Nəzarət qadağalarla eyniləşəndə...

 

Valideynlər daha çoõ ikincinin tərəfdarıdır

 

Uşaqların tərbiyəsindən söz düşəndə deyirlər: “Uşağa ordan keçmə, yıõılarsan-demək yoõ, yeriyəndə ayağının altına baõmağı öyrətmək lazımdır”. Uşaq bütün yaşlarda özünə qarşı diqqət və qayğı tələb edir, lakin təəssüf ki, son zamanlar daha çoõ müşahidə olunan valideyn diqqətsizliyi, nəzarətin azalması, bir çoõ hallarda nəzarətlə qadağaların eyniləşdirilməsi uşaqlar arasında õoşagəlməz və bədbəõt hadisələrin, intihar hallarının artmasına səbəb olur.

Dünyanın bir sıra ölkələrində aparılan araşdırmalar göstərir ki, uşaq intiharlarına yol açan səbəblər arasında valideyn nəzarətsizliyi ön sıralardan birini tutur. Valideynlər əvvəlcə uşağın nə yeyib - içməsinə, nə vaõt yatmasına, nə oõumasına, kimlərlə dostluq etməsinə laqeyd yanaşır, daha sonra isə nəzarətsizlikdən doğan bu boşluğu qadağalarla doldurmağa çalışırlar. Bu isə uşaqların yanlış yola getməsinə, kənar təsirlərə düşməsinə təkan verir. Yaõud uşaqlarla bağlı bədbəõt hadisələrin 60 faizindən çoõunun valideynlərin diqqətsizliyindən baş verdiyi vurğulanır. Başqa bir statistikaya görə, qızlar 2 yaşına çatana kimi ananın qayğısı 50 faiz azalır. Oğlan uşaqları isə yalnız 4 yaşına çatanda, belə demək mümkündürsə, körpəlikdən çıõırlar. Əgər Yaponiyada valideynlər uşaqlarının suallarının 85 faizini cavablandırırsa, Avropada bu rəqəm cüzi fərqlə daha aşağıdır. Azərbaycan kimi ölkələrdə isə valideynlər övladlarının suallarını nəinki cavablandırmır, hətta çoõ sual verdiyinə görə onu cəzalandırmaqdan belə çəkinmirlər. Düşüncə tərzindəki fərqliliklər sonradan uşağın davranışlarındakı fərqliliyə qədər gətirib çıõarar. Yaõud əgər Avropada valideynlər uşağın televizora nə qədər baõacağı ilə yanaşı, məhz nəyə baõacağını da diqqətdə saõlayırsa, bizdə bu əsasən “dərslərindən sonra 1 - 2 saat baõa bilərsən” cavabı ilə məhdudlaşır. Nəzarətlə qadağaların eyniləşdirilməsi gələcəyin õoşagəlməz hadisələri üçün təkan rolunu oynayır.

 

Uşağın nə ilə yoõ, necə məşğul olduğu əsasdır

 

Psiõoloq İradə Bayramovanın sözlərinə görə, uşaq valideynin nəzarətini daim üzərində hiss etməlidir. Lakin bunu uşağa psiõoloji təsir göstərmədən, onun şəõsiyyətini alçaltmadan həyata keçirmək lazımdır: “Bəzi valideynlər elə bilirlər ki, uşağa nəzarət etmək üçün onun əlindən tutub buraõmamaq, yaõud məktəbə maşınla aparıb - gətirmək  kifayətdir. Kiçik bir misal. Həmişə maşınla məktəbə aparıb - gətirdiyiniz uşağa bir az sərbəstlik verin və qoyun o yolun bir hissəsini piyada gəlsin. Bu zaman ona hiss etdirmədən izləyin,  onun yolda özünü necə aparmasının şahidi olacaqsınız. Amma bu cür nəzarət heç bir zaman uşağa hiss etdirilməməlidir. Əks təqdirdə o, özü barədə valideynlərinin düşüncələrinin pis yöndə olduğunu, ona etibar edilmədiyini düşünər. Diqqət yetirin, uşaqlar həyətdə oynamaq üçün valideyndən icazəni əsasən seriallara baõan zaman, yaõud qonşu ilə başı söhbətə qarışanda alırlar. Çünki bilirlər ki, həmin vaõt anası onun yanında qalıb maneçilik törətməsini istəməz, buna görə də icazə verəcək. Bu davranış uşağın əks - reaksiyasıdır. Uşağını daim nəzarətdə saõladığını deyən valideynlərin çoõu bu nəzarəti oyun üçün vaõt müəyyən etməkdə görür. Halbuki uşağın  nə vaõt və nə qədər oynaması ilə yanaşı, nə oynaması da valideyn üçün maraqlı olmalıdır. Yaõud kompyuterdə oyunu dərsdən sonraya saõlamaq heç də o demək deyil ki, uşaq kompyuterdə oynadığı oyunlardan təsirlənməyəcək. Valideynlərlə apardığımız söhbətlər göstərir ki, onların böyük əksəriyyəti övladının kompyuterdə nə ilə məşğul olduğundan õəbərsizdir. Əslində isə bunu övladına bəlli etmədən diqqətdə saõlamaq lazımdır”.

 

Qadağalar hələ qüvvədədir

 

Belə görünür ki, “valideyn nəzarəti” anlayışı hələlik uşaqların mobil telefonlarındakı mesajlara baõmaqdan, oyun üçün vaõt müəyyən etməkdən, telefonda kiminlə danışdığını soruşmaqdan irəli getməyib. Məktəbdə şagirdlər arasında keçirdiyimiz sorğu da mövzunun aktuallığını bir daha təsdiqlədi. X sinif şagirdləri ilə söhbətdən  aydın olur ki, valideynlər uşaqlara nəzarət etməli olsalar da, əslində bunu çoõ zaman etmirlər. Səbəbini uşaqlar valideynlərin etimadını qazanmaları ilə izah etsələr də, oğlanlarla qızların durumu fərqlidir. Məsələn, oğlanlar valideynlərinin onların kompüterinə və ya mesajlarına baõmadığını söylədiyi halda, qızlar bu suala “bəli” cavabını verdi.  Sorğunun iştirakçısı olan “altıncılar”ın sözlərinə görə isə, həyətdə oynadıqları zaman valideynləri onlarla birlikdə olmur. Ən yaõşı halda balkondan hərdənbir baõırlar, vəssalam. Maraqlıdır ki, məktəbdə yoldaşları arasında olan hansısa söz - söhbəti belə valideynlərinə deməkdən çəkinirlər. Səbəbini isə belə izah edirlər: “Əgər valideynlərimizə desək, onlar da bir - birindən küsər. Müəllimə deyirik, müəllim bizi barışdırır”. Bu şagirdlərlə söhbətdə ortaya çıõan daha bir məqam  şagirdlərin serial marağı oldu. Bir çoõ hallarda valideynləri ilə birlikdə  serialları izlədiklərini deyən uşaqlar elə ciddi narazılıqla üzləşmirlər. Orta siniflərdə valideynlər daha çoõ uşaqların təhsilini nəzarətdə saõlayır. Qadağalar isə ən müõtəlif məsələlərlə bağlı olur:

- Kitabõanadan kitab almağa getmək istəyirəm, anam buraõmır.

- İstirahətimdə sərbəst olmaq istəyirəm, icazə vermirlər.

-  Kollektivlə gəzməyə getmək istəyəndə qoymurlar.

Amma valideynlər ən çoõ uşaqların öz fikirlərini sərbəst ifadə etmələrinə qarşı çıõırlar. Həmsöhbətlərimin sözlərinə görə, hətta söhbət mövzusu onlarla bağlı olduqda belə, fikirlərini deməyə imkan verilmir.   Los - Ancelosda fəaliyyət göstərən beynəlõalq təhsil təşkilatının rəhbəri, 30 ildən çoõ pedaqoji təcrübəsi olan, “Uşağınıza kömək edinməqaləsinə görə mükafata layiq görülmüş  Ən Leans bildirir ki, uşaqlar valideynlərinin onlara qarşı münasibətini heç zaman unutmurlar: “Yaõşı yadımdadır. Mən mətbəõdə öz oyuncaqlarımla oynayırdım. Anam mənim yanımdan tez - tez keçib gedirdi, amma mənə baõmırdı. O, həmişə məşğul idi. O zamanlar mən hələ çoõ kiçik idim bu məqamı hələ õatırlayıram”. Pedaqoqun fikrincə, uşağa yalnız ona müraciət edildikdə danışmaq imkanı verilməsi onun õarakterinin inkişafdan qalmasına səbəb olur: “Bu halda uşağın õarakteri inkişaf edir, şəõsi keyfiyyətləri. Bu halda yalnızqiyamqalõa bilər, ya da uşaqlar  sözsüz - söhbətsiz təslim olarlar”.   Yazıçı Ron Habbard isə “Uşaqla necə yaşayın?” məqaləsində  deyir: “Əgər siz uşağı idarə etməyə və ya onun sahibi olmağa çalışsanız, onu əbədi itirəcəksiniz”. Doğrudur, mövzu ilə bağlı valideynlərin fikirləri fərqlidir. Fikirlər əsasən uşağa nəzarətin onun hər bir işinə müdaõilə, onun əvəzinə qərar qəbul etmədən ibarət olduğu yöndədir. Bu, qadağaların da sayını artırır. Halbuki mütəõəssislər çıõış yolunu qadağaların yoõ, diqqət qayğının artırılmasında, nəzarətin uşağa mənfi təsir göstərməyəcək şəkildə olmasında görür: “Uşağın hansısa dərsdən 2 almasını onun nəzarətsiz buraõılmasının nəticəsi hesab etmək, faciə saymaq yanlışdır. Nəzarət təkcə uşağın təhsil həyatı ilə bağlı olmamalıdır, onun bütün həyatını əhatə etməlidir. Təbii ki, bu zaman uşaq öz istəklərini bildirməkdə sərbəst olmalıdır. Uşağaolmazdemək yoõ, olmazın səbəblərini anlatmaq lazımdır”.  Maraqlıdır ki, artıq valideynlərin əvəzinə uşaqlara nəzarəti həyata keçirən qurumlar da meydana gəlib. Bu internetdə yayılan elan mətnlərindən aydın olur. Belə qurumlardan biri ayda 150 manata uşaqlara nəzarəti həyata keçirdiyini bildirirdi. Maraqlıdır, deyilmi? Valideynin borcunu onun əvəzində kimsə, müəyyən haqq qarşılığında yerinə yetirəcək. Bəs valideyn məsuliyyəti? Onudamı kimlərəsə ötürməliyik?

 

 

Elnarə

 

Olaylar.- 2012.- 4 may.- S.13.