Bütün
dünyanın tanıdığı Teymur
və
ya bu yalan nə vaõtadək davam edəcək?
Bu
mövzunun müzakirəsinə başlamazdan əvvəl bir
həqiqəti õatırlatmaq istərdim: inkişafın
müasir mərhələsində planetdə demək olar ki,
sirr qalmayıb; bir çoõ hadisələrin əlamətləri,
õüsusiyyətləri aşkar edilib. İnsan beyni əldə
edilənlə kifayətlənməyərək kosmosla, yerin dərinlikləri
ilə maraqlanır və ətrafda gördüklərini
öyrənməyə can atır.
Çoõ
təəssüf ki, böyük kəşflər dönəmində
bəşəriyyət öz dahi nümayəndələrindən
olan, bizim həmyerlimiz Sahibkiran Əmir Teymur Kuraqani haqqında
məlumatsızdır. Azsaylı obyektiv yazılar istisna
olmaqla, ədəbiyyatda «Tamerlan», «Teymurləng», «Topal Teymur»
kimi təqdim edilən bizim dahi əcdadımızın
obrazı müsbət obraz kimi deyil, onun əksi kimi təqdim
edilir. Təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki, əsrlər
boyu Teymuru ictimaiyyət məhz belə qəbul edib. Bu gün
də milli mətbuatımızda bəziləri Teymuru mənfi
obraz kimi qələmə verirlər. Lakin ona nə qədər
qara yaõsalar da, bu dahi şəõsiyyətin obrazı insanları
cəlb edir.
Onun
haqqında yanlış fikrin formalaşmağının iki səbəbi
ola bilər. Birincisi, bu mövzu ətrafında düzgün və
dürüst danışmaq istəyənlər lazımi
materialları tapa bilmirlər. Bu yolla səhv edənləri
maariflənməmiş dostla müqayisə etmək olar:
ağıllı düşmən ağılsız dostdan
yaõşıdır. Bundan belə nəticəyə gəlmək
olar ki, məlumatlı mənbə olmayanda susmaga
üstünlük vermək lazımdır. Düzdür,
burada istisnaları materialların müqayisəsinə əsaslanan
tədqiqatlar təşkil edir.
İkinci
səbəb – qeyri-obyektiv yanaşma və ya obyektiv
yanaşmaya istəyin olmamasıdır. Son zamanlaradək məhz
bu yanaşmadan istifadə edilirdi. Bunun nəticəsində isə
cəmiyyətdə birtərəfli fikir formalaşıb.
(Çarizm və Sovet hakimiyyəti dövründə
Sahibkiranin ləkələnməsi dövlət ideologiyası
səviyyəsində təşkil olunurdu; bunun nəticəsində
õalqlar arasında nifaq salan, mədəniyyət və incəsənəti
məhv edən õəsis, qaniçən, qorõunc insan obrazı
yaradılmışdı).
Yanlışlıqların
miqyasını göstərmək üçün konkret
misallar gətirək. Əlbəttə ki, biz müstəqillik
illərində yazılmış və obyektiv yanaşmaya əsaslanan
kitablara istinad edirik. Çünki insanın bir şey haqda məlumatı
yoõdursa, ona təqdim olunan hər hansı bir hadisə məhz
təqdimolunan formada qavranılır. (Məsələn,
heç vaõt alma görməyən insana kartofu alma əvəzinə
versək, o bunu həqiqət kimi qəbul edəcək).
2005-ci
ildə Moskvada nəşr edilən «Kim kimdir?» adlı topluda
minlərlə məşhur insan haqqında məlumat yerləşdirilib.
Kitabın formatı unikaldır. 4-5 kq çəkisi olan kitab
televizor ekranı boydadır. Onun satış qiyməti 75 dollardır.
Kitabın
sahibi, vətənpərvər və ziyalı bir insan onu mənə
təqdim edəndə «Teymur» adlı məqaləni köks
ötürərək göstərdi. Bir səhifədən
bir qədər böyük olan məqaləni oõudum və
etiraf edim ki, bir anlıq nitqim tutuldu. Məqalədə qeyd
olunur ki, guya Teymur fiziki qüsurla doğulub və onun bir
ayağı o birindən gödək olub (əslində isə
Teymur 1362-ci Zürənc və Seistanə qalalarını fəth
edərkən yaralanmışdı. Daha sonra 1382-ci ildə
Teymur ona oõ atan insanla – Mekrondan olan Məmətküvlə
görüşüb…). Məqalədə daha maraqlı məlumatlarla
raslaşdım. Guya Teymur Orta Asiyada Çinqizõan
imperiyasının bərpasına çalışıb və
1370-ci ildə ağır döyüşdən sonra Səmərqəndi
zəbt edib. Məqalənin sonunda bildirilir ki, Əfqanıstanda
o, 20 min insanı gil və daşla qarışdıraraq divar
tikdirib, Hindistanda isə 1 milyon insanı məhv edib.
Analoji
baõışların tərəfdarları öz Sahibkiran
haqqındakı mülahizələrində dəhşətlə
qurbanlar və insan başlarından yığılmış
minarələr haqqında deyillər. Qətllərə haqq
vermək olmaz. Lakin unutmaq lazım deyil ki, bəşəriyyət
tariõi saysız-hesabsız müharibə və münaqişələrdən
ibarətdir. Hazırki proqress milyonlarla insanın qanı
üzərində böyümüş ağaclara bənzəyir.
Hansı hökmdar ləkəsizdir? Aõı o zamanlar insan
başını kəsmək toyuq başı kəsmək qədər
asan idi. Misal olaraq orta əsr tariõindən nümunələr gətiririk.
15-ci
əsrin sonunda ispanlar Amerika torpaqlarını fəth edərək
yerli əhaliyə divan tutmuş və çoõəsirlik tariõi
məhv etmişdir. Onların devizi «bir
öldürülmüş avropalıya görə yüz
hindu öldürək» idi. Lakin heç kim bu qətliamların
başında duran Kortes və ya Pisarronini dəhşətlə
õatırlamır. Qüvvə toplayan və dənizə nəzarət
edən ispanlar İngiltərəni hədələməyə
başladılar. 1588-ci ildə 130 gəmidən ibarət gəmi
karvanı La-Manş boğazında İngilis donamması ilə
döyüşüb. Dənizdə qəddar döyüş
iki həftə davam edib. Hər iki tərəfdən
döyüşdə 50 minə yaõın insan iştirak edib və
onların cüzi hissəsi bu döyüşdən salamat
çıõıb. Müharibənin qanunları
amansızdır.
1799-cu
ildə Yunanıstanın Yaffu
şəhəri Napoleon tərəfindən mühasirəyə
alınan zaman 4 min insan mühasirədə qalıb. Onlar
silahlarını həyatlarının
bağışlanması müqabilində təslim ediblər.
Lakin sərkərdə sözünə əməl etməyərək
hamını öldürtdürüb. Ümumilikdə Napoleon
ordusunda milyonlarla insan ölümə məhkum edildi. Napoleon
Rusiyaya 700 minlik ordu ilə hücum etmişdi. Qayıdanda isə
onun ordusunda 30 mindən az əsgər qalmışdı…
Tariõə
bir çoõ acgöz, qaniçən və qəddar sərkərdələr
məlumdur və onların yalnız bir neçəsinin
adını çəkib lənətləmək düz
olmazdı. Hətta indi insanlar neçə əsr əvvəl
baş vermiş və həqiqətdən uzaq olan
materialları oõuyub onlara inanırlar.
Həm
Qərbdə, həm də bütün dünyada bu məsələyə
birtərəfli yanaşmanın müəyyən
ardıcıllığı müşahidə edilir. Nədənsə
insanlar daha çoõ yalana inanırlar və yalan həqiqətdən
daha çoõ yayılır və gündəmdə qalır
(hindistanlı filosof Oşo bu halı belə izah edir: «Yalan –
zamanın bir hissəsidir. Zaman daim hərəkətdədir.
Buna görə də yalan da həmişə yayılır. Həqiqət
isə əbədiyyata bənzəyir. O daima yerində
qalır»).
İoan
Şiltbergerin (qısa Şilta) õatirələri yalanın
yaranması və bərqərar olması üçün əsas
ola bilər.
Moskvada
1992-ci ildə nəşr edilmiş «Tamerlan» əsərində
Şiltanın õatirələrindən istifadə olunur. Müəllifin
dediyinə görə, 1402-ci ildə Ankarada döyüş
zamanı o, Bəyazidin ordusu sıralarında döyüşüb,
əsir düşüb və sonra 6 il müddətində
Tamerlanın ordusunda õidmət edib. Daha sonra o, Şəhruhun tərəfinə
keçib. Mirzo Şəhruh Kürdüstanı Kora Yusifdən
azad etdikdən və onu Miranşaha təslim etdikdən sonra
o, Miranşahın ordusu sıralarında qalıb. Bu hadisələr
belə də olub.
Məlumdur
ki, Avstriyanı zəbt etdikdən sonra Bəyazid şah
Lazarın qızı ilə evlənib və Ankarada
döyüş zamanı serbiyalı cəngavərlər
Stefanın başçılığı ilə Səmərqənd
ordusuna qarşı döyüşüblər. Bəyazidin məğlubiyyətindən
sonra çoõlu sayda əsirlər olub. Alman İoan
Şiltberger də onların sırasında idi.
Xidmətdən
sonra vətənə qayıdan Şilta çoõlarında
maraq yaradan hekayələr yazır. Onun õatirələri isə
kitab şəklində nəşr edilir. Lakin məhdud
informasiyaya malik Şilta həqiqəti təfərruatı ilə
və daha dolğun əks etdirə bilmir. Qərbdə bu kimə
lazım idi? Avropalılara «yaõşı» asiyalılar haqda əfsanələr
lazım idi. Nağılbaz ruhlu alman əsgəri Avropa
õalqları arasında Sahibkiranin böyük nüfuzu haqda məlumatlar
yayır (onu doğrudan da əsl õilaskar kimi tanıyıblar).
Onun õatirələri əsasında Tamerlan haqda da təsəvvürlər
yaranır. Əgər biz – böyük Sahibkiranin
soydaşları hazırki təəssüratlarımızı
o hadisələrin şahidi olan insanın õatirələri ilə
müqayisə etsək, onda bizim təfəkkürümüzdə
«gölməçədə əks olunan Ay» canlanar. Onlar həqiqi
hadisələrə əsaslansalar da, həqiqətə tam
uyğun deyillər. Onlar yalnız şahidin praqmentar qeydləridir.
İoan
Şiltbergerin yazılarında daha çoõ şişirtmələrə
üstünlük verilir. Bu isə sonralar Avropada yayılacaq cəngavərlər
haqda povest və romanlara õasdır (fərz etmək olar ki, bu
cür õatirələr Qərb ədəbiyyatında bir
çoõ qəhrəmanların yaranmasına təkan verdi.
Onların sırasında Qulliveri, Don Kiõotu və Sanço
Pansanı göstərmək olar).
Şiltanın
yazdığına görə, Tamerlan milyonluq ordu ilə
Sivosa (Sivose) həmlə etdi. Şəhərə çatanda
minlərlə insan Əsir götürüldü. Onların
9 mini qızlar idi. Ankarada gedən döyüş zamanı
guya Teymurun ordusu 1 milyon 600 min əsgərdən ibarət olub.
Bəyazid isə onun qarşısına 1 milyon 400 minlik ordu ilə
çıõmışdı. Bu rəqəm tariõi kitablarda
göstərilən rəqəmlərdən dəfələrlə
çoõdur. Məsələn, Sahibkiran yazır ki, Kaysar ona
qarşı 400 minlik atlı və piyada əsgərlərlə
çıõmışdı.
Şilta
bu cür şişirdilmiş rəqəmləri Teymurun
qaniçən, qəddar olduğunu göstərmək
üçün edir: «Doqquz günlük mühasirədən
sonra Ayntob şəhəri süquta uğradı. Daha sonra
Suriyanın Dəməşqdən sonra ən böyük
şəhəri olan Begesna şəhərinə (?) doğru
səmt aldılar. Orada 40 darvazalı böyük məscid var
idi. Hər cümə burada 12 min, digər günlərdə
isə 9 min şam yandırılardı. Şamdanlar əsasən
qızıl və gümüşdən
hazırlanırdı. Gələn ordudan qorõan 30 minə
yaõın insan məsciddə gizlənmişdi… Qəzəblənən
Teymur bütün darvazaları bağlatmış və məscidi
yandırtmışdı. Bundan sonra o, 1 milyonluq ordu ilə
Vavilona gedir. Şəhər 1 aylıq mühasirədən
sonra təslim olur. O, bütünlüklə məhv edilir və
yerində arpa əkilir. Ətrafı su arõı ilə əhatə
olunan saraydan 3, daha sonra isə 4 qızıl və
gümüşlə dolu sandıq çıõarılır».
Bunun
hamısı Şiltanın uydurmasıdır. Çünki
heç bir õəritədə onun göstərdiyi şəhərlər
göstərilməmiş və õatırlatdığı
hadisələr heç bir sənəddə yoõdur.
Fantaziyalar digər
bir formada da təqdim edilir. Guya ki, Vavilondan qayıdandan sonra
Teymur öz ətrafına paytaõtdan 4 aylıq məsafədə yerləşən
kiçik Hindistana getməyi əmr edir. Bununla belə, Hindistana
yürüş Ankara döyüşündən (1398-ci il)
çoõ öncə baş verib.
Xatirələrdə
oõuyuruq: «Hindistan kralı onunla
danışıqlara başladı və 2 sentner hind
qızılı (ərəb qızılından da təmiz)
verməyi söz verdi». Buna necə inanmaq olar? Lakin insanlar
inanırdı…
Şilta
yazır ki, Hindistandan qayıdandan sonra varidat üçün
Sultaniyəyə və Mazandarana elçilər göndərilir.
Daha sonra İsfahan krallığına yürüş
başlayır (1387-ci ildə İsfahanda
qiyamçıların edamı baş verib). Şəhər
alınandan sonra 14 yaşından yuõarı insanlar edam olundu, 4 yaşınadək
uşaqları isə meydana yığaraq üzərlərindən
atla keçdilər. Şəhər yandırıldı, daha
sonra Səmərqəndə qayıdıldı. Onun paytaõtı tərk etməsindən 12 il (?)
keçdi. Təbii ki, normal düşüncəli insan bu əfsanəyə
inanmaz. Bundan başqa, dağıntılar və qəddarlıq
Sahibkiranin məntiqinə zidd idi. Onun yürüşlərinin
məqsədi varidat qazanıb, qan tökmək deyildi. Həzrətin
özü yazırdı: «Mən Allahın dininin və Məhəmmədin
qanununun yayılmasını istəyirdim. Mən İslamı
hər zaman və hər yerdə dəstəkləyirdim».
Bəzi
sözlərə, mülahizələrə istinad edərək
bu insanın kim olduğunu bilmək olar. Neçə ki õristian İslam qanunlarını dərk edə
bilmir, avropalılar da Asiya õalqlarının norma və
qanunlarını başa düşmürdülər. Əks
halda müəllif bu cür cəfəngiyyata meyilli
olmazdı. Onun fikrincə, Səmərqənddən
qayıdandan sonra Teymur onun 3 arvadından ən cavanının
ona õəyanət etdiyini öyrənir. Guya ki,
böyük arvadı deyir ki, inanmırsızsa, qadının
sandığını yoõlayın. Orada məşuqu tərəfindən
bağışlanmış üzük və sevgi məktubları
var. Beləliklə, guya ki, Çindən, soyuq iqlimdən
qayıdan və arvadı ona õəyanət edən Teymur ölür.
Sonra isə guya onu sevinclə dəfn edirlər. Lakin 1 il ərzində
onun qəbrindən vahiməli çığırtılar
eşidilir.
Bir biri ilə
məsləhətləşən mollalar əsirləri buraõır və bundan sonra qəbirdən gələn
səs kəsilir.
Qərbdə
bizim tariõimizin ən parlaq simaları haqda məhz bu
cür məlumatlar yayılır. Bu yalan çoõ böyük vüsət alıb, kitab isə
bir çoõ dillərə tərcümə edilib (rus
dilinə 1866-cı ildə tərcümə edilib). Bunlara
görə küsməyə dəyməz. Çünki o
zamanlar (15-ci əsrdə) õalqlar arasında mədəni əlaqələr
inkişaf etməmişdi. Qərbdə Sahibkiran haqda az məlumat
vardı. Nəhayət, hadisələrə obyektiv
yanaşmaya cəhdlər edilirdi. Qərbdə və
dünyada o vaõtlar
Teymurun şəõsiyyətinə
maraq var idi. Səbəb isə sadə idi. Avropa Bəyazidin
qarşısında diz üstə idi və ən qüdrətli
ordular onunla mübarizədə gücsüz idi. Teymur isə
Avropanı bu bəladan qurtardı. Avropalıların təsəvvürünə
görə, dünyada Bəyazidin gücü ilə
müqayisə edilən heç bir qüvvə yoõ idi. Lakin möcüzə baş verdi və
hamını bir sual maraqlandırırdı: bu nə
möcüzədir? Buna görə də bu mövzuda əsərlər
tez yayılırdı, yeniləri yaradılıb başqa dillərə
tərcümə edilirdi.
Akademik
E.Rtveladze və professor A.Səidov yazırdılar ki, 1415-ci
ildə İtalyan katolik kilsəsində õidmət edən Bernardo de Miqnanelli latın
dilində «Teymurun həyatı» adlı broşür yazır.
Bu broşür hələ də öyrənilməyib. 1582-ci
ildən Madriddə Qonzal Araqat de Molino adlı birisi Klaviõonun gündəliklərini nəşr
etdirdi.
1587-1588 illərdə
İngiltərədə Kristofer Marlo Teymura həsr olunmuş
dram yaratdı. İbn Ərəbşahın Teymur haqda
kitabı 1636 ildə latın, 1658 ildə isə fransız
dilinə tərcümə edildi. Sözsüz ki, bu əsər
və tərcümələrin səviyyəsi və müəlliflərin
hadisələrə münasibəti müõtəlif idi.
İbn Ərəbşahır
əsəri bizə tanış olduğu üçün bu
misal ilə onun uydurduğu interpretasiyanı göstərmək
olar. Baõmayaraq ki, İbn Ərəbşah
emosiyalara qapılaraq qara rənglərə üstünlük
verirdi, o, bu şəõsiyyətin əsl gücünü və
qüdrətini etiraf edir. Bir çoõ oõuculara uydurmalar daha maraqlıdır. İbn
Ərəbşahın əsərində onlar N qədərdir.
O yazır ki, Teymur və onun atası mədəniyyətsiz,
ağılsız çoban olublar. Onun sözlərinə
görə, Teymurun atası başmaqçı olub. Daha sonra
o yazır: «Bir gün gecə Teymur qoç oğurlayaraq onu
çiyninə atır. Bu vaõt çoban onu oõ ilə çiynindən yaralayır. Digər
oõ isə onun baldırına keçir və
o, yerə yıõılır».
Müqayisə
üçün tərcümə edək: «Topal Teymur haqda
povestdə yazılır: «O, dəmirçi idi. Çoõ qəddar, quldur və oğru idi. Yeniyetmə
vaõtı o, bir qoç oğurlayır. Buna
görə insanlar onu tutub ayağını
sındırırlar».
Mahiyyətcə
bu cür dolayı söhbət qondarma qəhrəmana
qarşı istifadə edilir. Lakin bu üsul 27 ölkəni
bir bayraq altında birləşdirən torpaqlarda sülh və
əminamanlıq bərqərar edən, elm və mədəniyyətə
himayədarlıq edən sərkərdəyə qarşı
yolverilməzdir. Hələ həyatda olduğu dövrdə
ona «sayf-uddin» (dinin qılıncı), «sayf ul-Alloh» (Allahın
qılıncı) deyirdilər. Buna görə də bu dahi
insan öz ünvanına bu cür qərəzli fikirlərə
layiq deyil.
Sözsüz
ki, keçmiş – gələcək üçün də
örnəkdir. Deyirlər ki, dünyada heç nə təzə
deyil, «hər bir yenilik, təzəlik yaõşı unudulmuş köhnədir". Əgər
biz gələcəyi azad və müõtəlif keşməkeşli dönəmlərdən
uzaq görmək istəyiriksə, keçmişi
düzgün qiymətləndirməliyik. Əks halda müdrik
kəlamda deyildiyi kimi, «əgər sən keçmişə
qarşı silahdan istifadə edəcəksənsə, gələcək
sənə topla cavab verəcək».
Sahibkirani nə
qədər aşağılasalar da, onu yalançı
iftiralarla böhtanlasalar da, tariõ öz əbədi hakimliyini edəcək.
Başqa sözlə, Sahibkiranin õatirəsi hər zaman yaddaşlarda qalacaq.
Onun dahiliyinin bəziləri tərəfindən inkar edilməsi
heç nəyi dəyişdirməyəcək. Lakin həqiqətin
danılması əqidəsizlikdir. Təəssüf ki, bu
qarayaõma kampaniyası hələ də davam edir.
Belə nəticəyə gəlmək olar ki, 21-ci əsrdə
də insanın əõlaqı həqiqəti qəbul etmək
üçün lazımi səviyyəyə
çatmayıb. Düzdür, Əmir Teymur öz
dövrünün görkəmli hökmdarı və
nümayəndəsi kimi hərəkət edirdi. Heç kim
onu mələk vicudunda təqdim etmək istəmir. Lakin bəzi
müasirlərimiz onun yalnız mənfi tərəflərini
görürlər və yalana əsaslanırlar.
Burada
başqa tərəf də var. Bu mövzu o qədər
şişirdilib ki, ilk baõışdan qara ilə ağı
seçmək çətin olur.
Bu yaõınlarda mənim əlimə Nyu-Yorkda rus
dilində nəşr edilmiş kitab düşdü.
Kitabın üz qabığında çar geyimində olan
bir nəfər atın üzərindədir. Kitabın adı
belədir «Mən Teymuram – bəşəriyyətin hakimi.
Teymurləngin özünün təsvir etdiyi həyat və
yaradıcılığı». Əlavə məlumatlar: tərtibatçı
– Marsel Brion (Fransa) və Zabiõullo Mansuri; kitabın nəşri üzrə
bütün hüquqlar Mostaufi kitabõanası tərəfindən həyata
keçirilib və qorunub; naşir – Abdul Cəlil Abdurəşid.
Sən demə, bu, 2004-cü ildən çap edilmiş
kitabın 7-ci nəşridir (!).
Kitabla yaõından tanış olmaq mümkün
olmadı. O, 500 səhifədən ibarətdir və çoõ güman ki, 1 nüsõədən kserokopiya edilməklə
çoõaldılıb. Digər buna bənzər nəşrlərdə
olduğu kimi, burada həqiqət azlıq təşkil edir –
yalnız onun övladlarının adları və tərcümeyi-halı
ilə bağlı bəzi elementlər həqiqətə
uyğundur. Məsələn, kitabda bu kimi məlumatlar verilir:
«Teymurləng şahzadə Çiqataya ilə evlənib və
onun 3 oğlu dünyaya gəlib». Bu düzgün məlumat
deyil. Digər bir məlumat da həqiqətə uyğun deyil.
Kitabda dini məlumatlar da yer alıb (burada Teymurləngin Quran
üzrə alimlərlə mübahisələri qeyd olunur).
Görünür ki, o, Sahibkiranin real həyatından az məlumatlı
olan dindar insan tərəfindən yazılıb. Lakin kitab Əmir
Teymur tərəfindən yazılmış həyat hekayəsi
kimi nəşr edilib. Burada bir başa düşülməyən
məqam var, bu nəşrin məqsədi nədir, üstəgəl
onu hələ 7-ci dəfə nəşr edirlər. Ola bilsin
ki, bu, kommersiya layihəsidir. Burada da özünəməõsus yanaşma özünü büruzə
verir.
Əgər
Sahibkirana digər dahi insanlara olan qədər maraq varsa, onda bu
məsələdə eyni fikrə gəlməyin vaõtı çatıb. Cəmiyyət hər
zaman olduğu kimi yalnız və yalnız həqiqəti bilmək
istəyir və müõtəlif uydurmaları Sahibkiranin şəõsiyyəti ilə bağlamaq düzgün
deyil. Aõı insanın yeganə bir obrazı olur.
Bəstəboy insanı hündür adlandırmaq
düzgün olmadığı kimi, oğrunu da dindar
adlandırmaq düzgün deyil.
Əgər
biz əsrlər boyu formalaşan fikri aşsüzəndən
keçirsək, bu suala qarşı münasibətlər iki
qütb ətrafında konsentrə olacaq:
1. Uydurmalar
2. Həqiqi
faktlar
Buna uyğun
olaraq, iki obraz yaranır: yuõarıda qeyd etdiyimiz müõtəlif õüsusiyyətləri ilə bəzədilmiş
«Tamerlar» və təzə-təzə məşhurlaşan Əmir
Teymur. O da aydındır ki, Teymur Keşdə anadan olub Utrarda dünyasını
dəyişən Əmir Teymur deyil. Utrarda vəfat
edən və əbədiyyata Səmərqənddə
qovuşan Əmir Teymur deyil. Teymur müõtəlif fikirli insanlar tərəfirndən
uydurulmuş obrazdır. Bu iki ad arasında çəkilmiş
sərhəddi qəbul edək və növbəti
addımlarımızda bu prinsipə riayət edək.
Mövzuya məsuliyyətlə yanaşan alimlər V.Bartold,
Q.Vamberi, T.Qranovski, L.Zimin, M.İvanin, L.Lyanqle, A.Yakubovski və
digər araşdırmaçılar öz qəhrəmanlarını
Teymur adlandırmışlar. Bundan belə nəticəyə
gəlmək olar ki, Teymur və Timur adlarını
qarışdırmaq (onları eyni şəõs kimi təqdim etmək) düzgün deyil.
Başqa sözlə, iki ad arasında sərhəd dəqiq
olmalıdır.
Dünya
müõtəlif dillərdə Tamerlan haqda
lazımi qədər hekayə eşidib. Bunların əksəriyyəti
uydurmaya əsaslanıb və milyonlarla insanlarda Əmir Teymur
haqda yanlış təsəvvür yaranıb. Bu, dar dünya
görüşünün nəticəsidir. Əgər masa
üzərində dünyanın õəritəsini açıb Sahibkiranin at
üzərində keçdiyi məsafəni hesablasaq, istər-istəməz
onun gücünü hiss etmiş olarıq. Bəziləri onu
Don Kiõota bənzər atlıya oõşadır, digərləri isə
başqa qəhrəmanlara. Lakin 600 ilədək
hökmranlıq edən yüzlərlə şahzadələr
təmsil olunan teymuriləri təsəvvür etsək, bu
şəõsiyyətin nə qədər qeyri-adi
olduğunu dərk edirsən.
Hər halda,
biz maarifləndirmənin gücünə inanırıq.
Yalnız indi dahi Teymur haqda həqiqət dolğun şəkildə
çatdırılmağa başlayır. Real faktlara əsaslanan
kitablar yazılır. Onların bütün dünyada
yayılması bizim dahi əcdadımızın əsl
simasını insanlara göstərməkdə
yardımçı olacaq.
Xakim Sattori
Olaylar.- 2012.- 27 sentyabr.- S.10.