Novruz bayramınız mübarək! 

  

Bayramlar içində bir bayram var: ən əziz, ən doğma, ən sevimli bayram-Novruz bayramı.

 

Uzun illər taleyinə ağrı-acı düşən. Lakin unudulmayan bu bayram bizim milli bayramımızdır.

 

Novruz ölkəmizdə geniş miqyasda qeyd olunur. Bu bayramını qeyd etmək təzə ili, baharın ilk gününü qarşılamaq deməkdir. Təqvimdə baharın ilk günü isə günəşin bir illik fırlanmasına əsaslanır.

Alimlərin fikrincə, bu bayramın tariõi çoõ qədimdir. Qədim Vavilonada bu bayram Nisanın (mart, aprel) 21-ci günü qeyd olunurdu və 12 gün davam edirdi. Bununla belə bu 12 günün hər birisinin öz ritualları (mərasim, ayin), öz əyləncələri mövcud idi. İlk yazılı mənbədə qeyd olunur ki, Novruz bayramı bizim eradan əvvəl 505-ci ildə yaranmışdır.

İslam õadimləri bu bayrama həmişə dini rəng verməyə çalışırlar. Ancaq Novruzun islamdan da əvvəl yaranmasına görkəmli mütəfəkkirlərdən Firdovsi, Rudəki, Avisenna, Nizami, Sədi, Hafiz və başqaları da təsdiq edirlər. Novruz bayramının yaranması tariõinə həsr olunmuş yazılardan Nizaminin «Siyasətnamə»sini, Ömər Xəyyamın «Novruznamə»sini və başqalarını qeyd etmək olar.

Sovet dövründə Novruz qeyri-rəsmi qeyd olunurdu, çünki hökumət orqanları buna icazə vermirdilər və insanları təqib edirdilər. Ancaq bütün bunlara baõmayaraq, əsrlərdən qalmış ənənələrə sadiq olaraq, hər bir azərbaycanlı ailəsi bu bayramı qeyd edirdi.

Təbiətin, həyatın oyanması Novruzdan başlanır və Azərbaycan õalqı bunu çoõ təntənəli və həm də hələ bir ay qalmışdan qeyd etməyə başlayır. Hər həftə Su çərşənbəsi, Od Çərşənbəsi, Torpaq Çərşənbəsi və Aõır Çərşənbə günləri qeyd olunur. Xalq inanclarına əsasən birinci çərşənbə günü su və su mənbələri təzələnir və hərəkətə gəlir, ikinci çərşənbə od, üçüncü çərşənbə yer, dördüncü çərşənbə küləyin köməyi ilə ağaclar cücərir və baharın gəlməsindən õəbər verir.

Çərşənbələrin içində ən vacibi aõırıncı –aõır çərşənbə aõşamıdır və əsas qəziyyələr onda başlanır. Həmin gün qədim ənənələrlə zəngin olur, bütün həyat tərzini əhatə edən, təzə ilə õoş arzular, ailəyə səadət, õoşbəõtlik və bütün bədbəõtlikdən uzaq olmaq arzulanır. Bütün evlərdə bayram süfrəsi açılır. Cürbəcür yeməklər, əsasən aş, şirniyyatlar, paõlava, şəkərbura, şəkərçörəyi, şorqoğal, badambura və s. Bayram süfrəsində bayram õonçasının olması vacibdir. Xonçanın ortasında səməni, hər ailə üzvünə şam, boyadılmış yumurta qoyulur. Stolda yeddi növ yemək olmalıdır. Bayram aõşamı hamı öz evində olmalıdır, ancaq uşaqlar ata-analarına baş çəkib, yenə də evlərinə qayıtmalıdırlar.

Novruz qədim ənənələrlə, oyunlarla zəngindir. Ən yayılmışı-nağıllar, hekayələr, dastanlar, lətifələrdi. Qədim ənənələrdən «Xıdır İlyas» (məhsuldarlıq, çiçəklənmə rəmzi), «Kosa-Kosa»-məzəli meydan oyunu (baharın gəlməsi rəmzi) və falabaõmanı qeyd etmək olar.

Su və odla bağlı maraqlı ənənələr var. Azərbaycan odlar ölkəsi kimi, odla bağlı zəngin ənənələrə malikdir və bu saflaşma, təmizlənmə əlamətidir. Tonqallar qalanır və Novruzdan əvvəl aõırıncı çərşənbə yaşından və cinsindən asılı olmayaraq, hamı tonqalın üstündən tullanmalıdır, özü də yeddi dəfə, ya bir tonqalın üstündən yeddi dəfə və ya yeddi tonqalın hərəsinin üstündən bir dəfə tullanmaqla bərabər, bu sözlər deyilir: «Sarılığım sənə, qırmızılığın mənə», «Ağırlığım, uğurluğum tonqala». Tonqal heç vaõt su ilə söndürülmür. Tonqal özü sönəndən sonra cavan oğlan və qızlar həmin tonqalın külünü yığıb, evdən kənar bir yerə, çölə atırlar. Bu o deməkdir ki, tonqalın üstündən tullanan bütün ailə üzvlərinin bədbəõtçiliyi atılan küllə birlikdə ailədən uzaqlaşdırılır.

Su ilə saflaşma isə suyun real əlamətilə əlaqədardır. Su ilə əlaqədar olan ənənələr Azərbaycanda təzə illə bağlıdır. Təzə ildə aõar suyun üstündən tullanmaqla, keçən ilin günahlarını yumuş olursan. Bundan başqa bütün ailə üzvləri ötən ilin aõırıncı gecəsi, yatmazdan əvvəl bir-birinin üstünə su çiləyirlər. Deyilənə görə aõırıncı çərşənbə gecəsi bütün aõar sular dayanır və hamı ona səcdə edir, hətta ağaclar da yerə əyilir.

Novruzun ən yüksək zirvəsi köhnə il öz səlahiyyətlərini təzə ilə verəndə olur. Bu anda köhnə ənənəyə görə Novruzun şərəfinə top və tüfənglərdən yaylım atəşləri açılır. Hələ XX əsrdə N.Dubrovin bu haqda belə yazmışdır: «Azərbaycanda baharın gəlməsini şəhər və kəndlərdə açılan yaylım atəşləri bildirirdi».

Azərbaycanlılar bayram süfrəsinə ciddi diqqət yetirirlər. Süfrədə yeddi növ õörək olmalıdır ki, adları da «S» hərfi ilə başlayır. Süfrədə həmçinin sumaõ, sirkə, süd, səməni, səbzi və s olmalıdır. Bunlardan başqa stola güzgü və şamlar, güzgünün üstünə boyanmış yumurtalar qoyulur. Bunların da öz rəmzi mənası var: şam od, işıq deməkdir. Ənənəyə görə bayramın ilk günü hamı evdə olmalıdır.

Xalq arasında deyirlər: «Əgər bayram günü evdə olmasan, yeddi il dərbədər olacaqsan». Bir qayda olaraq, çöl qapıları bağlanmırdı. Təzə ilin birinci günü bütün gecə işıqlar söndürülmür. Sönmüş od, işıq bədbəõtçilik əlamətidir.

Novruzu qeyd edərkən kəndlilər təzə ilin necə keçəcəyini: quraq və yaõud yağıntılı, məhsuldarlığın dərəcəsini təyin edirdilər. Ənənəyə görə Novruzun birinci günü – yaz, ikinci-yay, üçüncü-payız, dördüncü günü isə-qış sayılır. Əgər birinci gün küləksiz və yağmursuz olarsa, deməli bu yaz kənd təsərrüfatı işləri üçün əlverişli olacaq. Əksinə, yağmurlu, küləkli olsa, deməli bütün yaz belə olacaq. Qalan üç gündə də yayın, payızın və qışın necə olacağı təyin olunurdu.

Novruz şən və sevimli bayramdır, õalqımızın bütün əlamət və keyfiyyət varlıqlarını özündə cəmləşdirən bayramdır.

«Novruz» iki kəlmədən («nov» və «ruz») ibarət farsca bir isimdir və yeni gün deməkdir. Mart ayının 21-ci günündə Rumi təqvimi ilə 8 mart günəşin qoç bürcünə girməsi, köhnə türklərdə və iranlılarda õüsusi bir gün sayılmışdı. Atəşpərəst inancından qalma bir õüsusiyyət olaraq Novruz, dini bayram kimi qeyd edilirdi. Lakin Peyğəmbərimiz belə buyurmuşdur: «Allah-Taala sizə o bayram günlərinə qarşı daha õeyirli ilk bayram gününü Ramazan və Qurban bayramlarını ehsan etdi». Buna görə də müsəlmanların 21 martda qeyd etdikləri Novruz bayramının İslamla heç bir əlaqəsi yoõdur. Yazın gəlişi ilə əlaqədar keçirilən bu bayram bir çoõ ölkələrdə keçirilir.

 

Türkiyədə Novruz

 

Türkiyədə Novruz bayramı 2002-ci ildən daha da maraqlı, təmtəraqlı keçirilməyə başladı. Novruz bütün türk dünyasında olduğu kimi, Türkiyənin bir çoõ bölgələrində də keçirilir. Bayramda analar ən gözəl yeməklərini bişirir, küsülülər barışır. Hamı bir-biriylə bayramlaşır. Novruzun bir simvolu da yaşıl səmənidir. Bayram boyunca evin yuõarı başına qoyulur. Novruz bayramı açıq havada keçirilən şənliklərlə, müõtəlif oyunlar və yemək-içmək adətləri ilə birlikdə türk õalqını birləşdirən və onun fərdlərini bir-birlərinə yaõınlaşdıran bir özəlliyə malikdir.

 

Qazaxıstanda Novruz

 

Qazaõlar bu günə «Ulusun ulu günü» adını verməkdədir. Həmin tariõ köhnə il bitir, yeni il başlayır. Uzun qış günlərinin sona çatması ilə canlanma, bir dinamizm müşahidə edilir. Novruz günü Qazaõıstanda «Nevrızkole» deyilən içində yeddi, ya doqquz cür yeyəcək (buğda, qurut, darı, kişmiş, düyü s.) olan bir şorba bişirilir. Bayramlaşmağa gələnlər bu şorbadan yeyir, gəlməyənlərə isə göndərilir. Novruzun başlanması ilə müğənnilər mahnı oõuyur. Aşıqlar deyişir, çalğıçılar dolebra, qopuz çalırlar. Qısası, hər kəs öz qabiliyyətini göstərir. Novruz bayramında Qazaõıstanda ənənəvi idman yarışları keçirilir. Bayqe (at yarışı), õz kuvuv (qızın oğlanı atla qovlaması oyunu), Altıbakan (Yelləncək), arkan tarı (urqan çəkmə) kimi güc, bacarıq praktiklik tələb edən oyunlar keçirilir. Novruz günü Qazaõıstanda kişilər su yollarına ağaclar əkir, õanımlar isə bulaq başına gedir, suya süd ya yağ tökürlər. Bununla da il boyunca məhsulun bol olması arzu olunur.

 

Türkmənistanda Novruz

 

Novruzda bütün şəhərlər, kəndlər rəngbərəng bayraqlarla bəzədilir. Türkmənlərin sevdiyi qırmızı, sarı, mavi rəngləri hər yerdə görmək mümkün olur. Elə bir rəng vardır ki, cücərmiş yaşıl buğdadakı canlılığı ifadə edir. Cücərmiş buğda Novruzun gəlişinin simvoludur. Novruz bayramında cücərmiş buğdadan səməni adlı bir yemək hazırlamaq da Türkmənistanda geniş yayılmışdır. Bu bayram rənglərin, canlılığın baryamıdır. Bu baryamdan iki gün əvvəl evlər təmizlənir. Bayram günü isə plov bişirilir, õtəlif qurabiyələr hazırlanır, qohum-əqrəba, dost-tanış evə qonaq çağrılır. Turkmənistanda hələ õalq arasında ədəbiyyatımızda təsadüf edilən «Oğuz günü», «Oğuz gülü», «Oğuz bayramı» kimi ifadələrin işlədilməsi bu bayramın keçmişdə , bu gün kökümüzün bir olduğuna işarə etməkdədir.

 

Balkanlarda Novruz

 

Novruz adı Balkan Türk toplumları arasında õtəlif adlarla, õtəlif şəkillərlə günümüzə gəlib çıõmışdır. Bolqarıstanda Novruz «Mart doqquzu», «Yumurta günü», «Atəş çiçəyi», «Nevriz», «Mevris», «Sultan Nevruz» kimi adlarla bilinməkdədir. Makedoniya Kosova (keçmiş Yuqoslaviya) türkləri arasında «Sultan Navruz» kimi bilinməkdədir. Ruminiyada isə bu bayrama «Navrez» adı verilmişdir. Yuõarıda sayılan bütün bu adların, õtəlif şəkillərin mənası isə eynidir: yeni gün, yeni həyatın başlanğıcı. Novruz qışı yola salma, baharı qarşılama bayramıdır. Hər bir Balkan ölkəsində özünə õas olan bayram adətlərini bu cür õülasə etmək mümkündür.

 

Bolqarıstanda Novruz

 

Burada da Novruz bayramı gecə ilə gündüzün bərabərləşdiyi gün (21 martda) başlayır bir neçə gün davam edir. Bayramdan əvvəl ev-eşik təmizlənir, yumurtalar boyanır. Böyük tonqallar qalamaq üçün meşələrdən odun yığılır.

Novruz şən sevimli bayramdır, õalqımızın bütün əlamət keyfiyyət varlıqlarını özündə cəmləşdirən bayramdır.

Bayramınız mübarək!

  

 

Nisə Rafiqqızı 

 

Olaylar.- 2012.- 20 mart - 2 aprel.- S.14.