Novruzun
köhnəlmiş elementləri üzərində
düşüncələr
Xalq
öz yaratdıqlarını təftiş edərək dəyişdirə
və inkişaf etdirə bilər
Hər bir
xalq bəşəriyyətin dəyərlər sisteminə
verdiyi töhvələrinə görə böyükdür.
Azərbaycan xalqının təkcə bir Novruz bayramı
bütün dünyanı onun barəsində xoş
duyğularla düşünməyə məcbur edə bilər.
Bu bayram büsbütün müsbət nüanslarla doludur.
Lakin müasir dövrdə Novruz bayramının əlamətləri
xalqımızın həyat və davranışında
özünü tam əks etdirə bilirmi? Təəssüflə
qeyd etməliyik ki, Novruzun müsbət ayin və adətləri
ilə yanaşı onun primitiv tərəfləri də
yaşamaqda və Novruz son yüzillikdə öz yerində
saymaqdadır. Bu bayramın müsbət tərəfləri
barədə çox yazmışıq. Novruz bayramı
insanlara öz tarixini, folklorunu xatırladırsa, sevinc, şənlik,
sülh, əmin-amanlıq aşılayırsa, təbiətə
və insanlığa qarşı müsbət duyğular
oyadırsa, haqlı olaraq ümumbəşəri dəyərlər
sistemində ön mövqe tutmağa layiqdir. Lakin bu
bayramın ayin və mərasimlərini cilalanması barəsində
çox az düşünürük. Əvvəllər
Novruz bayramı köhnəlik qalığı hesab edilir və
barəsində danışmağa qeyri-rəsmi yasaq hökm
sürürdü. Sonra, yəni müstəqillik qazandıqdan
sonra isə onu milli-mənəvi dəyərlər zəncirində
mühüm həlqə hesab edərək barəsində tənqidi
yanaşmalara qeyri-rəsmi qadağa hiss olunmaqdadır. Halbuki
Novruz “yeni, təzə gün” deməkdir. Nədən Novruzun
özü də köhnəliklərdən təmizlənməsin
və təzələnməsin? Bundan ötrü Novruz
bayramını azacıq təftiş etmək yetər. Təbii
ki, bir çox əsatir, bayram və rəvayətlər, ayinlər
özünün tarixiliyi, primitivliyi, sadəliyi ilə daha
gözəldir. Amma zaman hər şeyi dəyişdiyi kimi,
kompüter əsrinin tələblərini, müasir insanın
intellekt səviyyəsini və inkişafın qanunauyğun
dinamikasını da nəzərə almalıyıq. Əks
halda bu minvalla davam edərsə, milli adət və ənənələr
cilalanmaz və daha uzaq gələcəyə dolğun formada
çatdırıla bilməz. Tarixən Novruz bayramı daha
çox özünün zəngin ayinləri, oyun və məzhəkələri
ilə maraqlı olmuş, xalqın yaddaşında xoş izlər
buraxmışdır. Amma sovet dövründə bu bayramın
qeyri-rəsmi qadağan edilməsi onun bu incə məqamlarını
unutdurmuş, insanlar onu öz düşüncələrinə
uyğun olaraq necə gəldi və xəlvətcə qeyd
etmişlər. Bu xəlvətilik bayramın kütləvi
xalq oyunlarına, ümumxalq gəzintilərinə, geniş rəngarəngliyinə
xələl gətirmiş, məhdudiyyət yaratmışdır.
Nəticədə insanlar Novruzu daha çox zəngin bayram
süfrəsi açmaqla, çərşənbə və
bayram axşamı ən ləziz xörəklər bişirməklə
qeyd etmişlər. AzTV isə bayram axşamı “O olmasın,
bu olsun” filmini nümayiş etdirməklə öz çətin
işini bitmiş hesab edirdi. Çünki o filmdə millilik
vardı. İstər Sovetlər, istərsə də müstəqillik
dövründə Novruz inkişafa və cilalanmaya doğru
deyil, öz xarakterini bir qədər dəyişməyə
başlamışdır. Elə indi də bir çoxları
üçün bayramın gəlişi heç də ruh
yüksəkliyi doğurmur. Təzə paltar almaqlıq da əsasən
bayrama saxlanıldığı üçün ailə
başçılarına bu bayram çox ağır gəlir.
Qondarma “8 Mart” bayramı münasibətilə ailənin,
xüsusən də əmək kollektivinin bütün
qadın üzvlərinə nəsə bir hədiyyə
almağın çətinliyini təzəcə adlaya
bilmiş ailə başçısı sonra da Novruz
alış-verişi ilə qarşılaşdıqda nəinki
sevinə bilmir, dilxor tərzdə təpəsini
qaşıyır və “Mart gəldi- dərd gəldi, mart
çıxdı – dərd çıxdı!” deyə
düşünür. Novruzun ümumxalq
şadyanalığından, çal-çağırdan,
kütləvilikdən uzaq düşməklik bayramı təbii
olaraq yalnız süfrə səviyyəsinə endirə bilərdi.
Məsələyə yalnız qarın və geyim
prizmasından baxmaqlıq isə xalqa böyük duyğular
yaşada bilməz. İndinin özündə də vəziyyət
o həddə çatmışdır ki, bayram ərəfəsində
bazarlar “od tutub yanır” və insanlar bu cür bayram
bazarlığı ilə müsbət hisslər yaşaya
bilmir. Bayram bazarlığından qayıdan çox az
adamın üzündə bayram sevinci görmək olar. Novruz ərəfəsində
Azərbaycan bazarlarında dünya iqtisadiyyatına və bazar
sisteminə əsla uyğun gəlməyən proseslər
yaşanır. Məsələn, bütün dünyada bolluq
olan yerdə qiymətlər aşağı salınır,
qıtlıq məqamında isə qiymətlər qalxır.
Bizdə isə bayramlarda qoz ləpəsi, çərəzlər,
toyuq, balıq, meyvələr hər yanda satılsa da,
piştaxtalar aşıb-daşsa da, qiymətləri
aşağı düşmək əvəzinə qalxır və
hamının əsəblərini qaşıyır. Hər
rayonun özünəməxsus fərqli cəhətləri
var. Məsələn, Lənkəranda nişanlı
qızların evinə bayram xonçası aparılır. Bu
xonçaya hökmən çərşənbə süfrəsinin
şah yeməyi sayılan balıq qoyulmalıdır. Bu il də
çərşənbə bayram münasibətilə yerli
bazarda və Bakı-Astara magistral yolunun kənarında
balıq alverçiləri sanki parada
çıxmışdılar. Amma bu bolluq onların
satdığı balıqların qiymətinə əsla təsir
etmədi. Həm də bu zaman daha çox ziyad (kütüm)
balığının qiyməti və şərafəti
qalxır. Çünki çərşənbə
xonçasına digər balıqlar qoyulmur. Hətta İran
İslam Respublikasından küllü miqdarda balıq gətirilsə
də, yerli balığın ortabab həcmdə
olanının qiyməti 20-25 manatdan aşağı
düşmədi. Əgər İrandan “lehmə və ya
peyin dadı” verən bu balıqlar gətirilməzdisə,
martın 12-ə kimi yerli balığın qiyməti 50
manatdan aşağı düşməzdi. Halbuki dostluq, səmimiyyət,
mehribançılıq, insaf-mürüvvət - humanizm
bayramı olan Novruz belə vəziyyəti qəti qadağan
edir. Qardaş Türkiyədə Novruz bayramı ələvilərin
bayramı kimi tanındığına görə orada ona rəsmən
böyük diqqət göstərilmir, hətta ələvilərin
böyük əksəriyyət təşkil etdiyi bölgələrdə
meydanlarda novruz tonqallarının qalanması da yasaqlanır.
Amma Türkiyədə Qurban bayramı rəsmən çox
geniş şəkildə keçirilir. Bu ərəfədə
isə mal-heyvan satışı nə qədər artsa da,
alverçilər qurbanlıq qoyunu və ya inəyi çox
ucuz satmağa və bu yolla əlavə savab qazanmağa
çalışırlar. Belə alış-verişlər
zamanı satan ucuz satmaqla savab qazanmağa
çalışdığı kimi, alıcılar da daha baha
qiymətə mal almağa çalışırlar ki,
onların qurbanı daha dəyərli olsun.. Nəticədə
hətta satıcı ilə alıcı arasında qəribə
mübahisələr yaranır; satan baha satmaq istəmir, alan
isə ucuz almaq istəmir. Bir müddət höcətləşdikdən
sonra tərəflər çox çətinliklə
ümumi-ortaq məxrəcə gəlir və əl tutub
üç dəfə dartışaraq, qiymət müəyyən
edirlər. Bizdə isə... Bizdə Novruzla bağlı bu
kimi digər əksliklər və ziddiyətlər də kifayət
qədər çoxdur. Məsələn Novruz bayramında
tarixən bacadan torba salınar və bu guya ki, bu ailədən
köçmüş mərhumlara aid edilərək,
onları razı salmaqdan ötrü bayram sovqatı ilə
doldurulardı. Amma əslində bu torbanın bacadan heç də
ruhlar tərəfindən salladılmadığını
hamı çox yaxşı bilərdi. Təəssüf ki,
minilliklər ərzində təfəkkür və
dünyagörüşü zənginləşsə də
kimsə bunun dəyişdirilməsi barədə
düşünməmişdir. Çünki bayram
sovqatının verilməsi bir şeydir, onun istənilərək
alınması bir ayrı şey. Bəlkə də bu kimi
hallar insanların gələcəkdə rüşvətxor
olmasına yollar açır. Xristian dünyasında Şaxta
Babanın sovqat paylaması ilə bizim Kosanın, Keçəlin
atılıb-düşməklə, mahnı oxumaq, rəqs etməklə
nəsə qazanması Bremen musiqiçilərini xatırlatsa
da, əslində daha çox qaraçı əməlləridir.
Halbuki onun daha sivil formaya salınması, məsələn, evə
bayramlaşmağa gələnlərin müştərək
hədiyyə paylaşması kimi, 7 qapıya sovqat göndərilməsi
kimi dəyişdirilə bilər. Amma təəssüf ki, dəyişiklik
bacalı evlərin dəbdən düşməsilə
baş verdi və bu zaman qapıya papaq atılması kimi daha
pis bir forma aldı. Papağın namus-qeyrət simvolu
sayıldığı bir məkanda onun nəsə almaq naminə
qapılara atılmasında milli-mənəvi dəyərlərə
bağlı heç bir nüans tapılmaz. Amma müasir
zamana nəzər saldıqda sərvət, vəzifə,
dünya malı naminə öz ləyaqətini –
papağını ayaqlar altına atan insanlara çox rast gəlirik.
Onlar bəlkə də uşaqlığında və yeniyetmə
çağlarında qapılara başının
papağını atanlardır. İnsanların
özünü saxlayıb yalnız bayram ərəfəsində
təzə paltar alması adəti də dəyişiklik tələb
edir. Bu işi bütün ilboyu görmək
mümkündür və münasibdir. Amma Novruz bayramı
xaraktercə yeni günü, təzəliyi, dirçəlişi
ifadə etdiyi üçün əvvəldən
alınmış təzə geyimləri onun magik məntiqinə
əsasən çərşənbə və bayramın
günü geyinmək yaxşı olardı. Təzə geyim əhvala
da yenilik gətirmək gücünə malikdir. Amma hökm
deyil ki, bu təzə paltarı hökmən bayram ərəfəsində
alıb özünü əlavə xərcə salasan. Novruz
süfrəsindəki yeddilik prinsiplərinə riayət edilməsi
və müəyyən zənginlik yaxşıdır və
xalqın yaşam səviyyəsinin göstəricisidir. Lakin
süfrə zənginliyi qədər də ayinlərin zənginliyi
qayğısına qalmaq daha yaxşı olardı. Rəsmi
bayram günlərində idarə və müəssisələrin
ön hissəsində dövlət bayrağının
asılması və ya toy edən ailələrin
qapılarının bəzədilməsi kimi Novruz günlərində
də eyvan və həyət qapılarından al-əlvan rəngli
parçaların asılması, bayramsayağı bəzədilməsi
müsbət enerji yayıcı xassəyə malik olar və
xoş əhval-ruhiyyə saçardı. Təəssüf
ki, son vaxtlar Novruz şənlikləri rayonlarda və elə
paytaxt Bakıda da yalnız bir müəyyən məkanda təşkil
edilən çal-çağır və qurulmuş
şadyanalıq yalnız rəsmi şəxslərin
qarşısında nümayiş naminə təşkil
olunur. Bunun belə olmasında qəbahət tapılmaz. Rəsmi
şəxslərin ümumxalq bayramlarında xalqla birlikdə
olması çox yaxşıdır. Lakin bu təntənə,
bu şənlik, çal-çağır rəsmi şəxslər
keçib gedən kimi bitməməli, həmin günün
sonunda atəşfəşanlığa qədər davam etməli,
bayram tətili müddətincə isə müğənnilərin,
xüsusən də incəsənət və ədəbiyyat
xadimlərinin xalqın qarşısında nümunəvi
çıxışları, bir növ hesabatı kimi səciyyələnməlidir.
Bütün ilboyu bu xalqdan bəhrələnən sənət
xadimlərinin bir gün pulsuz konsert verməsinin həm də
bir halallaşma prinsipləri olardı. Eləcə də məşhur
idmançıların, ötən ilin qaliblərinin nümunəvi
çıxışları, görüşləri təşkil
oluna və adət halına keçirilə bilər. Bayram
münasibətilə yerlərdə keçirilən iməcliklər
daha çox idarə və müəssisələrə aid
olur. Digər ərazilərin təmizlənməsi,
abadlaşdırılması, rənglənməsi,
ağardılması təkcə Abadlıq İdarələrinin
öhtəsində qalmamalıdır. Çünki bir idarənin
qısa vaxt ərzində böyük işləri uğurla
bacaracağı inandırıcı deyil. Bayram günlərində
bələdiyyə və yerli icra nümayəndələrinin
“Ən yaxşı darvaza”, “Ən səliqəli həyət-baca”
və “Bizim küçə” müsabiqələrinin
keçirilməsi, qaliblərə “Uğur nişanı” və
pul mükafatlarının verilməsi kimi yeniliklər Novruzun
özünün də təzələşməsinə vasitə
sayılardı. Novruzun od çərşənbəsi
zamanı qalanmalı olan tonqallar indi səhvən sonuncu –
torpaq çərşənbəsi zamanı qalanır. Bayram
günü keçirilən ümümşəhər şənliyi
zamanı isə bir iri tonqal yandırılır. Bir tonqal əslində
heç də bayram tədbirinin ifadə etmir. Səhv etmirəmsə
Dədə Qorqud yalnız düşmən hücumu
zamanı, eli ayağa qaldırmaqdan və digər obaları
da köməyə çağırmaqdan ötrü və
dağ başında bir tonqal qalandığını
demişdi. Novruz bayramı münasibətilə isə məhz
yeddi tonqal qalanmalıdır Əslində 2-ci olan Od çərşənbəsinə
aid tonqalların şəxsi həyətlərdə
qalanması və üzərindən tullanarkən nədənsə
insanlarımızın
“Ağırlığım-uğurluğum bu tonqalın
üstünə!” deməsi də absurddur. Bəlkə də
“ağırlığı” başa düşmək olar. Amma
“uğurun” tonqalda yandırılması arzuları heç
cür başa düşülən deyil. Ümumiyyətlə
isə, atəşpərəstlikdə od müqəddəs
hesab olunduğu üçün onun üzərinə
insanın öz ağırlığını tökməsi
doğru alınmır. Xristian-qərb ölkələrində
günahkarın odda yandırılması onlara xas hərəkət
kimi təəccüblü görünmür. Şərqdə
isə heç zaman odda yandırma cəzası verilməmişdir.
Bu, həyatın əsas ünsürlərindən biri olan oda
verilən yüksək qiymətin göstəricisidir. Bəs
elə isə, Novruz bayramının çərşənbə
tonqalına insanın öz ağırlığını
tökməsi hansı məntiqə əsaslanır?
Novruz tarixən
özünün müxtəlif idman yarışları ilə
də əlamətdar olmuşdur. Nədən ən populyar
idman növləri üzrə, məsələn, beynəlxalq
Novruz futbol turnirləri keçirilməsin? Belə bir möhtəşəm
bayram ingilislərə və ya fransızlara məxsus
olardısa, onlar bu bayramı daha da zənginləşdirib,
bütün dünyanın keçirdə biləcəyi səviyyəyə
qaldırardılar. Bizim onu YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irs
siyahısına saldırmağımız və BMT-nin 21
martı Beynəlxalq Novruz günü elan etməsi
mühüm irəliləyişdir. Lakin növbəti hədəf
bu bayramın bütün dünya tərəfindən
keçirtməsinə nail olmaqdan ibarət olmalıdır. Buna
görə isə bu bayram daha da cilalanmalı və zənginləşdirilməlidir.
Hafiz Mirzə
Olaylar.- 2012.- 13 mart.- S.10.