“Dünya dövlətləri türk
diasporasından qorxur"
Nəsir
Ağayev: “Türk xalqları birləşməlidir ki,
türk diasporu da bir olsun”
Sənə demədimmi dəryaya
çıxma, İndiki dəryaya çıxmısan, taleyini
tufanlara tapşır
(Sədi
Şirazi)
Diaspora bir xalqın, tayfanın və ya
bir inanca sahib insanların uzun
müddət ölkədən kənarda, başqa
ölkələrdə azlıq olaraq
yaşamaları mənasını bildirir.
Bu gün təqribi
sayı 50 milyon nəfər olan dünya azərbaycanlılarının
10 milyondan çoxu
mühacirətdə yaşayır. Dünyanın
5 qitəsində məskunlaşan azərbaycanlılar siyasi, iqtisadi və sosial-mədəni
fəaliyyəti yaşadıqları ölkələr,
oradakı şərait, mənəvi dəyərlər kimi müxtəlifdir. Əlbəttə, bu qədər insan birdən-birə
bu həyatı seçməyib.
Müxtəlif dövrlərdə baş
verən siyasi hadisələr, dəyişikliklər
insanları ölkədən kənarda yaşamağa
məcbur edib.
Hətta bu hadisələrin VII əsrdən
başlaması ilə bağlı düşüncələr
var. Bu gün də dünyanın müxtəlif ölkələrində
yaşayan Azərbaycan diasporu ölkəmizin beynəlxalq aləmlə
münasibətlərinin inkişafında, bu haqda həqiqətlərin
dünya ictimaiyyətinə çatdırılmasında
müəyyən işlər görürlər. Diaspor
quruculuğunun ən vacib istiqamətlərindən biri də
məhz soydaşlarımızın vətənin
maraqlarından irəli gələn bu prosesdə daha fəal
iştirakını təmin etməkdir. Bu gün
dünyanın müxtəlif ölkələrində
yaşayan azərbaycanlılar bu istiqamətdə müəyyən
işlər görsələr də, bu da bir gerçəklikdir
ki, çox zaman bu məsələlərdə
qonşularımızdan geri qalırıq. Bəs bu geriliyin səbəbləri
nədir? Ümumiyyətlə, bu gün diasporanın işini
necə qiymətləndirmək olar? Bu mövzular ətrafında
tarixçi, milli istiqlal hərəkatının liderlərindən
biri Nəsir Ağayevin fikirlərini öyrəndik. O, Azərbaycan
diasporunun xarici fəaliyyətinin ölkənin daxili ilə
çox bağlı olduğunu deyir. “Ölkənin iqtisadi,
siyasi gücü nə qədər çox olarsa, bu diasporanın
fəaliyyətində əksini tapacaq. Çox zaman erməni
diasporunun bizdən güclü olması ilə bağlı
fikirlər səslənir. Bu gün xaricdə üç
milyon erməni, 40 milyondan artıq isə Azərbaycan
türkü var. Üç milyonluq erməninin, 40 milyonluq
türk diasporundan güclü olması heç bir məntiqə
uyğun deyil. Burada əsas məsələ, ermənilərin
xristian və antitürk olmasıdır. Ona görə də,
antitürk siyasətini əsas götürən və
geostrateji maraqlarına görə türkləri
sıxışdırmaq istəyən xristian dövlətləri
erməniləri ön plana çəkirlər. İstəklərinə
çatmaq üçün ermənilər onların əlində
sadəcə bir vasitədir. Amerika, Fransa, Almaniya,
Yunanıstan, İtaliya, Rusiya, İran kimi ölkələrin
təsiri altında olan erməni diasporu da Ermənistan dövlətinə
də təsir edir. Baxmayaraq ki, İran Azərbaycana din
qardaşı deyir, ancaq bir tərəfdən də Ermənistanla
iqtisadi, siyasi əlaqələr qurur”. Bu gün Azərbaycan
diasporasının qiymətləndirilməsinə gəlincə
isə, N.Ağayev ilk növbədə həmin diasporanın
hansı səviyyədə, şüurda, və hansı zəmində
formalaşmasının, bundan başqa diasporaya daxil olan
insanların ictimai vəziyyətinin önəmli olduğunu
deyir. “Diasporanın fəaliyyəti Azərbaycanın
sabitliyini artırmalı, xarici siyasətini dünya
miqyasında yaymalıdır. Pərakəndə fəaliyyət
heç bir xalqa uğur gətirə bilməz”. N.Ağayev həmçinin
onu da əlavə etdi ki, antitürk, antimüsəlman
ideologiyası ilə silahlanmış dünya ölkələri
erməni diasporunu öz mərkəzləri ətrafında mərkəzləşdirə
bilirlər. “Türklərə qarşı dünya
miqyasında böyük qısqanclıqlar olduğuna görə,
onların yaratdığı diasporaya münasibət birmənalı
deyil. Onlar hər zaman türk dünyasından qorxublar”.
Müsahibim bu münasibətlərin qarşısında
bütün türk dünyasının birləşməsinin
çox önəmli olduğunu deyir. Onun fikrincə, türk
xalqları birləşməlidir ki, türk diasporu da birləşsin”.
Qeyd edək
ki, XX əsrin əvvəllərinə qədər respublikadan
xaricə mühacirət edən azərbaycanlıların
şəxsiyyət vəsiqələrində "rus təbəəsi"
yazılması onların milliyətinin də "rus" kimi
təqdim edilməsi ilə nəticələnib. O dövrlərdə
qonşu Rusiyaya köçən azərbaycanlılar
"tatar", Türkiyədə məskunlaşanlar isə
"Azərbaycan türkü" kimi tanınır və qeydə
alınırdı. Müasir İran ərazisində
yaşayan azərbaycanlıların isə "İran təbəəsi"
kimi təqdimatı prosesi gedirdi. Belə arzuolunmaz vəziyyət
xarici ölkələrdə yaşayan azərbaycanlıların
rus, türk və fars diasporlarının tərkib hissəsi
kimi qəbul edilməsinə səbəb olmuş, nəticədə
azərbaycanlılar başqa xalqların diasporları içərisində
asimlyasiya olunmaq təhlükəsi ilə üzləşmişlər.
Bu gün də İranda yaşayan azərbaycanlılar xarici
ölkələrə gedərkən özlərini türk
yox, iranlı kimi təqdim edirlər. Bu zaman isə, biz xarici
ölkələrdə nə qədər onların azərbaycanlı
olmaları, tarixən Rusiya və İranın maraqları
naminə torpaqlarımızın parçalanmasından,
bununla da xalqın iki hissəyə bölünməsindən
danışsaq da, bunun heç bir əhəmiyyəti
olmayacaq. N.Ağayev bunun çox ciddi bir məsələ
olduğunu deyir. “Bu fikir fars rejiminin Ərdəbil, İsfahan,
Zəncan, Maku, Təbriz kimi şəhərlərdə
yaşayan türk xalqını asimilyasiya etmək
üçün İran vətəndaşı prinsipini ortaya
atması nəticəsində yaranıb. Onlar bura gələndə
cənubi azərbaycanlıyıq, xarici ölkələrdə
isə iranlıyıq deyirlər. Artıq iranlıyıq
deyimi onların genefonduna təsir edib,
manqurtlaşmasını sübuta yetirir. Güney Azərbaycandakı
zülmlərdən qaçan insanlar birdəfəlik başa
düşməlidirlər ki, danışdıqları dilə,
yəni Azərbaycan türkcəsinə uyğun mövqe
tutmalıdırlar, onların vətəndaşlığı,
soyları, kimlikləri danışdıqları dillə
bağlıdır. Onların türk olması göz
qabağındadır. Güneyli qardaşlarımız fars
rejiminin türklərə olan bu münasibətini dəyişmək
üçün öz məktəblərini yaratmalı, adət-ənənələrini,
tarixlərini yaşatmalıdırlar”. N.Ağayevin sözlərinə
görə, İranın bu istiqamətdə
gördüyü işlər, Ermənistanla olan münasibətlərinin
əsas səbəbi Azərbaycanın bir dövlət kimi unudulması,
bir dövlət kimi güclənməsinin
qarşısını almaqdır. “Çünki İran
yaxşı başa düşür ki, Cənubi və
Şimali Azərbaycanın birləşməsi baş verərsə,
ölkəsi çox pis vəziyyətə düşər.
Bu hadisə həm də Ermənistan və Rusiya
üçün ağır nəticələrə səbəb
ola bilər. Bu halda qalib gələn yalnız türk etnosu
olacaq”. Müsahibin sözlərinə görə, həmin
insanlar xarici ölkələrdə fars dilində
danışaraq, özlərini iranlı kimi təqdim edərək
Azərbaycan diasporunun fəaliyyətinə kölgə sala
bilərlər. “Bir tədbir zamanı əslən azərbaycanlı
olan birini dəvət edəndə onun gəlib ingiliscə
danışması necə təsir bağışlayar? Əlbəttə,
hamı ona nifrət edər”. N.Ağayevin fikrincə, Güney
azərbaycanlıların bu cür davranışları hələ
də özlərini dərk etməmələrindən irəli
gəlir. Onların savadlanması və bu istiqamətdə
kütləvi tədbirlərin aparılması
lazımdır. Onlar iqtisadi və digər sıxıntılar
nəticəsində xaricə getsələr də, özlərini
iranlı adlandırmaları ilə əslində fars rejiminə
güc vermiş olurlar. Onlar azərbaycan dilində
danışıb, özlərini türk adlandırsalar fars
rejimi də bir o qədər öz zəifliyini dərk edəcək.
Azərbaycan diasporu da bu məsələni hər zaman gündəlikdə
saxlamalıdır”. Müsahibim türk xalqlarını
bir-birindən ayırmaq üçün türk xalqları
arasında ayrı-seçkilik yaratdıqlarını deyir.
“Eyni soydan olan xalqlara Özbək, Türkmən, Qazax və s.
adlar qoyurlar. Bir etnosun Qazaxıstan, Qırğızıstan,
Türkmənistan və.s kimi yerlərə bölünməsi
vahid millətin parçalanması demək idi. Bu hadisələr
1918-ci ildən sonra yarandı. Lakin artıq bu millətlərin
birləşməsinin vaxtı çatıb. Bu xalqların diasporu
da birlikdə fəaliyyət göstərməlidirlər, əks
halda onlar türklərə çox aşağı səviyyəli
xalq kimi baxmaqda davam edəcəklər”. N.Ağayevin fikrincə,
Azərbaycan diasporunun güclənməsi üçün həmin
ölkələrdəki səfirlikləri də kömək
göstərməlidir. “Çünki diasporanın fəaliyyəti
ölkənin xairici siyasətinə uyğun olaraq
qurulmalıdır. Diasporanın tez-tez müxtəlif ölkələrdə
toplanmalı, müxtəlif məsələlər üzərində
müzakirələr aparılmalıdır. Onlar yalnız
qurultay zamanı bir yerə toplanmaları düzgün deyil. Məsələn,
20 yanvar hadisələri əlaqədar olaraq dünya
miqyasında olan diasporaları Vaşinqtonda toplantısı
keçirilməlidir. Əlbəttə, səfirliklər, beynəlxalq
təşkilatlar da buna kömək etməlidir. Necə ki, həmin
təşkilatlar bunu Ermənistan üçün edirlər”.
O, həmçinin diasporanın görməli olduğu işlərə
toxunarkən bunu da əlavə etdi ki, diaspora yalnız gündəmdə
olan müəyyən aksiyaları icra etməklə işini
bitmiş hesab etməməlidir. “Onlar tez-tez Səttarxan hərəkatı,
Gülüstan və Türkmənçay sülhünün
müzakirəsi istiqamətində tədbirlər
keçirilməlidir. Türk dilinin oğuz
budağının fəaliyyəti, “Kitabi Dədə -Qorqud”,
“Manas”, “Koroğlu” dastanları, türk xalqlarının
müştərək atalar sözləri dünya ictimaiyyətinə
çatdırılmalı, bu mövcuda elmi konfransın
keçirilməlidir. Dünya xalqlarına göstərmək
lazımdır ki, biz nə qədər bir-birinə
yaxınıq, bizim adlarımızı dəyişdirməklə
bizləri ayırmaq olmaz. Bundan başqa Azərbaycan Xalq
Cumhuriyyəti, 20 yanvar hadisəsi, buna türk
dünyasının münasibəti
araşdırılmalı təbliğ edilməlidi. Bu məsələdə
türk dünyası da hər zaman diaspoaranın yanında
olmalıdır. Tarixə sahiblik hissini itirən xalq tez-gec əfsanəyə
çevrilir”.
Gülxar Şərif
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2012.- 24 yanvar.- S.12.