“Hər
maraqlı mövzunu ssenariləşdirmək olmaz”
“Ssenari
sahəsindəki maliyyə problemləri həll olunduqdan sonra
müğənni olmaq istəyən gənclərdə bu
işə maraq artacaq”
Hazırlanan
ekran əsərində aktyorun, rejissorun rolu kimi, ssenaristin rolu
da danılmazdır. Görəsən bu gün Azərbaycanda
yazılan ssenarilər tamaşaçıya nə verir?
Mövzu haqda ətraflı danışmaq üçün
hazırda bu işlə məşğul olan şəxslərlə
müzakirə etdik.
İlk
sualımız
“Pərvanələrin rəqsi” filminin ssenari müəlliflərindən
olan Arzu Soltanadır.
-Bu
gün Azərbaycanda ssenari yazılması sahəsində əsas
problemləri nədə görürsünüz?
-Yeni
kadrların yetişdirilməsində
çatışmazlıq var. Elə əsas problem də
ssenari yaza bilənlərin özündən sonra bu işi
davam etdirəcək nəsli yetişdirməməsindədir.
Bu işə marağı olanlar çox ola bilər. Lakin
insanlar sənətin incəliklərini kimdən və necə
öyrənməyin lazım olduğunu bilmirlər. Bunun
üçün bu işlə məşğul ola biləcək
daha professional məktəblər yaradılmalıdır.
-Filmlərimizin
xaricdə tanıdılmamasında yazılan ssenarilərin zəif
olmasını əsas səbəb kimi göstərə bilərikmi?
-Bizim
filmlərin ssenariləri daha çox Azərbaycan
tamaşaçısının tələbatına uyğun
yazılır. Buna görə filmlərimizin xaricdə
tanıtımı zəifdir. Bunun üçün ilk növbədə
daha bəşəri mövzulara müraciət etməliyik.
-Bu sahəni
bilən bir şəxs kimi yaxşı ssenarinin
yazılması üçün ssenaristdən nəyin tələb
olunduğu haqda danışaq.
-Ssenari yazmaq
üçün universitet bitirmək lazımdır. Bu sənət
üzrə ali təhsil alan hər kəs A-dan Z-yə qədər
ssenarinin incəliklərini bilməli, məqsədi aydın
olmalı, tamaşaçıya nəyi çatdırmaq istədiyini
dərk etməlidir. Hər maraqlı mövzunu əlinə qələm
alıb ssenariləşdirmək olmaz. Bunun üçün
ilk növbədə məzmunu, formanı, həm də
tamaşaçının nə istədiyini bilməlisən.
Məzmun və formanın vəhdətini isə
bacarıqlı ssenarist yarada bilər. Maraqlı mövzunu
ssenarist zəif təqdim etdikdə heç kəs həmin
ekran əsərini bəyənməyəcək. Ssenarinin
yaxşı yazılması üçün mövzu və təqdimat
maraqlı olmalıdır.
-Hazırda ölkəmizdə ssenarinin
yazılması sahəsindəki mövcud durumu necə qiymətləndirə
bilərsiniz?
-Hər kəs
Azərbaycanda ssenari sahəsində vəziyyətin necə
olduğunu bilir. Yaxşı olardı ki, bu işlə
ssenarini bilənlər məşğul olsun. Öz sənətlərinin
havada qalmaması, unudulmaması üçün ssenaristlər
bu sahədə yeni nəsil yetişdirməlidir. Hazırda
İncəsənət Universitetində ssenari sənəti
üzrə ayrıca fakültə fəaliyyət göstərir.
Mən həmin fakültədə təhsil alanlar arasında
deyə bilmərəm ki, istedadlı şəxs yoxdur. Lakin bu
fakültənin yetişdirdiyi bir ssenaristi də
tanımıram.
-Yazılan ssenarilər arasında rəngarənglik
də yoxdur. Daha çox eyni mövzulara müraciət
edilir...
-Bütün
yazılan ssenarilərlə tanış olmadığım
üçün bu haqda
danışa bilmərəm. Bu fikirlə razılaşmaq üçün ssenariləri
oxumalı, çəkilən film və serialları izləməliyəm.
Mən hamıdan fərqli gözəl bir əsərin müəllifi
olduğum halda kiminsə işini bəyənməyə bilərəm.
İşlərimlə əlaqədar ssenari müəllifi
olduğum “Pərvanələrin Rəqsi” serialını izləyə
bilmirəm.
-Bəs, türk seriallarının necə,
hazırlanan ssenarilərimizə təsiri varmı?
-Axı dedim
baxmıram. Baxmadığım üçün nə deyə
bilərəm ki? Sadəcə
türk seriallarının bizim serial məktəbimizə
müsbət və mənfi təsirlərinin olduğunu deyə
bilərəm. Bu danılmaz faktdır. Çünki
seriallarımız çəkilənədək türk
seriallarını izləmişik.
-Mənfi tərəfləri
hansılardır?
-Azərbaycan
tamaşaçısı Türkiyə
tamaşaçısından bir az fərqlidir. Türkiyədə
vətəndaşların sayının da bizimkindən dəfələrlə
artıq olması bu ölkədə təbəqələşmənin,
zövqlərin daha şaxəli olduğunu deyir. Elə
mövzular var ki, Türkiyə vətəndaşları bunu qəbul
edə bilir. Lakin bizdə bunun təqdimi mənfi təsirlər
yarada bilər. Milli mentalitetimizdə həmin mövzular
oturuşduqdan sonra seriallarımızda bu ssenarilərdən
istifadə edə bilərik. Bəzən olur ki, uşaq izlədiyi
serial qəhrəmanını özünə ideal seçərək
həyatda da onun kimi olmağa çalışır. Onun
seçdiyi qəhrəman çox mənfi bir tip də ola bilər.
-Bu gün fəaliyyətini bəyəndiyiniz
ssenarist varmı?
-Əlbəttə
ki, Azərbaycanda yaxşı ssenari yazan var. Əks təqdirdə
bu qədər filmlər, seriallar çəkilməz,
tamaşalar hazırlanmazdı. Mən hamının işinə
hörmətlə yanaşıram. Nəyisə tənqid etmək üçün
ilk növbədə tənqidçinin yaxşı bir işi
olmalıdır. Serial çəkilişləri ilə
bağlı əldə etdiyimiz ilk nəticələr pis
deyil. Amma yenə də təkamülə ehtiyac var.
-Serial və filmlərdə
toxunulan mövzuların ailə-məişətə təsiri
də danılmazdır. Ümumiyyətlə serialın tərbiyələndirici
əhəmiyyəti varmı?
-Bu gün
filmlərin, serialların ailə-məişətə təsiri
də danılmazdır. Serial məktəb deyil. O, təhsil, tərbiyə sisteminin vəzifələrini
öz üzərinə götürmür. Serial sadəcə
tamaşaçının asudə vaxtını maraqlı
keçirmək üçün hazırlanan ekran əsəridir.
Lakin ölkəmizdə televiziya insanların həyatı
üçün lazım olandan daha artıq rol oynayır. Əslində
bu belə olmamalıdır. Amma reallıq budur. Serialdan tərbiyələndirici
əhəmiyyət gözləmək lazım deyil.
Tamaşaçı bu ekran əsərinə sadəcə vaxt
keçirtmək naminə baxarsa da, özü
üçün müəyyən nəticələr əldə
edə bilər.
-Bəzən milli mentalitetimizə zidd,
avropasayağı mövzulara da toxunulur...
-Avropa
seriallarından götürülən mövzunu serial, ya da filmdə
təqdim edərkən ehtiyatlı olmaq lazımdır. Azərbaycan
reallığından çıxış eləməyən
mövzu gənc, beyniqanlı, şəxsiyyəti hələ
formalaşmayan birisi üçün xüsusilə təhlükəli
ola bilər.
-Ssenarilər arasında niyə rəngarənglik
yoxdur?
-Ssenari haqda təlimlərdə
də dünyada yeddi mövzunun olması deyilir. Bəzi mənbələrdə
cəmi yeddi, digər mənbələrdə isə on iki
mövzunun olması qeyd edilir. Ümumiyyətlə insan həyatı,
hissləri oxşar olduğu kimi mövzular da oxşardır.
Bütün dünyada oxşar mövzulara toxunulur. Ən
çox reytinq qazanan isə romantik dram janrında hazırlanan
ssenarilərdir.
***
“Bu şəhərdə”nin
ssenari müəllifi olan Müşfiq Abbasov isə bu sahədəki
əsas problemlərdən birinin ssenariyə maddi vəsaitin
ayrılmamasında görüb.
-Yaxşı ssenarinin yazılması, filmlərimizin
xaricdə təqdimatı üçün əsas problemlər
nədən ibarətdir?
-Azərbaycanda
pul daha çox müğənnilikdə olduğu
üçün hamı müğənni olmağa can
atır. Bu sahədə elə də pul olmadığı
üçün hələ ki, bu peşə istənilən
səviyyədə deyil. Ssenari sahəsindəki maliyyə
problemləri həll olunduqdan sonra müğənni olmaq istəyən
gənclərdə bu işə maraq artacaq. Yaxşı
ssenarist güclü müşahidəçi olmalıdır.
Bizim ssenarilərin maraqlı olmasının əsas səbəbi
hadisələrin doxsan faizinin həyatdakı reallıqları
əks etdirməsidir. Mən dəfələrlə bunu
müşahidə edib, ssenari formasına saldıqdan sonra
Coşqun və Rafaelə təqdim
edirəm. Onlar da istənilən formada həmin obrazı
canlandırırlar. Filmlərimizin
xaricdə təqdimatının olmaması prodüsser məktəbinin
yoxluğu ilə əlaqədardır. Azərbaycanda hər
şey var. Sadəcə prodüser məktəbi yoxdur.
Prodüsser məktəbi yarandıqdan sonra bu sahədəki
problemləri həll etmək olar. Hansısa teatra
tamaşaçının az getməsi və ya müğənninin
populyar ola bilməməsinin, layihənin
tanınmamasının səbəbi prodüsserin
olmamasındadır.
-Ssenarilərdə daha çox hansı
amillərə fikir verilməlidir? Milli amillər nə dərəcədə
burada əks olunmalıdır?
-Hamıdan
çox Azərbaycanda konsert verən “Bu şəhərdə”
olub. Biz milli amillərə daha
çox toxunduğumuz üçün
aktyorlarımızın yaratdıqları obrazlar sevilə bilir.
Amma hər şeyin milli olması fikri ilə də
razılaşa bilmərəm. Əsərdə
Avropasayağı çalarlar da olmalıdır.
Çünki hər tamaşaçı eyni şeyi sevmir.
Zövqlər müxtəlifdir. Kimin yaxşı, kimin pis
olmasını tamaşaçı müəyyənləşdirir.
-Bəs, yazılan ssenarilərdə
tərbiyələndirici, maarifləndirici amillər necə, əksini
tapırmı?
-İnsanların
tərbiyələnməsi bizlik deyil. Bu valideynlərin
işidir. Lakin yüksək zövqün formalaşması
üçün ən böyük məsuliyyət
telekanalların üzərinə düşür. Zövqlər
formalaşdıqca tələbat da dəyişəcək.
“Qaynana” və
“Aramızda qalsın” serialının ssenari müəllifi
Valeh Əhmədov isə çəkilən ekran əsərlərində
daha çox önəmli problemlərin
qabardılmasının zəruri olduğunu deyib.
-Bəs, siz Azərbaycanda ssenari sahəsindəki
mövcud durumu necə qiymətləndirə
bilərsiniz?
- Biz beş,
altı ildir ki, bu sənəti öyrənirik, ya öyrənmirik.
Mən görüb-götürənlərdənəm. Bunun
üçün Azərbaycana gələn Türkiyənin bir
çox sanballı rejissorlarının təcrübəsini
öyrənməyə çalışmışam. Kimisə,
nəyisə tənqid etmək üçün elə də
böyük işlər görməmişik
Tamaşaçı nöqteyi-nəzərindən
“Bacanaqlar”ın ssenari quruluşuna görə yaxşı
olduğunu deyə bilərəm. Lakin seriallarda
çalışmaq lazımdır ki., daha çox cəmiyyətə
xeyirli olan mövzulara toxunulsun. Məsələn, sosial problemlər,
işsizlik, boşanmalar, ailə-münaqişələri,
dostlar arasında olan inciklik, qohumlar arasında olan yadlaşma
kimi mövzulara toxunub problemin həlli üçün az da
olsa çalışmaq məncə çox yaxşı nəticələr
verərdi. İranda Fərhad adlı çox güclü
rejissor var. O, ümumbəşəri problemləri istənilən
səviyyədə təqdim edə bilir. Çünki onun bu
sahədəki iş təcrübəsi,
dünyagörüşü yetərincədir. Milli adət-ənənələrimizi,
bayramlarımızı da dünyaya lazım olan səviyyədə
təqdim etməliyik.
-Yazılan ssenarilərdə daha
çox önəmli problemlərə
toxunmağın vacibliyini qeyd etdiniz. Ssenari müəllifi
olduğunuz seriallarda hansı belə problemləri
qabartmısınız?
-Ssenari müəllifi
olduğum “Qaynana”da qaynana-gəlin arasında olan münasibətlər
göstərilir. Məsələn, bəzi ailələrdə
evlilik ərəfəsində çox lazımsız problemlər
ortaya çıxır. Biri deyir ki, niyə bu üzükdən
aldın, niyə o birisindən almadın və s. Biz də
yazdığımız ssenarilər vasitəsi ilə tamaşaçıya əslində
nəyə qiymət verməli olduğunu göstəririk. Yəni
bu cür şeylərin elə böyük önəm
daşımadığını obrazların vasitəsi ilə
çatdırmağa çalışırıq.
-Bəs, milli mentaliteti necə,
qoruyursunuzmu?
-Milli
mentalitetimizi qoruyuruq. İlk
olaraq yazılan ssenarinin milli mentalitetimizə zərbə
vurmamasına çalışırıq. Amma kənardan necə
göründüyünü deyə bilmərəm.
Nigar Məhərrəm
Olaylar.- 2013.- 10 aprel.- S.12.