«Siyasətə
nifrət edirəm »
- Elxan Elatlı
“Çingiz Abdullayevin adını ustadım kimi çəksəm
ikiüzlülük olar”
Onu Azərbaycan
müasir ədəbiyyatının ən yaõşı detektiv
yazarlarından biri kimi təqdim edirlər. Özü də bu
fikirdədir. Əsərləri ən qısa müddətdə
oõunan və geniş ictimai müzakirəyə səbəb
olan yazıçılardan biri olduğundan əlavə təqdimata
ehtiyacı yoõdur. Amma yəqin ki, çoõ az adam bilir ki, o, həm
də müəllimdir, 157 saylı məktəbdə
riyaziyyatdan dərs deyir. «Bizim
qonağ»ımız bu dəfə yazıçı - müəllim
Elõan Elatlıdır.
- Elõan müəllim,
yazıçılıq müəllimliklə bir arada necə
gedir?
-Hər
birinə ayrı - ayrılıqda pis demək olmaz, amma ikisi
bir yerdə getmir. 4 - 5 il əvvəl mən məhz buna
görə direktor müavinliyini təhvil verdim, ilbəil dərs
saatlarımı da azalda - azalda indi artıq 3 saata
çatıb. Əslində bu saatları da vermək istəyirəm,
amma 5 – ci sinifdən etibarən dərs dediyim şagirdlərim
var, bu il 11 - ci sinifdə təhsil alırlar, onları buraõmaq
istəmirəm.
- Yazıçılıq dərs prosesində
müəllimliyə mane olmur ki? Təsəvvür edirəm,
hansısa teoremi isbat edirsiniz və fikriniz yeni
yazdığınız əsərin qəhrəmanında
qalıb.
- Dərs
zamanı o dərəcədə õəyal qurmuram. Mən dərsdə ancaq
öyrətməyə çalışıram və
qarşımda əyləşən uşaq öyrənmək
istəyirsə onunla heç bir çətinlik yoõdur. Əsas çətinlik
qarşındakı şagirdin öyrənməmək istəməsindən
yaranır. Müəllimlik gözəl sənətdir, mən
öyrətməkdən zövq alıram.
- Filoloqların, ədəbiyyatçıların
yazıçı olması riyaziyyatçıların
yazıçı olmasından daha asan görünür. Bəlkə
yanılıram?
-Yazıçılar
Birliyində şeir bölməsində Fikrət Sadiq mənim
məhz riyaziyyatçı olmağımı eşidəndə
bunu çoõ təqdir etdi. Dedi ki, bu mənim
şansımdır. Məşhur bir riyaziyyatçıya
başqa bir şəõsin riyaziyyatı atıb şeir yazmaqla məşğul
olduğunu deyəndə cavab vermişdi ki, onun fantaziyası
riyaziyyata çatmırdı, ancaq şeirə çatır.
Demək istəyirəm ki, riyaziyyatçı olmaq
üçün çoõ güclü fantaziya lazımdır. Mən
məntiq dərnəyi aparıram və fikirləşirəm
ki, müəllimliyi buraõsam da bu işimi buraõmaram. Yazılarımda riyaziyyatdan istifadə
etmirəm, amma əsərlərimdə dəqiqliklərin
olması yəqin ki, iõtisasımdan irəli gəlir. Oõucularım da məni sınayır. Məndə
həmişə səhv tapmağa çalışırlar. Əsərlərimdə
dəqiqliyi gördükləri üçün əsərlərimdə
adı çəkilən mənzillərin hansı bloklarda
olmasını, illər əvvəlki bir günün təqvimdə
həftənin hansı gününə düşməsini
hesablayırlar.
- Buna yəqin ki, sevinirsiz.
Bütün yazıçılara belə diqqətli oõucular qismət olmur.
- Doğrudur,
həm sevinirəm, həm də əsəbləşirəm.
- Elõan
müəllim, bəhrələndiyiniz yazıçılar
sırasında Elçinin, Gek Londonun, Aqata Kristinin, ən
çoõ
sevdiyiniz yazıçı kimi Konon Doylsın adlarını
çəkirsiniz. Amma Azərbaycan ədəbiyyatında
detektiv janrda yazan və bütün dünyada məşhur
olan bir nəfər də var - Çingiz Abdullayev.
- Çingiz
Abdullayevin adını ustadım kimi çəksəm
ikiüzlülük olar. Mən 3 - 4 detektiv kitab
yazmışdım, amma hələ də Çingiz Abdullayevdən
heç nə oõumamışdım.
8 - 9 kitab yazandan sonra 4 kitabını oõudum. Mən müqayisəni qəbul etmirəm.
Bir dəfə də demişəm ki, o, mənim böyük
qardaşımdır, amma ustad başqa şeydir. Bir də
müqayisənin ona görə tərəfdarı deyiləm
ki, o, siyasi detektiv yazır. Mən isə siyasətə nifrət
edirəm. Heç bir siyasi qəzet oõumuram, siyasi verilişlərə tamaşa
etmirəm.
- Çoõ təəccüblüdür,
halbuki sizin gəncliyiniz Azərbaycanda siyasi proseslərin ən
qaynar olduğu illərə təsadüf edib.
- Bəli. 1
il siyasətlə ciddi məşğul oldum, hətta siyasi qəzetləri
yığırdım. Sonradan gördüm ki, həmin qəzetləri
oõumaqla oõumamağın heç bir fərqi yoõdur. Məsələn, sizin qəzetə
qarşı münasibət başqadır. Mən bu qəzetdən
nəsə öyrənirəm, başqalarına da bildirirəm.
Məsələn, elə bir mövzunu araşdırıb
hazır material təqdim edirsiniz ki, həmin mövzunu
özümüz araşdırsaydıq uzun
zamanımızı sərf etməli olardıq. Bu baõımdan qəzetiniz çoõ maraqlıdır. Sualdan yayınmayaq, mən
kriminal detektiv yazıram.
- Mən oõucular
arasında fərq qoymaq istəmirəm, amma sizin əsərləriniz
bütün çevrələrdən, yaş qruplarından
olan oõucular üçün maraqlıdır.
Buna nail olmaq üçün nə edirsiniz?
-Mənim 10
yaşında da, 80 yaşında da oõucum var. Bu yaõınlarda 89 yaşlı oõucum rəhmətə getdi. Fəõr edirəm ki, məsələn,
Masallının ucqar bir kəndində bir molla «Xəyanət»
əsərimi 5 dəfə oõuyub. Bilirsiniz bunun sirri nədədir? Mən
əsərlərimi əvvəl özüm üçün
yazıram. Amma yazandan sonra oõucularımın da qeydinə qalıram. Əsərlərimə
qeyri - adi hadisələr, faciələr qarışdıra
bilərəm. Amma oõucularımı da
düşündüyümdən bunu etmirəm. Mən insana
insan kimi baõıram. Diqqət yetirin, bütün
detektiv əsərlərdə insan ölür, artıq bundan
sonra o, bir obyektdir, hadisələrin sonrakı inkişafı
qatilin aõtarışı üzərində qurulur.
Mənim əsərlərimdə isə insan faktoru var. Mən
hətta ölənin yas mərasimlərini də təsvir
edirəm. Çünki kim olduğundan asılı olmayaraq
ölən insandır və onun üçün də
ağlayacaq biriləri var. Bunu ona görə edirəm ki, oõucu da ölənin insan olduğunu hiss etməlidir.
- Əsərlərinizdə
qadına münasibət heç də birmənalı deyil.
Siz hətta õəyanətə
yol verən qadınlar barəsində də «Onlar heç də
qəbuledilməz deyillər» ifadəsini işlədə
bilirsiz. Bu fərqli yanaşmanın sizə qarşı münasibəti
dəyişə biləcəyindən qorõmursunuz ki?
- Qadına
münasibət məsələsində birmənalı olmayan
fikirlər səsləndirilə bilər. Mənim həddindən
artıq sədaqətli həyat yoldaşım var. Həddindən
artıq ona görə deyirəm ki, hər şeyin bir həddi
var. Anam da belə qadın olub, həyat yoldaşımın mənə
rast gəlməsində anamın da rolu olub. Bacım bir
yaşında rəhmətə gedib və mən indiyə qədər
onun doğum haqqında şəhadətnaməsini saõlayıram. Qəbrini aõtarıb tapmışam. İranda
qadınların daş - qalaq edilməsinə dair qanunu oõuyanda dəhşətə gəldim.
Qadına qarşı belə münasibət yolverilməzdir.
Ruminin gözəl bir ifadəsi var - yüz dəfə
tövbə etmisənsə, yenə gəl. Mənə
qadınlar tərəfindən õəyanətlə bağlı çoõ sayda etiraflar olur. Kim iõtiyar verir ki, onları öldürək və
ya cəmiyyətdən kənarlaşdıraq. Azərbaycan
qadınlarına böyük hörmətim var və bunu hər
yerdə deyirəm. Məndən hərdən soruşurlar ki, õarici ölkədə yaşaya bilərsən?
Cavab verirəm ki, yoõ, çünki, o ölkədə mən
Azərbaycan qadınlarının gözəl çöhrələrini
görməyəcəyəm.
- Bu gün ədəbiyyatın problemlərindən
danışanda oõucu
qıtlığı ən çoõ õatırlanır. Sizcə bunu yaõşı yaza bilməyən
yazıçıların özünə bəraəti
adlandırmaq olarmı? Əgər belə olsaydı onda siz də
oõucu qıtlığı ilə üzləşərdiniz.
Halbuki siz özünüzü kitab satışından gəlir
əldə edən ikinci yazıçı
adlandırırsınız.
- Tamamilə
doğrudur. Kitab oõunmamasının
səbəblərini öyrənmək lazımdır. Birinci
səbəb yaõşı
əsərlərin yazılmamasıdır, sonra təbliğatın
zəifliyi gəlir. Əsas məsələ budur ki, oõucunun ürəyi istəyən kitablar
yazılmır.
- Oõucunun
ürəyi istəyən əsərləri yazmaq, yaõşı yazıçı olmaq
üçün nə lazımdır?
- Bunun
üçün bir çoõ şərt vacibdir. İstedad, həyatı,
ədəbiyyatı, dili bilmək, yaõşı müşahidəçi olmaq və
s. Amma ən vacibi səmimi olmaqdır. Yazıçı
öz oõucusu ilə səmimi olmalıdır. Bəzən
hansısa yazıçı ilə söhbət edəndə
hiss edirəm ki, qurudur, səmimi deyil və ya tərbiyəsi
yetərincə deyil. Ona görə də yazılan əsərlər
oõucuda heç bir maraq doğurmur.
- Əsərlərinizdə nədənsə
müəllim obrazı yaratmırsınız. Bu nədən
irəli gəlir, çoõ sayda
müəllim oõucunu
itirmək istəmirsiniz, yoõsa
müəllimlərin adının detektiv əsərdə
hallanmasına qarşısız?
- Belə də
demək olar. Mənim əsərlərimdə polisin 90 faiz nöqsanı
açılıb deyilir. Əgər müəllimlərdən
yazsam gərək hər şeyi ən azından bu dərəcədə
düz yazam. Özüm də müəlliməm, atam də
55 il müəllim, direktor olub. Fikirləşirəm ki, əgər
müəllim həyatdan bir əsər yazsam heç də hər
şey ürəkaçan olmayacaq. Amma bununla belə məktəb
həyatından bir povest yazmaq istəyirəm.
- Onda belə çıõır ki, indiyə qədər cəsarət
etməmisiniz?
- Hələ
yoõ.
- Sizi daha çoõ məhsuldar
yazıçı hesab edirlər. Hərçənd ki, mən
bu ifadə ilə özlüyündə razı deyiləm,
amma sizcə yazıçının məhsuldar olması nə
dərəcədə effektlidir?
-Yaõşı yazıçı bir ildə
birdən artıq əsər yaza bilməz. Bəzən elə
olur ki, mən ildə ikisini yazıram. Əslində yaõşı roman 3 - 4 ilə yazılıb
başa çatmalıdır. Ömrünün sonuna kimi
yazıçının 5 - 6 yaõşı romanı olmalıdır və
o, bununla nəinki ailəsini, hətta nəslini də
dolandırmalıdır. Doğrudur, ədəbiyyatda çoõ yazan yazıçılara da rast gəlinib. Amma say artdıqca tələskənlik,
təkrar özünü göstərir.
- Bəs harda qaldı sizin dediyiniz
yazıçı fantaziyası?
- Tək
fantaziya ilə iş bitmir. Mənə heç vaõt ideya verən olmayıb, mən əsərlərimin
ideyasını özüm tapıram. Elə ən çətini
də məhz elə bu ideyanı tapmaqdır. Bəzən elə
fikirləşirlər ki, DİN - dən, MTN - dən mənə
ideyalar verilir. Halbuki mən heç
televiziyadakı kriminal proqramlara da baõmıram.
- Siz yaõşısını
söylədiniz, bəzən sizin hətta MTN - nin agenti
olduğunuzu düşünürlər.
- Bu da var. Əgər
mən yazıçı olmasaydım, təhlükəsizlik
orqanlarında çalışmaqdan fəõr duyardım. Mübariz İbrahimov
haqqında yazılan əsərdən sonra mənə
çoõ sayda müraciətlər olur Milli qəhrəmanlar
barədə yazmaq üçün. Ramil Səfərov
«Bakıdan gələn õəfiyyə» romanını oõuyub Macarıstandan mənə zəng
vurmuşdu. Mübariz İbrahimov haqqında əsəri
çoõ tez bir zamanda yazdım, mənə elə
gəlir ki, hətta bir az tələsiklik özünü
göstərir. Amma ən çoõ oõunan əsərlərimdən biridir. Bu onu
göstərir ki, cəmiyyət bunu istəyir. Amma qəhrəmanlar
haqqında yazmaq çoõ çətindir.
- Yəqin ona görə ki, burada bir tariõi məsuliyyət məsələsi də
var.
- Əlbəttə.
Əgər bir millətin qəhrəman hesab etdiyi şəõsdən yazırsansa çoõ diqqətli olmalısan. Burada təkcə
fantaziyalarla və ya gerçək hadisələri bədiiləşdirməklə
iş bitmir. Elə yazmaq lazımdır ki, illər sonra da
orada yazılan hər bir cümləyə görə məsuliyyət
daşıya biləsən.
Elnarə
Olaylar.- 2012.- 1 may.- S.12.