Bir sənətkar
tanıdım - dahidir!
Elşad
Rzayevin simli orkestr üçün etmək istədiyini
anlayanlar anlamayanlardan daha betər laqeyd imiş
Lənkəranda
onunla çoxdanın tanışıyıq- 20-25 il olar. Lap əvvəllər
onu adi gitara çalan kimi tanımışdım. Sonra bir neçə ziyafət məclisində
ifasını dinlədim, heyran qaldım. Özünəməxsus
fərqli repertuarı və ifa tərzilə seçilirdi.
Gitaranı əzab-əziyyət
çəkərək çalmırdı, alət onun əlinə,
ruhuna ram olubmuş kimi sanki özbaşına
oxuyurdu. O, ansamblda adi bir ifaçı kimi qalmır, müğənnidən
daha önə çıxırdı. Aşkar
görünürdü ki, onun yeri
toyxanalar deyil. Sonra
onu Lənkəranın modernistlər cəm olan müxtəlif
yığnaqlarında gördüm. Başqalarından daha fəal
idi. Sonra uzun illər yalnız hərdən sorağını
eşidirdim; “Elşad müəllim belə dedi”, ”Bu,
Elşadın tərzindədir”, “Bunu Elşad müəllim
düzəldib”, “...lap Elşad olub getmisən!” və sair. Onu da eşidirdim ki, o yaxşı dizaynerdir, rəssamdır,
yaxşı asma tavan qurur, musiqili işıq sistemləri
düzəldir, istənilən musiqi alətinin ən
yaxşı ustasıdır, onun köklədiyi fortopianolara
söhbət yoxdur, musiqiçilər, musiqi məktəbləri
onun qəbuluna düşə bilmir,.. Amma buna tam əmin
idim ki, mənim tanıdığım Elşad Rzayev təkcə
bu deyil və o nəsə başqa bir aləmin adamıdır. Onun nəsə
axtardığını da, daim narahat olduğunu da, hamıdan
fərqli olduğunu da asanca sezirdim. Amma nəyi
axtarırdı? Onun bir insan olaraq
missiyası nədən ibarət idi? Bəstəkarmı
olacaqdı? Özünü təsdiq edə bilməyən
alim idimi? Hər şeyin mahiri olan bu insan daha hansı sənətlərin
ustadı olmağa iddialı idi?
Zaman
keçdi, onun emalatxanasına bir mahir tokara müraciət etmək
məqsədilə gəldim. Hamı ona müraciət etməyimi
məsləhət görmüşdü. Emalatxanası Lənkərandakı
Mərkəzi Bazarın və Böyük Bazar Məsçidinin
arxasındakı “Orbita” Məişət evinin həyətində
idi. Buraya televizordan tutmuş
soyuducuya, kondisionerdən tutmuş
generatora, tozsovurandan tutmuş maqnitafona, su matoruna, elektrik
sobalarına, ta termosa,
ütüyə, paltaryuyana qədər xarab olmuş hər
cür cihazı təmir etdirməyə gəlirlər.
Hamısı Lənkəranın ən mahir ustalarıdır.
Onların içində təkcə bir nəfərə “müəllim” deyə müraciət
olunur – Elşad Rzayevə! Elşad müəllim heç kəsin
bacarmadığı, ən incə tokar işlərini də
az qala gözüyumulu icra edir. Ona tamaşa edərək
köks ötürürəm və hiss edirəm ki, bu insan nə
qədər mahir olsa da öz qabında, öz
meydançasında, öz ampluasında deyil.
Axı
kimdir Elşad Rzayev?
Bu
sualın cavabını çox illər sonra, bir dəfə
və təsadüfən tapdım. “Orbita-Servis” ASC-nin həyətində
onunla görüşdük, hal-əhval tutduq. Usta
qiyafəsində idi. Birdən məni zənd
ilə süzdü və çay içməyə dəvət
elədi. Sonra isə, “Mən
səni çayxana çayına yox-ha, usta çayına dəvət
edirəm – “çay mastera”- dedi!
Lənkəranlılar çayın dəyərini
yaxşı bilir. Amma heç usta çayının ləzzəti
barəsində eşitməmişdim. Elşad müəllim
bağlı və
ağır sandıq kimi çox maraqlı şəxsiyyət
olduğu üçün onun təklifindən imtina etmək
olmazdı. Bu zaman
onun barəsində nəsə yazmaq qərarına gəldim.
Şərtləşdiyimiz gün axşam
çağı onun yanında idim. Heç demə
onun bir ayrı emalatxanası da var imiş. Bir neçə bağlı qapıdan sonra
qarşımda açılan otağın
görüntüsü əvvəlcə məni
çaşdırdı. Yaxınlıqdakı
məsçiddən yüksələn “Allahu Əkbər!” sədalarının
da qəlbləri yumşaltmadığı bir zamanda kimsə
sənə özünün sənət dünyasını
göstərir. Elşad müəllim əllərini
yuyub, köhnə, mis qəhvədanına su doldurdu və
balaca elektrik pilitəsinin üstünə qoydu. Sonra isə çaydanı dəm prosesinə
hazırlamaqla məşğul oldu. Bu vaxt ərzində
isə mən divardan sıra ilə asılmış və
onun əl işləri olan qəribə musiqi alətlərinə tamaşa etməyə başladım.
Sırf milli xarakterli
naxışlar və əymələrlə diqqəti
cəlb edən bu simli alətləri ilk dəfədir ki,
görürəm. Bir başqa divardan müxtəlif
çertyojlar, not yazıları, daha birindən isə
miniatür və xırda ölçülü skripkalar, süvenir əşyalar
diqqətimi cəlb edir. Onun düzəltdiyi
yaxın döyüş üçün əymə
qılıncı əlimə götürən kimi içimdən
bir gizilti axıb-keçir. Əldə belə
nəfis və polad parçalı qılıncla düşmən
üstünə atılmağa dəyər.
Ətrafda və
ortada düzülmüş stolların üstündə
müxtəlif usta alətləri və ağac materialları
var. Burada içərisində kimyəvi maddələr
olduğu hiss olunan şüşə qablar, telefon, televizor, hətta
maqnitafon da, divan, jurnal mizi də var. Ən əsası, burada
qəribə sakitlik hökm sürür. Divana
çöküb bu aləmin sükutuna varmaq istəyirəm. Bir qədərdən sonra mən
burada qəribə səslər eşitməyə
başlayıram. Musiqi səsləridir. Alətlər danışır və hamısı
harmoniya şəklində vahid bir əsəri ifa edir. Hansı musiqini ifa etdiklərini dəqiqləşdirə
bilmirəm. Ancaq Azərbaycan musiqisidir.
Sonra sanki bir simfonik
orkestr çalır.
Burada səslər
həddən artıq çoxdur, diopozon
genişdir, ən zilindən tutmuş, ən bəminə qədər
var. Belə möhtəşəm ifa ruhumu oxşayır. Bu gözəl
ifanın fərqli nüanslarını ayırmaq istəyirəm.
Yox, bunlar bizim spesifik alətlərimizin səsləri
deyil, yenidir və daha artıq cilalıdır.
-Çayını
soyutma!
Bunu deyən
qarşımdakı jurnal mizinin üstünə armudu stəkanda
çay qoyan Elşad müəllimdir. Üzündəki təbəssüm
mənim nələr duyduğumdan xəbərdar olduğunu
ifadə edir. Onun barəsində yazmaq istədiyimi
qətiyyətlə bildirir və qeyd dəftərçəmi
açıram. O isə qəti etiraz edir. Hiss edirəm
ki, bunu həqiqətən də heç xoşlamır. Sadəcə,
mənimlə daha yaxından tanış
olmaq istəyirmiş. Və başlayır məni
sorğu-suala çəkməyə. İlk dəfədir
ki, belə vəziyyətə düşürəm. Amma onun suallarını cavablandıraraq da elə
onun özündən cavablar çəkmək mümkün
imiş. Qarşılıqlı müsahibə.
Elşad Rəşid oğlu 1956-cı ildə Lənkəranda
doğulub. Moskva İncəsənət
Universitetində klassik gitara üzrə təhsil alıb.
Bu heç də mizrab və iki barmaqla və tar yolu ilə gitara
çalmaq deyil. Burada on barmağın onu da işləyir,
daha çox da sağ əlin barmaqları simlərin üzərində
gəzir, onları dartır, oxşayır, sığallayır,..
Digər heç bir alətə ehtiyac
qalmır, klassik gitara bir simfoniya kimi səslənir. Azərbaycanda onun ustadları elə də çox
deyil. O isə Leninqradda məşhur gitaraçı
Aleksey Fomiçovdan yaxşı dərs ala bildi. Moskva və
Leninqrad həyatı onun simli musiqi alətlərini daha
yaxından öyrənməsinə rəvac verdi. Hətta
fortopianonu da mükəmməl öyrəndi. Artıq istənilən simli musiqi alətini kökləyə,
təmir edə, hətta düzəldə bilərdi. Onsuz da ustalıq əlindən çox yaxşı
gəlirdi. Elə ustadlığı da
çox yaxşı oldu. Lənkəranda klassik gitaranı ondan
qeyri bilən yox idi. O əvvəlcə 2 saylı musiqi
məktəbində, sonra isə çoxsaylı sifarişlər
və yaşlı rus əhalinin arzusu ilə yerli Zabitlər evində
sinif açdı. Rayonun elə dövlət tədbiri
yox idi ki, Elşad öz gitarası və yeni solo nömrəsilə
orada çıxış etməmiş olsun. Amma hər şey tədricən başqa istiqamət
alırdı. O özünü toylarda ucuzlaşan sənətə
israf etmədi, “manıs” kimi tanınmasını özünə
rəva bilmədi. Onsuz da kifayət qədər
gitaraçı yetişdirmişdi. Daha
öz hisslərini, duyğularını da zorlaya bilmirdi.
Bir tikə ruzunu onsuz da Allah adama istənilən yerdə yetirəcək. Əvvəl-axır
öz ruhuna daha xoş gələn işlərlə məşğul
olmalı idi. Amma bunu da birbaşa edə
bilməyəcəkdi. Onu doğru başa düşməyəcək,
adına müxtəlif ayamalar
qoşacaqdılar. Ona görə də “Orbita”
adlanan Məişət xidməti müəssisəsinə gəldi.
Lənkəranda və ətraf rayonlarda musiqi alətlərini
təmir edən, kökləyən mütəxəssis yox
idi. Ona görə də belə bir sex
açdılar və fəaliyyətini Elşad müəllimə
etibar etdilər. Təkcə musiqi aləti
təmir etməklə ailə saxlamaq olmazdı. Vaxtı ilə
tokarlıq sənətini də öyrənmişdi. Tokarlıqla yalnız
dolanışıq səbəbindən məşğul oldu.
Lakin elə buradaca öz içini didən duyğuları tədricən ifadə
etməyə çalışdı. Düzəltdiyi
musiqi alətləri o qədər nəfis idi ki, daha çox
süvenir xarakteri daşıyırdı. Amma
bunları satmırdı. Elşad musiqi elminin dərinliklərinə
nüfuz elədi və Azərbaycan musiqi alətlərində çatışmayan səsləri
aşkarladı. Xüsusən də Səid Rüstəmov
adına Azərbaycan Xalq çalğı alətləri
simfonik orkestrin ifasındakı səs boşluqlarını dəqiq müəyyən
etdi. Söhbətin
bu yerində onunla fikirlərimiz haçalaşdı. “Usta çayı” adama daha həssas olmağı təlqin
edir. Ona da sanki elə mənim əks
arqumentlərim lazım imiş.
Öz arqumentlərini mənə səbrlə
isbata yetirməyə başladı. “Bilirsən, son illər
bu orkestrə kontrabas, fleyta, qaboy və bir sıra digər yadelli alətlər
əlavə olunub. Amma yenə də mükəmməl
səslənmə yoxdur. Soruşursan niyə? Çünki bizim orkestrdə aşağı səs
diapozonlu alətlər yoxdur. Alətlər
müğənni ilə paralel ifa edir. Halbuki,
bir qədər aşağıdan çalmalıdırlar.
Onları qınamalı da deyil. Axı buna müvafiq alətlərimiz yoxdur. Orkestrdə
dominant alətlər qrupundan “piççikatolu tar”,
“messo-soprano”, “leqato”lu
kamança orkestrin dəsti-xəttini
müəyyən edir. Lakin hər iki alətin səs diapozonu
kiçikdir, birinci və ikinci oktavaları əhatə
etdiyindən orkestrin daha harmonik və polifonik səslənməsinə
imkan vermir. Əksər dünya xalqları milli
orkestrlərində bu problemi özlərinin mövcud musiqi alətlərini
modernləşdirərək, əlavə alətlər
yaradaraq həll etmişlər. Simfonik orkestrlərinə
skripka, alt- violençel, kontrabas, ruslarda prima, sekunda, alt və
bas balalayka, Latın Amerikası ölkələrində
terç, kvarç və böyük gitaralar
yaradılmış, bu isə onların orkestrinin səs
diapozonunu xeyli genişləndirmişdir. Belə
vəziyyət isə bəstəkarlara partitura
yazılmasında geniş imkanlar yaradır.”
Çox
maraqlı və dəyərli düşüncələrdir. Onun bu sahədə hansı
əməli işlər görməsi ilə maraqlanıram.
Məlum olur ki, o uzun illərdir xalq çalğı alətləri
orkestrinin simli
alətlər qrupunun səs diapozonunu analiz etməklə məşğul
imiş. Nəhayət bu boşluğu doldurmaq
üçün özü yeni musiqi alətlərini
yaratmağa başlayıb. Orkestrin tar qrupuna milli
“messo-soprono”, “tenor” və “bas –tar”, kamanlı alətlər
qrupuna isə “alt” və “bas” kamançalar əlavə etmək
lazım gəlir. Bu halda alətlər qrupunun
diapozonunu hətta kontr oktavaya qədər genişləndirmək
mümkün olur. O artıq “tenor”un,
“bas-tar”ın və alt kamançanın versiyasını tamam
hazır etmişdir. Bu yeni musiqi alətlərini
mənə göstərir. “Sarı gəlin”
mahnısını adi tarda, sonra isə bu yeni alətlərdə
ifa edir. Fərq çox aydın və ürəkoxşayıcı
qədər aşkar hiss olunur. Elşad müəllim məhz bu işlə məşğul
olmağa başlayan vaxtdan
içində bir rahatlıq hiss etməyə başlayıb və
özünün dünyaya məhz
bu işdən ötrü gəldiyinə əmin olub. Bütün bunları bu günə qədər nə
üçün ölkə ictimaiyyətinə təqdim etməməsi
ilə maraqlanıram. Bu ki, ölkənin musiqi sənətində
böyük hadisə, hətta nadir tapıntıdır! Döymədiyi
qapı qalmayıbmış. Bu alətlərin hər
birini tam mükəmməl hala gətirmək üçün dörd
sıfırlı məbləğ tələb olunur. Nümunələr hazırlanmasından ötrü
kifayət qədər böyük borca giribmiş. Hələ də kredit ödəyir. Onun ideyalarını analiz etmələrindən
ötrü professor Məcnun Kərimovun rəhbərliyi ilə
nüfuzlu bir komissiya yaradılıbmış. Komissiya
onu saatlarla dinlədi, sual verdi, gətirdiyi musiqi alətlərində
ifa etdilər,..İnkar etməyə
arqumentləri yox idi, amma sonucda şablon tərzdə bu işi davam etdirməsini
tövsiyyə elədilər. Ona maliyyə vəsaiti, qrant və
dövlət himayəsi də məhz elə bu işi davam etdirmək
üçün lazım idi. O isə indi də ümidini
üzmür. Ötən zaman ərzində daha
mükəmməl alətlər düzəltməyə
çalışır. Onun düzəltdiyi
skripka kompozisiyasını dünya şöhrətli
violençel ustası Mıstıslav Rastropoviçə hədiyyə
ediblər. O, heyrətləndirməyi bacarır. Tamam
başa çatan, onun daha yaxşısını
hazırlamasına mane olan musiqi alətlərini əlinə alıb
sındırmağı da var. Burada hər şey əslində mükəmməldir.
Lakin bu mükəmməllik ona daha irəli gedə
bilməsindən ötrü mane olmamalıdır. Hələ yeni-yeni səslər kəşf edəcək.
Bu yolda kimsənin onu tərifləməsinə, barəsində
nəsə yazmasına da heç ehtiyac yoxdur. Əslində o
öz dünyasını, öz aləmini yaşayır.
Onun dünyasından gələn inciləri qəbul etməyə
isə cəmiyyət hələ hazır deyil. Bütün
dahilərin yaşadığı oxşar taledir. Dahilərin təkcə
müasiri olmaqla iş bitirmi? Bitən təkcə
ömürdür – bizim cəmiyyətin
vaxtında qədrini bilmədiyi sənətkar ömrü!
Onun dühası hökmən yeni bir dahiyə
ötürüləcək və ideya yaşayacaq! Əsas
odur ki, bu ideya artıq var! İdeyanın əsl
sahibi isə musiqişünas alim Elşad Rzayevdir.
Onun
mikro-mühitindən ayrılarkən aradan uzun zaman
keçmişdi. Amma sanki əsas söhbətə yenicə
başlamışdıq.
Hafiz
Mirzə
www.hafizmirza.com
Olaylar.-
2012.- 23 may.- S.10.