Uzunömürlü
sənət nəhəngi – Ələddin Abbasov
Onunla həyatda bir neçə dəfə
görüşmüşəm. Bu görüşlərin
ikisində həmsöhbət olmuşuq. Çoxdanın
adamıdı, köhnə kişidi. Yaşı, keçdiyi
həyat yolu, xasiyyəti, oturuşu-duruşu, özünü
aparmağı belə deməyə əsas verir. Hələ
üç il əvvəl birinci səfər Ələddin
Abbasovdan yazanda ağlıma gələn ilk fikirlər bayaq
söylədiklərim oldu. Gəncədə teatrda, səhnənin
beş addımlığında pəncərədən
düşən işığın altında qabaq-qənşər
oturub, çatılmış qaşları, sivri burnuyla
qartalı xatırladan Ələddin müəllimlə
söhbətləşəndə haqqında bir az əvvəl
verdiyim qiymət yadıma düşmüşdü.
Yanılmamışdım, bu dünyagörmüş kişi
necə səciyyələndirmişdimsə eləcəydi…
Azərbaycan Dövlət Akademik
Milli Dram Teatrının qərb bölgəsinə səfəri
zamanı Şəmkirdən Gəncəyə gedib Ələddin
Abbasovla görüşmüşdüm o vədə. Bu istək
bir müddət əvvəlcədən beynimə girmişdi.
Hələ səfərə çıxmaq xəbərini
eşidən gündən. Və görünür qismətimdə
varmış. Qastrolun axırıncı günü iki
daşın arasında ağsaqqal sənətkarla
görüşmək, məncə, bir naxış məsələsiydi
ki, Yaradan taleyimə yazmışdı. Bir gün əvvəldən
Gəncə teatrının direktoru Əli Qasımovla
danışıb vədələşmişdik. Sağ olsun,
səhhətiylə əlaqədar teatra müntəzəm gələ
bilməyən Ələddin müəllimi razı
salmışdı. Bircə qalırdı, Şəmkirdə
keçirəcəyim son saatlardan ən azı ikicəciyini
qurban vermək, buna da razıydım. Beləliklə, səfər
yoldaşlarım qalaya ekskursiyadaykən, üz tutmuşdum Gəncəyə.
...Bu dəfə də yolum Gəncəyə
idi. Özü də məxsusi Ələddin müəllimlə
görüşmək üçün getmişdim qaim-qədim
Nizami yurduna. Məqsəd qapını kəsdirən yubiley
münasibətilə sənətkarı yenidən söhbətə
çəkmək idi ki, bunu neçə gün qabaqdan qərarlaşdırmışdım.
Yolumu gözləyirdilər, Gəncənin mədəniyyət
sahəsindəki rəsmilərindən tutmuş, yubilyarın
oğlu Oqtaya və özünədək hamı irəliçədən
xəbərdarıydı. Açığı, ölkəmizin
ikinçi paytaxtında çox hörmət-izzətlə
qarşılandım və bu məndə heç vaxt
unutmayacağım xoş təəssürat oyatdı... Azərbaycan
teatr və kinosunun canlı əfsanəsi, həqiqi mənada
xalqın artisti, elin məhəbbətini, ehtiramını
qazanmış, doxsan yaşlı yubilyar məni evdə
gözləyirdi: sadə-saya geyimdə və öz təbii
biçimində. Söhbətə onun üç ildən bəri
ciddi şəkildə dəyişməyən görkəmini
və əlindəki siqareti başdan-ayağa süzüb,
sınayıcı nəzərlə körpü saldım:
- Sənətkar,
məni tanıdız?
-Bay, qadan alım (şirin Gəncə
ləhcəsiylə deyir bu sözləri-S.E), suyun şirin gəlir...
Deyəsən bir yol görüşüb,
danışmışdıq, heylədi?
-Allah razı olsun, bəli, elədi.
Necəsiz, canınız-başınız yaxşıdı?
- Doxsan yaşında adam nejə
olar, eləyəm (Gülürük). Düşmüşəm,
ta həminki adam döyüləm. Əl-ayağım
sözümə baxmır. Yeriyəmmirəm, çölə-bayıra
çıxmağım çətinləşib. Beləydimmi
mən? (Başını bulaya-bulaya dediklərini təsdiq
edir…Az keçmiş əhvalı durulur və gülə-gülə)
Sağlığına araq içməyim, siqaret çəkməyim
qaydasındadı. (Sonra əhvalı yenə dəyişir, pərişanlayır)
Düz doxsan yaşındayam ey, zarafat döylü. Yaman
şeymiş qojalıx…
-Yox,
elə deməyin, maşallah huşunuz-başınız yerindədi.
Özü də maşallah sizə bu yaşı vermək
olmur.
-(Əlini yüngülvari yelləyib,
xəfifcə gülümsəyir). Necə doxsan deyil? 1922- ci il mayında
doğulmuşam. Ondana bəri neçə eləyir? (Gülə-gülə)
Düz doxsan dana… Yaddaşım hələ ki, məni darda
qoymur. Sağlığına, çox şey xatirimdədi.
-Məsələn,
teatra gəlişiniz… (Sözüm ağzımda qalır).
-O yan, bu yanı yoxdu. Elə
xatırlayıram, sanki dünəniydi. Amma üstündən
yetmiş beş iləcən vaxt keçif ey. 1938-ci ilin
axırında truppaya, sınaq müddətinə
götürdülər. Bir neçə ay sonra təsdiqləndim.
İlk rolum da yadıma gəlir, inqilabi mövzuda
tamaşadaydı. Əvvəl-əvvəl təzəydim, ikinci,
üçüncü dərəcəli rollar
oynayırdım. Sonra təcrübəm artdı, baş və
əsas qəhrəmanları rejissorlar mana etibar elədilər.
-Arada
müharibəyə getməyə də vaxt tapmısız.
-Vaxtı, baxtı deyəmmərəm,
amma müharibə bizi tapmışdı (Gülürük).
Ayə, heç onu da düz-əməlli yarıdammadım.
Yaralandım, qayıdıb gəldim teatrın üstünə.
-Yaxşı
söz oldu bu. Teatrın üstünə gəlməyinizi
deyirəm. Müharibə sizsiz keçinərdi, səhnəsə
çətin.
-Sağ ol, qiymətinə görə.
Kim itirdi, kim qazandı deyəmmərəm, həyatım belə
gətirib.
-Bəlkə, bu dəfə də
xatirələrinizin diliylə, o illərə, burda baş verənlərə
biz şahid olaq.
-Gözüm üstə. Bir-iksi
olar, yoxsa, yetmiş ilin, sənətdə keçən
ömrümü deyirəm ha, yaşımı yox, əhvalatlarını
danışmaqla qurtarmaz... Teatrımızda o vədə
"Böyük ürək" tamaşası
varıydı. Bakıya aparmışdıq. 1958-ci ilin
söhbətini eləyirəm. Hökumət adamları
hamısı ordaydı. Mən də kolxoz sədriydim
tamaşada. Nə başını ağrıdım,
oynadıq qurtardıq, bəs, dedilər ki, İmam müəllim
səni lojaya çağırır. Getdim, gördüm
oturuf, böyründə də Vəli Axundov. Bilirsən də,
İmam müəllim kim oluf?
-İmam
Daşdəmir oğlu Mustafayev 1954-59-cu illərdə Azərbaycana
rəhbərlik eləyib.
-Ay maşallah, deyirəm də sən
hər şeyi bilirsən ( Gülürük). Hə, orda
qaldım axı, İmam müəllim nazirlər sovetinin sədri
Vəli Axundovla yanaşı oturmuşdu. Ayağa duruf mənnən
görüşdülər. Dedi ki, rolun xoşuma gəldi. Yəqin
həyatda çox kolxoz sədrləri
gördüyümü, onların qabarıq cəhətlərini
öyrəndiyimi xəbər aldı. Bir də soruşdu ki,
haralısan? Qorxusuz-hürküsüz dedim, gəncəliyəm.
O vaxt bura Kirovabad adı qoymuşdular, yadına gələr.
Sözüm döşünə yatmışdı.
Qımışdı, heç nə demədi. Sonra
sağollaşıb ayrıldı.
Bu görüş nəticəsiz
qalmadı. Elə Bakıdaca mənə "əməkdar
artist" verdilər. Onda fəxri ad halva-halva
döyüldü.
-Xalq
artisti fəxri adınasa 1971-ci ildə layiq görüldüz.
-Teatrımızın
altmış, altmış nəydi ə (Səsi
xırıldayır, yox əslində bayaqdan
xırıldayırdı, sanki xəbərsiziydi), əlli
illiyində veriflər.
-Siz,
indi haqq dünyasında olan böyük sənətkarlarla-
Mehdi Məmmədov, Ələkbər Seyfi, Məmmədrza
Şeyxzamanov, Əşrəf Yusifzadə, Məmmədəli
Bürcəliyev, Zülfüqar Baratzadə, Sədayə
Mustafayeva, Muxtar Avşarov və başqalarıyla işləmisiz...
-Mehdi Məmmədov rəhmətlik
müəllimim oluf. Bizdə teatrın nəzdində studiya
varıydı, orda dərs deyif mana. Çətin
vaxtlarıydı, kadr çatışmırdı. Studiyada
studiyaydı ey, vallah institutdan geri qalan döyüldü. Nəzəriyyəynən
təcrübə bir yerdəydi deyə, aktyor əməlli-başlı
püxtələşirdi. Allah rəhmət eləsin, o
adlarını çəkdiklərinin hamısını
müəllim hesab eləyirəm özümə.
Yaxşı bilərsən, sənət
yoldaşlarının güclü olmağı nə deməkdi.
Onda rolu yaxşı oynamaqdan savayı yolun qalmır.
-Necə
deyərlər, göydəki yox, yerdəkilər əlacını
kəsir.
-(Gülür). Yaxşı mənada
sən deyəndi. Bu sözləri hardan tapıb
çıxardırsan, a qardaş?
-(Sualını cavabsız qoyuram) Bəlkə, Cahandar
ağadan danışaq, sizi aləmdə məşhur edən
roldan.
-"Dəli Kür"dən
qabaq çəkilmişdim. İlk filmim "Doğma
xalqıma" olub.
- Rəhmətlik
Hüseyn Seyidzadəylə birinci filmdən
tanışıydız. Ona görə də "Dəli
Kür"ü çəkməyə başlayan kimi, bu rolu
Sizə...
-Yox, tapşırmadı. Başqa
adamlar varıydı rola namizəd. Mən də çəkiləcəyimdən
əlimi üzüb, kinostudiyadakılardan xəbərsiz
öz işimdəydim. Teatrnan Tiflisdə qastroldaydım. Xəbər
gəldi ki, təcili Bakıya getməliyəm. Qayıtdım
Gəncəyə, görüm bu nə məsələdi.
Öyrəndim, sən demə, kinostudiyada gözləyirdilər.
Düzü, bilmirəm niyə, amma Seyidzadənin məni bu
rola çəkəcəyinə inanmırdım. Ta xəbərim
yox ki, o birilərnən alınmadığına görə,
bayaq bir söz dedin ey, əlacı kəsilifmiş. Qərəz,
gəldim Bakıya. Studiyaya girəndə hal-xoş eləməyə
də qoymadılar. Qaçaraq qrimləyib kamera
qabağına çıxartdılar.
Fotosınaqsız-zadsız birbaşa kinolentə çəkib
yoxladılar. Onda "Azərbaycanfilm"in direktoru Adil İsgəndərovuydu.
Heç yadımdan çıxmaz, rəhmətlik gəldi mənnən
bağlı sınaq çəkilişinə baxdı, bəyəndi.
Rəhmətlik Leyla Bədirbəyli də ordaydı. Adil
müəllim onun fikrini soruşdu. Leyla xanım bircə
cümlə dedi: "Əsl Cahandar ağadı, adam belə
kişinin arvadı olmaq istəyər". Bunnan da məsələ
mənim xeyrimə düzəldi. Sən görəydin rəhmətlik
İsmayıl Şıxlı nətəhər uşaq kimi
sevinir, "Ayə, sənin qadan alım, nə yaxşı gəlif
çıxmısan" deyif məni qucaqlayır...
Natura çəkilişləri əsasən
Şamaxının Dədəgünəş kəndində,
bir qismisə Qazaxda aparıldı. Kinostudiyanın pavilyonunda
yaxşı dekorasiya qurmuşdular. Bəzi çəkilişlər
də orda oldu...
- Cahandar
ağa neçə-neçə filmlərə yol
açdı. Necə deyərlər, bu rolun ayağı
sayalıymış. "Qatır Məmməd",
"Qocalar, qocalar", "Köhnə bərə",
"Qətl günü", "Özgə vaxt" və
"Məkanın melodiyası"nda çəkildiz.
İşinizin keyfiyyətinə söz yoxdu. Amma qırx il
üçün siyahı uzun deyil.
-Bay, sənin qadan alım, burda
yaşamağı nə bilmisən... Rəhmətlik Turabov
oynadığı Gəray bəy var ey, Bakıda olsaydım bəlkə
də mən çəkilərdim o rola. Yaxud Qaçaq Nəbiyə.
Teatrda o rolları oynamışam. Deyilənə görə,
çox yaxşı alınıf. Ümumiyyətlə, mən
sənə deyim ki, aktyor səhnədə yetişir. Bu
baxımdan milli dramaturgiyamızda Cəfər Cabbarlı
yaradıcılığının böyük əhəmiyyəti
var. Mən o kişinin bütün əsərlərində
çıxış eləmişəm.
-Ələddin
müəllim, artıq 90 yaşa çatdız. Allah
ömür versin, bu gün Azərbaycan səhnəsinin və
ekranının ağsaqqalısız. Ötənlərə
boylananda nədənsə peşmançılıq çəkmirsiz?
-Səhvsiz insan yoxdu. Elə
şeylər var ki, cavanlıqdanmı, ya nədənsə
oluf. İndi bu yaşda "gərək belə
olmayaydı" deyirsən. Amma bütövlükdə,
yaşadığım ömrə peşiman deyiləm.
- Sizə
dövlət və xalqımız qiymət verib. Xalq artisti,
Prezident təqaüdçüsüsüz, üstəlik də
millət sevgisi. Ailə sarıdan nə qazanmısız?
-Şükür, pis deyil. İki
oğlum, bir qızım, səkkiz nəvəm və
üç nəticəm var. Oğlanlarıma Cəfər
Cabbarlıya məhəbbətimin xatirinə Aydın və
Oqtay adı qoymuşam. İkisi də burda teatrda işləyir.
Biri işıq üzrə rəssamdı, aktyorluğu da var,
o biri quruluş hissə müdiridi. Oqtayın oğlu Samirsə
hazırda Gəncənin tanınan gənclərindəndi.
Teatrın aparıcı aktyorudu. Nəticələrimin ikisi
qızımnandı, Bakıda yaşayırlar. Allah
hamınınkıları saxlasın, mana yaxşı
baxırlar. Di gəl, darıxıram. Bilirsən niyə? Sənət
üçün darıxıram...
Dərindən
köks ötürür. Pauzadan istifadə eləyib şəklini
çəkirəm. Toxtayır. Sonda yubiley münasibətilə
Ələddin müəllimi təbrik etdikdən sonra, onu
özünə ahənrüba kimi çəkən səhnəni
nəzərdə tutub, soruşuram ki, Allah imkan versə, yenidən
ora çıxarmı? Cavabında:
- Bə nədi,
70 ilim keçif səhnədə. Uça-uça gələrəm,
bircə Allah yol versəydi...
Buracan mənlikiydi. Allah
bağışlasın, bircə yol, bircə anlığa
Allah ola bilsəydim...
Seymur ELSEVƏR
Olaylar.- 2012.- 9-10 may.- S.12.