Minilliklərdən
gələn yeni gün
- Novruz!
Bəşər
tarixinin yaddaş səhifəsindən
çox xalqların adı gəlib-keçmişdir.
Amma yalnız zəngin adət və ənənələri,
bayram və şənlikləri, ayin və mərasimləri mükəmməl
formalaşmış xalqlar tarixin real səhifəsinə
keçid almış və müasir zamana gəlib
çatmışlar. İndi necə
adlanmasından və hansı dinə etiqad
göstərməsindən asılı olmayaraq
ruhu, mənəvi siması və xarakteri yaşayan,
insanlığın yaşam tərzini və
ictimai həyatını
formalaşdıran bu xalqlar
haqlı olaraq bəşər mədəniyyətinin
aparıcı qüvvəsi hesab edilir.
Onların sırasında
böyük türk millətinin və Azərbaycan
xalqının da olması çox qürurvericidir.
Çünki Azərbaycan xalqı dünya mədəniyyətinin,
ən möhtəşəm bayram ənənələrindən
biri olan Novruz bayramının əsas yaradıcı və
aparıcı qüvvəsidir. Novruz bayramının tarixinə
nəzər saldıqda ona aid edilən bütün ayin, mərasim,
məclis və əlamətlərə yalnız Azərbaycanda
tam əməl olunur. Bu isə Azərbaycan xalqının zəngin
mədəniyyətinin, tolerantlığının, qüdrətinin
və iradəsinin təzahürüdür. Bəzi elmi mənbələrə
əsasən Novruz bayramının təxminən 3000 ilə
yaxın tarixi olduğu bildirilir. Novruz adət və ayinlərini
mifaloji inanclara bağlayan mütəxəssislər bunun mahiyyətinə
varsalar yəqin ki, yanıldıqlarına əmin ola bilərlər.
Mifoloji inanclar daha çox xalqın ibtidai bilgilərindən,
elmi dünyagörüşün azlığından və təbiət
qüvvələri qarşısında acizliyindən
doğur. Xalq minillər boyu elmi dünyagörüşdən
uzaq və sadəlövh inanclara gözübağlı
qapanıb qala bilməz. Bir halda ki, Novruz ayinləri, adət və
əlamətləri minillikləri adlayıb müasir
zamanımıza gəlib çatmışdır, deməli,
bunlar sadəlövh, mifik inanclar deyil, bunlara həm elmi, həm
real təbiət həqiqətləri və həm də
metafizik dəlillər hakimdir. Novruz bayramı həm də
insan həyatı ilə təbiət arasında harmoniyanın
təntənəsini ifadə edir. Məhz o bayramlar minilliklərin
süzgəcindən uğurla keçir ki, onlar milli və bəşəri
ideyalar daşıyır. Novruz bayramı insanlara öz
tarixini, folklorunu xatırladırsa, sevinc, şənlik,
sülh, səmimiyyət, əmin-amanlıq
aşılayırsa, haqlı olaraq yaşamağa və ən
yüksək qiymətlərə layiqdir. Novruz
bayramının tarixi hələ də araşdırmalar tələb
edir. Mütləq aydın olan məqam onun qədim türk mənşəli
olması və tam konkret dini xarakter
daşımamasıdır. Bəlkə də onun
uzunömürlüyünə dəlalət edən ən
mühüm bir amil də elə budur. Novruz bayramını
sırf Atəşpərəstlik dininə aid etmək
doğru olmazdı. Əslində onu daha çox şamanizmə
aid etmək mümkünsə də, o tenqrilikdən, zərvanilikdən,
mazdanizmdən, atəşpərəstlikdən və islam
dinindən də müxtəlif əlamətlər əxz etmişdir.
Təkcə Tenqrilik miladdan əvvəlki 4-cü minilliyə
aid bir dindir. Bu isə Novruz ənənələrinin tarixinin 6
min il əvvələ aparır. Tenqr- Səma və Günəş
tanrısıdır. Günəş oyandıqda yeri
qızdırır, torpağı yaşıla boyayır,
yazı gətirir və bununla əlaqədar ayinlər
keçirilir – eyni ilə Novruz inanclarında olduğu kimi.
Yaxud da Şamanizmdə od ətrafında keçirilən bir
sıra ayinlər sonralar Novruzun çərşənbə
tonqalı ətrafında öz izlərini
saxlamışdır. Eləcə də mazdaizmdə xeyirxah
ilahi Ahura-Mazdanın şər ilahi sayılan Anhra Maynuya
qarşı mübarizəsi, Zərvanilikdə dörd
ünsürün ( atəş, su, torpaq və küləyin)
kompanentlərinin ilaxır çərşənbələrdə
xatırlanması, Atəşpərəstlikdə oda
bağlı ayinlərin və bir sıra adətlərin təkrarlanması,
İslam dininə görə bayramlarda mərhumların,
valideynlərin, qohumların yad edilməsi, sülh,
barış çağrışları Novruz bayramına əlavə
gözəllik gətirmişdir. Novruz bayramında istifadə
edilən ayinlərdə şaman və buddistlərin yaz
mövsümü ilə bağlı keçirtdikləri ayinlərin
əsas elementləri də özünü göstərməkdədir.
Bu bayram həm də milli, psixoloji, sosioloji nüanslarla zəngindir.
Bu zənginlik zaman-zaman genişlənməkdə,
artmaqdadır. Mahmud Kaşğarlının
“Divanü-lüğat-it Türk” əsərinə əsasən
“Bayram” mənşəcə “bedhrem” sözündən
yaranaraq, qədim türk sözüdür və bir yerin
gül- çiçəklə, işıqlarla bəzədilməsi
və orada sevinc, əyləncə məclislərinin
qurulması anlamını verir. “Novruz” sözü hərfi mənada
“yeni gün” deməkdir. Amma mərasim semantikasına görə
bu söz bir mərhələnin bitməsi, yeni mərhələnin
başlanğıcını ifadə edir. Azərbaycanda onu həm
də “Bahar bayramı” adlandırırlar. Bir sıra ölkələrdə
o “Ergenekon”, “Mart Doqquzu”, “Bozqurd”, “Cağan”, “Sultan Nevruz” və
sair adlanmışdır. Bir ehtimallara görə isə bu
söz Atəşpərəstliyin xeyir allahı Ahura Mazda
adından götürülmüşdür. Ahura Mazda
“Hörmüz” kimi də ifadə edilirdi. Əfsanəyə
görə bu bayrama Azərbaycan türkəri, farslar və
kürdlər “Hörmüz günü” dediklərinə, bu
isə atəşpərəstliklə bağlı olduğuna
görə xəlifə Müaviyyə onu qadağan
etmişdi. Amma onun yanına çoxlu hədiyyələrlə
gedən elçilər bunun “Hörmüz” deyil, “Novruz”
olduğunu bildirmiş və aparılan hədiyyələrin
müqabilində onun keçirilməsinə icazə
alınmışdır. Əksər Şərq ölkələrində
zaman-zaman o həm xalq, həm də dövlət bayramı
kimi çox geniş və böyük təntənələrlə
qeyd edilmişdir. Novruz bayramı “yeni gün” olaraq birbaşa
yeni ilin və yeni təbiət fəslinin başlanmasına
aid edilir. Bu isə təqvim ilinin
formalaşdırılması ilə bağlıdır. Bəşəriyyət
bir sıra təqvimlər müəyyən etmişdir: Qədim
Mayya, Roma, Çin, Qriqoryan, Bəhai, Hicri-qəməri,
Hicri-şəmsi təqvimi və sair. Bu təqvimlərin əksəriyyəti
Günəş və Ayla bağlıdır. Ən qədim təqvimlərdən
biri də Atəşpərəstliyin “Avesta” kitabına əsaslanır.
Atəşpərəst maqların təyin etdiyi bu təqvimdə
il 360 gün nəzərdə tutulur.Eramızdan əvvəlki
505-ci ildə Əhəməni çarı I Dara Zərdüşti
səlnaməsini bərpa etdirmiş və il 365 gün hesab
olunmuşdur. Bu təqvimə əsasən hər dörd ildə
bir gün, hər 120 ildə isə bir ay əlavə
olunmuşdur. Lakin 636-cı ildə xəlifə Ömərin
göstərişi ilə Hicri-qəməri adlanan müsəlman
təqvimi yaradılmış və il 622-ci ildən
hesablanmağa başlanmışdır. Bu təqvimə əsasən
məhərrəm ayının 1- i yeni təqvim ilinin
başlanmasını bildirir. Bu təqvimdə il 10 gün az
olduğu səbəbindən məhərrəm ayı hər
il eyni fəsildə başlamır, 10 gün geriyə olmaqla dövr
edir və yazın gəlişini ifadə etmirdi. XI əsrin
ikinci yarısında türk hökmdarı Atabəy Məlik
Şah Cəlaləddin Səlcuqi Hicri-şəmsi təqvimini
bərpa etdirdi və Cəlali adlanan bu təqvimə əsasən
il 365 gün, 5 saat, 49 dəqiqə, 15 saniyə və 48 rəbiə
kimi dəqiqləşdi. Bu isə gecə ilə
gündüzün bərabərləşdiyini, təbiətin
oyanmasını, yeni fəslin və deməli yeni günün
başlanmasını hər il eyni vaxtda olmaqla daha dəqiq
göstərdi. Azərbaycan alimi Nəsirəddin Tusi türk təqvimini
astronomik gerçəkliklərə
uyğunlaşdırdı. Böyük elektron teleskoplar olmadan
Günəşin Balıqlar bürcündən Qoç
bürcünə keçməsi dəqiq hesablandı, 21 mart
tarixi müəyyən olundu. Cəlalinin fərmanı ilə
yeni il mart ayının 21-də, Novruz bayramı kimi yenidən
rəsmən qeyd olunmağa başladı. Bu həm də ən
qədim və həyatı əhəmiyyətli bir əmək
məşğuliyyətinin - əkinçiliyin, yeni ruzu
qazanılmasının başlanğıc ayı kimi çox
əhəmiyyətlidir. Təbiətə və onun tərkib
hissəsi olan insana həyat verən 4 mühüm
ünsür (su, od, hava və torpaq) də məhz bu ayda sanki
“dirilməyə” başlayır. Bu səbəbdən bayrama 4
həftə qalmış hər çərşənbə
bu 4 ünsürdən birinə aid edilir və müqəddəs
sayılan bu çərşənbələrdə müvafiq
ayinlər icra olunur. “Su çərşənbəsi”ndə su
hövzələri, arxlar qaydaya salınır, abadlıq
aparılır, müxtəlif ayinlər icra edilir. Su üzərindən
atdanmaq, bir-birinə su çiləmək, yaralara su səpmək
kimi adətlər müəyyən inanclarla əlaqədardır.
“Od çərşənbəsi” oda olan inama, Günəşə
və digər atəşpərəstlik inanclarına
bağlıdır. Onu sağlamlıq, gözəllik əlaməti
kimi də qəbul edirlər. “Yel çərşənbəsi”nə
olan inama görə yel oyanmış suyu və odu hərəkətə
gətirir. İnsanlar bu çərşənbədə, istədiklərinə
xoş arzular diləyir, öz valideynlərinə baş
çəkir, amma gecəni yalnız öz evində
keçirdir. Novruz bayramı ərəfəsində
keçirilən 4-cü çərşənbə sonuncu olduğu
üçün “İlaxır çərşənbə” və
“Yer çərşənbəsi” adlansa da, əslində bu
“Torpaq çərşənbəsi”dir. İnanclara görə
əvvəl oyanmış üç çərşənbə
insanları ərzaq qıtlığından qurtarmaq
üçün Torpaq xatunun yeraltı məbədinə
gedir, burada yatmış torpağı oyadırlar. Torpaq
çərşənbəsi əkin işləri ilə
bağlı olduğu üçün bu gün daha çox
ayinlər, oyun və şənliklər keçirdilir.
İnsanlar əkin yerinə çıxır, torpağı təmizləyir,
əmək nəğmələri oxuyur, evlərdə üzərrik
yandırır, çərşənbə tonqalları
qalanır, üzərindən hoppanır, evlərə qurşaq
atır, qulaq falına çıxırlar. Novruz bayramı beləcə
xoş və maraqlı komponentlərlə zəngindir. Bu ərəfədə
evlər, həyət-baca təmizlənir, ağacların dibi
yumşaldılır, ağardılır, milli şirniyyat
növləri hazırlanır, böyük bazarlıq edilir,
ailə üzvləri üçün təzə paltar
alınır, hədiyyələr verilir, bayram süfrəsi bəzənir,
müqəddəs yerlər ziyarət edilir, səməni
(buğda isladılaraq) göyərdilir, şam
yandırılır və sair. Qədim zamanlarda bayram
axşamı atəşpərəst kahinlər keçi dərisinə
bürünər, buynuz taxar, evlərin üstündəki
bacadan içəriyə guya ölənlərin ruhu
adından torba sallayardılar. Ev sahibləri öz ölənlərinin
ruhunu şad edirmiş kimi bu torbaları müxtəlif şirniyyat
və bayram çörəkləri ilə doldururdular.
Qışı Keçəl ifadə etsə də şər
qüvvələrin simvolu kimi Kosa personajı tanınır.
Ayin qaydalarına görə Kosa onlardan bu sovqatları
almağa çalışır. Sonralar bu ayin tamam dəyişərək
qurşaq və ya dəsmalatdı formasını
almışdır. Təzə paltar geyinmək, təmizlik, rəngarəng
yeməklər kasadçılıq xaosunun aradan
qaldırılmasını simvolizə edir. Küsülülərin
barışması cəmiyyətdə harmoniyanın bərpası,
tonqal üzərindən tullanma, insanın öz
ağırlığını (mənfi emosiyasını)
Tenqriyə qurban verməsini bildirir. Asimanın yumurta
qabığını xatırlatması, qabığın
altında su, sudan sonra yer(torpaq) gəlməsi müəyyən
mənalar daşıyır. Yumurta
döyüşdürülməsi qış və yazdan ibarət
iki dünyanın qarşı-qarşıya qoyulması,
toqquşması, toxum (səməni) cücərdilməsi təbiətin
canlandırılması, “qulaq falı” isə yenilik eşitməyə
ehtiyacın yaranmasını ifadə edir. Zərdüştülükdə
7 rəqəmi çox mühümdür. Bu, Ahura Mazdanın
(Hörmüzün) dünyanı 7 ünsürdən
yaratması ilə bağlıdır. Buna uyğun olaraq yeddi
çərşənbə tonqalı qalanır, bayram süfrəsinə
“S” səsi ilə başlanan 7 növ qida qoyulur, 7 cür
şirniyyat bişirilir və sair. Novruzda yeddi evə bayram
payının verilməsi də bu silsilədəndir. Novruz həm
də insan psixikasında təzələnmə, yenilənmə
ilə davam edir. İnsanlar çox şeyi bu bayramın
uğurlu keçirilməsilə bağlayır, onların istədiyi
kimi və ya daha yaxşı olacağına daxili inamla tədarük
görür, zahiri yenilənməyə, təzələnməyə
etibar edirlər. Bu inam müsbət enerji ilə yüklənir,
həqiqətən də onların həyatını,
dünyabaxışını yeniləmiş, təzələmiş
olur. Belə nəticə əslində milli ruhun və daxili
immunitetin qüvvətlənməsi deməkdir. Həm milli folklor,
həm də bu cür sosioloji dəyərlərinə görə
Azərbaycan dövləti Novruz bayramına mühüm əhəmiyyət
verir; dövlət səviyyəsində müsabiqələr,
yarışmalar, şənliklər, yarmarkalar, konsertlər,
ümumxalq gəzintiləri, atəşfəşanlıq təşkil
edilir, ölkə başçısı xalqla
bayramlaşır, ayinlər icra edir, insanlar təltif olunur,
mükafatlar verilir, uşaq evlərinə və kimsəsizlərə
yardım göstərilir,.. Hazırda 300 milyondan çox insan
bu bayramı qeyd etsə də, məhz Azərbaycan Dövlətinin
iradəsilə 2009-cu ildə Novruz bayramı milli və tarixi
dəyərləri nəzərə alınaraq YUNESKO tərəfindən
bəşəriyyətin qeyri-maddi mədəni irs
siyahısına daxil edilmiş, 2010-cu ildə isə BMT
Baş Assambleyası mart ayının 21-ni “Beynəlxalq Novruz
Günü” elan etmişdir. Minilliklər boyu bir xalqın həyatını
təzələyən, milli ruhunu gücləndirən,
humanizm hisslərini artıran bir bayrama- yeni günə indi
bunlardan tamam məhrum olan müasir dünyanın daha çox
ehtiyacı var.
Hafiz Mirzə
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun
keçirdiyi müsabiqəyə təqdim etmək
üçün
Olaylar.-
2012.- 14 fevral.- S.10.