Azərbaycançılıq
ideologiyası
Bu ideologiyanın formalaşmasında
Heydər Əliyevin misilsiz xidmətləri olub
Azərbaycançılıq
ideologiyası XX əsrin ikinci
yarısında özünün daha dinamik və yüksək
inkişaf mərhələsinə qədəm
qoydu. Bu, bilavasitə XX əsrin ikinci yarısından
başlayaraq dövlət və siyasət
səhnəsinə çıxmış, özünün
titanik fəaliyyəti ilə dünya siyasətinin korifeylərindən birinə
çevrilmiş zəmanəmizin görkəmli
ictimai-siyasi və dövlət xadimi, böyük tarixi şəxsiyyət və dünya
azərbaycanlılarının ümummilli lideri olan Heydər Əliyevin adı və fəaliyyəti
ilə bağlı olub. 1969-cu il, iyulun 14-də Azərbaycan
rəhbəri seçilən Heydər Əliyev sonrakı 34 illik fəaliyyəti dövründə Azərbaycan
xalqının və millətinin şanını,
şöhrətini, qürurunu və
iftixarını bütün
dünyaya tanıtmış və
dünyanın ən böyük azərbaycanlısı
və dünya azərbaycanlılarının
ümummilli lideri
adını qazandı.
Dünya
şöhrətli siyasətçi olan Heydər Əliyev
siyasi həyatın və dövlət quruculuğunun digər
sahələrində olduğu kimi, azərbaycançılıq
ideologiyasının formalaşmasında və
inkişafında da misilsiz xidmətlər göstərib. Heydər
Əliyevin uzun müddət dövlət idarəçiliyi
sistemində fəaliyyət göstərən bir tarixi şəxsiyyət
kimi də əldə etdiyi nailiyyətlər bütün
dünyada “Azərbaycan” və “azərbaycanlı” sözlərinin
mahiyyətini, dəyərini və tutumunu xeyli artırdı.
Heydər Əliyev öz varlığı və siyasi fəaliyyəti
ilə bütün dünyada olan azərbaycanlılara hörmət
və ehtiram qazandırdı. Onun azərbaycançılıq
qarşısında ən böyük xidmətlərindən
biri məhz bundan ibarətdir.
Heydər Əliyevin
azərbaycançılıq ideologiyası
qarşısında xidmətlərindən biri də
keçmiş SSRİ-nin Moskva, Sankt-Peterburq, Ulyanovsk, Rostov,
Taqanrok kimi şəhər və vilayətlərində Azərbaycanla
bağlı abidələr qoyulması, elm və incəsənət
xadimlərinin yubileylərinin keçirilməsi, Azərbaycanın
görkəmli şəxsiyyətlərinin adlarına heykəllərin
ucaldılması, küçə və meydanlara azərbaycanlı
məşhurların adlarının verilməsi sahəsində
göstərdiyi xidmətlərdir. SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin
birinci müavini və Sovet Ittifaqı Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin Siyasi Bürosunun üzvü kimi Moskvada fəaliyyət
göstərərkən Nizami Gəncəvinin “Xəmsə”sinin
Moskvada çap edilməsi, Qara Qarayevin SSRİ Bəstəkarlar
İttifaqının katibi, Tahir Salahovun SSRİ Rəssamlar
İttifaqının birinci katibi kimi fəaliyyəti, eləcə
də Fikrət Əmirovun “Min bir gecə” baletinin bütün
ittifaq televiziyası ilə göstərilməsi, “Nizami”, “Dədə
Qorqud”, “Babək”, “Nəsimi” və digər milli ruhlu tarixi bədii
filmlərin SSRİ ekranlarına çıxması,
bütün bunlarla yanaşı ümummilli liderin hələ
o zaman xarici ölkələrə səfərləri
zamanı azərbaycanlıların da nümayəndə heyətlərinin
tərkibinə daxil edilməsi Heydər Əliyevin bu ideologiya
sahəsində göstərdiyi xidmətlər
sırasındadır. Müstəqillik dövründə Azərbaycana
rəhbərlik edərkən Heydər Əliyevin təşkilatçılığı
ilə Bakıda Məhəmməd Füzulinin 500 illiyinin, “Dədə
Qorqud” dastanının 1300 illiyinin dünya səviyyəsində
qeyd olunması dünya şöhrətli musiqiçi
M.Rostropoviçin Azərbaycana dəvət olunub dəfələrlə
konsertlərinin təşkil edilməsi, xarici səfərlərdə
dünyanın diqqətini Azərbaycana yönəltməsi
onun azərbaycançılıq ideologiyasına verdiyi layiqli
xidmət nümunələridir. Heydər Əliyev Siyasi
Büro üzvü kimi Moskvada fəaliyyət göstərərkən
Azərbaycan mədəniyyəti ilə bağlı tədbirləri
tez-tez təşkil edir, özü şəxsən həmin tədbirlərdə
digər dövlət xadimləri ilə bərabər
iştirak edir, tabeliyində olan qurumların rəhbərlərini
də bu işə şəxsən cəlb edirdi. Bu onun milli
vətənpərvərlik hisslərinin yüksək
olmasından, öz xalqına və millətinə nə qədər
bağlı olmasından xəbər verirdi. Azərbaycan
dilinin dövlət dili statusu alması, onun bir ünsiyyət
vasitəsi kimi bu günkü səviyyədə inkişaf etməsi,
qrammatik elmi əsasların yaradılması, latın
qrafikasına keçilməsi məsələləri də
Heydər Əliyevin birbaşa xidməti sayəsində
mümkün olmuşdu. Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideologiyasının elmi-nəzəri bazasının müasir
dövrün tələbləri əsasında
formalaşmasında da mühüm rol oynayıb. Ümummilli
lider azərbaycançılıq ideologiyasından söz
açarkən deyirdi: “Milli ideologiyamız tarixi
keçmişimizlə, millətimizin adət-ənənələri
ilə, xalqımızın, dövlətimizin bu günü və
gələcəyi ilə bağlı olmalıdır. Bu
ideologiya bütün xalqın, dövlətin mənafeyinə
uyğun olmalı, müxtəlif sosial təbəqələrin,
siyasi partiyaların bir ideya ətrafında birləşməsinə
yol açmalıdır”. Başqa sözlə “kim müxalifətdə
durursa-dursun, ancaq Vətəninə, xalqına, mənəviyyatına
məsləyinə müxalifətdə durmasın” deyərək
o, bütün azərbaycanlıları vahid bir ideya ətrafında
birləşməyə, milli birliyə
çağırırdı. Heydər Əliyev milli
ideologiyamızın əsasını təşkil edən azərbaycançılıq
ideologiyasının əsas prinsiplərinin “dövlətçilik”
və “milli vətənpərvərlik”dən ibarət
olduğunu dəfələrlə vurğulayıb.
Azərbaycançılıq
ideologiyası cəmiyyətin ən müxtəlif sosial təbəqələrini
təmsil edən insanları vahid bir məqsəd ətrafında
birləşdirə bilməklə, dünya azərbaycanlıları
arasında milli həmrəyliyin yeni bir formulunu yaratmış
oldu. Bu ideologiyanın səciyyəvi cəhətlərindən
biri Azərbaycan xalqının milli mentalitetinin xarakterik
xüsusiyyətlərinin nəzərə alınması idi.
Azərbaycançılıq ideologiyasının diaspor
üçün cəlbediciliyi onun daxili rəngarəngliyi ilə
bərabər, konseptual bütövlüyü, milli
özünüdərkə imkan verən meyarları ilə
müəyyənləşdirilir. Digər ideoloji meyllərdən,
məsələn, islamçılıq,
avropaçılıq, türkçülük, avrasiyaçılıqdan
fərqli olaraq azərbaycançılıq hər bir azərbaycanlının
milli özünüdərkinə, özünü digər
toplumlardan fərqləndirməsinə geniş imkan verir. Uzun
müddət tarixi vətənindən ayrılmış, fərqli
etnik-mədəni mühitlərə adaptasiya olunmuş
soydaşlarımız üçün bu həm
ayrı-ayrı fərdlərin azərbaycanlı kimi özünüdərki,
həm onların vahid milli zəmində təşkilatlanması,
həm də Azərbaycan diasporunun İslam, Türk, Qafqaz,
İran və digər yönümlü toplumlardan seçilərək
Azərbaycan xalqının tarixi mənafeləri ətrafında
birləşməsi baxımından çox mühüm
amildir. Azərbaycançılıq ideologiyası bu birliyi
şərtləndirən ortaq cəhətləri özündə
ehtiva etməklə, harada yaşamasından, hansı sosial
mühitdə yetginləşməsindən asılı
olmayaraq, bütün azərbaycanlıları bir araya gətirə
biləcək milli konsepsiya kimi formalaşıb. Azərbaycançılıq
ideologiyası siyasi baxışları,
dünyagörüşü, ictimai statusuna görə,
insanlar arasında fərq qoymur. Onun əsasında yalnız
etnik-milli xüsusiyyətlər deyil, həm də vətən
qarşısında borc amili dayanır. Burada milliyyətcə
azərbaycanlı olmaq əsas şərt deyil. Ən vacib məsələ
milliyyətindən asılı olmayaraq Azərbaycanı sevən
hər bir insanın bu ideya ətrafında birləşməsinin
vacibliyini aşılamaqdır. Bu baxımdan dünya azərbaycanlılarının
həmrəyliyinin təmin olunması sahəsində azərbaycançılıq
ideologiyasının rolundan danışarkən olduqca əhəmiyyətli
bir amil, vətəndaş cəmiyyəti anlayışı
xüsusi qeyd edilməlidir.
Azərbaycançılıq
məhkurəsində etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq respublikamızın ərazisində
yaşayan və ya başqa ölkələrə
köçmüş bütün vətəndaşlara
hüquqi və mənəvi müstəvidə bərabər
münasibət bəslənilir. Məhz buna görə,
ötən sərin 90-cı illərinin ortalarından digər
ölkələrə miqrasiya etmiş qeyri-azərbaycanlı
vətəndaşlar, ilk növbədə ruslar, yəhudilər
və başqaları Azərbaycan diaspor təşkilatları
ilə əlaqələr qürur və onların işində
fəal şəkildə iştirak edirdilər. Azərbaycançılıq
ideologiyasının digər səciyyəvi cəhəti Azərbaycan
dövlətini dünya azərbaycanlılarının siyasi
istinadgahı olması ideyasını təbliğ etməsindədir.
Milli dövlətçilik ideyası, dövlət müstəqilliyimizin
əbədiliyi və dönməzliyi, Azərbaycan
Respublikasının bütün azərbaycanlıların
milli sərvəti, bu gün harada yaşamasından
asılı olmayaraq Azərbaycanda doğulmuş bütün
azərbaycanlıların vətəni kimi dərk edilməsi
azərbaycançılığın mühüm
meyarlarındandır. Bu konseptual ideya öz-özlüyündə
əhəmiyyətli olmaqla bərabər, xaricdə yaşayan
soydaşlarımızın ölkəmizlə əlaqələrinin
inkişafı, onların müxtəlif maraqlarının
hüquqi müstəvidə təminatı üçün də
fəlsəfi əsas yaradır. Məhz bu ideoloji zəmin
xaricdə yaşayan azərbaycanlılarla işi dövlət
səviyyəsində uğurla həyata keçirməyə,
digər tərəfdən onları ölkəmizdəki
iqtisadi layihələrə cəlb etməyə və beləliklə
də vətənə daha sıx bağlamağa imkan verir.
Olduqca qısa vaxt ərzində azərbaycançılıq
ideologiyasının bu qədər populyarlaşmasının
və dünya azərbaycanlıları tərəfindən qəbul
edilməsinin əsas səbəblərindən biri də məhz
yuxarıda qeyd edilənlərlə bağlıdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2012.- 9 fevral.- S.15.