Uşaqlarda kitab oxuma mədəniyyətini
necə formalaşdırmaq lazımdır?
- Uşağım kitaba həvəs
göstərmir.
- Ona nağıl oxumusan heç?
- İşim-gücüm qurtarıb. Televizorda
hər şey var da...
Bu dialoq iki
valideyn arasında gedirdi. Təəccüblənəsi bir
şey yoxdur. Günümüzdə, demək olar ki, valideynlərin
bəziləri məhz bu fikirlə uşaq tərbiyə edib,
məktəbə göndərirlər. Sonra da
uşağın oxumamağından, kitaba maraq göstərməməsindən
şikayət edirlər.
Bəs
uşaqların kitaba, jurnala maraq göstərməməsinin əsl
səbəbi nədir? Valideyn uşağında kitaba maraq
oyatmaq üçün nələri etməlidir və nələri
bilməlidir? Milli.Az bu problemə
mütəxəssislərin köməyi ilə
aydınlıq gətirməyə çalışacaq.
Ağac yaşkən əyilər
Hər
şey körpəlikdən başlamalıdır. Psixologiya və
Konsultasiya Mərkəzinin uşaq psixoloqu Anarə Baxşəliyeva
deyir ki, uşaqları ilk dəfə kitabla tanış etməmişdən
öncə mütləq onu dinləmə vərdişi ilə
tanış etmək lazımdır:
"Bu vərdişə
isə körpəni ana bətnində olarkən
alışdırmaq lazımdır. Nəzərə alsaq ki,
uşağın eşitmə duyğusu artıq 8 həftəliyindən
formalaşmağa başlayır, deməli, bu ayından sonra
uşaqla sözlü kontakta girərkən daha ehtiyatlı
olmaq gərəkdir. Mütləq ana hamiləlik vaxtı
körpəsinə maraqlı nağıllar
danışmalıdır, xüsusən, bunu axşam,
yatmamışdan öncə etməlidir. Bir növ körpəni
hazırlamalıdır". Mütəxəssisin fikrincə,
ana hamiləlik vaxtı hansı saatda körpəsinə
nağıl danışıb, daha sonra onu əzizləyirsə,
həmin uşaq dünyaya gəldikdən sonra daha sözəbaxan
və idarə olunabilən olur.
Layla dedim, yatasan, boya-başa çatasan...
Körpəlikdən
valideyn uşağı gələcək həyata sağlam və
düzgün şəkildə hazırlamalıdır.
Uşağın gözü açılmamış onu nəyə
öyrətsən, hansı vərdişə
alışdırsan, elə o cür də davam edəcək.
Sadəcə sonadək kənardan nəzarət etmək
lazımdır. Psixoloq uşaqlarda dinləmə qabiliyyətini
artırmaq üçün analara həmişə layla
oxuyaraq uşağı yatızdırmağı məsləhət
görür: "Uşaqlarda bu cür dinləmə qabiliyyətini
formalaşdırdıqdan sonra onu kitabla birbaşa tanış
etmək olar".
Ay nənə, bir nağıl de
Layla
dövrü bitdikdən sonra uşaqlarda dinləmə mədəniyyətini
inkişaf etdirmək üçün nağıl
danışmaq lazımdır. Bu prosesə uşaq 2
yaşında olarkən başlamaq lazımdır.
Nağıl danışmaq üçün ən
yaxşı məqam isə yatmazdan qabaqdır. Psixoloq deyir ki,
düzgün dinləmə qabiliyyəti formalaşan
uşaqlar 2 yaşından nağıl dinləmək istəyəcəklər.
Bu qabiliyyət düzgün formalaşmayıbsa, uşaqlar
nağıl eşitmək istəməyəcəklər. Bu
da onların gələcək psixi inkişafı
üçün mənfi təsir göstərəcək.
Çünki uşaqların idrak fəaliyyətinin
inkişafı üçün, yəni duyğusunun,
qavrayışının, yaddaşının, diqqət-hafizəsinin,
həmçinin təfəkkür və təxəyyülünün
inkişafı üçün nağıl dinləmə və
oxuma çox önəmli rol oynayır.
Körpənin ilk kitabı necə
olmalıdır?
Körpənin
əyani olaraq kitabla ilk tanışlığı 1
yaşından başlayaraq mərhələlərlə
aparılmalıdır. Qısa
və az cümlələrdən ibarət olan, əlvan şəkilli
və ən əsası dözümlü materialdan
hazırlanmış kitablar seçilməlidir ki, körpə
onları vərəqləyərkən cıra bilməsin. Elə
kitab seçmək lazımdır ki, şəkilləri
böyük və qabarıq səthli olsun. Körpə əllərini
səhifə üzərində gəzdirəndə şəkilləri
hiss etməyi bacarsın. Elə balaca yaşlardan başlayaraq
uşağa hədiyyə kimi rəngli, şəkilli
jurnallar, kitabçalar almaq lazımdır. Uşağın
gözü, beləcə, kitablara və oxumağa
alışacaq.
Uşağı nağıla qulaq
asmağa cəlb etmək üçün nələri bilməliyik?
Uşaq
bağçasında tərbiyəçi işləyən Təranə
Allahquliyeva uşaqlarda kitaba maraq yaratmaq üçün
valideynlərə müəyyən ipucları verdi:
- Uşağı valideyn və ya tərbiyəçi
nəsə danışanda diqqətini cəlb eləmək,
diqqətini bir nöqtəyə yönləndirmək,
danışılan şeirə, nağıla, mahnıya maraq
oyatmaq vərdişini öyrətmək lazımdır.
- Uşağın nağıla qulaq
asması üçün nağılı obrazlı şəkildə,
personajların dili və xüsusi emosiya ilə oxumaq
lazımdır.
- Heyvanların səsi ilə təqlid etmək,
mimika, əl-qol hərəkətlərini göstərməklə
onun diqqətini bir yerə yönləndirmək olar.
- Valideynlər uşaqları ətraf
mühitlə, canlı təbiətlə tanış etməlidirlər.
Uşağı tez-tez heyvanxanaya aparmaq lazımdır ki, onlar ətraf
mühiti hiss edə bilsinlər və nağıllara qulaq
asmağa vərdiş etsinlər. Məsələn, ana
nağıl danışanda hər heyvanın adını
çəkəndə, mütləq
onu heyvanxanada gördüyünə yönləndirməlidir: "Ayı var idi e orada,
gördün, necə nərildəyirdi, hirslənmişdi, pəncələrini
yerə vururdu" və s.
- Bütün uşaqlar kağızla
işləməyi xoşlayırlar. Elə oxumaq mədəniyyətini
formalaşdırmaq, uşaqda kitaba, dəftərə maraq
oyatmaq buradan başlayır.
- Vəsaitlə işləmək
lazımdır. Nağıl danışdıqca heyvanların
şəklini kağıza çəkmək və ya
kartonlarda göstərmək lazımdır.
Kitabı uşağa necə sevdirməli?
Valideynlərin çoxunu narahat edən məsələlərdən
biri uşaqlara nağılları və ya hekayələri
kitabdan oxumağın və ya danışmağın
hansının daha doğru olması barədədir. Psixoloq hər
iki metoddan da istifadə etməyi tövsiyyə edir:
"Uşağa nağıl danışmaq uşaqda emosional
sferanın inkişafına kömək edəcək, amma
mütləq nağılı danışanda,
çalışın, oradakı personajları əlinizdən
gəldiyi qədər təqlid edə biləsiniz. Beləliklə,
nağılı uşaqlara sevdirirsiniz. Daha sonra
nağılı kitabdan oxuyun, bu, uşaqlarda sevdiyi
nağılın fonunda kitabı sevməyi öyrədəcək.
Uşağa birbaşa kitabı sevdirməyə
çalışmayın".
Mütəxəssisin
dediyinə görə, 2 yaşında olan uşağın
kitabxanası olmalıdır. Uşaq psixoloqu valideynlər
üçün bir neçə ipucları verdi:
- Uşağın kitabxanasında onun
sevdiyi kitablar olmalıdır.
- Bu kitabxananı uşağın
oxuduğu kitablarla artırmalıyıq.
- Hər kitab artdıqca uşağı təbrik
edib mükafatlandırmağı da unutmamaq lazımdır. Bu
diqqət uşağı daha çox kitab oxumağa təhrik
edəcək.
- Təbii ki, uşaq kitabları nə qədər
rəngli olsa, bir o qədər yaxşıdır.
Günümüzdə inkişafla bağlı çox
gözəl rəngli, eyni zamanda da səsli kitablar var.
Kitabı uşağın yaşına
görə seçin!
Uşaqlara
kitab seçərkən uşaqların yaşı nəzərə
alınmalıdır, çünki seçilən kitab
uşağın yaş dövrünə uyğun olmadıqda
uşaq o kitabdan zövq ala bilməz və kitaba marağı
azalar. 2-3 yaşlı uşaqların nağıl qəhrəmanları
onların hər hansı bir əşyası olmalıdır.
Məsələn: sevdiyi oyuncaq, xoşladığı cizgi qəhrəmanı
və s. Bu yaşda uşaqlar hər hansı təkrarlayıcı
hərəkətləri olan nağılları sevirlər.
4-6
yaşlı uşaqlar daha çox sehrli nağılları
dinləməyi sevirlər. 7 yaşdan sonra uşaqlar sehrli
nağıllarla bərabər, döyüş, müharibə,
faciə, eyni zamanda tərbiyəvi süjetli (xeyir və şər,
pislik və yaxşılıq və s.) müxtəlif
nağılları dinləyə bilərlər. Valideynlər
bu nüansları nəzərə alıb uşaqlarına kitablar
seçsələr, uşaqlarında kitablara maraq yaradarlar.
Uşaq kitab oxumursa, günahı valideyndə
axtarmaq lazımdır
Uşaq
psixoloqu A.Baxşəliyeva müasir dövrümüzdə
uşaqların kitaba maraq göstərməmələrinin
günahını uşaqlarda deyil, valideynlərdə
görür: "Əgər ailə uşağa ilk olaraq dinləmə
vərdişini öyrətməyibsə, kiçik
yaşlarında nağıl dinləmə və
danışma vərdişi formalaşdırmayıbsa,
yaşına uyğun kitablar əldə etməyibsə, bir
uşaqdan necə kitaba maraq tələb edə bilər? "Uşaqlarda
dərsə və kitaba marağın olmaması ilə
bağlı valideynlər psixoloqlara tez-tez müraciət etməli
olurlar. Bu problem xüsusən məktəb yaşında olan
uşaqlarda müşahidə edilir. Diaqnostikadan sonra müəyyən
edilir ki, ana öz uşağına heç vaxt nağıl
danışmayıb.
Uşağın televizor marağına nəzarət
etmək lazımdır
Uşaqlar
indi daha çox televiziya və kompüterə yönəliblər.
Bu, danılmaz bir faktdır. Psixoloq
bildirir ki, valideynlərdən uşağın televiziya
ilə əlaqəsinin kəsilməsini tələb etmək
olmaz. İstəsək də, edə bilmərik. Amma bunu idarə
edə bilərik. Valideynlər öncə hər yaş
dövrü üçün televizora baxma müddətini bilməlidirlər.
Məsələn: 2-3 yaş arası uşaq gündə 20 dəqiqə
televizora baxmalıdır. Psixoloq deyir ki, valideynlər buna
şərait yaratmalıdırlar, bir şərtlə ki,
baxdığı verilişlərə, cizgi filmlərə əvvəlcədən
nəzarət edə bilsinlər və daha sonra oturub
baxdığı cizgi filmini müzakirə etsinlər.
Uşaq baxdıqlarından yadda qalanları valideyninə
danışsın. Günün digər vaxtını da
kitabdan nağıllar oxumağa sərf etmək
lazımdır. Uşağı həm günün tələblərindən
uzaq salmayın ki, zamanla ayaqlaşa bilsin, eləcə də
kitab marağının ölməsinə imkan verməyin.
İmkan olduqca uşağınızı kitab
mağazasına aparın, sevdiyi jurnal, rəngləmək
üçün rəsm dəftəri belə olsa, alın və
imkan yaradın, pulunu o versin ki, kitabın onun olduğunu mənimsəsin.
Nağıl bilməyən analara internet
kömək edə bilər
Lap
keçmişdən nənələr nəvələrini
yığıb nağıllar söyləyərdilər.
Getdikcə hər şey dəyişdi. İndi
nağılı mahnı faylı şəklində telefona,
diskə köçürüb uşağa dəfələrlə
dinlətmək də mümkündür. Azərbaycan
nağılları səsli şəkildə, eləcə də
görüntülərlə internetdə, müxtəlif fayl
yükləmə sistemlərində vardır. Nağıl
bilməyən analar bu üsulla da uşaqlara nağılı
sevdirə bilərlər.
Vüsalə Əlövsətqızı
Olaylar.- 2012.- 2 oktyabr.- S.12.