Üzeyir Hacıbəyli: şəxsiyyət
və sənət bütövlüyü
(Dahi bəstəkarın
doğum
gününə)
Xalq
– etnos
birliyi,
ərazi
birliyi,
dil
birliyi
deməkdir.
Xalq
adlı
mahiyyətin özülü yetkin fərdlərdir.
20-ci
yüzil bir çox xalqların “ölüm-dirim” dövrü oldu. Təbiidir
ki,
xalq
– gerçəkliyi
ötmək hadisəsidir, o, yalnız insaniliyin, xəlqiliyin
mahiyyətinə uyğun yaşayanda
əbədi var olur.
Keçən yüzilin başlanğıcında Azərbaycan aydınlarının millətin qayğılarına
yönəlik fədakarlıq, özündənkeçmə səviyyəsində
çabaları
daha
artdı.
Özülü Həsən
bəy Zərdabidən başlayan
milli
mətbuatımızın artıq 20-ci yüzilin
başlanğıcında Mirzə Cəlil,
Sabir,
Ömər Faiq Nemanzadə, Əli
bəy Hüseynzadə və başqa fədailəri
vardı.
Bu
dönəmdə yaradıcılığa jurnalistika ilə başlayan Üzeyir Hacıbəyli həm də peşəkar bəstəkarlıqla da məşğul
oldu: 22 yaşında “Leyli
və Məcnun” kimi operanı ortaya qoydu.
Düzdür, bu əsər onun sonrakı əsərləri ilə qarşılaşdırmada möhtəşəm deyil, ancaq bütün hallarda milli
operamızın başlanğıcıdır.
Üzeyir
Hacıbəylinin bütün həyatı faciəviliklərlə doludur: Düşünmək olar ki, sovet imperiyasının qılıncının kəshakəs çağında yaşamaq və yaratmaq onun üçün necə dözülməz olub.
İyirminci
yüzilin başlanğıcından hərtərəfli gərgin yaradıcılığının Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin qurulması dövründə daha da artması, Cümhuriyyət zamanı ictimai-siyasi fəaliyyətin zənginliyi, Azərbaycan Sovet
imperiyasına
qatılandan
sonra ömrünün büsbütün musiqiyə və sovet quruluşunun tələbi yönündə ictimai-pedaqoji fəaliyyətə həsr olunması Üzeyir
bəyin nələr çəkdiyini
aydınca
göstərir.
Üzeyir
bəy 1920-ci ildən sonra siyasi fəaliyyətdən ayrıldı, demək olar, ömrünü büsbütün musiqiyə həsr etdi. O, anlayırdı ki, Azərbaycanda imperiyanın ömrü uzun
çəkəcək.
Düzdür, onunla birlikdə yeni Sovet dönəmə Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad, Cəfər Cabbarlı, Mikayıl Müşfiq də ayaq basdılar. Ancaq Sovetlər üçün hətta möhtəşəm milli musiqinin varlığı
belə ədəbiyyat
qədər təhlükəli deyildi. Bu üzdən də 1930-cu illərin repressiyası daha çox ədəbiyyat adamlarını apardı.
1937-ci
ilə kimi
artıq Üzeyir bəy özünü “Sovet
bəstəkarı” kimi təsdiq edə bildi. Bu, onun sağ qalıb professional milli musiqimizin yeni-yeni örnəklərini
yaratması üçün çox gərəkli idi.
Görünür, quruluş da Üzeyir
bəyin sağ qalmasında
maraqlı idi: şeirdə
Səməd Vurğunu, musiqidə də Üzeyir bəyi saxladı, çoxlarını isə yox etdi.
Azərbaycan
professional musiqisinin yaradıcısı Üzeyir Hacıbəylinin gördüyü işlər son dərəcə heyrətamizdir. Onun Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin möhtəşəm himnini yazması,
o dövrdə Cümhuriyyətin varlığı üçün olduqca gərəkli işlər görməsi ardıcıl millətimiz üçün fədakar yaşamasından soraq verir. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin dövlət himni son dərəcə möhtəşəmdir: bu
gün o, Azərbaycan Respublikasının dövlət himnidir. Bu himnin sözlərində müəyyən uyarsızlıqlar olsa da, musiqisinin dahiyanə olması danılmazdır: “Himnin əvvəlinin fəlsəfi mənası haray, ortası ümid, sonu isə inamdır “ (Asif Ata).
Habelə onun
yaradıcılığında “Sənsiz”, “Sevgili canan” romansları ayrıca hadisədir, “Koroğlu” operası isə zirvə təşkil edir. "Koroğlu" operasındakı "Üvertüra" mahiyyətcə “Qədimdən gələn səsdir” (Asif Ata). Gərək insan xəlqi mahiyyəti görsün ki, möhtəşəm əsər yaratsın.
Jurnalist, publisist, dramaturq, pedaqoq, sənətşünas, ən başlıcası isə bəstəkar, fədakar insan... Həyat hadisələrini, insan münasibətlərini dərindən öyrənən, bilən, milli duyğudan bir an da olsun ayrılmayan, neçə-neçə yaradıcı gəncə təsəvvürəgəlməz dərəcədə insani qayğı göstərmək, ömrün bu sayaq qayğılarla dolması Üzeyir
bəyin fədakarlığının danılmaz örnəkləridir. O, gerçəkdən fədai idi. Xoşbəxtlikdən Üzeyir bəyin yaratdığı milli özül güclü oldu. Çünki
özü həmin özülə bağlı idi, bir an da ondan ayrılmadı.
Bir
neçə il
qabaq
Azərbaycan
cəmiyyətində Üzeyir
Hacıbəylinin əlyazmalarının, əşyalarının oğurlanması, tapılaraq yenidən muzeyə qaytarılması ilə bağlı söz-söhbətlər oldu. Türk ruhundan doğulmuş Üzeyir
Hacıbəylinin canlı yaradıcılıq soraqlarının sübutu, ifadəsi olan əlyazmalarının yoxa çıxarılması istəyi
onu
sevməyənlərin gözündə qaldı. Bu hadisə gerçək anlamda xətasız sovuşsa da, hər halda xalqımız üçün dərs olmalıdır. Yəni bir xalq kimi belə hadisələrdən bundan sonra da sığortalanmayacağımızı, yenə də baş verə biləcəyini, daim bu sayaq durumlara hazır, ayıq-sayıq olmalıyıq. Zaman-zaman Azərbaycanın çoxlu milli-mənəvi soraqları məhv edilib, başqa millətlərin adına çıxılıb. Bizi sevməyənlər mümkün qədər belə örnəkləri
təhrif ediblər. Yüzillərlə türkə qarşı həqarət, hər sayaq murdarlıq, xəyanətlər edən soysuz, ruhsuz ermənilər özəlliklə son yüzildə daha da amansızlaşıblar.
Bu
gün Azərbaycanda ədəbiyyat, musiqi sahələrində yeni nəfəslərin, orijinallığın yavaş-yavaş azalması müşahidə edilməkdədir.
Üzeyir
Hacıbəylinin gördüyü işlərin qətiyyən inkar edilməməsi şərtilə indi də yeni şəxslərin
meydana
çıxmasına, sənət zirvələrinin yaranmasına böyük gərək duyulur. Acınacaqlı haldır ki, bu gün belə zirvələrin yox, olanların, yaradılanların kor-koruna təkrarçılığının, daha çox isə yamsılandığının şahidi
oluruq. Məsələn, məşhur "O olmasın, bu olsun", "Arşın mal alan" kimi əsərlər çağdaşlaşdırılır, obrazlar bugünkü tamaşaçının, gənc nəslin gözündə cılızlaşdırılır. Belə şoular
xalqın sabahkı yaradıcılıq üfüqlərini daraldır. Böyük mənada yeni yaradıcılar meydana çıxmalıdır. Deməli, Üzeyir bəyin özülünü qoyduğu Azərbaycan peşəkar
musiqisinin
bundan
sonra
da
həmin milli ruh üstə yüksəlişi gərəkdir. Böyük sənətkarlar yenə də özünəməxsus şəkildə fərdiliklərini yaratmalı və yaddaşlarda dərin iz qoymalıdırlar.
Üzeyir bəyin
ən başlıca böyüklüyü, özəlliyi
ondadır ki, onun şəxsiyyəti haqqında hamı uca, ləyaqətli
düşüncədədir. Bunu isə o, öz fədakar
ömrü ilə yarada bilib. Onun zamandan üstünlüyü
bununla bağlıdır. Dahilərin hamısı isə belə
olmur...
İşıqlı Atalı
Olaylar.- 2012.- 20 sentyabr.- S.11.