“Bizim
dövrün uşaqlarının başını belə nağıllarla
aldatmaq olardı, indikilərin isə yox”
Elçin Hami Axundov: “Mən
cırtdanı müasir formada çatdırsam uşaqlar
üçün çox maraqsız olar”
Bu gün Azərbaycanda cizgi filmlərinin,
müsahibimizin dili ilə desək animasiya filmlərinin durumu
necədir? Sovet dövrü ilə müqayisədə bu sahədə
durğunluğun yaranma səbəbləri haqda daha ətraflı
öyrənmək üçün animasiya filmləri üzrə
rejissor, quruluşçu rəssam, ssenarist, “AZAN” Film
Studiyasının rəhbəri Elçin Hami Axundovla
danışdıq.
-Əvvəlcə bu sahədəki fəaliyyətiniz
haqda qısaca da olsa danışaq.
-1994-cü
ildən “AZAN” Film Studiyasında bədii rəhbər
olmuşam. 2000-ci ildə məni həm bədii rəhbər,
həm də studiyanın müdiri təyin etdilər. 2000-ci
illərin əvvələrindən etibarən “Basat və Təpəgöz”,
“Qızıl”, “Siçan Pişik” çəkildi. Əvvəllər
ildə bir film, daha sonra isə iki-üç belə film
çəkildi. Əsas problemimiz isə kadr sahəsində
yaranan boşluqlardır. Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi bu sahəyə pul ayırardı. Lakin kadr
boşluğunun olması bir sıra çətinliklər
yaradır.
-Hazırda bu sahədə
çalışanların çox az olduğunu dediniz. Təxmini
barmaqla sayılası qədər?
-Təxmini
belə demək olar. Öncə bizdə on-on beş animator
vardısa, indi cəmi bu işlə məşğul olan
bir-iki şəxs var. Və ya on iki, on beş cizgiçi rəssam
vardısa indi cəmi üç nəfər bu işlə məşğul
olur. 90-cı illərdə yaranan böhrandan sonra ölən
ölüb, qaçan da qaçıb. Elələri var ki,
indi tikiş fabrikində işləyir. Bu cür əlləri
hədər etmək günahdır. Animator incəsənətin ən incəsidir.
-Niyə belə filmləri cizgi yox,
animasiya filmləri adlandırırsınız?
-Belə filmləri
cizgi yox, animasiya filmləri adlanmalıdır. Cizgi filmlər
özü də animasiya filmlərinin bir qolunu təşkil
edir. Öncələr ruslar animasiya filmlərini multfilm
adlandırırdılar. Biz də meymun kimi onların dediklərini
təkrarlayırdıq. Müstəqillik əldə etdikdən
sonra isə türklər kimi həmin filmləri cizgi film
adlandırmağa başladıq. Əslində bütün bu
filmlər animasiya filmləri adlandırılmalıdır.
Sözün kökündə də nəyisə
canlandırmaq mənası var. Studiyamızın adı da buna
görə, “AZAN” Film Studiyası adlanır. Yəni, Azərbaycan
animasiya filmləri studiyası. Animasiyanın əsas məğzi
hadisəni daha şux, məzəli formada çatdırmaqdan
ibarətdir.
-Ümumiyyətlə sovet dövrü,
90-cı illərlə müqayisədə bu sahədə
hansı dəyişikliklər var? Öncəki illərlə
müqayisədə animasiya filmləri sahəsindəki durum
ürəkaçan hesab olunurmu?
-90-cı illərlə
müqayisədə hazırda bu sahəni çox ürəkaçan
adlandırmaq olar. Lakin Sovet dövründə bu işlə məşğul
olanların sayı indikindən daha çox idi. Təxminən
on nəfərə yaxın rəssam, cizgiçi rəssam, rəngkar
və s. var idi. Demək olar ki, bizim studiya da
dağılmışdı. 90-cı illərin ikinci
yarısında isə demək olar ki, heç nə çəkilmədi.
İqtisadi vəziyyətin ürəkaçan olmaması bu
sahəyə də öz təsirini göstərib. Vəsait
azlığına görə, animasiya filmləri çəkilmirdi.
Öncələr ildə 10 dəqiqəlik film təqdim etmək
imkanı olurdu. 1998-ci ildən sonra isə hər il iki, ya
üç filmi çəkə bilirdik. Çəkilən
filmlərin hamısı on dəqiqəlik olmurdu. Onlar
arasında beş, yeddi dəqiqə olanları da vardı. Bu
dövrdə təkcə “AZAN” Film deyil, Firəngiz
Qurbanovanın “Birlik” studiyası da fəaliyyət göstərirdi.
Hazırda “Üç dost” adlanan yeni studiya yaranıb. Həmin
studiyada üç ölçülü müxtəlif
animasiyalı filmlər hazırlanır. Üç
ölçülü belə filmlər 3D Max və ya Maya
proqramı vasitəsi ilə hazırlanır. Elə sonuncu
çəkdiyimiz “Balaca ev” üç ölçülü
formatda 3D Max proqramında hazırlanıb. İki
ölçülü, yəni cizgi film çəkmək
üçün uyğun olan formatda isə qurama filmlər
çəkilir.
-Bu sahənin gəliri necə, varmı?
-Bu sahədə
ümumiyyətlə gəlir yoxdur. Düzdür, lazım
olanda vəsait ayrılır. Lakin kadr boşluğunun
olması işimizə maneə olur.
-Çəkilən filmin maddi dəyəri
nə ilə ölçülür?
-Hər filmin
dəyəri onun mövzu dairəsindən asılıdır.
Bu vaxtadək çəkilən animasiya filmi üçün
ən azı beş manat xərclənib.
-Bəs, problemi aradan qaldırmaq
üçün hansı zəruri addımların
atılmasına ehtiyac görürsünüz?
- Bunun
üçün ilk növbədə kursların təşkilinə
ehtiyac görürəm. Bundan öncə də bir neçə
dəfə kurs təşkil etmişəm. Sonuncu dəfə
80-ci illərdə belə kurslara rəhbərlik etmişdim.
Öncə kursa səksən altı nəfər
yazılmışdı. Çoxu bu işi asan bilirdi. Əsas
çətinliklərin nədən ibarət olduğunu
bildikdən sonra bu işi bacara bilməyənlər animasiya
sahəsindən uzaqlaşdılar. Sonda mən təxminən
otuz beş, qırx nəfər arasında seçim edib,
iyirmi beş, otuz nəfəri seçdim. Onların da
arasında çox dəyərli
rəssamlar var idi. Lakin 90-cı illərin əvvəllərində
onları işlə təmin edə bilmədiyim
üçün həmin istedadlı şəxslər kənara
səpələndilər. Tələbələrimdən biri
hazırda çox məşhur olan Disney studiyasında işləyir,
digərləri isə Sankt-Peterburq, İsrail, Polşa, Fransa,
Türkiyədə öz şəxsi studiyalarını
açıblar. Hazırda xarici ölkələrdə də
onlara tələbat böyükdür. Yenidən kurs təşkil edib, bu
sahədə müəyyən dirçəliş yaratmaq
üçün 2006-cı ildə Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinə Azərbaycanda milli animasiya filmlərinin
inkişafına dair proqram təqdim etdim. Nədənsə bu
proqram hələ də qəbul olunmayıb. Bunun
üçün pul ayrılmalı idi. Proqramın əsas məğzinə
görə bir il müddətində bu işə
marağı olan bacarıqlı şəxslərlə kurs təşkil
edib, onlara animasiya filmlərinin əsasını öyrətməli
idim. Bu proqram qəbul olunduqdan mən kursu uğurla başa
vuranlarla birgə tammetrajlı və ya silsilə formasında
olan filmlər çəkə biləcəyəm. Silsilə
filmlərlə hətta ölkədən kənara da
çıxa biləcəyik. Əfsuslar olsun ki, 2006-cı ildən
bu günə qədər bu proqram qəbul olunmur. Lakin bu il həmin
vəsaitin ayrılacağına söz verilib. İşlədiyim
müddətdə bizim studiyaya
bu sahədə fəaliyyət göstərmək
üçün müraciət edənlər də az
olmayıb. Lakin onlar bu sahəni bilmədikləri
üçün mən onları işə qəbul etməmişəm.
Animator hərəkətin məğzini, fizikasını,
biomexanikasını, artikulyatiya, defarmatiya qanunlarını
bilməlidir. Bu qanunları öyrənməmiş hərəkəti
canlandırmaq olmaz. Bu işi öyrənmək
üçün gərək bir ilini buna sərf edəsən.
Bir var real vaxt, bir də var kino vaxtı. Bizdə aparatdan saniyədə
iyirmi dörd kadr keçir. Bu işi görə bilmək
kifayət qədər kadr olmalıdır.
-Bəs, bu vaxtadək ölkəmizdə
animasiya filmləri sahəsində təxminən nə qədər
film çəkilib?
-Azərbaycanda
təxminən bu sahədə yüzdən artıq film
çəkilib. Mən ilk dəfə 1968-ci ildə ilk filmin
çəkilişində iştirak etmişəm.
-Bir animasiya filmi təxminən hansı
müddətə tamamlanır?
-Böyük
kollektivlə işləyərkən bir animasiyalı filmi təxminən
səkkiz aya çəkə bilərik. Amma belə şəraitdə
il yarıma çəkməli oluruq.
-Bu cür filmlər arasında efirə
uyğun olmayanları da var...
-Xaricdə
çəkilən animasiya filmləri arasında efirə
uyğun olmayanları var. Bu cür filmlərin
yayımlanmaması üçün telekanallar mütləq
seçim etməlidirlər. Lakin bizim teleşirkətlər bu cür filmlər arasında
seçim etmirlər. Hər animasiya filmini yayımlamaq olmaz.
Hamı elə düşünür ki, animasiya filmləri
yalnız uşaqlar üçün hazırlanır. Animasiya
filmləri bütün yaş təbəqələri üçündür.
Belə filmlərin əhatə dairəsi çox genişdir.
Onlar arasında erotik filmlər də var. Məsələn,
“Simson” serialına uşaqlar baxa bilməzlər. Bu uşaq tərbiyəsi
üçün uyğun olan film deyil.
-Zaman dəyişdiyi
üçün uşaqların maraq dairəsi də fərqli
olub. Bu günki uşaq 90-cı illərdə böyüyən
uşaqla eyni düşüncə tərzində deyil. O daha
maraqlı şeylər tələb edir. Bəs, sizcə
uşaqların diqqətini çəkmək
üçün hansı mövzulara daha çox toxunmaq
lazımdır?
-İlk
növbədə uşaqlar üçün hazırlanan
animasiya filmlərinin mövzuları müasir olmalıdır.
Daha çox uşaqların diqqətini çəkən
müasir mövzulara toxunub, onları məqsədyönlü
formada çatdırmaq lazımdır. Yəni, hər bir
ssenaridə tərbiyələndirici amil olmalıdır. Mən
cırtdanı müasir formada çatdırsam bu indiki
uşaqlar üçün çox maraqsız olar. Uşaq
baxıb deyəcək ki, bu nədi. Komputer, mobil rabitənin
inkişaf etdiyi dövrdə bu mövzular uşaq
üçün maraqsız görünəcək. Bizim
dövrün uşaqlarının başını belə
nağıllarla aldatmaq olardı, indikilərin isə yox.
-Demək olarmı ki, bu sahənin
inkişafında kinoteatrların rolu da danılmazdır. Lakin
kinoteatrlara marağın azlığı...
-Sovet
dövründə Bakıda, kənd və rayonlarda otuzdan
artıq kinoteatr var idi. Filmin bazarının
formalaşmasında kinoteatrların rolu danılmazdır.
İndi iki-üç kinoteatr var. Belə bir durumda animasiya
filmlərinin hansı bazarından söhbət gedə bilər.
Tamaşaçı isə ümumiyyətlə yoxdur. Azərbaycanda
kino heç bir gəlir gətirmir. Bu sahədə müəyyən
dirçəliş yaratmaq üçün hökumət də
gərək bu sahəyə vəsait ayırsın.
Çünki bu təbliğat deyil. Uşaqların məqsədyönlü
tərbiyəsi üçün çox önəmli olan sahələrdən
biridir. Buna görə, mən böyüklər
üçün çəkilən filmlərdən daha
çox animasiya filmlərinə diqqət yetirərdim.
Uşaqları uşaq ikən tərbiyə etmək
lazımdır. Sonra gec ola bilər.
-Animasiya filmləri arasında
uşaqlar üçün zəif və çox maraqsız
olanları da var. Bu haqda siz nə deyə bilərsiniz?
-Çəkilən
filmlər arasında çox zəif olanları da var. Məsələn,
silsilə formasında verilən “Çəhrayı Pandera”
çox mənasızdır. “Tom and Jerri” macəralı
olduğu üçün nisbətən ondan maraqlıdır.
Uşaqlar üçün çəkilən filmlərdə
qəddarlıq, qan olmamalıdır. Bu cür filmlər həddindən
artıq çoxdur. Bu cür filmlərə baxmadan evdəki qəddarlığı
görərək psixoloji gərginlik yaşayan uşaqlar da az
deyil. Hər yaş təbəqəsinə uyğun film
çəkilməlidir. Bu mənada biz hələ ki, sovet
dövrünün estetikasını saxlamışıq.
Yazılan ssenarilərdə yalançılıq,
fırıldaqçılıq pislənir, yaxşı olan
nüanslar uşaqlara təqdim edilir, tarixi məsələlər
işıqlandırılır. “Cavanşir” filmində də
uşaqlara tarix haqda məlumat verilir. Filmlərimiz müəyyən
qədər tariximiz haqda informasiya da verməlidir. Lazım olan
informasiyanı verməklə uşaqları məqsədyönlü
tərbiyə etməyə çalışmalıyıq.
-Milli Teleradio Şurasının bu sahədəki
fəaliyyətini necə qiymətləndirərdiniz?
-Mən bunu
qiymətləndirə bilmərəm. Birdən-birə həmin
şura telekanallarda animasiya filmlərinin təqdimi haqda qərar
qəbul etdi. Çox maraqlıdır. Kadr
çatışmazlığı olan sahədə bu işi
necə görə biləcəklər? Kadr yoxdur axı. Buna
görə, mənim təqdim etdiyim proqram gərək qəbul
oluna.
Nigar Məhərrəm
Olaylar.- 2013.- 18 aprel.- S.13.