“Televizor
uşaq üçün bir dayədir”
“Ana övladı ilə məşğul
olmaq əvəzinə telefonda kiminsə qeybətini edir”
Ailədə uşağın tərbiyəsi
çox önəmli amillərdən biridir. Tərbiyə
sisteminin düzgün qurulmaması, ailədaxili münaqişələr,
söz-söhbətlər, uşaqlara kifayət qədər
vaxtın ayrılmaması gələcəkdə
uşağın tərbiyəsinə, bir fərd kimi
yetişməsinə mənfi təsir edən amillərdən
hesab olunur.
Bu gün əksər
ailələrdə uşaqların istəklərinin həyata
keçirilməsi heç də bu tərbiyə sisteminin
düzgün olmasından xəbər vermir. Uşaqlar
yaşlarına uyğun film, cizgi filmləri izləmək əvəzinə
böyüklərlə birgə oturub yayımlanan
açıq-saçıq serial və filmlərə
baxırlar. Daha sonra ən çox izlədiyi, sevdiyi serial qəhrəmanını
yamsılayaraq özünü yaxşı, ya pis olmasından
asılı olmayaraq ona bənzətməyə
çalışır. Sabahımızın
işığı, gələcəyimiz
adlandırdığımız uşaqların tərbiyəsi
ilə məşğul ola bilirikmi? Bu haqda öncə şəhər
əhalisinin fikirlərini öyrənməyə
çalışdıq. İki uşaq anası olduğunu deyən
Gülnar Muxtarova həftə
içi yalnız iki gün uşaqları ilə məşğul
olduğunu söyləyib: “Həyat yoldaşımın pulu
ailəni dolandırmaq, uşaqların tələbatını
önləyə bilmək üçün kifayət etmədiyindən
övladlarım azyaşlı da olsa işləməyi qərara
aldım. Səhər tezdən uşaqları bağçaya
aparıram. Həftənin yalnız iki gününü onlara
sərf edə bilirəm. Nə gün görürlərsə
bağçada görürlər. Altı-bazar da ev işlərindən
vaxt tapan kimi onları parkda gəzməyə
çıxarıram”.
Digər
müsahiblərimiz də imkansızlıq, uşaqların tələbatını
önləmək üçün işlədiklərini, buna
görə onlara kifayət qədər vaxt ayıra bilmədiklərini
söyləyib. Şəfiqə
Məmmədova: “Düzdür, uşaqlara vaxt ayırmaq
lazımdır. Bu fikirlə razıyam. Amma təəssüf
ki, işdən, ev işlərindən heç vaxt tapa bilmirəm”.
Valideynlərə ünvanladığımız “son olaraq
uşağınızı nə zaman onlar üçün nəzərdə
tutulan istirahət mərkəzinə aparmısınız”
sualımızın qarşılığında da təəssüf
ki, istədiyimiz cavabı ala bilmədik. Əksər valideynlər
yalnız şənbə-bazar günləri
övladlarını yaşayış yerlərinin ətrafındakı
parkda gəzintiyə çıxartdığını dedi.
Gələcəyimiz
olan uşaqların düzgün təlim-tərbiyəyə
ehtiyacı var. Ailədə lazımi təlim-tərbiyə,
öyüd-nəsihət görməyən uşaq
asanlıqla ətraf mühitin mənfi təsirinə məruz
qala bilər. Buna misal olaraq, küçələrdə kimsəsiz
olaraq böyüyən uşaqları göstərmək olar.
Maşın silməsindən, çöl süpürməsindən
asılı olmayaraq zamanla rastlaşdığım bu
uşaqların əksərinin pis vərdişlərə
düçar olmasını, söyüş-təhqir dolu
ifadələrlə danışmasını, həmçinin
siqaret kimi səhhətə zərərli olan mənfi vərdişlərə
aludə olduğunu görmüşəm. Uşaq dünyaya gələrkən
ağ kağız kimi təmiz olur. Heç bir zərərdən
və pislikdən xəbəri olmur. Onu meşədə
heyvanların yanında tərk edib getsən
böyüdükcə onlar kimi hərəkət etməyə
başlayacaq. Buna misal olaraq başqa nümunələr də
çəkmək olar. Bütün bunlar bir daha
uşağın tərbiyəsi üçün ətraf
mühitin təsirinin danılmaz olduğunu söyləməyə
əsas verir. Azərbaycan ailəsində hazırda
uşaqların təlim-tərbiyəsinin hansı səviyyədə
olması haqda psixoloqlarla da söhbət etdik. Psixoloq Elnur Rüstəmov asudə
vaxtın uşaqla birgə keçirilməsinin çox
faydalı olmasından danışdı: “Valideynlər
uşaqların tərbiyəsinə diqqət yetirməlidir.
Vaxtında övladın düzgün tərbiyə
olunmaması gələcəkdə mənfi fəsadlar yarada
bilər. Uşaq elə ana bətnində ikən
düzgün tərbiyə olunmalıdır. Övladın
dünyaya gəlişindən sonra isə bu işə daha
ciddi diqqət yetirmək lazımdır. Uşağın asudə
vaxtının əyləncəli, maraqlı olması
üçün müxtəlif vasitələrə əl
atmaq olar. Asudə vaxtlarında uşaqlarla birgə oynamaq həm
onun tərbiyəsinə, həm də intellektinə müsbət
təsir göstərəcək. Lakin bu gün bizim ailələrdə
qeyd etdiyim nüanslara az diqqət yetirilir. Biri kompüter alıb
uşağın başını qatır, digəri
hansısa yüksək keyfiyyətə cavab verən mobil
telefon verərək övladını bir yolla da olsa
özündən kənarlaşdırmağa
çalışır. Belə valideynlər uşağın
onun işinə maneə olmaması üçün asan
yollara əl atır. Bu zaman isə tərbiyə məsələsi
arxa planda qalır. Valideyn mütləq mütəmadi olaraq
övladı ilə ünsiyyətdə olmalıdır”.
Psixoloq hamiləlik
dönəmində də uşaqla ünsiyyətin körpənin
formalaşması üçün müsbət təsirə
malik olduğunu qeyd edib: “Uşaq ana bətnində olarkən də
arzuolunan olduğunu bilməlidir. Sözsüz ki, valideynlərin
davranışı ona hər şeyi hiss etdirəcək.
Ata-ana dünyaya gəlməyə hazırlaşan
övladları ilə danışmalı, onun gəlişini
gözlədiklərini hiss etdirməlidirlər. Kişi də
hamilə qadınına əsəbi gərginlik
yaşatmamalı, hər an onu başa düşməyə
çalışmalıdır. Hamilə qadınlar özləri
üçün ən rahat mühiti seçməlidirlər.
Hamilə qadına qarşı zorakılıq da uşağa
həm fizioloji, həm də psixoloji zərbə endirə bilər.
Çünki uşaq ana bətnində ikən ananın hiss
etdiklərini hiss edir, onun yeməyindən qidalanır. Hamilə
qadın uşağın sağlam təfəkkürdə
böyüməsi, düzgün tərbiyəsi
üçün musiqiyə qulaq asmalı, açıq havada
vaxt keçirməli, mütəmadi həkim nəzarətində
olmalıdır. Hər hansı psixoloji problem yaranarsa psixoloqa
müraciət etməyi də unutmamalıdır. Hamiləlik
dönəmində qadınlarda depressiya da olur. Bu da
qadının dünyaya gələcək uşağına mənfi
təsir edir. Buna görə belə hallarda da ana övladı
ilə ünsiyyətə girməlidir”.
E.Rüstəmov
hazırda Azərbaycan ailəsində uşağın təlim-tərbiyəsi
ilə bağlı mövcud durumun qaneedici olmamasını da
vurğulayıb: “Mən deməzdim ki, hazırki vəziyyət
qaneedicidir. Məncə valideynlər bu mövzu ətrafında
ciddi şəkildə düşünməlidirlər. Əziyyət
çəkib övlad dünyaya gətirib, daha sonradan onlara
vaxt ayırmamaları bütün əziyyətlərini hədər
edir. Buna görə valideynlər övladlarına diqqət
yetirməli, ona vaxt ayırmalı, asudə vaxtını
maraqlı keçirtməli, uşağın cibində nə
qədər pulun olmasına fikir verməli, kimlə
oturub-durduğuna birbaşa da olmasa kənardan nəzarət
etməlidir. Vaxtında lazımi tədbir görülərsə
istənilən müsbət nəticə əldə etmək
olar”.
Psixoloq Ramil Nəcəfli genetik amillərin
də uşağın formalaşması üçün əsas
rol oynadığını söyləyib: “İnsanların tərbiyəsində
genetik amillərin də rolu danılmazdır. Elə insan var
ki, nə qədər əzilsə də yenə də mənliyini
qoruyub saxlaya bilir. Bundan başqa uşağın tərbiyəsində
mühitin də rolu danılmazdır. Arzuolunmaz hadisələrin
baş verməməsi üçün ailədə də həmin
məsələlərə ciddi münasibət bildirilməlidir.
Valideynlərə elə gəlir ki, bütün təlim-tərbiyə
işləri ilə məktəb və telekanallar məşğul
olmalıdır. Hər şey ilk olaraq ailədən
başlayır. Valideynlərin davranışı uşağa
həmişə nümunə olur. Məsələn, ər-arvad
arasında uçurum, söz-söhbətlər varsa, valideynlər
uşağa vaxt ayırmırsa bu gələcəkdə
uşaqda müxtəlif psixoloji problemlərin yaranmasına səbəb
olacaq. Uşaqların yeniyetməlik dövründə valideynlərin
onlara kifayət qədər vaxt ayırmaması nəticəsində
valideyn-uşaq münasibətlərində müəyyən
problemlər yaranır. Onlara elə gəlir ki,
uşağın maddi tələbatını ödəməklə
iş bitir. Əksər ailələrimizdə valideynlər
uşaqdan gününün necə keçməsi, problemləri
haqda məlumat almırlar. Bütün bu amillər gələcəkdə
onun tərbiyəsinin düzgün olmamasını göstərəcək”.
-Dediyiniz kimi, uşaqların tərbiyəsində
ətraf mühitin rolu da danılmazdır. Onları ətrafdakı
zərərli vərdişlərdən uşaqlaşdırmaq
üçün nə etmək lazımdır?
-Uşaqlarda
idmana marağı da artırmaq lazımdır. Bu yolla
uşaqlar lazımsız işlərdən uzaq dura bilərlər.
Əvəllər azyaşlılar arasında siqaret, narkotikə
maraq yaranırdısa, indi daha çox onlar
yaşıdlarına baxıb idmanla məşğul olmaq istəyirlər.
Bəzi ailələrdə belə bir fikir var ki, guya
qızın tərbiyəsi ilə ana, oğlanın tərbiyəsi
ilə isə ata məşğul olmalıdır. Bu boş
sözdür. Hər ikisi uşağın tərbiyəsinə
ciddi nəzarət etməlidir. “İnsanlar daha çox zəmanələrinə
oxşayır” fikri ilə mən də razılaşıram.
Buna görə, ailədə uşağı reallığa
uyğun tərbiyə etmək lazımdır. Valideynin verdiyi
tərbiyə uydurma, gərəksiz olmamalıdır. Valideyn
uşağa reallığı öyrətməlidir. Yəni,
sabah müstəqil olaraq həyatın qoynuna atılan
övlad öz valideynlərinin verdiyi tərbiyədən bəhrələnə
bilməlidir.
-Bütün səslənən fikirləri
ümumiləşdirsək, son olaraq uşaqların təlim-tərbiyə
sisteminin pozulmasının əsas səbəblərini
hansı amillərlə bağlamaq olar?
-Nəsillər
arasında, ər-arvad arasında münasibət pozuntusu,
valideyn-uşaq arasında ünsiyyət
qırıqlığı uşaqların tərbiyəsinə
mənfi təsir edir. Problemlər danışılaraq həll
edilir. Amma Azərbaycan ailəsində buna məhəl qoyan
yoxdur. Əvəllər kimsə oğlu üçün
elçi gedəndə ağsaqqallar, ağbirçəklərlə
məsləhətləşərdi. Amma indi ağsaqqal və
ağbirçəyi heç sayan yoxdur. Ünsiyyət
qırıqlığı gələcəkdə daha pis fəsadlar
yaradacaq. Hamı girib evinə qapını bağlayıb
özünə qapanır.
Psixoloq Elmir Əkbər
isə həddindən artıq uşağa qarşı diqqətli
olmanın da onun təlim-tərbiyəsinə müsbət təsir
göstərməyəcəyini söyləyib: “Bəzən
biz elə düşünürük ki, uşaqları
çox sevirik. Bu əsla belə deyil. Onları həddindən
artıq himayə etməyimiz yaxşı nəticə verməyəcək.
Uşaq üzərində diktator rejimi qurmaq da lazım deyil.
Uşağa elə nəzarət etməliyik ki, o bunu hiss etməsin.
Uşağın hara gedib, hara gəlməsi, kimlərlə
oturub-durmasından xəbərdar olmalıyıq. Valideynlərin
səhlənkarlığı ucbatından bir çox
uşaqlar dini qurum adı ilə fəaliyyət göstərən
təhlükəli təşkilatların təsiri altına
düşür, kamikadzelik edir. Valideynlər uşağı
özlərindən asılı şəkildə
böyütməyə çalışırlar. Bir çox
hallarda ata-ananın övlada düzgün yanaşmaması,
ona şəxsiyyət kimi münasibət bəsləməmələri,
onların körpə ikən böyük maraqla verdiyi
sualları “sən uşaqsan, sən bilməzsən” deyərək
cavablandırmaları səhv münasibətdən xəbər
verir. Çox heyif ki, biz uşağa şəxsiyyət kimi
baxa bilmirik. Uşaq dünyaya gətirən valideynin
bütün diqqəti övladında olmalıdır. Tərəflər
özlüyündə bu məsuliyyəti dərk etməlidir.
Əslində biz valideynlər uşaqlara borcluyuq.
Çünki onları dünyaya gətirdiyimiz
üçün bu məsuliyyəti çiyinlərimizdə
daşımalıyıq. Bir çox kişilər elə
düşünür ki, uşaq ancaq qadına məxsusdur,
onun tərbiyəsi ilə də məhz o məşğul
olmalıdır. Buna görə də əksər uşaqlar
atalarını sevmirlər. Analar isə övladlarını
televizor qarşısında əyləşdirirlər.
Televizor uşaq üçün bir dayədir. Ana
övladı ilə məşğul olmaq əvəzinə
telefonda kiminsə qeybətini edir. Uşağın tərbiyəsi,
sağlamlığı üçün televizor və kompüter
çox zərərlidir. İmkan daxilində
azyaşlını televizor və kompüterdən kənarda
saxlamaq lazımdır. Əslində uşaq futbolu kompüterdə
yox, real həyatda oynamalıdır. Övladı ilə
oynamaq, onunla xoş dəqiqələr keçirmək valideyn
üçün də faydalıdır. Uşağı
mütəmadi olaraq açıq havaya çıxarmaq, onun
üçün nəzərdə tutulan müxtəlif əyləncə
məkanlarına aparmaq lazımdır. İşgüzar
olub-olmaqdan asılı olmayaraq valideynlər mütləq
uşaqlarını bağçaya qoymalıdırlar. O, bu
yolla yaşıdları ilə dil tapmalı, onlarla hər
şeyini bölüşməlidir. Bağçaya getməyən
uşaq özünə qapalı, eqoist olur. Böyüyəndə
insanlarla ünsiyyət qura bilmir”.
-Bəs, səhv iş tutan uşağa
qarşı necə davranmaq lazımdır?
-Uşağı
heç vaxt tənqid etmək olmaz. O, səhv iş görərkən
yalnız həmin işi tənqid etmək lazımdır. Ona
“bu pis işdir, bunu görmək olmaz” deməliyik. Bu zaman
uşaq törətdiyi əməlin pis olduğunu dərk edərək
“mən yaxşı uşağam bunu edə bilmərəm”
deyərək həmin işdən uzaqlaşacaq. Amma bizim ailələrdə
bu durumla bağlı vəziyyətə nəzər salsaq hər
şeyin tamam başqa olduğunu görə bilərik. Biz
uşağı tənqid də yox, təhqir edirik. “Sən pis
uşaqsan. Səndən adam olmayacaq” deyərək onları
döyürük. Həqiqətən də böyüyəndə
belə uşaqlar “adam” da olmur. Uşaqları heç vaxt digər
yaşıdları ilə müqayisə etmək olmaz.
Heç yaxşı mənada da onları digərləri ilə
müqayisə etməməliyik. Bu sonradan uşaqda eqoistlik
yaradacaq. Və ya “filankəs yaxşıdır, sən pissən”
də deməməliyik. Belə halda həmin uşaqlar
böyüdükcə nəyisə özlərində
kompleks edəcək, nədənsə çəkinəcəklər.
-Uşağın tərbiyə
sisteminin pozulmasında əsas günahkar valideynlərdir...
-Bəli,
uşağın tərbiyə sisteminin pozulması, pis yola
düşməsi, pis əməllər törətməsinin
də günahkarı valideyndir. O, lazımi məqamda diqqətsiz
olduğu üçün sonradan övladını istədiyi
kimi də görə bilmir.
-Uşağın tərbiyəsi ilə nə
vaxtdan məşğul olmaq lazımdır?
-Uşağın
tərbiyəsi ilə o dünyaya gəlməzdən öncə
məşğul olmaq lazımdır. Övlad
planlaşdırılarkən artıq tərbiyə sistemi
yaranır. Ana-atanın nə yeməyi, necə davranması ona
təsir edir. Babalarımız da belə deyirdilər ki, hamilə
qadınlar Qurana qulaq asmalıdır. Çünki bu gələcəkdə
uşağın səbrli, dözümlü olmasına
müsbət təsir edəcək. Hamilə qadını əsəbləşdirmək
olmaz. Hamilə ikən əsəbi olan ananın övladı
heç vaxt normal doğulmur.
Tərbiyə
sistemində hər iki tərəfin bərabər hüquqlu
olduğunu qeyd edən psixoloq ata tərbiyəsinin önəmliliyindən
də danışıb: “Atanın övladını tərbiyə
etməsi o dünyaya gəldikdən sonra başlayır.
Dünyaya göz açdıqdan sonra qabağında
anasını, övladlarını sevən,
qayğıkeş kişi görməyən oğlan
uşaqları indiki bəzi müğənnilər və
aparıcılar kimi olacaq. Belə aparıcı və
müğənnilər normal ailədə böyüməyənlərdir.
Atasından normal öyüd-nəsihət almayan oğlan sabah
normal ailə başçısı da ola bilməyəcək”.
Psixoloq
övlad tərbiyəsi üçün qadının ali təhsili
olub-olmamasından daha çox digər zəruri amillərə
diqqət yetirməyin önəmli olduğunu
vurğulayıb: “Təhsil almaq önəmli amillərdən
biridir. Hətta mən deyərdim ki, oğlandan daha çox
qız uşağı üçün təhsil önəmlidir.
Lakin bu o demək deyil ki, ali təhsil uşaq tərbiyəsi
üçün önəmlidir. Qadın
dünyagörüşlü, axtarışlı olmalı,
öz üzərində işləməli, kitab oxumalı,
informasiyalardan, maraqlı məlumatlardan xəbərdar
olmalıdır. Bu uşağın tərbiyəsinə
müsbət təsir edəcək”.
Yadıma bu
mövzu ilə əlaqədar bir hadisə düşdü. Dərsə
gedərkən balaca rus qızın çəmənlikdən
gül dərmək istəyinə anasının “onu dərmək
olmaz. O da sənin kimi balacadır. Yaşamaq, böyümək
istəyir” deyə cavab verməsi mənim kimi ətrafdakıların
da böyük marağına səbəb oldu. Necə də
gözəl, onun anlaya biləcəyi tərzdə
övladını başa salır. Mən belə güman
edirəm ki, bizim valideynlər ya övladının
üstünə qışqıraraq bu qadağanın səbəbini
izah etməz, ya da ki “ikisini də mənə dər” deyər.
“Uşaqlar bizim gələcəyimizdir” deyərək
onların düzgün təlim-tərbiyəsinə ciddi vaxt
ayırmalıyıq.
Nigar Məhərrəm
Olaylar.-2013.- 23 aprel.- S.12.