“Güneydə
40 milyon soydaşımız öz azadlığına
qovuşmalıdır”
Seymur Həsənli: “Diaspor
siyasətimiz bu istiqamətdə fəaliyyətini
sistemləşdirməlidir”
Müsahibimiz bir müddət Dünya
Azərbaycanlıları Konqresi Gənclər
Təşkilatının sədri olmuş,
hazırda Milli Dirçəliş Hərəkatı
Partiyası Gənclər Təşkilatının sədri Seymur Həsənlidir. Onunla Azərbaycanın diaspor
quruculuğu, bu istiqamətdə
problemlər və problemlərdən çıxış
yolları haqqında danışdıq.
-50 milyondan yuxarı Azərbaycan türkünün
diasporunun hazırkı inkişaf
səviyyəsi qaneedicidirmi?
-50
milyonluq Azərbaycan türkü
və onun diaspor quruculuğu, inkişaf səviyyəsinə
adekvatdır demək məncə
doğru deyil. Bunun obyektiv və subyektiv səbəbləri var.
Obyektiv səbəblər Azərbaycanın
1813 və 1828-ci il müqavilələri
ilə bölünməsi və bölünərək
ayrı-ayrı hissələrinin müxtəlif zamanlarda işğal
olunmasıdır. Bunu tarixi
səbəb də adlandırmaq olar. Son iki yüz
ildə Quzey Azərbaycanın müstəqilliyini
bərpa dövrünü çıxmaq
şərtilə Quzeyli-Güneyli Azərbaycan
türkünün üç
il müstəqillik dövrü
olub. (1918-1920-ci illər Quzey
Azərbaycan, 1945-1946 Güney Azərbaycan).
Həmin illər ərzində millətimizin inkişafı üçün böyük
töhfələr verilsə də, millətin öz
iradəsinin məhsulu olan dövlətinin
yaşamasına imkan verməyiblər.
Müstəqilliyi olmayan millətin diasporunun formalaşması çox
çətindir. Baxmayaraq ki,
bu həm də mümkündür.
Yəhudi millətini biz bu
sahədə nümunə göstərə bilərik. Həm
də torpaqlarımızdan pay verilib dövlət qurduqları erməniləri
də bu sıraya daxil
etmək olar. Amma unutmayaq ki, onların mövcud olduqları dövlətlər daim yanlarında olub və
demək olar ki,
olduqları ölkəni öz ölkələri
kimi biliblər. Bir dəfə
mərhum Prezident Əbülfəz
Elçibəy ABŞ-a səfəri
zamanı erməni diasporuna verilən dəstəkdən
şikayətlənmişdi. ABŞ konqresmənləri bəh-bəhlə
erməni diasporunun gücündən və
bu gücün
qarşısında acizliklərindən
danışmışdı. Elçibəy onlara
yaxşı bir cavab vermişdir: “O zaman
mən Azərbaycana qayıdarkən mitinq
keçirib xalqıma bəyan edəcəm
ki, sizin güclü dövlət hesab
etdiyiniz ABŞ heç
də amerikalıların deyil, ermənilərin
dövlətidir və oranı ermənilər idarə edir.” Yəni, Elçibəy bu
fikri ilə onlara
çatdırdı ki, mənə
nağıl danışmayın, onları yaşadan,
var edən sizlərsiz.
-Bəs,
1920-ci ildən sonra Azərbaycan
ziyalılarının mühacir fəaliyyətini
diaspor kimi qələmə
vermək olar?
-1920-ci
ildə Quzey Azərbaycanın yenidən
SSRİ (Rusiya) tərəfindən
işğalı bir sıra Azərbaycan ictimai-siyasi mütəfəkkirlərinin
müxtəlif ölkələrdə mühacir
həyatı yaşamalarına səbəb oldu.
Həmin şəxslər hazırda diaspor
adlanan fəaliyyəti bacardıqları qədər
yürüdə bildilər. Baxmayaraq ki, SSRİ rəhbərliyinin həmin dövlətlərə
böyük təzyiqləri var idi və
qardaşımız Türkiyə belə bu
təzyiqlər qarşısında duruş
gətirə bilməmişdir. O zamankı mühacir Azərbaycan türklərinin (diasporunun) lideri Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə başda olmaqla bir sıra şəxslər
Türkiyədən çıxarılmışdı. Amma həmin mühacir (diaspor) fəaliyyəti elə XX əsrin
ortalarında demək olar ki,
bitmiş kimi görünür. Müəyyən
şəxslərin fəaliyyətini istisna
etməklə. Çünki,
Cümhuriyyət qurucularının ölümü
ilə həmin fəaliyyətlər də sona
yetdi.
Azərbaycanın
diaspor quruculuğu onun quzeyinin yenidən
müstəqilliyini əldə etməsindən sonra başladı. Bununla da, fikrimin
başlanğıcında dediyim ikinci - subyektiv səbəblərə
toxunmaq istərəm. Bunu
siyasi səbəblər də adlandırmaq
olar. Azərbaycan türkləri dünyada 50 milyondan
artıq olsa da, onun doqquz milyonun
dövləti var. Doğrudur
ki, dəfələrlə ictimaiyyət, hətta
ölkə başçısı tərəfindən Azərbaycanın
50 milyonun dövləti olduğu
bəyan olunub. Amma həqiqət
olan budur ki, tarixi ədalət bərpa
olunmalı – Azərbaycan bütövləşməli, 40 milyon güneyli
soydaşımız öz
azadlığına qovuşmalı və digər işğal altındakı torpaqlar
azad edilməlidir. Diaspor
siyasətimiz də məhz bu istiqamətdə
fəaliyyətini sistemləşdirməlidir. Hətta türk diasporları adı altında başqa türk dövlətlərinin
də diaspor quruculuğunda
birgə addımlamasını təmin etməliyik. Təbii ki, dövlət olaraq rəsmi
problemimiz Qarabağın işğaldan
azad olunmasıdır. Amma
dövlət diaspor siyasətinə əngəlləyici
müdaxilə etməli deyil, bacardığı
yerlərdə yardım etməlidir. Diaspor
müstəqil sahə kimi fəaliyyətini
gücləndirib bütün milli problemləri qaldırıb 50 milyonun diasporuna
çevrilməlidir və türk
dünyasının vahid diasporu
istiqamətində addımlar atmalıdır.
-Güney Azərbaycanın diaspor
fəaliyyətində roluna toxunduz. Parlamentin payız
sessiyasında Güney Azərbaycan məsələsi
qaldırıldı. Amma rəsmi
partiyanın nümayəndələri Qarabağ
məsələsinin üzərində dayanmağın vacibliyini vurğuladılar. Sizcə bu fikirlər nə qədər məntiqlidir?
-Parlamentin payız sessiyasında
qaldırılan məsələnin geçək mahiyyəti
ABŞ konqresmenlərinin Azərbaycanın bütövləşməsi
ilə bağlı səsləndirdikləri fikirlər və bu istiqamətdəki fəaliyyətləri ilə
bağlı idi. Hər hansı bir marağın nəticəsindən aslı
olmayaraq ABŞ kimi bir dövlətin konqresmenlərinin bizim davamızın yanında olması
müsbət haldır. Dünyada qovuşan maraqlar var və biz bu maraqlarımızın gerçəkləşməsi
üçün nədən bütün qüvvələrdən
yararlanmamalıyıq? Rəsmi partiya
nümayəndələri bəlkə də fərqli
münasibət göstərməli deyillər. Azərbaycan rəsmi
olaraq İranın ərazi bütövlüyünü tanıyıb. Amma bütün
qeyri-hökumət təşkilatlarının, mətbuat
orqanlarının, partiyaların İran
adlı dövlətə münasibəti birmənalıdır
və Güney Azərbaycan faktoru daim ön
plandadır. Amma dövlət də elə
hüquq çərçivəsindən
çıxış edib İran
qarşısında xeyli tələblər
qoya bilər. Məs. Nə üçün Bakı Dövlət
Universitetində İran Mərkəzi var, amma Təbriz və ya Tehran Universitetlərində
Azərbaycan mərkəzi yoxdur? Nə üçün İran ərazisində
bir ovuc ermənin öz dilində məktəbləri var, amma 40 milyon
Azərbaycan türkünə öz dilində
yazmaq qadağan olunub? Dövlət bu və
ya bu kimi
tələbləri hüquq müstəvisində
qaldırmalıdır. Daha İranla münasibətlər bir
az kəskinləşən kimi bir sıra təşkilatlara İran səfirliyinin önündə aksiya etmək şəraiti yaratmaqla
işini bitirməli deyil.
Necə olur ki,
bütün xarici
ölkələrdə Azərbaycan diasporunun
Qarabağla bağlı keçirdiyi
aksiyalarda Güney Azərbaycan
türkləri fərq qoymadan ən
yüksək aktivliyi göstərir amma Azərbaycan hakimiyyəti onların haqq davası ilə bağlı qaldırılan
məsələyə dəstək vermir?
Ziyafət Əsgərov həmin
məsələyə daha yumşaq şəkildə reaksiya
verə bilərdi. Ən azından Güney
Azərbaycan türkləri öz dövlətindən
incik düşməyəydilər. Necə
olur ki, Azərbaycan Prezidenti “Mən 50 milyon azərbaycanlının
Prezidentiyəm” deyir.
-Ölkə
başçısı Dünya Azərbaycanlılarının
son qurultayında və müxtəlif
çıxışlarında diaspor təşkilatları
ilə səfirliklərin ortaq işlərinə
toxunub. Mətinaltı bu
sahədə problemlərin olduğunu bildirib. Siz necə düşünürsüz bu
barədə?
-Ölkə
başçısının dediyi bu məsələ Azərbaycan diasporunun yaralı yerlərindən biridir. Millətimizin psixologiyasından, ya da bu
sahədə olan məmurların
yarıtmaz fəaliyyətdən irəli gələn bəzi ciddi məqamlar bu sahədə.
Şəxsi münasibətlər diaspor quruculuğunda daha əsas
xətt olaraq götürülür.
Bəzən bir ölkənin eyni şəhərində eyni
adda iki, hətta üç təşkilat fəaliyyət
göstərir. Bunlardan biri
Diaspor Komitəsi tərəfindən dəstəklənir,
digərlərinə qarşı münasibət isə birmənalı
olmur. Onlar dövlət
tədbirlərinə dəvət olunmur,
təşkilatı və digər baxımdan dövlətin dəstəyini
arxasında hiss etmir. Bu hal da
diaspor təşkilatlarının bir-birinə
qarşı müxtəlif ittihamlarda
bulunmasına səbəb olur. Nəticədə
zərbə həmin ölkədə diaspor
fəaliyyətinə dəyir. Təəssüf ki, bu halı bəzi məmurlar
diaspor təşkilatları arasında rəqabət
kimi qələmə verirlər. Çünki, bu təşkilatlar
enerjini konkret hədəflə
yanaşı bir-birinə qarşı mübarizəyə də
həsr edirlər. Səfirliklərimiz isə hakimiyyət tərəfindən
(Diaspor Komitəsi) qəbul olunan təşkilatlarla işləyir, digərlərini
yaxın buraxmır. Ölkə başçısının toxunduğu məsələnin də gerçək
mahiyyəti bu idi.
-Dediyinizdən
belə çıxdı ki, dövlət
diaspor təşkilatlarına pul ayırmalıdır? Yəni birinə edir, digərinə yox. Deyirsiz hamısına ayırsın?
-Xeyr, mən
demirəm ki, dövlət tərəfindən
diaspor təşkilatlarına pul ayrılmalıdır. Əksinə pul ayrılmanın qarşısı
alınmalıdır. Çünki, belə
halda bir təşkilata
ayrılır və digərinə ayrılmır və bilinən
odur ki, bu iş şəxsi
münasibətlə tənzimlənir. Ümumiyyətlə
diaspor siyasəti Xarici
İşlər Nazirliyinin tərkibinə
daxil olsa, daha məqsədəuyğun olar.
Ayrı-ayrı ölkələrdə səfirliklərin tərkibində
müəyyən şöbə həmin ölkədə fəaliyyət
göstərən bütün təşkilatlara
eyni münasibət göstərməklə,
bərabər şəkildə dəstəyini verməlidir.
Kimsə xaricdə yaşayıb diaspor təşkilatı
formalaşdırıbsa, onun iqtisadi əsasını da
təbii ki, düşünüb.
Dövlətin diaspora pul
ayırması ümumiyyətlə düzgün
olmayan bir
yanaşmadır və yaranan problemlərin
çoxu da pul üstündə olur.
Məs. Dünya Azərbaycanlıları Konqresinin bir qanadına pul verilir, digərinə verilmir. Ona görə də
maddi dəstək ala
bilməyən təşkilat öz
dövlətindən incik düşür.
Amma bu siyasət dayandırılsa və konkret olaraq dəstəyin
istiqaməti, şərtləri müəyyənləşib
də bütün təşkilatlara bərabər
şəkildə yanaşılsa, diaspor
siyasəti kifayət qədər güclənər. Çünki, şəffaflıq hər sahədə
olduğu kimi, diaspor siyasətində də çox
önəmlidir. Diaspor elə bir sahədir ki, ora hər
kəs fayda verməlidir. Bəziləri kimi Dövlət
Diaspor Komitəsindən
hansısa formada pul almaq üçün
diaspor təşkilatı
yaratmalı deyil.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında
KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilmişdir
Olaylar.- 2012.- 4 oktyabr.- S.15.