Ordubadın
danışan abidələri
AMEA Arõeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun «Xarabagilan arõeoloji
ekspedisiyası» builki tədqiqat işlərini
yekunlaşdırıb. Ekspedisiyanın elmi
rəhbəri Bəhlul İbrahimli
apardıqları tədqiqat işlərinin nəticələrindən
danışdı. Qeyd edim
ki, bu il
«Xarabagilan arõeoloji
ekspedisiyası» Ordubad ərazisində üç abidədə qazıntı
aparıb. Bunlar Dəlmə qalası, hələ
stasionar qazıntıların
aparıldığı «Plovdağ» və
yeni aşkar olunan- «Plovdağ»ın üçüncü
nekropoludur. B.İbrahimli
bildirdi ki, Plovdağın
cənub və şimalında nekropol var idi. İndi
isə qeyri-adi, ağılagəlməyən
yerdə Plovdağın 1,5 hektar ərazisini
əhatə edən üçüncü
nekropol aşkar olunub. Əsas yeniliklər nədən ibarətdir?
Ekspedisiya rəhbəri bu
barədə danışır. İlk
növbədə Dəlmə qalası özünün
memarlıq həllinə görə diqqəti cəlb edir: «Qalanın giriş yolunun memarlıq həlli elədir ki, qala divarları
bir-birindən üç metr
aralanaraq onların arasından giriş yolu qoyulub.
Üç
metr yolun qoyulması buranın yalnız insan və atlı yolu
üçün deyil, eyni zamanda araba yolu olduğunu göstərir.
Bu da qalaya nəsə daşındığını göstərir.
Qalanın sahəsi azdır. Uzunluğu 105, eni isə ən
enli yerdə 33 metrdir. Amma buna baõmayaraq burada nəsə
saõlanılıb. Tapıntı qalanın təyinatı
haqqında da fikir yürütməyə imkan verir. Ola bilər
ki, əvvəlcə burada metal istehsal olunub və zərbõana
olub. İkinci məqam- qalada olan tikililərin
hamısını qala divarı boyunca yerləşməsi
göstərir ki, qala divarının üstündən
otaqların hamısına gəzməklə nəzarət etmək
olub. Bu da bir başqa ehtimalı-buranın ilk orta əsrlərin
zindanı olması fikirlərini də təsdiqləyir». Qeyd
edim ki, bu il qazıntılar başa çatdığından
arõeoloqlar bütün bu sualların cavabını gələn
il aparılacaq qazıntılarda aõtaracaqlar. Gələn
mövsümdə qaladan nə məqsədlə istifadə
olunduğu tam dəqiqliyi ilə məlum olacaq.
Elmə
əhəmiyyətli materiallar verən nekropol
Qazıntıların
aparıldığı ikinci diqqəti daha çoõ
cəlb edən, elmə yeni əhəmiyyətli
materiallar verən abidə də
Plovdağın üçüncü nekropoludur. Baõmayaraq
bu ərazidə iki kurqan və bir də böyük qəbir qismən öyrənilib,
lakin yeni nekropolda aparılan qazıntılar yeniliklər
ortaya çıõarıb. Tədqiqatçı
bildirdi ki, indiyə
kimi heç bir qəbirdəki ölünün
yanına əşyalar torpağa bir yerə yığılmış şəkildə
qoyulmayıb. Ölünü
sırğa, kəmər, õəncər kimi
əşyaları öz yerinə qoymaqla dəfn ediblər. Amma
yeni tapılan kurqanda
dəfn olunanın bütün bəzək
əşyaları dəri torbanın içinə
yığılıb və ölünün,
yəni skletin əllərinə yaõın qoyulub ki, bu dəfn adətində
tamamilə yeni bir
faktdır. Bundan başqa
indiyə kimi bizim ərazidə
kurqanların disk şəklində
işlənməsi olmayıb: «İndiyə kimi
bizim torpaq kurqanlarda kromleõin
daşları sal daşların içinə
qoyulurdu. Daş qutu qəbirlər isə böyük
daşlardan işlənirdi. Xarici ətrafa olan üzü düz işlənirdi.
İçəri ətrafın üzünə fikir vermirdilər, çünki
onun içi dolurdu. Burdakı kurqanın içərisi iri həcmli daşlarla
işlənib. Kurqanın giriş tərəfi
şərqdəndir, amma giriş
tərəfi ilə qarşı-qərb tərəfindən kromleõin üzərində
10-ə qədər, diametri 1 metrə
yaõın içərisinə daş
döşənmiş balaca tikililər var. Buranı hücrə kimi
güman etmək olar.
Və ya qəbilə
başçısının qəbridir. Elə bir
adamın qəbridir ki, həmişə ziyarət olunub. Daim bura
bir ziyarət yeri, inanc yeri olub
və burada nəsə mərasimlər keçirilib. Bu da diqqəti cəlb edən yeni
faktlardan biridir».
Bu nekropolun
«Plovdağ»ın ən sonuncu, tənəzzül
dövrünə düşən nekropol olduğunu deyən alim
aparılan qazıntılar nəticəsində keçid dövrünü
də tutmağın mümkün olduğunu bildirdi.
Mömünə Xatun, Yusif
ibn Küseyir türbəsi,
ümumiyyətlə,
orta əsr Naõçıvan
memarlıq məktəbinə aid olaq qülləvari türbələrin izini burada görmək mümkün olub. Ziyarətgah
kimi istifadə olunması, qəbir abidəsinə
möhtəşəm görkəmin verilməsi bizdə qədimdən
var. Artıq 4 minillik tariõi var:
«Tədqiqatlar göstərir ki,
Mömünə Xatun və digər
adını çəkdiyim abidələrin
memarlıq üslublarının kökləri də artıq üçüncü Plovdağ
nekropoluna gedib
çatır. Bu da bir yeni faktdır. Bundan əvvəl də orta
əsr-Səlcuqlar dövrünə aid Naõçıvan memarlıq məktəbinin ən
yaõşı incilərinin əsas quruluşunda
kurqanlarla bəzi oõşarlıqlar görmüşdük. Hamısının
giriş yolunun şərqə
tərəf olması, qülləvari şəkildə tikilməsi,
Xarabagilanın orta əsr türbələrində
türbənin giriş yolunu
yanında tikilinin quruluşunda
elə bir funksional məna
daşımayan balaca tikilinin
olması və bu kurqanlarda
də həmin qurbangahların olması eyni
plan quruluşunun
təkrarlandığını göstərir. Bütün bunlar bizə
həm memarlığımızın qədim tariõini öyrənməyə imkan verir, həm də dəfn
adətindəki yeni faktları açmağa imkan verir. Üçüncü
tərəfdən də bizdəki ənənələri
ardıcıl surətdə tutmağa imkan verir».
Aygün
Olaylar.- 2012.- 22-24 sentyabr.- S.13.