M.F.Axundzadənin
yaradıcılığında yenilikçi
ideyalar
Mirzə
Fətəli Axundzadə-200
Mirzə
Fətəli Axundzadə ədəbiyyat tariximizdə əsərləri
milli qeyrət, xalqın acınacaqlı yaşamından gileylənmək,
millətin savadlanması, qabaqcıl Avropa mədəniyyətinə
qoşulması üçün yorulmadan çalışmaq
kimi bir çox özəlliklərlə zəngin olan
yazıçılarımızdandır. Lakin onun
yaradıcılığında milli təəssübçülük
ön planda durur. İstər onun şeirlərində, istər
komediyalarında istərsə də bədii, fəlsəfi nəsr
əsərlərində milli təəssübçülük
çeşidli məqamlarda verilir. M.F.Axundzadə
yaradıcılığa şeirlə
başlamışdır.
Lakin, onun şeir
yaradıcılığı bir o qədər də zəngin
deyildir. Ədibin ölməz rus şairi A.S.Puşkinə
yazdığı “Puşkinin ölümü haqqında şərq
poeması”nı, “Zəmanədən şikayət”i və
daha bir neçə bu tipli şeirləri istisna etsək yerdə
qalan şeirləri əsasən məktublardan, mədhiyyələrdən
ibarətdir. Öz dövrünün digər
yazıçıları kimi Axundzadənin də
yaradıcılığında ziddiyyətlər yetərincədir.
Əgər bu ziddiyyətlər ilk olaraq
başladığı şeir yaradıcılığını
əhatə etsəydi bunu onun gənc olması,
yaradıcılığa yeni başlaması ilə
bağlamaq olardı. Lakin bu ziddiyyətlər onun bütün
yaradıcılığı boyu hiss olunur. Bir yandan mədhiyyə
yazan şairləri tənqid edən, “o ədəbiyyatı
real ədəbiyyat hesab edirəm ki, orada xalqın real həyatı,
dərdləri öz əksini tapsın”- deyən ədib bir
yandan da İstanbulda baş vəzir Fuad paşaya əlifba ilə
bağlı yazdığı şeirində onu
Süleymanın müdrik vəziri Asəflə müqayisə
edirdi. Digər bir mədhiyyəni isə rus
çarının vəliəhdi II Aleksandrın Tiflisə gəlişinə
həsr etmiş, burada vəliəhdi orta yüzil
dünyasının ən nəhəng sərkərdələri
olan Əmir Teymurdan və I Şah Abbasdan üstün
tutmuşdu. Bundan başqa o, zəmanəsinin şairlərinin,
xüsusən də Q.B.Zakirin kəskin tənqid etdiyi, öz
zülmkarlığı ilə bütün Qarabağ
mahalında məşhur olan Cəfərqulu xana da bir neçə
mədhiyyə yazmış, onunla dostluq münasibətləri
saxlamışdır. Zənnimcə Axundzadənin Cəfərqulu
xanı həcv etməməsini onun bir çar zabiti olaraq
rütbəcə Cəfərqulu xandan kiçik olmasında,
hərbi intizamın buna yol verməməsində axtarmaq
lazımdır.
Axundzadənin
məqalələri ədibin
yaradıcılığının ayrılmaz
bölümünü təşkil edir. Bu məqalələri
oxuyunca onun ilk öncə ərəb əlifbasını sadələşdirmək,
daha sonra isə dəyişdirmək uğrunda necə gərgin
dirəniş apardığının şahidi oluruq. Bu məqalələrdən
həm də aydın olur ki, o, bir çar zabiti, bir dövlət
məmuru olmasına baxmayaraq çar idarə sistemindəki
haqsızlığı öz şəxsi həyatında da
hiss edirdi. Bu məqalələrin ən böyük əhəmiyyəti
də burada çar idarə üsulunun tənqididir.
M.F.Axundzadənin
yaradıcılığı müxtəlif janrları əhatə
etsə də ona ən böyük uğur qazandıran
ölməz komediyalarıdır. Belə ki, Tifliş şəhərində
təşkil olunan Rus teatrları və burada Rus və Qərbi
Avropa dramaturqlarının əsərlərinin tamaşası
Axundovda dərin təəssürat yaradır. Nadir Məmmədovun
qeyd etdiyi kimi ”Mirzə Fətəli doğma xalqını orta
əsr feodal dünyasının bəlalarından,
nadanlığından qurtarmaq, ictimai-siyasi şüurunu
oyatmaq, mədəni xalqlar səviyyəsinə qaldırmaq
üçün teatr və dramaturgiyanın təsirli bir vasitə
olmasını hesab edir”. Və o xalqı gerilikdən
ayırıb, yeniliyə aparmağın ən yaxşı
yolunun dramaturgiyadan keçdiyini anlayır və komediya
janrında ard-arda bir-birindən gözəl 6 sanballı əsər
yaradır. 1850-1855-ci illərdə yazılan bu komediyaların
hər birinin mövzusu real həyatdan
götürülmüş və hər bir birində
çağdaş yaşamla belə səsləşə bilən,
bir sıra məsələlər qaldırılmışdır.
Dram əsərləri bədii nəsrin başqa növləri
ilə müqayisədə daha üstündür.
Çünki burada oxucu həm mütailə yolu ilə, həm
də əsərə tamaşa etməklə ikiqat zövq ala
bilir. Digər janrlarda qələmə aldığı əsərlərində
olduğu kimi komediyalarında da Axundzadə təəssübçü
düşüncələri oxucuya anlaşıqlı bir yolla
çatdırmağı bacarır. Doğrudur, onun
komediyalarında digər məsələlər də yetərincədir.
Lakin bütün bunlar haqqında kifayət qədər
yazıldığından amacımız daha çox ədibin
milli təəssübçü ideyalarının üzərində
durmaqdır.
Dramaturqun ilk komediyası olan “Hekayəti-Molla
İbrahimxəlil Kimyagər” komediyası
yazıçının bu növdə yazılan
komediyalarından ilki olduğundan digər yazılacaq olan
komediyaların qurulmasına, fikir
axıcılığının düzülüşünə
öz yönünü vermişdir. Komediyada Axundzadə
Nuxuluların timsalında avamlığı, geriliyi tənqid
edir, mədəni inkişafa qovuşmağın yolunu məhz
yenilikçilikdə görürdü. Sanki o, öz
düşündüklərini, gerçəyə
qovuşdurmaq istədiyi ideyalarını, ülgülərini
bu əsərdə Hacı Nurunun timsalında verməyə
çalışır. Şair Hacı Nuru dəfələrlə
nuxalıları Molla İbrahimxəlilə aldanmamağa
çağırırsa da bu fayda vermir. Necə deyərlər
“Cam nə qədər böyük olsa iman yenə öz
bildiyini oxur”. Bu əsərdə dramaturq avamlıqla, geriliklə,
dar düşüncəli olmağı əldə bayraq
tutmaqla çox da qabağa getməyin mümkün
olmadığını dönə-dönə
vurğulayır.
“Hekayəti-Müsyö
Jordan həkimi-nəbatat və Dərviş Məstəli
şah caduküni-məşhur” komediyasında da
sadaladığımız ideyalar davam etdirilir. Bu komediyada
müəllif qadınların avamlığına, hətta
kişilərin də onlardan geri qalmamasına ürək
ağrısı, qəlb acısı ilə acıyır.
Şəhərbanu xanımın Dərviş Məstəli
şahın Parisi dağıdacağına inanması,
Şahbazın Avropaya elm dalınca getməsilə
razılaşmaması, yoluna sədd çəkməsi,
Şahbaz bəyin isə “Mənim tay-tuşlarım tamam mərifət
sahibi olub, qulluq edib, xoşbəxt olublar. Mən
qalmışam elə bu qamışlıqda adsız, sansız”
deyərək əzmlə mübarizə aparması, Hatəmxan
ağanın “Balam sən hələ uşaqsan, bu zadlar tamam
boşdur. İnsana ağıl lazımdır. Bir dil artıq
bilməklə ağıl artmaz” və ya “Sən Parijə getmədən
də Müsyo Jordanın söhbətlərinə qulaq asmaqla
oranın əhlinin adət və xəvvasından mütəlle
ola bilərsən” sözləri Axundzadənin nə qədər
yüksək sənətkarlıqla avamlığı, geriliyi
pisləməsini, dövrünün eybəcərliklərini
bacarıqla qabartması aydın sezmək olur.
Digər
komediyalarında da çeşidli problemlər
qaldırılır. “Hacı Qara”da xəsislik, tüfeyli
yaşam tərzi, “Sərgüzəşti vəziri xani Lənkəran
(Sərab)” komediyasında xanlıq idarə üsulu, “Mürafiə
(Təbriz) vəkillərinin hekayəti”ndə İran məhkəmə
orqanlarındakı rüşvətxorluq, “Hekayəti Xırs
quldurbasan”da çar üsul idarəsi tənqid hədəfidir.
Bütün bu əsərlərin mövzusu real həyatdan
götürülmüşdü. Çünki zəngin biliyə,
geniş əhatə dairəsinə malik olan dramaturqun yetərli
sayda mövzu müxtəlifliyi, materialı vardı və nəyisə
öz təxəyyülündə uydurmasına ehtiyac yox idi.
Sadaladığım komediyalar haqqında təkcə onu deməyi
lazım bilirik ki, o, komediyalarında hansı fərqli məsələlər
qaldırırsa da bunları birləşdirən bir ümumi
cəhət vardır ki, bu da avamlığın
ifşası, xalqın maariflənməsi, dünyanın
inkişaf etmiş xalqları sırasına daxil etmək
yolunda mübarizədir. Yeri gəlmişkən onu da qeyd edim
ki, Axundzadə “Hacı Qara”nın mövzusunu Avropa ədəbiyyatından
götürsə də əsərdə əsas mənfi obraz
kimi səciyyələndirilən Hacı Qara real şəxsiyyət
olmuşdur. Ağcabədi bazarında parça ticarəti ilə
məşğul olmuş Hacı Qara əslində səxavətli,
xeyirxah insan olmuşdur. Axundzadəyə borc vermədiyindən
o da onu bir xəsis kimi ifşa etmişdir.
Komediyalarda
diqqətimi ən çox cəlb edən cəhət mənfi
qəhrəmanların hamısının hakim təbəqələrin
içindən seçilməsidir. Lakin o, çar idarəsinin
məmuru olduğundan mənfi qəhrəmanları
bütün keyfiyyətləri ilə açıb göstərə
bilmir. O, rüşvətxor və süründürməçi
çar məmurlarını üstüörtülü
şəkildə, eyhamlarla tənqid edir. Çox təəssüf
ki, Axundzadə sağlığında bu komediyaların
heç birinə səhnə həyatı verə bilmədi.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev “Mirzə Fətəlinin
faciəsi” məqaləsində yazırdı: ”1849-ñu ildə
canişin Voronsovun əmri ilə Tiflisdə teatr binası
tikilmişdi. Erməni, gürcü və Azərbaycan dillərində
teatr əsərləri yazmaq üçün canişin 3
komisyon təşkilinə əmr verdi. Erməni, gürcü
komisyonları tezliklə işə başladılar. Azərbaycan
komisyonunda işləmək üçün Mirzə Fətəlidən
başqa bir adam tapılmadı. Axırda Mirzə Fətəli
özü təklikdə komediyalar yazmağa başladı. Bu
da bir faciə”.
Povest
janrında qələmə aldığı “Aldanmış Kəvakib”
əsərində isə Axundzadə fanatikliyi,
nadanlığı tənqid etməklə yanaşı,
İrandakı rüşvətxorluğu,
özbaşnalığı, haqsızlığı da
ifşa edir. Əsər I Şah Abbasın saray tarixçisi
olan İsgəndər bəy Münşinin “Tarixi-aləmarayi
Abbasi” (dünyanı bəzəyən Abbasın tarixi) əsərinə
əsaslanır. Axundzadə Kor Məhəmməd Xudabəndənin
və onu oğlu I Şah Abbasın dövrünün real
görünüşünü dövlət məmurlarının
öz dili ilə verir. Yeri gəlmişkən
yazıçı haqqında bu yazını hazırlayarkən
M.F.Axundzadənin 2005-ci ildə Şərq-Qərb mətbəəsi
tərəfindən çap olunmuş üç cildlik
seçilmiş əsərləri ilə tanış oldum. Həmin
əsərlərin I cildində səhv olaraq I Şah
Abbasın anadan olma tarixi 1557, hakimiyyətə gəldiyi isə
30 yaş göstərilir. Halbuki o, hakimiyyətə 1587-ci ildə
gəlmiş, bu zaman isə onun 16 yaşı var idi.
Axundzadənin
təəssübçü ideyaları “Kəmalüdövlə
məktubları” əsərində islam dininə münasibət
müstəvisində davam etdirilir. Filosofun fikrincə islam dini
yoxsul təbəqədən daha çox varlı təbəqənin
mənafeyini müdafiə edir. İslam yaranarkən yer
üzündə quldarlıq artıq öz ömrünü
başa vursa da, Ərəbistanın qonşuluğundakı
ölkələrdə qadın hətta dövlət idarə
işlərində belə iştirak etsə də. İslam
qadınların hüquqlarını əllərindən
alıb, yüz minlərlə adamı yenidən qul etdi. Dinin
bütün tələblərinə heç də hamı tərəfindən
əməl olunmur. Məsələn, hansı qadın
islamın çoxarvadlılıq qanununa könüllü
tabe olur? Yazıçı dini insanların maariflənməsi
yolunda başlıca əngəl sayırdı. Elm daim dəyişdiyinə,
irəli getdiyinə baxmayaraq din xadimləri öz mənbəyini
dindən götürən elm sahələrinin, məsələn,
fiqh, nücum kimi elmlərin inkişafına əngəl
törədirdilər. O, müsəlman xalqlarının bədbəxtliyinin,
cəhalətinin səbəbini onun öz dili ilə desək
“kərtənkələ yeyib, dəvə südü ilə
dolanan ərəblərdə” görürdü. “Ac və
çılpaq ərəblər səni 1280 ildir bədbəxt
etdilər”-deyirdi. Axundzadə yazırdı: “Bəşər
övladına səadət və qurtuluş o zaman nəsib
olacaqdır ki, istər Asiyada, istərsə də Avropada
insanın şüuru tamamilə əbədi həbsdən
xilas olacaq, bütün işlərdə və təfəkkürdə
hədislər deyil, insanın ağlı yeganə dəlil, sənəd
və hakimi mütləq olacaqdır”. “Kainatin heç bir
yaradana ehtiyacı yoxdur”-deyərək Tanrını inkar edən
Axundzadənin istər Allah, istərsə də Məhəmməd
peyğəmbər haqqında düşüncələri
olduqca ziddiyyətlidir. Ümumiyyətlə onun
ideologiyasında islama kökündən balta çalmaq yoxdur.
Bu fikri xalq yazıçısı Anar da müdafiə edir. O
yazır: “Mirzə Fətəlinin hədəfi islam dini deyil,
ümumən şərq ətaləti və durğunluq idi”.
Baxmayaraq ki, “mən küllü ədyanı puç və əfsanə
hesab edirəm”-demişdi. O, gah islamın ayrı-ayrı
ehkamlarını tənqid edir, gah da Allaha və peyğəmbərə
and içir, “Dünya heç zaman dinsiz və zındıq
adamlardan xali olmamışdır”-deyirdi. Onun ən çox tənqid
etdiyi isə şiələrin məhərrəmlik mərasimində
imamlara yas saxlayıb ağlamaq mərasimi idi. Axundzadə islam
dünyasında böyük əks-səda doğurmuş, qəlbləri
riqqətə gətirən Kərbəla faciəsinə
önəmsiz bir hadisə kimi yanaşmış və
soydaşlarını Kərbalada “beş-on ərəbin
beş-on ərəbi öldürməsi” hadisəsinə
deyil, öz ruzigarlarına ağlamağa
çağırır, təziyə məclislərinin yerinə
xalqa teatr tamaşaları göstərməyi tövsiyə edirdi.
Onun fikrincə hakimiyyətin Ələvilərin əlindən
çıxıb Əməvilərə, daha sonra isə
Abbasilərin əlinə keçməsi də şiələrin
ağlamağının nəticəsi idi. Ürək
ağrısı ilə xalqına üz tutan böyük
maarifçi: “Axır sən də bir hərəkət elə,
bir proqresə ayaq qoy, bir sivilizasiyona talib ol. Nə vaxtadək
qəflət yuxusunda yatacaqsan?”-deyirdi. Axundzadə daha uzaq gedərək
islamın əsas ehkamları sayılan oruc və namaza
qarşı çıxırdı. “Adamın min cür
işi var. Onu heç fürsəti var ki, o, öz
vaxtını oruc və namaz kimi boş işlərə sərf
etsin”.
Gənc bir
araşdırmaçı olaraq mən istismarçı cəmiyyətin
xalqı maarifləndirmə yolu ilə dəyişdirməyin
mümkünlüyünün qəti əleyhinəyəm. Bu
anlamda nə böyük Nizamiyə, nə yeni dövrün
Avropa maarifçilərinə, nə də M.F.Axundzadəyə
haqq qazandırmaq fikrindən uzağam. Düşünürəm
ki, istismarçı cəmiyyətləri yalnız
köklü bir inqilabla devirmək mümkündür. Amma
burada bir ziddiyyət vardır. Çünki xalqı maarifləndirmədən
inqilab da mümkün deyildir. Axundzadə bu cəhəti
çox gözəl görmüş, sonda “qəflət
yuxusundan qalx və zalımın atasının goruna od
vur”-deyirdi.
Axundzadənin
Allaha, İslama, Peyğəmbərə olan münasibətini
dar düşüncəli adlandırmaq düzgün
olmazdı. “Kəmalüddövlə məktubları” ilə
tanış olunca aydınlaşır ki, o, islamın, onun
ehkamları, peyğəmbərin həyatı haqqında kifayət
qədər bilgisi vardır. Lakin onun Qurani-kərimlə və
sevimli peyğəmbərimizin şəxsi həyatı ilə
bağlı bir sıra yanlış fikirləri də
vardır. İslamı elmə mane olan bir din hesab edən
Axundzadə unudur ki, “Beşikdən məzara qədər elm
öyrənin”-deyən əziz peyğəmbərimiz bir
müsəlman cocuğuna yazı-pozu öyrənmək
müqabilində hətta onun şəxsiyyətinə belə
sayğısızlıq edən müşrüklərin
suçundan keçirdi. Daha sonra isə Axundzadə ən
demokratik qaydaların belə yol vermədiyi insanın şəxsi
həyat münasibətlərinə qarışmaqda da hesab
edirəm ki, düzgün yol seçməmişdi. Peyğəmbərimizin
çox qadınlı olmasını tənqid edən bu
ateist-demokrat bilmirdimi ki, bu qadınlarının çoxunun
yaşı 60-ı keçmişdi və belə nigahlardan o,
təəssübçü ərəb qəbilələrini
öz çevrəsində birləşdirmək
üçün istifadə edirdi. Bəlli ki, bütün
bunlar həm də yenicə yaranmış olan İslam dininin
qol-budaq açmasına, genişlənməsinə də zəmin
hazırlamaq amacı ilə edilirdi. Müsəlman
xalqlarının bədbəxtliyinin səbəbini “ac və
çılpaq ərəblər”də görən Axundzadə
əlifbanın hər bir hərfinin bir rəqəm ifadə
edən əbcəd hesabı yaradan ərəbləri tənqid
edərkən unudurdu ki, ərəb ədəbiyyatını
təkcə ərəblər deyil, islamı qəbul edən
bütün xalqlar, o cümlədən azərbaycanlılar da
yaratmışdı.
Axundzadə
elə bir dinə etiqad etmək istəyirdi ki, “onun vasitəsi
ilə insan bu dünyada azad və xoşbəxt ola bilsin”. O,
bütpərəstlik dövrünün qadınlarını
islam dövrü qadınlarından daha azad, daha xoşbəxt
hesab edirdi. Lakin, yazıçı bütpərəstlərin
qadınlara vəhşi münasibətini (intim münasibətlər,
yəni qadınlara təkcə bir həzz mənbəyi kimi
baxmaq nəzərdə tutulur) görə bilməmiş, ya da
sadəcə görmək istəməmişdir. Hər halda
Axundzadə qadın azadlığı uğrunda
ardıcıl dirəniş aparırdı və şərq,
islam aləmində qadın azadlığı uğrundakı
mübarizəsinə o, Babilərdən daha erkən
başlamışdı.
O, haqlı
olaraq belə fikirləşirdi ki, yenicə yaranmış hər
hansı bir ideologiyanın üzərinə dərhal
qılıncla çıxmaq düzgün deyildir, bu
ideologiyanı doğuran səbəbləri aradan qaldırmaq
lazımdır. “Yanlış fikirlərin
qarşısını almağın yeganə yolu məntiqə
uyğun dəlillərdir”-deyirdi. O, Babiliyə həsr etdiyi
bir məqaləsində İranda Babiliyin geniş
yayılmasının səbəbini burada insanların
avamlığında, maariflənməməsində,
onların maddi durumunun dözülməzliyində,
“yaxşını pisdən ayırmaq qabiliyyətinin zəif
olmasında” görürdü. Axundzadə yaxşı insan,
pis insan məsələsini deyil, kamil insan, nadan insan məsələsini
qoyurdu. Ədibin fikrincə insan maarifləndikcə kamilləşir,
pis işlər görməkdən uzaqlaşır. Bu cəhəti
onu hurufilərlə yaxınlaşdırır. Bu məqaləsində
o, həmçinin qadın azadlığını,
uşaqları tərbiyələndirərkən zor işlədilməməsi
kimi məqamları xüsusi olaraq təqdir edir.
“Kəmalüddövlə
məktubları”nı oxuyarkən ilk sətirlərdən
insanın üzünü həyacan bürüyür və
bu əsəri yazmaqla müəllifin yaşadığı
dövr üçün necə cəsarətli olduğu
aydınlaşır. M.F.Axundzadə və ondan sonrakı M.Ə.Sabirə
qədər milli şüurumuzun oyanmasında “Kəmalüddövlə
məktubları” qədər xidmət göstərən
ikinci bir əsər yoxdur. Təsadüfi deyildir ki, bu əsəri
“Azərbaycan maarifçiliyin manifesti” adlandırırlar.
Vaxtı ilə Radişevin “Peterburqdan Moskvaya səyahət” əsəri
Rusiyada necə tufan qoparmışdısa, bu əsər də
yüksək ruhani dairələrində eyni həyəcan
doğurmuşdu.
M.F.Axundzadənin
yaradıcılığında bu gün xalqımız
üçün heç də məqbul olmayan fikirlər
vardır. “Bəhərsurət türklər arasında dəxi
bu zamana qədər mütəqədimdən şair
olmayıbdır”. Onun min beş yüz ilin ağır
sınaqlarından şanlı bir yol keçən türk şeirini
qiymətləndirməməsi dərin təəssüf
doğurur. O, dünya ədəbiyyatının bəzəyi
olan Füzulini şair hesab etmir, onu qəliz yazmaqda
suçlandırır, M.P.Vaqifi və Q.B.Zakiri ondan
üstün tuturdu. Halbuki, istər bu şairlərin, istərsə
də Axundzadənin öz yaradıcılığında
çətin anlaşılan, bu günki gənc nəslin
başa düşməyə zorluq çəkdiyi kifayət qədər
qəliz sözlər vardır. “Kəmalüddövlə məktubları”
isə ərəb-fars sözləri ilə, izafət tərkibləri
ilə zəngindir. O, bəşər mədəniyyətinə
Ərəb dili kimi dil, əruz vəzni kimi sanballı bir vəzn
bəxş edən ərəbləri tənqid edir, zərdüştləri
onlardan üstün hesab edirdi. Əgər ərəbləri tənqid
edərkən islamdan öncəki dövrə-cahiliyyə
dövrünə istinad etsəydi onu başa düşmək
olardı. Çünki cahiliyyə dövrünün hadisələri,
gələnəkləri haqqında bizim hər birimiz yetərincə
bilgiyə malikik. Bütün bu ziddiyyətlərə
baxmayaraq hər halda M.F.Axundzadə qalibdir, qaliblər isə
mühakimə olunmur. Öz xalqını önə
çıxarmaq, maarifləndirmək düşüncəsi
ilə alışıb yanan ədib xalqın ağır həyat
tərzinin əsil səbəbkarı olan dövrünün
eybəcərliklərinə nifrət edir, dəfələrlə
haqsızlıqlarla baş-başa durduğu, ən yaxın dostlarının
vəfasızlığı ilə
qarşılaşdığını “Zəmanədən
şikayət” şeirində dilə gətirir:
Kimə mən
üns ilə baxdım məni təshifi yandırdı,
Kimə qəlbimdə
yer verdim məni qovdu kənarından
Kimə yar
dedim dərhal dönüb mənə nar oldu,
Vəfa
umdumsa hər kəsdən cəfa etdi mənə hər an.
M.F.Axundzadə
yenilikçi olmuş, bütün həyatı,
yaradıcılığı boyu geriliyə, avamlığa
qarşı çıxmışdır. O, bütün varlığı ilə
öz xalqının yeni ruhda tərbiyə almasını,
mövhumatdan uzaq olması üçün
çalışmışdır. Ədib
çox gözəl bilirdi ki, bütün bunlar olmadan
dünyanın aparıcı, inkişaf etmiş xalqları
sırasına daxil olmaq, mədəni inkişafda iştirak
etmək, bütün yenilikləri xalqın ruhuna
köçürmək mümkün deyildir. Yaratdığı əsərlərin təşəbbüsçü
ruhda olması onun nə qədər millətinin qeydinə
qaldığını sübut edir və bu yolda nə qədər
məhrumiyyətlər çəksə də öz yolundan, əqidəsindən
dönmürdü. Çünki, əsil
məslək cəfakeşi idi. Və bu
yolda o, tək deyildi. Tarixin hansı dövrünə nəzər
salsaq bütün həyatını xalqının maariflənməsinə
həsr edən, lakin xalqı tərəfindən meyiti
basdırılmayan Axundzadələri, mövhumatçılar
tərəfindən ələ salınıb ciyərləri vərəmlənən
Sabirləri, bu gün xalqımız üçün mənəviyyat
və şəxsiyyət simvolu olan, lakin haqsız tənqidlərə
məruz qalan Anarlara rast gəlmək olar. Belə
insanların qiymətini zaman verir. Çünki,
“zaman ən böyük hakimdir”. H.B.Zərdabi M.F.Axundzadəyə
məktubunda yazırdı: “Elə fikirləşməyin ki,
xalqın maariflənməsi bir məqalə, ya pyeslə
düzələsi şeydir. Xeyr, burda
görüləsi işlər çoxdur. Bu yolda
külüng vura biləcək onlarla adamın əməyi və
həyatı da bu iş üçün azdır. Bəlkə
Sizi belə bir şey düşündürür ki, nə
üçün başqa birisi deyil, məhz siz, özü də
müftə, bir quru “çox sağ ol” eşitməyə belə
ümidimiz olmadan bu barədə zəhmət çəkəsiniz...
Xalqın, həm də geridə qalmış
avam xalqın, sənin və mənim qardaşımın
maariflənməsi işinə özünü həsr edən
adamı belə bir fikir yoldan qoymamalıdır. O,
mükafatını öz-özünə, işini görə-görə
vicdanı qarşısında duyacaqdır”. Zaman
bu böyük maarifçinin necə haqlı olduğunu bu
gün göstərir.
Axundzadə istər
yaratdığı əsərlərlə, istərsə də
ictimai fəaliyyəti ilə öz adını tarixə əbədi
yazmışdır. Təsadüfi deyildir
ki, XIX yüzil ədəbiyyatımızdan
danışdığımız zaman Axundov gözlərimiz
önündə ən böyük sima kimi canlanır. Əsərlərində ziddiyyətlər doğuran
bir sıra məqamlara baxmayaraq yazıçının
ideyaları təkcə öz dövrü üçün
deyil, bu günki günümüz üçün də
çox aktualdır. Axundzadə o
ziyalılarımızdandır ki, yazıb yaratdıqları
ilə, əməlləri ilə sözün tam mənasında
“mən azərbaycanlıyam” deməyə mənəvi
haqqı vardır.
Yeqzar CƏFƏRLİ,
Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin
üzvü
Dünya Gənc Türk Yazarlar Birliyinin
üzvü
Olaylar.- 2012.- 29 fevral.-
S.10.