“İlham Əliyevin
təbiətində konyuktura yoxdur”
“Azərbaycanda sözün humanist və
demokratist mənasında avtoratizm qorunmalıdır”
Filologiya elmləri doktoru, professor, Azərbaycanda
Atatürk Mərkəzinin rəhbəri, parlamentin Mədəniyyət
komitəsinin sədri Nizami Cəfərovun “Qafqazinfo”ya
müsahibəsi:
- Sizinlə söhbətə təhsil sahəsində
baş verən islahatla başlamaq istəyirəm. Ölkənin
15 illik təhsil naziri işdən çıxarıldı.
Bir sıra ekspertlər Azərbaycan təhsilinin
inkişafından həmişə narazı olduqlarını
bildirirdilər. Sizcə yeni kadr dəyişikliyi narazı təbəqənin
istəyinin nəticəsidir?
- Azərbaycan
müstəqillik qazanandan sonra təhsil yüksələn xətlə
inkişaf edib. Bu inkişafı danmaq mümkün deyil. Müəyyən
narazılıqlar, etirazlar, bunların bir hissəsi köhnə
dövrlə yeni texnologiyalar arasındakı ziddiyyətdən
əmələ gəlib. Adət etdiklərimizi bu gün
görməyəndə istər-istəməz etirazlar olur.
İkinci ziddiyyət isə ondan ibarətdir ki, biz dünyaya
açıldıq və çox şeylər gördük.
Amerika, Avropa təhsilini görəndə birdən-birə
çox şeyləri tələb etməli olduq. Həmin tələblərin
də dərhal olması mümkün deyil.
- Sizcə 20 il ərzində həmin tələblərin
həll olunması üçün az müddət hesab olunur?
- Şübhəsiz,
çox az müddətdir. 20 ilin 5-6 ili eksprementlərə
gedib. 90-ci illərin ortalarından etibarən təkamül
başladı. Bugün artıq biz təhsil sistemimizə müasir
deyə bilərik. Amma hələ nəzərdə tutulan
layihə səviyyəsində deyil. O səviyyəyə
qalxmaq üçün bizim kifayət qədər
imkanlarımız var. Əgər bir problem varsa onun üzərində
düşünülüb həll edilməlidir. Birdən-birə
ideal sistem ola bilməz.
- Mikayıl Cabbarov həmin o həll edilməyən
problemlərin öhdəsindən gələ biləcəkmi?
- Məh
heç şübhə etmirəm ki, təhsil islahatları,
onunla bağlı müəyyən mübahisələr,
bütün uğurları və hələlik əldə edə
bilmədiklərimiz ilə bir yerdə bizim keçmiş
nazir kifayət qədər böyük işlər
görüb. Yeni nazir gəncdir. Yeni dövrün
çağırışları var. Təhsilin
iqtisadiyyatı, hüquqi tərəfləri üzrə yeni
nazir mənim bildiyimə görə kifayət qədər
hazırlıqlı və enerjili bir insandır. Onun nazir kimi fəaliyyəti
xeyli yeniləşməyə səbəb olmalıdır. Ali
məktəblərdə 70-80 yaşlı müəllimlər
var. Onların içərisində elmə bəhrə verənlər
də var. Ancaq elələri də var ki sadəcə təqaüdə
çıxmaq istəmir. Yeni kadrlara ehtiyac var. Hazırkı
nazirin təyin olunması ilə bütün problemlərin həll
olunacağını demək çətin olar. İnkişaf
sürətlənməlidir.
- Bu il ölkədə prezident seçkisi
ilidir. Yeni islahatlar seçki ilinə hesablanmış ola bilərmi?
- Kadr
islahatları seçki ili bağlı deyil. Ona görə ki
prezident İlham Əliyevin ölkənin daxili, siyasi, iqtisadi,
beynəlxalq münasibətlər sistemində
gördüyü işlər o qədər çoxdur ki, bunu
yalnız seçki ili ilə əlaqələndirmək olmaz.
İlham Əliyevin nə fəaliyyətində, nə də
təbiətində konyuktura yoxdur. Yəni xüsusi nəyəsə
hesablanmış hər hansı prosedur mövcud deyil.
Seçkinin taleyini İlham Əliyevin gördüyü
işlər, mübarizəsi və xalqın ona münasibəti
müəyyənləşdirir.
- Eyni zamanda İctimai Televiziyada da yenilik
oldu. İsmayıl Ömərov növbəti dəfə
baş direktor seçilmək üçün öz namizədliyini
vermədi...
- İTV
daxili ehtiyacdan daha çox beynəlxalq marağın nəticəsində
yaranıb. Və bu televiziyaya da peşəkar
televiziyaçı kimi İsmayıl Ömərov uğurla rəhbərlik
etdi. Amma bugün İsmayıl Ömərov öz namizədliyini
vermir və hiss edir ki yeni adamlar gəlməlidir. İTV-nı
sədr yox, Teleradio Yayım Şurası idarə edir. Bu onun
öz hüququdur. Əgər o qalmaq istəyərdisə, elə
bilirəm ki, buna heç kim etiraz etməzdi. Çünki o
peşəkar, yaradıcı və idarəedici rolunu kifayət
qədər yüksək təqdim edə bilmişdi.
- Bunu bir növ ölkədə vəzifədən
könüllü sürətdə imtina etmənin ilkin
başlanğıcı kimi qəbul etmək olarmı? Məlum
olduğu kimi Azərbaycanda öz vəzifə postunu illərlə
dəyişməyən insanlar var...
- Bundan sonra
İsmayıl Ömərovun yerində kim olacaqsa istər-istəməz
onun yolunu davam etdirəcək. Əsas məsələ
kadrların tez-tez dəyişməsi, cavanlaşması deyil.
Bu da yaxşı ənənədir ki, uzun müddət bir
postda qalanda iş qabiliyyətinin azalması müşahidə
olunur. Bununla yanaşı təcrübə də
qazanılır. Əsas odur ki, yeni gələcək kadr idarəedici
nazirlərdən ən kiçik məmura qədər əvvəlkilərin
təcrübəsini mənimsəsinlər. Düzdür, cəmiyyətdə
belə bir psixologiya var ki, dinamika olsun. Eyni adam illərlə rəhbərlikdə
qalmasın. Amma bu sadəcə görüntü
üçün olacaqsa, xalqımıza və dövlətimizə
heç nə verməcəyək. Xalqımıza həm
yeniləşmə, həm də əvvəlki təcrübənin
davam etməsi lazımdır. İdarəçilikdə o
haldan pis hal yoxdur ki hər dəfə dəyişikliklər
olsun və stabillik pozulsun. Bunu onla əlaqələndirməzdim
ki yeni hərəkat başlayıb. Əgər təhsil
naziri, İTV-nin rəhbərliyi dəyişilibsə, bu o demək
deyil ki, bu tendensiya idarəçiliyin bütün
strukturlarını əhatə etməlidir, bu cür qəbul
etmək olmaz.
- Britaniyanın keçmiş
baş naziri Marqaret Tetçer 11 illik hakimiyyəti
dövründə xalqı üçün mühüm
işlər görsə də, yenə də xalq ona “get” dedi.
Bu ənənənin Azərbaycanda da formalaşmasına
ehtiyac varmı?
- Amerika,
Fransa, Britaniyanın yüz illərə dayanan demokratik
müasir idarəçilik sistemi var. Onlarda elə modellər
yaranıb ki böyük nailiyyətlər gətirə bilməzsən.
Çünki artıq o standartlar var. Ona görə də bu
dövlətlərin böyüklüyünü də nəzərə
alsaq Azərbaycanla müqayisə etmək çox çətindir.
Azərbaycan yeni yaranmış, ciddi problemləri olan
kiçik dövlətdir. Mən tam avtoritarizm demirəm, amma
möhkəm idarəçilik sistemi olmalıdır. Bu
günki dünyanın çox böyük konyukturalarla
yaşadığını, böyük dövlətlərin
maraq dairələrinin heç də həmişə obyektiv
olmadığını nəzərə alsaq, bizim dövlətimizin
müqəddəs missiyası hələlik
xalqımızı qorumaqdır. Biz psevdo demokratiya oyununa
düşə bilmərik. Bu oyuna düşsək,
xalqımızı çox böyük təhlükələrə
atmış olarıq. Bizdə hələlik “get” demək
üçün şərait yoxdur. Asanlıqla deyək ki,
“get” və bilək ki, məhv olmayacağıq, bu şərait
hələ ki, yoxdur. Ona görə də sözün humanist
və demokratist mənasında avtoratizm hər halda qorunmalıdır.
- Bəs yenilənməyə öz
şəxsinizdə necə baxırsınız?
- Mən
artıq üçüncü dəfədir ki, Milli Məclisin
üzvüyəm. Düşünürəm, yəqin bu
axırıncı olacaq. Bizim parlamentdə elə qanunvericilik
təcrübəsi əmələ gəlib ki, bundan sonra
dövlətimizin, xalqımızın mənafeyini, ümumi
siyasi mədəni inkişafını qoruya bilən,
mövqeyi ola biləcək xeyli gənclər yetişiblər.
Onlar yəqin ki, bizi daha yaxşı əvəz edə biləcəklər.
- Milli Məclisin ötən
iclasında “Tarixi şəxsiyyətlərin adının
qorunması “ adlı qanun layihəsi təqdim etdiniz. Bu qanunun
yaranmasına zərurət nədən yarandı?
-
Qanunvericiliyin yazılmamış qanunu var. Hansı hadisələr
baş verirsə və o hadisələrdə mürəkkəblik
və xalqının, mədəniyyətinin gələcəyinin
əleyhinə yönələ biləcək hansısa təhlükələr
varsa, onda qanunvericiliyə ehtiyac yaranır. Ola bilərdi ki, belə
təhlükələr olmasaydı bizə elə qanun da
lazım olmazdı. Amma gördük ki birinci, ikinci dəfə
deyil, xalqın mədəniyyətini, tarixini, böyük
şəxsiyyətlərini təhqir etmək iddiaları və
maraqları var. Bunu da edirlər. Bunun üçün də
heç bir məsuliyyət daşımaq istəmirlər. Sənin
vətəndaş olaraq heç bir haqqın yoxdur ki, kimisə
təhqir edəsən. Bu gün xalqın mədəniyyətini
məhv etməklə bağlı mübarizələr dünyanın
hər yerində gedir. Bu gün silah işləmir. Elə mənəvi
silahlar var ki dilin, əlifban, mədəniyyətin, tarixi abidən
təhqir oluna bilər. Şəxsiyyətlər də tarixi
abidələrdir. Onları təhqir etmək olmaz. Sən istənilən
bir hadisəni Nizami Gəncəvidən Füzuliyə, Vaqifdən
Səməd Vurğuna qədər müzakirə edə bilərsən.
Müəyyən elmi yanaşmaları, çatışmayan
cəhətləri ortaya qoya bilərsən.
Düşünürəm ki, tarixi şəxsiyyətlərin
təhqirdən müdafiəsi ilə bağlı xüsusi
qanun layihəsi hazırlayıb təqdim edə bilərik.
- Bu qanunu yaradacaq hadisə ADP sədri Sərdar
Cəlaloğlunun Səməd Vurğun haqqında işlətdiyi
ifadə oldu?
- Bu məsələ
müəyyən vaxtlarda müzakirə olunub. Amma Sərdar Cəlaloğlu
həqiqətən belə bir qanunun yaranmasına ehtiyacı
sürətləndirdi. Sərdar Cəlaloğlu təsadüfi
bir adam olsaydı, yəqin ki , ona diqqət verməmək də
olardı. Sərdar Cəlaloğlu partiya lideri, Azərbaycanın
ictimai-siyasi mühitində görünən adamdır.
İndi mən deyə bilmərəm ki, bu partiyanın
fikridir. O hər hansı mübahisə irəli sürəndə
mütləq düşünməlidir ki, partiya lideridir. Bu istər-istəməz
onun rəhbərlik etdiyi partiyanın fəaliyyəti ilə əlaqələnir.
Düşünürəm ki, gələcəkdə elə
bir qanun layihəsi hazırlasaq onda şəxslərin
böyük tarixi şəxsiyyətləri təhqir etməsi
bir səviyyə olacaq, amma ictimai siyasi liderlərin təhqir
etməsi isə başqa səviyyə olacaq. Hətta bir qurum
da kimisə təhqir etmək fikrinə düşə bilər.
Onu da hüquqşünaslarımız ayıracaqlar.
- ADP sədrinin Ağa Məhəmməd
şah Qacar haqqında dediklərini tamamilə yanlış
hesab edirsiniz, yoxsa necə?
- Səməd
Vurğun böyük tarixçi idi. Təsadüfi deyil ki,
axırda da akademik oldu. Dil, ədəbiyyat fəlsəfə
sahələrinə vitse prezident kimi nəzarət etdi. İlk
yaranmış Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi,
xüsusilə Azərbaycan tarixi cildlərinin ortaya çıxmasında
onun çox böyük rolu olub. Ona görə də Səməd
Vurğuna tarixdən naşı adam kimi baxmaq olmaz. Ağa Məhəmməd
Şah Qacar, Molla Pənah Vaqiflə bağlı Səməd
Vurğunun mövqeyi özünü tarixi baxımdan
doğruldur. Nəzərə almaq lazımdır ki, bu bədii
əsərdir, həm də 30-cu illərdə ortaya
çıxıb. O dövrdə hökmdar və şair
problemlərini əhatə edir. Qacar müəyyən müsbət
xüsusiyyətləri ilə yanaşı tarixdə kifayət
qədər irticaçı və aqressiv hökmdar kimi
qalıb. Şuşanı, Tiflisi dağıtdı. Qacar
düşünmək olar ki, Azərbaycanı birləşdirmək
üçün mübarizə aparıb və amma mübarizəsi
uğursuz olub. İdarəçilikdə bir faktı göstərmək
olar ki öz sərkərdələri onu qətlə yetirdilər.
Səməd Vurğun Qacarı demək olar ki təhqir etmir. Səməd
Vurğunu haqsız saymaq və bundan ötrü onu təhqir
etmək olmaz.
- Bəs “26 lar” poemasında Məmməd
Əmin Rəsulzadə haqqında dediklərini necə?
- “26”lar
poemasında erməni, gürcü, azərbaycanlı da var. Bu
o dövrün siyasəti idi. Səməd Vurğun ondan kənara
çıxa bilməzdi. Məmməd Əmin Səməd
Vurğunun yaradıcılığı haqqında
yazırdı ki “Səməd Vurğun kommunist şairi olsa da,
digər şairlərdən üstünlüyü odur ki, o
millət rəhbəri Rəsulzadədən ifadə işlədərək
heç olmasa məni tarixdə saxladı, qoymadı unudulam”.
Baxın Məmməd Əminin Səməd Vurğuna
münasibəti bu idi. Və Səməd Vurğuna o
münasibətdə Məmməd Əmin daha obyektivdir, nəinki
Sərdar Cəlaloğlu. Hər halda siyasətçi öz
millətinə, tarixinə münasibətdə mümkün
qədər obyektiv olmalıdır. Hələ mən
söyüş söyməyi də kənara qoyuram, o
ümumiyyətlə olmaz.
- Qeyd edirsiniz, ki hər hansı
yazıçı, şair yaşadığı
dövrün reallığına uyğun yazmağa məcburdur.
Mikayıl Müşfiq, Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad kimi
şairlər isə bu axınla getmədilər...
- Mikayıl
Müşfiqin ən iri həcmli əsəri “Stalin”
poemasıdır. İndi o çap olunmur. O dövrdə
yaşayanların xatirələrində var ki, Mikayıl
Müşfiq həqiqətən istedadlı idi və o
repressiyaya uğradı. Özünəməxsus xarakteri və
kifayət qədər milli mövqeyi ilə. Xatirələrdə
yazırlar ki, o həm də çox şıltaq, müəyyən
diplomatik normativləri gözləməyən və hər
sözü danışa bilən adam idi. Onun repressiyaya
uğramasında onların da təsiri olub. O dövrdə məsələn
daha çox bəhrə verən şəxsiyyətlərdən
Üzeyir Hacıbəyovu, Cəfər Cabbarlını da misal
göstərmək olar. Bunlar müəyyən qədər o
diplomatik münasibətləri gözlədilər.
Yaşamaqla xalqlarına daha çox şey verdilər.
Düşünmək olmaz ki, onlar satqın idilər. Məsələn,
Əhməd Cavadın şeirlərində açıq şəkildə,
Mikayıl Müşfiqdə romantik qapalı şəkildə
o dövrə mənfi münasibət var idi. Onlar da məhv
oldular. Bir çoxları xaricə getdi. Çünki onlar dəqiq
bilirdilər ki, uyğunlaşa bilməyəcəklər. Amma
bunların heç birini təhqir etmək olmaz.
- Ola bilərmi ki Səməd Vurğunu bu
qədər müdafiə etməyiniz yerliçilik prinsipindən
irəli gəlsin?
-
İnanmıram. Əgər hətta təhtəlşüur
şəkildə olarsa da, mən ona pis baxmıram. Eyni müvəffəqiyyətlə
mən Hüseyn Cavidə də eyni hücumlar olsaydı, onu
müdafiə edərdim. Sadəcə olaraq mən Molla Pənah
Vaqiflə Səməd Vurğunu çox yaxşı öyrənmişəm.
İstər-istəməz qazaxlı olmağımla əlaqədar
olaraq lap uşaqlıqdan Səməd Vurğunun əsərlərini
əzbərdən bilirəm. Bir əsəri təhlil edəndə
onu kompleks şəkildə götürmək lazımdır.
Səməd Vurğun tarixçidən daha çox filosofdur.
Sən tarixin filosofuna tarixin buxaltoru prinsipi ilə yanaşa
bilməzsən. Vaqif də, Qacar da o dövrün ümumiləşdirilmiş
obrazlarıdır...
- Ölkədə ən yeni
dövrün ədəbiyyatının inkişafını
necə qiymətləndirirsiniz?
- Müstəqilliyin
2000-ci illərindən bəri təəssüflə deyim ki,
bizim ədəbiyyatımızın əsas simaları ona
90-cı illərdə, nə də 80-ci illərdə gələnlər
deyil. Bu adamı düşünməyə məcbur edir. Bu
gün yenə düşündürən, ən səviyyəli
əsərlər yazan İsa Hüseynov, Anar, Elçin, Nəriman
Həsənzadə, Fikrət Qocadır, Afaq Məsud, Sabir
Rüstəmxanlıdır. Bizim ədəbi tənqidimizdə
günah ondadır ki, bu məsələləri müzakirə
etməli idi. Ən yeni dövrdə yazılan yaxşı əsərlər
və müəllifləri çox az görürəm.
- Məsələn, kimlərin
yaradıcılığını bəyənirsiniz?
- Yunus
Oğuzun tarixi romanları məni qane edir. Çünki o əsər
verir. Yaşlı nəsil olsa da, Aqil Abbasın əsərlərində
maraqlı məqamlar çoxdur. Məhsuldar
yazıçıdır. Bir qədər konyuktur, qeyri-adi cəhətlərini
kənara qoysaq, Həmid Herisçinin müəyyən
yaxşı əsərləri var. Amma bir də görürsən
ki, özü özünün əleyhinə
çıxır. Amma istedadlıdır. Çox ad çəkmək
olmur.
- Aqşin Yenisey, Seymur Baycan,
Günel Mövlud və.s. Onları necə, bəyənirsiniz?
- Onlar
yazıçı deyillər. Normativləşməmiş
publisistdirlər. Yaradıcılıqlarını üslub
yox, üslubsuzluq, intriqa üzərində qurublar. Elə bil
ki bizim müasir dövrdə publisistlikdən irəli gələn
bədii düşüncə yox, ümumi ictimai
düşüncələr meydana çıxdı. Siyasi,
ideoloji, dərhal metod yaratma iddiaları oldu. Bu sahələrdə
üslub, monumentallıq olmalıdır. Sən bir model
yaratmalısan. Onu edə bilmirlər. Tarixi, bu günü
internetden öyrənmək, lazımı şəkildə
peşəkar təhsil görməmək, həyatın mahiyyətini
yox, üzdə olan həyacanlarını qəbul etmək,
müxalifətçilik sindromu. Bunlar ədəbiyyat
üçün çox təhlükəlidir. Sən həyatın
içində olub onu görməlisən. Həyat necədirsə,
sən o cür təsvir etməyi bacarmalısan. Onun məzmununu,
təhlil etməyi bilməlisən. Özünə siyasi
ideoloji konyuktur görmə məntəqəsi seçmisənsə,
onda istər-istəməz hər şeyi görə bilməyəcəksən.
Bunun üçün bədii, ədəbi istedad
lazımdır.
- Nizami bəy, ədəbiyyat geniş
söhbətin mövzusudur. İstəyirəm, burda nöqtə
qoyaq. Son olaraq bir sualıma cavab alım. Siz parlamentdə Azərbaycan-Türkiyə
parlamentlərarası dostluq qrupunun rəhbəri, eyni zamanda
Türk dünyasında tanınan ictimai siyasi xadimsiniz. Turqut
Özalın xanımı Semra Özal bu yaxınlarda istintaqa
ifadəsində ərinin Azərbaycanda zəhərləndiyi,
bunu edənin də adının Həsən Əlioğlu
olması haqqında ifadə verdi. Bu ifadəyə münasibətiniz
necədir?
- Turqut
Özalın hansı şəraitdə dünyadan
köçməsi barədə müxtəlif mülahizələr
olsa da, hər halda konkret vəziyyət məlumdur. Zəhərləndiyi
haqda iddialar var. Mən inanmıram ki, hər hansı azərbaycanlı
Turqut Özala qarşı belə düşmənçilik
iddiasında olsun. Çünki Azərbaycanda Turqut
Özalı həmişə seviblər. Hətta Turqut
Özalın Moskva səfəri Azərbaycanda təntənə
ilə qarşılanmışdı. Amma qatilin vətəni,
milləti yoxdur. Kim istəsən ola bilər. Azərbaycanın
da bütün tarix boyu Turqut Özala nə yüksələn,
nə də aşağı Azərbaycanı təmsil edəcək
bir səviyyədə düşmənçiliyi olmayıb. Mənə
elə gəlir ki, burada məsələni böyütməyə
ehtiyac yoxdur.
Olaylar.- 2013.- 26 aprel.- S.4.