başqa sözlə desək onu dediyinə,
oxuduğuna inandıra bilməz. Qaradağlının və
bu qəbil sənətkarların yaratdıqları məktəb ilk növbədə
dinləyici inamını qazanmağı tövsiyə edirdi.
O zamanın özündə belə, bəzi diktorlar var idi ki,
səslərini min bir tərzdə dəyişməyə,
kimləri isə təqlid etməyə
çalışırdılar. Amma Aydın Qaradağlı
mikrofon qarşısında büsbütün özü idi. Səsi
min bir səsin içindən həm seçilərdi, həm
də sevilərdi. Azərbaycan dilinin bütün məziyyətlərini
ifadə etmək qüdrətinə malik idi bu səs.
Aydın Qaradağlı sənətkarlığının məziyyətlərindən
biri də bu idi ki, o qeyri –adi səsə malik olmaqla bərabər
həm də sözə son dərəcə həssas idi.
Yerində olmayan hər hansı bir söz dərhal onun diqqətini
cəlb edirdi. Bəzi məqamlarda mətnlərdəki bu və ya digər bir sözü
daha dəqiq bir ifadə ilə əvəz etməyi məqsədə
uyğun sayırdı. İndi
çoxlarının qulağında Qaradağlının səsi
ilə bu sözlər eşidilir. “Azərbaycan Radiosu ilə
verilişlərimiz davam edir. Bakı vaxtı ilə saat..”
Bu nöqtələrin
yerinə hansı rəqəmləri istəsək yaza bilərik.
Azərbaycan Radiosunun studiyasında
o saat bu gün də var. O saatın əqrəbləri
yenə də irəliyə, hey irəliyə
işləyir. Təəssüf
ki, onları geri qaytarmaq mümkün
deyil.
Avqustun 20-si bəlkə də çoxları üçün ilk baxışdan adi bir gündür. Amma Azərbaycan Radio məktəbi,
Azərbaycan mədəniyyəti
üçün adi bir gün deyil.
Çünki bu gün efir mədəniyyətinin
bünövrəsini qoyan
ustad sənətkarlardan
biri olan Aydın Qaradağlının
anadan olduğu gündür.
Bu gün Aydın Qaradağlı deyəndə
sənət məbədi
düşür yada. Qaradağlı deyəndə onun
qoyub getdiyi səs xəzinəsi düşür yada.
Bir də Aydın Qaradağlı deyəndə onun həm ömür gün yoldaşı, həm
də sənətdə
həmkarı olan Gültəkin Cabbarlı düşür yada. Eşidənlər bilir ki, Gültəkin xanım da bənzərsiz məxməri
səsə, gözəl
tələffüzə malik
idi. Vaxt var idi dinləyicilər saatbasaat
bu səsin həsrətindəydilər. Bu gün isə o səsin nisgilini yaşayırlar.
İnsanlar üçün bir mənəvi
borc anlayışı
var. Təbiidir ki, onun əhatə dairəsi genişdir, çox geniş. Mən də bu gün
efir mədəniyyətimizin
yaradıcılarından biri
olan Aydın Qaradağlıdan söhbət
açmağı özümə
bir borc bildim. Azərbaycanın efir məkanında
çalışanlara isə
onun qoyub getdiyi ənənələri
yaşatmağı arzu
edirəm.
Zərxanım Əhmədli
Olaylar.- 2012.- 23 avqust.- S.6.