Uşaqlar hansı verilişlərə
baxmaq istəyir?
Təvəkkül
Dadaşov : “Bu gün telekanallarda bütün yaş qrupundan
olan uşaqların maraqları nəzərə
alınmır”
Zeynal Məmmədli:
“TV uşaqlar üçün həm dayə, həm müəllim,
həm oyun yoldaşı və “virtual oyuncaq” olmalıdır”
İradə
Yaqubova: “Artıq onların sakitcə oturub hansısa bir xalaya
qulaq asdıqları və kiminsə işarəsi ilə
danışdıqları zaman deyil”
“İndinin
10 yaşlı uşaqları 70 yaşlı birindən daha
çox şey bilir” şəklində fikirlər tez-tez səslənir.
Düzdür, hər zaman nəsillərarası fərq olub.
Amma son zamanların elmi-texnoloji yenilikləri nəsillərarası
“məsafəni” bir az da genişləndirib. Əslində
televiziya, kompüterin uşaqları üçün çox
əlçatan olduğu bir zamanda onların inkişafı və
hər gün böyükləri bir az da artıq təəccübləndirmələri
də normaldır. Artıq texnoloji vasitələr
dünyanı evimizə gətirib. Bu səbəbdən də
artıq uşaqlar da dünyanın müxtəlif ölkələrində
yaşayan yaşıdlarının nə yeyib-nə geydiyini,
nə oxuyub-necə danışdığından xəbərdardır.
Buna görə də, həmin uşaqları təəccübləndirmək
və inandırmaq daha da çətinləşib.
Uşaqların dəyişimində səbəbkar olan
televiziyalar bu gün onları razı salmaq, ehtiyacları
qarşılamaq üçün veriliş hazırlayarkən
çətinlik çəkirlər. Çünki artıq
uşaq verilişləri aparıcılarının monoloqu
onlar üçün heç də cəlbedici
görünmür. Media eksperti Zeynal Məmmədli
uşaqların da böyüklər qədər, bəlkə
də daha çox hər şeyə tənqidi
yanaşmağı sevdiklərini, həmçinin bəyəndikləri
teleproqrama bağlandıqlarını deyir.
“Amma onlar
hövsələsizdirlər və bir əhvalatın necə
bitməsini aylarca izləməyi ağıllarına da gətirməzlər.
Bir az sıxılıb-darıxan kimi, mütləq kanalı dəyişər
və ya TV-dən uzaqlaşıb kompüter önünə
keçər, ya da dostları ilə bir oyun oynamağa
başlayarlar. Qısası, cansıxıcı görünən
heç bir şeyi yaxına buraxmazlar. Onlara nə
hazırlasan, yeni, qısa, çox maraqlı, sürprizli
olmalıdır. Hətta sözlərin standart biçimdə
deyilməsini, standart səslənişini sevməzlər – hər
şey diricanlı, canayaxın, bəsitlikdənuzaq və s. bənzər
özəlliklərlə dolu olmalıdır”. Milli Televiziya və Radio Şurasının “Ekspertiza,
proqramlaşdırma və analitik” şöbəsinin
müdiri Təvəkkül Dadaşov uşaq verilişlərinin
keyfiyyət problemi ilə yanaşı, bu gün
telekanalların bu tip verilişləri hazırlamaqda
maraqsız olduqlarını deyir. “Bu da daha çox özəl kanallar və
reklamlarla bağlı problemdir. Qanunvericilik uşaq
verilişlərində reklam yerləşdirməklə
bağlı müəyyən məhdudiyyətlər qoyur.
Bu səbəbdən də özəl kanallar bu
verilişlərin sayının artmasında maraqlı deyillər.
Onlar çox zaman bu boşluğu xarici və ya
yerli cizgi filmlərilə doldurmağa
çalışırlar. Bu istiqamətdə
dövlət büdcəsindən maliyyələşən
dövlət televiziyası, İctimai Televiziya, idman və mədəniyyət
kanallarının üzərinə böyük məsuliyyət
düşür. Ona görə də, həmən
kanallar bu sahədə fəaliyyətlərini bir daha nəzərdən
keçirib, daha aktiv olsalar yaxşı olar”. “ELS” Müstəqil
araşdırmalar mərkəzinin rəhbəri İradə
Yaqubova isə son zamanlar uşaq verilişlərinin
sayının əvvəlki illərə nisbətən
artdığını deyir. O, bu artımın bir səbəbini
də bəzi QHT-lərin uşaq verilişləri ilə
bağlı araşdırmalar aparmasında görür. “Ancaq sayın artması yetərli deyil. Çünki əsas məsələ onların nə
dərəcədə yararlı olmasıdır. Bu verilişlər hazırlanarkən yalnız
televiziya sahəsində çalışan peşəkarlar
yox, eyni zamanda uşaqlarla işləyən mütəxəssislər
də iştirak etməlidirlər. Hətta
uşaq psixoloqları da həmin verilişlərə cəlb
olunmalıdırlar. Amma bizim verilişlərdə
bunlar varmı? Varsa da, bu hələ ilkin səviyyədədir.
Düşünürəm ki, bu gün uşaq
verilişlərinin keyfiyyəti ürəkaçan deyil”.
Bütün yaş qrupları nəzərə
alınmır
Bu
gün yerli kanalların demək olar ki, hər birində
uşaqlar üçün veriliş var. Bunlar müxtəlif
yaş qruplarını əhatə edir. Çünki uşaq sadəcə
5-6 yaşlılar deyil, 18 yaşına qədər
olanlardır. Ona görə də, bir
verilişlə bütün yaş qruplarının
maraqlarını təmin etməyin çətin olduğunu
da anlamaq çətin deyil. Biz kanallarda nələr
müşahidə edirik? Onlar daha çox
on yaşa qədər olan uşaqların maraqlarına
uyğun verilişlər hazırlayırlar. Digər yaş qruplarından olanlar da ya xarici
telekanallara baxır, ya da başqa “əyləncə” vasitələri
tapırlar. T.Dadaşov da telekanallarda
bütün yaş qrupundan olan uşaqların
maraqlarının nəzərə alınmamasından
narahatdır. “Bu gün telekanallarda
bütün yaş qrupundan olan uşaqların maraqları nəzərə
alınmır. Əlbəttə, bir
verilişdə bütün yaş qrupunun nəzərə
alınması mümkün də deyil. Bəzi
kanallar yetkinlik yaşına çatmış uşaqları
nəzərə alaraq bədii filmlər nümayiş etdirirlər.
ANS və ATV-də yetkinlik yaşına
çatanların maraq dairəsinə uyğun verilişlər
hazırlanır. İctimai və Space də
6 yaşına qədər olan uşaqlar üçün
verilişlər var. Digər kanallar da müəyyən
yaş qruplarını nəzərə alaraq bədii filmlər,
intellektual oyunlarla vəziyyətdən çıxırlar.
Amma hələ də bir kanal bütün
yaş qrupundan olan uşaqların maraqlarını nəzərə
almır”. Bu verilişlərin
uşaqların ehtiyaclarına cavab verib-verməməsinə gəlincə
isə, T.Dadaşov bunu uşaqlar arasında aparılacaq
monitorinqlər əsasında müəyyən etməyin
mümkün olduğunu deyir. “Bir mütəxəsis
olaraq bu verilişləri nəzərdən keçiririk.
Bəzi verilişlərdə uşaqların
maraqlarına uyğun olmayan mövzular qaldırılır,
düşünmürəm ki, onları izləyən
uşaqlar da bu verilişlərdən nəsə öyrənə
bilirlər”.
Hələ yaşın çatmır
Bu gün bəzi
telekanallar da yayımlanan uşaq verilişlərinin bir problemi
də hələ də bəzi köhnə təfəkkürlərin
yaşadılmasıdır. Onlar müasir
uşaqların inkişaf səviyyəsini nəzərə
almırlar. Bu da həmin verilişlərdə
iştirak edən uşaqların tez yorulmasına, izləyənlərin
isə tez bir zamanda sıxılıb kanalı dəyişdirmələrinə
səbəb olur. Verilişin
aparıcıları hər şeyi bilən kimi təqdim edir,
nəticədə uşaqlar onu özlərinə yaxın
hiss etmədiklərindən ünsiyyət zamanı da
sıxılır və hətta danışmaqdan da çəkinirlər.
Z.Məmmədli də veriliş zamanı
uşaqlara hansısa məhdudiyyətlərin
qoyulmasının doğru olmadığını deyir. ““Bunları bilməyə hələ yaşın
çatmır” düşüncəsinin və ya “filan
mövzuya toxunmaq belə olmaz” qadağasının yerinə,
uşaqları həyatın qəddar və iyrənc
gerçəklərindən qorumaq əvəzinə onlara hər
şeyi anlatmaq yolu tutmaq yaxşıdır. Uşaqların yalana, pisliyə, zülmə, qəddarlığa,
cahilliyə qarşı mübarizəyə
alışdırılması, onlara uyğun bilik və vərdişlərin
aşılanması onların cəmiyyət həyatına
daha hazırlıqlı yetişmələrinə, insan
hüquq və azadlıqlarına daha sayqılı
böyümələrinə xidmət edir”. İ.
Yaqubova isə bu gün uşaq verilişlərində müəyyən
stereotiplərin olduğunu deyir. “Telekanallarda hələ
də müəyyən stereotiplər var və bundan da əl
çəkmirlər. Ona görə də,
verilişi hazırlayanlar hələ də standart formatlarla
işləyirlər. Nəzərə almaq
lazımdır ki, uşaqlar günü-gündən dəyişir.
Artıq onların sakitcə oturub hansısa bir
xalaya qulaq asdıqları və kiminsə işarəsi ilə
danışdıqları zaman deyil. Düzdür,
verilişlər də yavaş-yavaş dəyişir. Bu
proses başlanıb və inanıram ki, bu iş gələcəkdə
daha uğurlu olacaq”.
Bizim uşaqlar
Uşaq
verilişlərində diqqət çəkən bir məqam
da onların daha çox müxtəlif xarici televiziyalarda
yayımlanan verilişlərə uyğun
hazırlanmasıdır. Əlbəttə, hər gün yeni ideya və
formatın yaranması mümkün deyil. Amma
hansısa bir xarici verilişin formatını eynilə təkrarlayarkən
də auditoriya mütləq nəzərə
alınmalıdır. Dünya nə qədər
qloballaşsa da, hələ ki xalqlar özlərinə məxsus
özəllikləri saxlayırlar və bu da onları fərqləndirən
başlıca əlamətlərdir. Ona
görə, bir qərb televiziya verilişi formatından bəhrələnərkən
veriliş hazırlayarkən ona baxan izləyicinin şərqli
olduğunu unutmamalıyıq. Z.Məmmədli də , hər ölkə fərqləndiyi qədər,
bu ölkələrdə yaşayan uşaqların da bir-birinə
bənzəmədiklərini deyir. “Hər
xalqın öz nağıl qəhrəmanları və öz
qırmızı və ya yaşıl cizgiləri, yəni
olar-olmazları var. Eyni zamanda burası da danılmazdır ki,
uşaq proqramları hazırlamağın ortaq prinsip və
şərtləri, qayda və üsulları gözardı
edilə bilməz. Uşaqların müxtəlifliyə
alışdırılmasının, bilgiləndirilməsinin,
insan hüquq və azadlıqlarına sayqılı
böyüdülməsinin önəmini kimsə dana bilməz. Heç kim
iddia edə bilməz ki, uşaq verilişləri ağlı,
məntiq və xəyal gücünü danmalıdır”.
Uşaq verilişi necə olsun
Bəs
yanlışlıqları aradan qaldırmaq və uşaqlar
üçün daha gərəkli, faydalı veriliş
hazırlamaq üçün nələrə diqqət etməliyik?
Ekspertlərin bu istiqamətdə bəzi məsləhətləri
var. T.Dadaşov verilişlərin uşaqların mənafeyinə
uyğun hazırlanmalı olduğunu deyir. “Bəzən
uşaq verilişlərində böyüklərə aid
mövzular qaldırılır. Elə
mövzular müzakirə olunur ki, bu onların
düşüncə, təfəkkürünə uyğun
olmur. Ancaq verilişlərdə
uşaqların maraq dairəsinə uyğun, onların
intellektual səviyyəsinin üzə
çıxarılması istiqamətində müzakirələr
aparılmalıdır. Bundan başqa
uşaqlarda vətənpərvərlik hissinin
aşılanması ilə bağlı mövzular qoymaq olar.
Çünki bu verilişlərdə iştirak
edənlərlə yanaşı onlara baxan minlərlə
uşaq var və onların da maarifləndirilməsi istiqamətində
addımlar atılmalıdır. İntellektual
biliklərlə bağlı verilişlər
hazırlanmasına ehtiyac var. Deməzdim ki, bu tip verilişlər
yoxdur, amma ümumilikdə uşaq verilişlərinin sayı
azdır. Ancaq bugünkü situasiya
uşaqları tam qaneə edəcək səviyyədə
deyil”. Z.Məmmədli isə, həmin
proqramların uşaqların sağlam böyüməsinə
təsir göstərməli olduğunu vurğuladı.
“Boy və çəki artımı, qidalanma özəllikləri,
müxtəlif oyunlar vasitəsi ilə uşaqların bilməsi
gərəkən gerçəklərin anladılması və
s. də bənzər verilişlərin diqqət hədəfində
olmalıdır. Bundan başqa, belə
teleproqramlar uşaqları ekran önündə saxlamalı, əyləndirməlidir.
Deməli, TV uşaqlar üçün həm
dayə, həm müəllim, həm oyun yoldaşı və
“virtual oyuncaq” olmalıdır. Amma
“hansı dayə və müəllim?”, “hansı yoldaş və
virtual oyuncaq” məsələsi, təbii ki, dəqiqləşdirilməlidir”.
Bundan başqa media eksperti bu verilişlərin
hazırlanması və yayımında psixoloqların da
iştirakının önəmini də vurğuladı ki,
ABŞ-da TV-nin uşaqlara mənfi təsirinə
çox həssas yanaşıldığından uşaq
proqramlarının göstərilməsinə ayrıca
psixoloqlar qrupu icazə verməlidir. Bunu senzura kimi dəyərləndirənlər
də az deyil, amma bir gerçək
danılmazdır ki, uşaq proqramını hazırlayanlar,
özəlliklə yazar çox diqqətli olmalı, hər
sözün, hər davranışın uşaq tərbiyəsinə
təsir dərəcəsini öncədən yəqinləşdirməlidir.
Media eksperti uşaq verilişlərinin peşəkarlıqla
hazırlanması üçün bəzi önəmli məqamları
da əlavə etdi. “Uşaqlara
ünvanlanan peşəkar və çağdaş televiziya
proqramının qaçılmaz elementləri-bilgi,
nağıl, şeir, musiqi, rəqs, yarış, təbiilik,
bər-bəzəkdən uzaq, tələblərə uyğun
mətn və verilişə baxan uşaqların
reaksiyalarına maksimum həssaslıqdır. Bundan başqa verilişin özündə mütəxəssislərin
tənqidi fikirlərinin səslənməsi və verilişlə
bağlı araşdırmaların sonuclarının diqqətə
çatdırılması da önəmli elementlərdəndir.
Həmçinin uşaq verilişlərində ən
gözlənilməz durumlara belə hazır olmaq lazımdır”.
Gülxar Şərif
Olaylar.- 2012.- 12 yanvar.- S.6.