Şamanizm ayinləri, mərasimləri
Bütün dinlərin müştərək
və geniş istifadə
etdiyi, amma bəyənmədiyi şamanizm
II söhbət
Qloballaşan
müasir dünyanın mürəkkəb elm və
texnikası üstündən baxaraq şamanlığın
unudulduğu zənn edilir. Amma yakutlarda, moğullarda, Sibir və
Hakasiya ərazilərində yaşayan xalqlar indi də əksər
işlərini şamanlıq əsasında həyata
keçirdirlər. Şamanlıq yayıldığı
bölgələrdəki xalqların ruh dünyasına asanca
uyğunlaşdırılır. Bu səbəbdən o
müxtəlif dinlərin tərkibində də
yaşamaqdadır. Buryatlarda şamanlar zəngin dastan ədəbiyyatının
qoruyucularıdır. Yakut dilində 40 mindən artıq
söz olmadığı halda yakut şamanların gündəlik
söz ehtiyatı 12000-dən çoxdur.
Şamanizm
özünün müxtəlif ayin və mərasimləri
xüsusi maraq cəlb edir. Bu dinin barəsində heç bir məlumatı
olmayan şəxsin nəzərində şamanın ayin icra
etməsi daha çox bir pantomim aktyorunun mono –ifasını
xatırlada bilər. Əslində isə onun hər bir hərəkətinin,
jestinin, mimikasının, çıxartdığı
qeyri-adi səslərin, rəqs elementlərinin öz sehrli əlamətləri
və mənası var. Şaman daha çox müxtəlif
ağır xəstələrə şəfa vermək
bacarığını nümayiş etdirir. Hər bir
şaman müxtəlif otlardan, meyvə, su və digər təbiət
vasitələrindən dərman, məlhəm və məcunlar
hazırlayır. Eləcə də şamanizmə
tapınmış xalqlar bu cür xalq təbabətini
yaxşı bilir. Müxtəlif inanclı türk xalqları
və digər xalqlar bu cür təbabət
üsullarını ümumiləşdirilmiş qaydada
adlandırırlar. Azərbaycanda bu cür təbabət daha
çox “türkəçarə” kimi ifadə edilir.
Şamanlar həm də müasir hipnozun mahirləri sayıla
bilər. Onların icra etdiyi bir sıra ayinlər özündə
ekstrasensorik elementləri ifadə edir.
Yaxşı ruhlarla əlaqə
yaradıb yaxşılıq edən şamanlara
ağ-şaman, yeraltı ruhlarla əlaqələri olanlar isə
qara-şaman hesab olunur.
Şamanizm daha çox əsgi
türklərin, moğolların və Asiya köçərilərinin
inanclarını təşkil edirdi. Şamanlıq Sibirin
aborigen xalqlarının da dini hesab edilir. Tuvalılar, buryatlar,
yakutlar, mansilər, xakaslar, tofalarilər, xantılar,
şorlar, nenlər və başqa xalqlar arasında şamanizm
geniş yayılmışdır. Qədim türk xalqları
sonralar Asiyada böyük dövlətlər qursalar da,
xüsusən də Cin səddi ilə Bizans arasında
yaşayan xalqlar imperiyalar yaratsalar da və buna görə daha
böyük ideoloji çəkiyə malik buddizm, lamanizm,
xristianlıq, İslam dinini qəbul etsələr də
Şamanizmdən tamam ayrılmamış, onun bir çox
elementlərini milli adət-ənənə kimi
yaşatmış, digər dinləri qəbul etməmiş
xalqlar isə şamanizmi inkişaf etdirib bir qədər də
püxtələşdirmişlər.
Şamanların
əsas mərasim avadanlıqları dəf, çax-çax,
xüsusi baş örtükləri, kəmər, əba
formalı bəzədilmiş paltar qeyd olunur. Şamanizmdə
mərasimləri əsasən iki hissəyə ayrılır:
1.Müəyyən günlərdə edilən mərasimlər.
2.Əvvəldən təyin olunmamış mərasimlər.
Bu sırada qurbanlıq mərasimləri daha mühüm
sayılır. Lakin bu qurban mərasimləri zamanı
yalnız at və qoyunun qanı axıdıla bilər. Digər
canlıların qanının qurbanlıq məqsədilə
axıdılması haram hesab olunur. Amma başqa formalı
qurbanlar da mövcuddur. Belə ki, müqəddəs sayılan
yerə bir şey təqdim eləmək, şamanın
barabanına, müqəddəs ağaclara bez bağlamaq,
tanrı şəkillərinə yemək təqdim etmək,
atəşin üzərinə içki tökmək
qansız qurbanlar sayılır. Şamanizmdə qurbansız mərasim
və ya mərasimsiz qurban yoxdur. Şamanlar mərasim əsnasında
hökmən baraban və ya qopuq çalırlar. Qanlı
qurbanların ən şərafətlisi at və ya qoyunla,
qansız qurbanlar isə kımız, şərab və ya pivədir.
Şaman təkcə müqəddəs rahib deyil, o həm də
mühüm simalardandır. O olmadan bir çox qurban mərasimləri,
hətta cənazə mərasimləri də keçirilə
bilər. Lakin, təbiət hadisələrini dəyişmək
(yağış yağdırmaq, tufanı dayandırmaq),
yoluxucu xəstəlikləri (taun, vəba, qızılca və
s.) aradan qaldırmaq ayinlərini yalnız o yerinə yetirməlidir.
Cəmiyyətə bəlaların haradan gəldiyini də
yalnız o təyin etmək, mühüm tədbirlər
görmək yalnız onun vəzifəsidir. Şaman rahibi kənar
insanların adi rəqs kimi başa düşdüyü hərəkətləri
icra edərək nəhayət vəcdə (ekstaza) gəlir.
Bunda əsas məqsədi isə ruhlarla əlaqəyə girmək,
onların səsini öz içində eşitmək,
onların arzularını yerinə yetirmək və ya da
onları qorxutmaqla törətdikləri bəlalardan çəkindirmək
üçündür.
Şamanizmə görə hər
şey, eləcə də insan həyatı yaxşı və
pis ruhlardan asılıdır. İnsan göndərilən bəlanın
hansı pis ruhdan gəldiyini və onun hansı qurbanı istədiyini
bilməz. Bunu yalnız gücünü göylərdən və
ataların ruhlarından alan şamanlar bilər. Bundan
ötrü mərasimlər keçirilir, vəcdə gələn
Şaman ruh dünyasına təsir göstərir.
Şamanizmə əsasən
tanrı-təbiət-insan arasında ayrılmayan əlaqə
mövcudur. Tanrılar insanları öz rəhbərliyi
altındakı ruhlar vasitəsilə idarə edirlər,
bütün əmrlərini ruhlar vasitəsi ilə həyata
keçirir. Ruhlar dünyası şamanların məşğuliyyət
sahəsi olduğuna görə, müalicə işi də
onların əlində cəmləşir. Şamanlar bəd
ruhlarla mübarizədə ovsun ayinlərindən istifadə
edir və bu ayinləri zaman-zaman qoruyub saxlayırlar.
Çünki ovsun xəstəlik və ölüm törədən
qüvvələrdən qorunmaq üçün çox
mühüm vasitədir.
Yeraltı
dünyanın tanrısı Ərlik cinlər və
şeytanlar vasitəsi ilə insanları daim incidir, onları
xəstələndirir və öldürür. Şaman bilgilərinə
görə cinlər və şeytanlar axşam
çağı evlərin astanalarında ailəliklə peyda
olur. İnsanlar astanaya qaynar su atıb cinlərin
balalarını yandırdıqda onlar da bu ev, bu ailə
üçün xəstəliklər törədirlər.
Daha çox psixi xəstəliklərə və cinvurmalara səbəb
olurlar.
Müasir türk xalqlarında
"Ağ Saman", "Qara Şaman" ifadələri
"Ağ ovsun", "Qara ovsun" kimi də işlədilir,
Şaman vəzifəsini icra edənlərə isə
"ovsunçular" və "cindarlar" adlanır.
Ovsunçu bir həkim kimi əvvəlcə xəstəyə
"diaqnoz" qoymaqla başlayır, sonra ruh aləminə
"baş vuraraq" xəstəliyin hansı ruh tərəfindən
törədildiyini və necə müalicə
olunacağını onlardan məlumat toplayaraq öyrənir.
Cindarlar müalicə məqsədilə tas da qurur və ya xəstəni
dizi üstə oturdub, onun başı üstündən suya ərimiş
mum və ya qurğuşun tökürlər. Mumun və ya
qurğuşunun aldığı formaya görə xəstəliyin
törənmə səbəbi müəyyən edilir. Səbəb
tapıldıqdan sonra başlanan müalicə imitativ və
kontagioz üsullar vasitəsilə aparılır: İmitativ
üsulla müalicə xəstəlik törədən həmin
ruhun fiqurunu düzəldib onu döyməkdən, vurmaqdan, kəsməkdən,
sancmaqdan, deşməkdən ibarətdir. Ovsunçu mumdan,
yaxud gildən insan fiquru düzəldir. Ona
qışqıraraq deyir: "İnnisən, cinnisən, hər
nəsən, öz xoşunla cıx get, yoxsa başına oyun
açaram" Bıçagı çıxarıb düzəltdiyi
fiqurun əlini, yaxud, qulagını kəsir. Bu o deməkdir
ki, bu anda xəstəlik törədən ruhun da əli, ya qulağı
kəsilir və o xəstədən əl çəkib gedir.
Uşağı çox qalmayan, tez ölən qadın
növbəti dəfə doğan kimi xəmirdən uşaq
düzəldib, onu kəfənə bükür və
basdırırlar. Bu yolla uşağın ölümü
fiqurla imitasiya olunur və bəd ruhlar aldanır.
Kontagioz prinsipdə hər hansı
bir əşyaya edilən təsirin uzaq məsafədən bədənə
də təsir göstərə biləcəyi əsas
götürülür. Məsələn, ziyili müalicə
etmək üçün, ziyillərin sayı qədər
arpa götürülür. Həmin arpalar ziyillərə
sürtülüb ət parçasına batırılır
və torpağa basdırılır. Arpalar çürüyənə
qədər ziyillər də çürüyüb
tökülür. Bu inanc əksər müsəlman
xalqlarında indi də yaşamaqdadır.
Cadugərlər müalicə
üsullarında mifik hamilərdən də geniş istifadə
edirlər. Bu cür hami "Onqon" adlanır. Heyvanlar və
quşlar əsas zoomorfik onqonlar kimi tanınırlar. Qaz, leylək,
qartal, xoruz, göyərçin, durna və sair quşlara
inamın izləri indi də qalmaqdadır. Bir adamın
qorxusunu götürmək üçün onun kürək
nahiyəsindən paltarı cırılır, kürəyinə
xoruz pipiyinin qanı sürtülür; Uşagı
şeşə vurmasın deyı, onun yanına xoruz
baglanır. Gec dil açan uşağa göyərçin
yumurtası içirdilir. Əl tez-tez tərləyəndə
əlin içi ilanın belinə çəkilir. İlanın
ağzından qurbağanı alıb buraxan adam xəstə
boğazı sığallasa, onu sağaldar;
Bütün dünya xalqlarında
müqəddəsləşdirilmiş sakremental rəqəmlər
var. Türk xalqlarında 3, 7, 9, 40 belə rəqəmlərdəndir.
3 rəqəmi uğurluluq, 7 rəqəmi müqəddəslik,
9 rəqəmi əbədilik, 40 rəqəmi isə
çoxluq rəqəmi kimi işlədilir. 13 rəqəmi isə
dünyanın əksər xalqlarında nəhs rəqəm
hesab edilir.
Ovsun ayinlərində şamanlar vaxt
amilinə ciddi əməl edirlər. Məsələn,
gün batan vaxtı şər vaxtı, gün çıxan
vaxtı isə xeyir vaxtı hesab olunur. İnama görə
şər ruhlar hava qaralandan sonra fəaliyyətə
başlayır, işıqlaşarkən isə gizlənirlər.
Ovsun ayinlərində sübh cağı şər ruhlara
qarşı ən münasib vaxt sayılır.
Şamanizmdə zərərverici ovsunlar da var. Bu ovsunlar isə başqalarına xəstəlik,
sonsuzluq və ya ölüm göndərilməsinə xidmət
edir. Bu üsul "Qara
ovsun" adlanır.
Yalnız “qara şamanlar”
qara ovsun vasitəsilə rəqiblərə
qarşı mübarizə
aparırlar. "Qara ovsun"la məşğul olan cadugər şamanlar istifadə etdikləri şər ruhların təsiri altında olduqları üçün
xaraktercə əsəbi
olur, gecələr pis yatırlar. Elə şamanlar günəş
işığından gizlənir,
öz-özünə danışır
və qısa ömür sürürlər.
Onlar pis ruhlara həm
əmr edərək sifariş olunan kimlərisə bəlaya düçar etməklə
özlərini də bulaşdırmış olurlar.
Belə ruhların əmrlərinə
tabe edən qara şaman onlardan istifadə etdiyi kimi onların
özündən də
qara ruhlar istifadə edir, faydalanır və hətta qurbanına çevrilirlər.
Ağ şamanlar çox
vaxt qara şamanlara qarşı mübarizə aparırlar.
Onlar bəd ruhların bədənə keçməməsi
üçün qoruyucu
ovsunlardan, bədənə
keçmiş ruhları
qovmaq üçün
isə təmizləyici
ovsunlardan istifadə edirlər. Bəd ruhların təsir
edə biləcəyi
obyektlərin, bağın,
bostanın, kiçik
yaşlı uşaqların,
hamilə qadınların
mühafizəsi üçün
qoruyucu əşya və ya ovsun
tətbiq olunur. Göz muncuğu, iydə, badam, üzərlik, dağdağan toxumları
ipə keçirilib biləkdən, boyundan, paltardan, evdən asılır. İt tükü,
pişik tükü, dəvə tükü, qurd tükü, dovşan quyruğu da paltara tikilir.
At nalı isə
evlərin kandarından,
qapı ağzından
asılır. Bunlar insanı,
onun əmlakını
bədnəzərdən və
yeraltı ruhlardan qoruyur. Şər ruhların ən
çox qorxduğu kömürdür. Bir
parça kömür
paltara tikilir, təzə doğulmuş
uşağın başı
altına qoyulur... Müsəlmanlar Quran ayələri yazılmış üçbucaq
şəkilli dualardan
istifadə edirlər.
Belə ovsunların əsasında
o durur ki, insan şər aləmlə əlaqəli
nəyisə üstündə
gəzdirərsə şər
ruhlar həmin adamı ya özününkü
hesab edib ona toxunmayacaq, ya da üstündə
gəzdirilənlərdən və ya dualardan
qorxub çəkinəcəklər.
Eləcə də müsəlman
mollaların dua yazaraq şəxsin üstündə gəzdirməsini
tapşırmasında şamanizm
əlamətləri var. Təmizləyici
ovsunlar əsasən odla və su
ilə aparılır.
Od yandıran
və hər şeyi məhv edəndir. Od
xüsusən şər
ruhları məhv edir. O həm də işıq mənbəyidir, şər
ruhlar isə işıqdan qorxurlar. Novruz bayramında od üstündən
atılma adəti və ümumiyyətlə
atəşpərəstlikdəki bir çox ayinlər və mərasimlər şamanizmə
bağlanır. Su təmizləyicidir, su pak edir. Yeni doğulmuş uşaq birinci, üçüncü,
yeddinci və qırxıncı günlər
çimizdirilir. Meyidin yuyulması
da öz qaydasında bir təmizləyici ovsun sayıla bilər.
Xalq adət-ənənələrində
şamanizmdən saysız-hesabsız
qədər əlamətlər
yaşayır. Əgər iki
zahı qadın rastlaşarsa çillə
basmasın deyə iynələrini bir-biri ilə dəyişirlər.
Şərdən-bəladan qorunsun və
ya uşağı gözəl olsun deyə ana təzə
ayı görəndə
salavat çevirir; Cin-şeytan zahı qadına yaxın düşməsin deyə
uşaq doğulan yerə mıx çalınır; Uşağı
şeşə vurmasın
deyə yarasanı öldürüb evdə asırlar; Cadunu təsirdən salmaq üçün baş tükünə tüpürüb
atırlar və sair və ilaxır.
Şamanizm dinlər içərisində
yeganəsidir ki, insanlar dinlərini dəyişdirib yeni, daha mükəmməl inanclara qapansalar da o özünü qoruyub saxlayır.
Şamanizm əsas mənşəyini
Sibir və Monqolistandan ərazilərindən
götürsə də
zaman-zaman çox genişlənmişdir. O hətta
Qərb mədəniyyətində
ciddi izlərini buraxmışdır. Dünyanın əksər xalqları şamanizm inanclarından istifadə etməkdədir.
Şamanizm əlamətləri hansı dində yoxdur ki? Deməli, şamanizm bütün dinlərdən daha geniş yayılmışdır,
insanlığın keşiyindədir.
Hafiz Mirzə
Olaylar.-
2012.- 1 fevral.- S.10.