Novruz bayramınız mübarək!
Bayramlar içində bir
bayram var: ən əziz,
ən doğma, ən sevimli
bayram-Novruz bayramı.
Uzun illər taleyinə
ağrı-acı düşən. Lakin unudulmayan bu bayram bizim
milli bayramımızdır.
Novruz
ölkəmizdə geniş miqyasda qeyd olunur. Bu
bayramını qeyd etmək təzə ili, baharın ilk
gününü qarşılamaq deməkdir. Təqvimdə
baharın ilk günü isə günəşin bir illik
fırlanmasına əsaslanır.
Alimlərin
fikrincə, bu bayramın tariõi çoõ qədimdir. Qədim
Vavilonada bu bayram Nisanın (mart, aprel) 21-ci günü qeyd
olunurdu və 12 gün davam edirdi. Bununla belə bu 12
günün hər birisinin öz ritualları (mərasim,
ayin), öz əyləncələri mövcud idi. İlk
yazılı mənbədə qeyd olunur ki, Novruz bayramı
bizim eradan əvvəl 505-ci ildə yaranmışdır.
İslam
õadimləri bu bayrama həmişə dini rəng verməyə
çalışırlar. Ancaq Novruzun islamdan da əvvəl
yaranmasına görkəmli mütəfəkkirlərdən
Firdovsi, Rudəki, Avisenna, Nizami, Sədi, Hafiz və
başqaları da təsdiq edirlər. Novruz bayramının
yaranması tariõinə həsr olunmuş yazılardan Nizaminin
«Siyasətnamə»sini, Ömər Xəyyamın «Novruznamə»sini
və başqalarını qeyd etmək olar.
Sovet
dövründə Novruz qeyri-rəsmi qeyd olunurdu,
çünki hökumət orqanları buna icazə vermirdilər
və insanları təqib edirdilər. Ancaq bütün bunlara
baõmayaraq, əsrlərdən qalmış ənənələrə
sadiq olaraq, hər bir azərbaycanlı ailəsi bu bayramı
qeyd edirdi.
Təbiətin,
həyatın oyanması Novruzdan başlanır və Azərbaycan
õalqı bunu çoõ təntənəli və həm də hələ
bir ay qalmışdan qeyd etməyə başlayır. Hər həftə
Su çərşənbəsi, Od Çərşənbəsi,
Torpaq Çərşənbəsi və Aõır Çərşənbə
günləri qeyd olunur. Xalq inanclarına əsasən birinci
çərşənbə günü su və su mənbələri
təzələnir və hərəkətə gəlir,
ikinci çərşənbə od, üçüncü
çərşənbə yer, dördüncü çərşənbə
küləyin köməyi ilə ağaclar cücərir və
baharın gəlməsindən õəbər verir.
Çərşənbələrin
içində ən vacibi aõırıncı –aõır çərşənbə
aõşamıdır və əsas qəziyyələr onda
başlanır. Həmin gün qədim ənənələrlə
zəngin olur, bütün həyat tərzini əhatə edən,
təzə ilə õoş arzular, ailəyə səadət,
õoşbəõtlik və bütün bədbəõtlikdən uzaq
olmaq arzulanır. Bütün evlərdə bayram süfrəsi
açılır. Cürbəcür yeməklər, əsasən
aş, şirniyyatlar, paõlava, şəkərbura, şəkərçörəyi,
şorqoğal, badambura və s. Bayram süfrəsində
bayram õonçasının olması vacibdir. Xonçanın
ortasında səməni, hər ailə üzvünə
şam, boyadılmış yumurta qoyulur. Stolda yeddi növ yemək
olmalıdır. Bayram aõşamı hamı öz evində
olmalıdır, ancaq uşaqlar ata-analarına baş çəkib,
yenə də evlərinə qayıtmalıdırlar.
Novruz qədim
ənənələrlə, oyunlarla zəngindir. Ən
yayılmışı-nağıllar, hekayələr,
dastanlar, lətifələrdi. Qədim ənənələrdən
«Xıdır İlyas» (məhsuldarlıq, çiçəklənmə
rəmzi), «Kosa-Kosa»-məzəli meydan oyunu (baharın gəlməsi
rəmzi) və falabaõmanı qeyd etmək olar.
Su və
odla bağlı maraqlı ənənələr var. Azərbaycan
odlar ölkəsi kimi, odla bağlı zəngin ənənələrə
malikdir və bu saflaşma, təmizlənmə əlamətidir.
Tonqallar qalanır və Novruzdan əvvəl
aõırıncı çərşənbə yaşından
və cinsindən asılı olmayaraq, hamı tonqalın
üstündən tullanmalıdır, özü də yeddi dəfə,
ya bir tonqalın üstündən yeddi dəfə və ya
yeddi tonqalın hərəsinin üstündən bir dəfə
tullanmaqla bərabər, bu sözlər deyilir:
«Sarılığım sənə,
qırmızılığın mənə»,
«Ağırlığım, uğurluğum tonqala». Tonqal
heç vaõt su ilə söndürülmür. Tonqal
özü sönəndən sonra cavan oğlan və
qızlar həmin tonqalın külünü
yığıb, evdən kənar bir yerə, çölə
atırlar. Bu o deməkdir ki, tonqalın üstündən
tullanan bütün ailə üzvlərinin bədbəõtçiliyi
atılan küllə birlikdə ailədən
uzaqlaşdırılır.
Su ilə
saflaşma isə suyun real əlamətilə əlaqədardır.
Su ilə əlaqədar olan ənənələr Azərbaycanda
təzə illə bağlıdır. Təzə ildə aõar
suyun üstündən tullanmaqla, keçən ilin
günahlarını yumuş olursan. Bundan başqa
bütün ailə üzvləri ötən ilin
aõırıncı gecəsi, yatmazdan əvvəl bir-birinin
üstünə su çiləyirlər. Deyilənə
görə aõırıncı çərşənbə gecəsi
bütün aõar sular dayanır və hamı ona səcdə
edir, hətta ağaclar da yerə əyilir.
Novruzun ən
yüksək zirvəsi köhnə il öz səlahiyyətlərini
təzə ilə verəndə olur. Bu anda köhnə ənənəyə
görə Novruzun şərəfinə top və tüfənglərdən
yaylım atəşləri açılır. Hələ XX əsrdə
N.Dubrovin bu haqda belə yazmışdır: «Azərbaycanda
baharın gəlməsini şəhər və kəndlərdə
açılan yaylım atəşləri bildirirdi».
Azərbaycanlılar
bayram süfrəsinə ciddi diqqət yetirirlər. Süfrədə
yeddi növ õörək olmalıdır ki, adları da «S» hərfi
ilə başlayır. Süfrədə həmçinin sumaõ,
sirkə, süd, səməni, səbzi və s
olmalıdır. Bunlardan başqa stola güzgü və
şamlar, güzgünün üstünə boyanmış
yumurtalar qoyulur. Bunların da öz rəmzi mənası var:
şam od, işıq deməkdir. Ənənəyə görə
bayramın ilk günü hamı evdə olmalıdır.
Xalq
arasında deyirlər: «Əgər bayram günü evdə
olmasan, yeddi il dərbədər olacaqsan». Bir qayda olaraq,
çöl qapıları bağlanmırdı. Təzə
ilin birinci günü bütün gecə işıqlar
söndürülmür. Sönmüş od, işıq bədbəõtçilik
əlamətidir.
Novruzu qeyd
edərkən kəndlilər təzə ilin necə keçəcəyini:
quraq və yaõud yağıntılı, məhsuldarlığın
dərəcəsini təyin edirdilər. Ənənəyə
görə Novruzun birinci günü – yaz, ikinci-yay,
üçüncü-payız, dördüncü günü
isə-qış sayılır. Əgər birinci gün
küləksiz və yağmursuz olarsa, deməli bu yaz kənd
təsərrüfatı işləri üçün əlverişli
olacaq. Əksinə, yağmurlu, küləkli olsa, deməli
bütün yaz belə olacaq. Qalan üç gündə də
yayın, payızın və qışın necə
olacağı təyin olunurdu.
Novruz şən
və sevimli bayramdır, õalqımızın bütün əlamət
və keyfiyyət varlıqlarını özündə cəmləşdirən
bayramdır.
«Novruz» iki
kəlmədən («nov» və «ruz») ibarət farsca bir isimdir və
yeni gün deməkdir. Mart ayının 21-ci günündə
Rumi təqvimi ilə 8 mart günəşin qoç
bürcünə girməsi, köhnə türklərdə və
iranlılarda õüsusi bir gün sayılmışdı. Atəşpərəst
inancından qalma bir õüsusiyyət olaraq Novruz, dini bayram kimi
qeyd edilirdi. Lakin Peyğəmbərimiz belə buyurmuşdur:
«Allah-Taala sizə o bayram günlərinə qarşı daha
õeyirli ilk bayram gününü Ramazan və Qurban
bayramlarını ehsan etdi». Buna görə də müsəlmanların
21 martda qeyd etdikləri Novruz bayramının İslamla
heç bir əlaqəsi yoõdur. Yazın gəlişi ilə əlaqədar
keçirilən bu bayram bir çoõ ölkələrdə
keçirilir.
Türkiyədə Novruz
Türkiyədə
Novruz bayramı 2002-ci ildən daha da maraqlı, təmtəraqlı
keçirilməyə başladı. Novruz bütün
türk dünyasında olduğu kimi, Türkiyənin bir
çoõ bölgələrində də keçirilir. Bayramda
analar ən gözəl yeməklərini bişirir,
küsülülər barışır. Hamı bir-biriylə
bayramlaşır. Novruzun bir simvolu da yaşıl səmənidir.
Bayram boyunca evin yuõarı başına qoyulur. Novruz bayramı
açıq havada keçirilən şənliklərlə,
müõtəlif oyunlar və yemək-içmək adətləri
ilə birlikdə türk õalqını birləşdirən və
onun fərdlərini bir-birlərinə yaõınlaşdıran
bir özəlliyə malikdir.
Qazaxıstanda Novruz
Qazaõlar bu
günə «Ulusun ulu günü» adını verməkdədir.
Həmin tariõdə köhnə
il bitir,
yeni il başlayır.
Uzun qış günlərinin
sona çatması ilə canlanma, bir dinamizm müşahidə
edilir. Novruz günü Qazaõıstanda «Nevrızkole» deyilən və içində yeddi, ya doqquz
cür yeyəcək
(buğda, qurut, darı, kişmiş, düyü və s.) olan bir şorba
bişirilir. Bayramlaşmağa gələnlər bu şorbadan yeyir, gəlməyənlərə isə
göndərilir. Novruzun başlanması
ilə müğənnilər
mahnı oõuyur. Aşıqlar deyişir, çalğıçılar
dolebra, qopuz çalırlar. Qısası, hər kəs öz qabiliyyətini göstərir. Novruz bayramında
Qazaõıstanda
ənənəvi idman
yarışları keçirilir.
Bayqe (at yarışı), kıõz kuvuv
(qızın oğlanı
atla qovlaması oyunu), Altıbakan (Yelləncək), arkan tarı (urqan çəkmə) kimi güc, bacarıq və praktiklik tələb edən oyunlar keçirilir. Novruz günü Qazaõıstanda
kişilər su yollarına ağaclar əkir, õanımlar isə bulaq başına gedir, suya süd
və ya yağ tökürlər.
Bununla da il boyunca
məhsulun bol olması arzu olunur.
Türkmənistanda Novruz
Novruzda bütün şəhərlər, kəndlər
rəngbərəng bayraqlarla
bəzədilir. Türkmənlərin sevdiyi qırmızı,
sarı, mavi rəngləri hər yerdə görmək mümkün olur. Elə bir rəng vardır
ki, cücərmiş
yaşıl buğdadakı
canlılığı ifadə
edir. Cücərmiş buğda Novruzun
gəlişinin simvoludur.
Novruz bayramında cücərmiş
buğdadan səməni
adlı bir yemək hazırlamaq da Türkmənistanda geniş yayılmışdır.
Bu bayram rənglərin,
canlılığın baryamıdır.
Bu baryamdan iki
gün əvvəl evlər təmizlənir.
Bayram günü isə plov bişirilir, müõtəlif
qurabiyələr hazırlanır,
qohum-əqrəba, dost-tanış
evə qonaq çağrılır. Turkmənistanda
hələ də õalq arasında və ədəbiyyatımızda təsadüf
edilən «Oğuz günü», «Oğuz gülü», «Oğuz bayramı» kimi ifadələrin işlədilməsi
bu bayramın keçmişdə də,
bu gün də kökümüzün
bir olduğuna işarə etməkdədir.
Balkanlarda Novruz
Novruz adı Balkan Türk toplumları arasında müõtəlif adlarla,
müõtəlif
şəkillərlə günümüzə
gəlib çıõmışdır. Bolqarıstanda Novruz «Mart doqquzu», «Yumurta günü», «Atəş çiçəyi»,
«Nevriz», «Mevris», «Sultan
Nevruz» kimi adlarla bilinməkdədir. Makedoniya və Kosova (keçmiş Yuqoslaviya) türkləri arasında
«Sultan Navruz» kimi bilinməkdədir. Ruminiyada isə
bu bayrama «Navrez» adı verilmişdir. Yuõarıda sayılan bütün bu adların, müõtəlif şəkillərin
mənası isə eynidir: yeni gün,
yeni həyatın başlanğıcı. Novruz qışı
yola salma, baharı qarşılama bayramıdır. Hər bir
Balkan ölkəsində özünə
õas
olan bayram adətlərini bu cür õülasə etmək mümkündür.
Bolqarıstanda Novruz
Burada da Novruz
bayramı gecə ilə gündüzün bərabərləşdiyi gün
(21 martda) başlayır
və bir neçə gün davam edir. Bayramdan əvvəl ev-eşik
təmizlənir, yumurtalar
boyanır. Böyük tonqallar
qalamaq üçün
meşələrdən odun
yığılır.
Novruz şən və sevimli bayramdır, õalqımızın bütün əlamət və keyfiyyət varlıqlarını
özündə cəmləşdirən
bayramdır.
Bayramınız mübarək!
Nisə Rafiqqızı
Olaylar.- 2012.- 20 mart - 2 aprel.- S.14.