Uşaqlar ünsiyyətdən qaçır,
gözlərinizə baxmırsa...
Çiçək Məmmədli: “Əslində
nəyisə dağıtmaları onların ifadə dilidir”
“Onlar fırlanan şeylərə
baxmağı, eyni şeyi təkrar etməyi sevirlər”
“Mənə
yaşıdlarımla oynamağa, ünsiyyətə girməyə,
ətrafımdakıları görməyə kömək
edin, mən də kiminləsə oynamaq, danışmaq istəyirəm,
bacarmıram, nəyisə qavramaq istəyirəm
bacarmıram”. Bu autizm sindromu olan bir uşağın gözlərindən
oxunan ifadələrdir. Autizm latın sözü olub “autos”
özü deməkdir. Autizm uşağı cəmiyyətdən,
ünsiyyətdən, göz təmasından ayıran
travmatik, psixoloji problemdir. “Autizm” defektoloji və psixoloji
yardım ictimai birliyinin sədri Çiçək Məmmədli
uzun müddət ölkəmizdə autizmin
araşdırılması, diaqnozu, müalicəsi
mümkün olmadığını və yalnız bir
neçə ildir bu xəstəliklə bağlı məlumat
toplandığını deyir. “Xarici ölkələrdə
isə, bu xəstəlik 30-40 ildir ki, tanınır, ona diaqnoz
qoyulur. Xəstəlik əsasən, üç yaşına qədər
olan uşaqlarda aşkarlanır. Əgər bu yaşa qədər
uşaqda yaşıdları kimi düzgün inkişaf getmirsə,
ona autizm diaqnozu qoyurlar”.
Danışmır, gözə baxmır
İlk dəfə
elmdə autizm haqqında amerikalı alim Leo Kanner 1947-ci ildə
məlumat verib. Ölkəmizdə isə təxminən
2000-ci ildən uşaqlarda autizm sindromu diaqnozu qoyulur. Bəs bu
uşaqlar həmyaşıdlarından nə ilə fərqlənir?
Valideyn övladının autizm olduğunu necə müəyyən
edə bilər? Ç.Məmmədli bildirdi ki, bu uşaqlar
özünə qapanır, sanki ətraf aləmi görmür
və eşitmir. Ona görə də, çox vaxt həkimlər
bu halla müraciət edən valideynlərə görmə və
ya eşitmədə problem olduğu diaqnozunu qoyurlar.
Düzdür, həmin uşaqların davranışları
ilk baxışda bu ehtimala əsas versə də,
araşdırmalardan sonra müəyyən olunur ki, onların əsas
problemi psixolojidir. “Onlar əqli cəhətdən normal olurlar,
sadəcə onların hərəkətlərinin səbəblərini
anlamalı və onları cəmiyyətə
uyğunlaşdırmaq lazımdır. Həmçinin onlar
gözə baxmır, göz ünsiyyətindən
qaçır, özünü görə bilmir, ətrafdan
qaçır. Bundan başqa onlar öz aləmlərində
olduqlarından ətrafda baş verənlərə diqqət
etmir, öz-özünə yellənir. Bu uşaqlarda dil
inkişaf etmir. Onlar istəklərini dillə ifadə etmir. Məsələn,
istədikləri bir şeyi sözlə deməkdənsə,
özünə yaxın olan birinin əlini aparıb həmin əşyanın
üzərinə qoyur. Ünsiyyətə girə, ətrafı
görə bilmir. Özünün qız və ya oğlan
olmasını belə dərk etmir. Ümumiyyətlə isə,
bu problem ən çox oğlanlarda müşahidə olunur. Dəcəllik
edir, bunun da əsas səbəbi ətrafdakıların diqqətini
çəkmək olur. Yəni, əgər ailədə o istədiyi
diqqəti görməzsə, ətrafı dağıdır,
özünə ziyan vurur ki, diqqət çəksin. Əslində
nəyisə dağıtmaları onların ifadə dilidir,
bununla var olduqlarını ətrafdakılara çatdırmaq
istəyirlər”.
Hər dəcəllik edən uşaq
autizmdir?
Müsahibimin
saydığı əlamətlərin bir çoxunu
bütün uşaqlarda müşahidə etmək olar. Məsələn,
dağıtmaq, dəcəllik etmək normal uşaqların da
ən sevdiyi oyunlardandır. Bəs belə olan halda valideyn
övladının autizm olub olmamasını necə müəyyənləşdirsin?
Çiçək xanım bu əlamətlərin bəzilərinin
normal uşaqlarda da müşahidə olunması ilə
razılaşır. “Bu əlamətlər müşahidə
olunan uşaqları fərqləndirmək üçün
onların oyuncaqları ilə necə oynamalarına diqqət
etmək lazımdır. Məsələn, autizmli uşaq bir
maşını götürür, təkərlərini dəfələrlə
fırladır, çünki onlar davamlı olaraq bir oyuncaqla
oynamağı, fırlanan şeylərə baxmağı,
eyni şeyi təkrar etməyi sevirlər. Amma normal uşaqlar
həmin maşını sürür və s. hərəkətlər
edir. Həmin davranışlarla müəyyən etmək olar
ki, həmin uşaqda autizm əlamətləri var”.
Müsahibim onu da əlavə etdi ki, bu əlamətlərini
yalnız birinin müşahidə olunması da
uşağın autizm olması demək deyil. “Autizm əlamətlərindən
yalnız biri müşahidə olunarsa, o uşağı
autizm problemli hesab etmək olmaz. Bizdə autizmli xəstələrin
qiymətləndirmə cədvəli olur. Hətta autizm
diaqnozu qoyulanları belə bu araşdırmaları aparıb
sonra müalicəyə cəlb edirik”.
Səbəb nədir?
Qeyd edək
ki, uzun müddətdir autizmin yaranma səbəbləri
araşdırılır. Lakin araşdırmalar hələ
ki, ciddi bir nəticə verməyib. Mütəxəssislər
bu sindromun bir neçə səbəbdən yarana biləcəyini
müəyyənləşdirsələr də, tam səbəb
müəyyənləşməyib. Ç.Məmmədli
autizmin ən əsas dörd yaranma səbəbi olduğunu
deyir. “Bunlardan birincisi genetik faktordur. Bundan başqa peyvəndlərdən,
infeksiyalar nəticəsində baş-beyində inkişaf
pozğunluğu yaranır, bir yaş yarımdan sonra ailədə
baş verən münaqişələr nəticəsində
onda özünə qapanma olur. Ona görə də gərək
həmin dövrdə ailədə olan problemlər
uşağa bildirilməsin. Amma bunların heç biri 100% təsdiqlənmiş
səbəblər deyil. Tam səbəb müəyyən
olunmayana qədər hər biri fərziyyə olaraq qalır.
Alimlər belə bir qənaətə gəliblər ki, əgər
problem genetik faktorlarla bağlıdırsa, ailədə
bütün uşaqlarda autizm olacaq. Lakin hər zaman belə
olmur, bəzən yalnız bir uşaqda, bəzən isə
bütün uşaqlarda bu əlamətlər olur. Səbəblər
bilinmədiyindən birmənalı fikir söyləmək də
olmur”.
Müalicə olunmasa…
Müsahibim
qeyd etdi ki, bu psixoloji problem olduğundan dərmanlarla müalicəsi
yoxdur. Onlar nevroloji müalicə olunmalı və məşğələlər
aparılmalıdır. Psixoloqlar, loqopedlər bu işə cəlb
olunmalıdır. Üç yaşa qədər olan
uşaqlarda müşahidə nə qədər erkən
aşkarlansa, müalicə də o qədər effektli olar. Əgər
uşaqda hansısa inkişaf pozğunluğu müşahidə
olunursa, defektoloji, loqopedik, psixoloji məşğələlər
başlanmalıdır. Bu yardımlar xüsusi proqramlarla
aparılmalıdır. Əgər 1-2 yaşında əlamətlər
aşkarlanar və müalicə işi düzgün qurularsa,
6 yaşında o, normal uşaq səviyyəsinə
çatar. Sindrom aşkarlanandan normal səviyyəyə
çatana qədər müayinələr
aparılmalıdır. Gec aşkarlanırsa problem ömür
boyu qalacaq”. Ç.Məmmədli onu da qeyd etdi ki, əgər
müalicə olunmazsa, arzuolunmaz nəticələr əldə
oluna bilər. Uşaq daha çox özünə qapanacaq, ya
oliqafreniya, ya da köhnə üsullarla desək, şizofreniya
əlamətləri müşahidə olunacaq.
Valideynlər nələri bilməlidir?
Müsahibim qeyd etdi ki, problemin səbəbi
bilinmədiyindən hər kəs bu sindrom barədə məlumatlı
olmalıdır. Eyni zamanda uşağın sindromu daha
asanlıqla aşması üçün valideynlərin rolu
da çox önəmlidir. Yəni, psixoloji müayinələr
qədər ailədə onlarla olan münasibət də ona
kömək ola bilər. “Mütəmadi müalicələrdə
70% irəliləyiş olur. Lakin müalicə qədər
onlarla davranışa da diqqət yetirilməlidir. Məsələn,
uşağın 14-15 yaşı olur, valideyn geyindirib
soyundurur. Valideyn başa salmalıdır ki, sən özün
geyinməlisən və ya yeməyini özün yeməlisən.
Mehriban davranmalı, uşağın özünün
bacarıqlarını inkişaf etdirməyə
çalışmalıdır. Digər uşaqlarla
oynamasına şərait yaratmalıdır. Normal uşağa
başa saldığından beş dəfə çox
autizmli uşağa başa salmaq lazımdır. Ona görə
də maksimum səbrli olmalıdırlar”. Məsuliyyətin
böyük bir hissəsinin valideynlərin üzərinə
düşdüyünü deyən müsahibim onu da əlavə
etdi ki, bu problem sonradan da yarana bilər.”Bizim mərkəzə
müraciət edənlər arasında beş yaşından
sonra da bu problemlə üzləşənlər olub. Yəni,
valideynlər digər uşaqla daha çox maraqlanıb, o isə
diqqətdən kənarda qalıb və özünəqapanma,
autizm yaranıb. Bu psixoloji problem olduğundan hər yaşda
müşahidə oluna bilər”.
Onlar dəli deyil!
Autizm
psixoloji problem olduğundan ilk baxışda bu uşaqları
tanımaq olmur. Onların bəzisi ümumiyyətlə
danışmır, sakit olur, bunların ilk baxışda autizm
olduqlarını müəyyən etmək olmur. Bunun
üçün gərək onlarla ünsiyyətə girəsən.
Ç.Məmmədli də qeyd etdi ki, autizmli uşağı
tanımaq üçün gərək onunla ünsiyyətə
girəsən. Məsələn, adını soruşursan deyə
bilmir, sakit oturur, yalnız bu zaman onda hansısa problemin
olduğunu müəyyən etmək olur. Lakin bəziləri
isə, kənarda özünü tanıdır.
Düzdür, ətrafdakılar çox zaman autizm haqqında
məlumatlı olmadıqlarından onun hərəkətlərinə
məna verə bilmir və problemli uşaq olduğunu deyirlər”.
Həqiqətən də, cəmiyyətin autizm haqqında yetərli
məlumatı yoxdur. İnsanlar əsasən,
övladlarında bu problem aşkarlanandan sonra məlumatlanırlar.
Məlumat olmadığından bəziləri illərlə
uşağın probleminin nə olduğunu anlamır, həkimə
müraciət etmir. Müsahibim də bu qənaətdədir
ki, insanlar yetərincə məlumatlı olmadıqlarından,
həmin uşaqlarla necə davranmaq lazım olduğunu da
bilmirlər. “Yəni, uşağın davranışında hər
hansı problem olarsa, cəmiyyət onunla mehriban
davranmalıdır. Lakin çox zaman isə əksini müşahidə
edirik. Belə uşaqları özlərindən kənarlaşdırmağa
çalışır, onu dəli adlandırırlar. Bir
müddət əvvəl bir qadın ağlaya-ağlaya
autizmli uşağını bizim cəmiyyətə gətirdi
və uşaqdan imtina etmək istəyirdi. Səbəbini
soruşanda o bildirdi ki, bu məsləhəti ona
qonşuları verib. Lakin xarici ölkədə yad insanlar belə
mərkəzlərə müraciət edir, bu tip psixoloji
problemi olan uşaqları bir müddət öz ailələrində
saxlayırlar”. Ç.Məmmədli artıq bir neçə
ildir təşkilatlarının insanları maarifləndirmə
istiqamətində müəyyən işlər
gördüyünü də vurğuladı. “Maarifləndirici
kitabımızı getdiyimiz bölgələrdəki insanlara
veririk ki, hər kəsin bu problemdən məlumatı olsun.
Necə ki, xarici ölkələrdə uşaqdan autizm
soruşsan o, asanlıqla sənə izah edir, bizim insanların
da belə olmasını istəyirik. Ətraf bu problem
haqqında məlumatlı olmadığından uşaq
özünü normal aparmayanda ona müəyyən təzyiqlər
olur, bu zaman da həm valideyn, həm də uşaq evə
qapanır. Uşağı hərəkətlərindən
utandığından onu evdən bayıra
çıxarmır”.
Autizm məktəbləri
Ç.Məmmədli autizmli
uşaqlar üçün məktəblərin
olmamasını ciddi problem hesab edir. “Ölkəmizdə
birbaşa autizmlə bağlı məktəblər yoxdur. Həmin
uşaqlar başqa nevroloji problemlə birgə təhsil
alır. Lakin bu heç də düzgün deyil,
çünki hər bir xəstəliyin fərqli əlamətləri
var. Onların hər biri üçün xüsusi məktəblər
olmalıdır. Həmçinin inkuliziv baxçalar, məktəblər
yaradılmalıdır ki, orada normal uşaqlarla yanaşı
autizm problemli uşaqlar da oxusun”. O həmçinin qeyd etdi ki,
xarici ölkələrdə bu uşaqlar üçün
xüsusi mərkəzlər var. “Həmin ölkələrdə
bütün sahə poliklinikalarında uşaqların
inkişafı üçün mərkəzlər var. Əgər
valideyn aparmırsa, onlar özləri gəlib uşağı
psixoloji testdən keçirir, hansısa psixoloji problemin olub
olmamasını müəyyənləşdirirlər. Əgər
müalicə üçün ailənin imkanı yoxdursa,
dövlət tərəfindən müalicə olunur. Bizdə
isə uşaqda hansısa psixoloji problem hiss edəndə həkimə
aparırıq, həkim deyir “narahat olma danışacaq da””.
Vaxtında aşkarlanmaması da problemi bir az da çətinləşdirir”.
Ölkəmizdə autizmlə bağlı vəziyyətə
gəlincə isə, müsahibim bəzi xarici ölkələrdən
mütəxəssis cəlb etdiklərini, onların yerli
mütəxəssislərimizə dərs keçdiklərini
deyir. Qeyd edək ki, onlar bu dərsləri pulsuz keçirlər.
“Bizim müəssisədən bu zamana qədər 200-ə
yaxın problemli uşaq yararlanıb. Ümumilikdə isə,
2500-dən çox müraciət daxil olub. Bir neçə il
bundan öncə Ailə qadın, uşaq problemləri üzrə
dövlət Komitəsi dövlətin ayırdığı
vəsait hesabına bir neçə mütəxəssis
treyninq keçiblər. Buna görə də, deyə bilərik
ki, ölkədə yetərincə mütəxəssis var”.
Gülxar Şərif
Olaylar.- 2012.- 1 mart.- S.12.