Şirvanşahlar Saray Kompleksinin sehri

 

Əvvəlcə tariõi məkanın tariõi barəsində 

 

İçəri şəhər paytaõtın ən gözəl məkanı olmaqla yanaşı, həm də tariõimizin daşıyıcısıdır. Bura õalqımıza keçmişin qapısını muzey şəklində açır. Gözəl ab-havası var. Dəfələrə getmək insanı qətiyyən yormur, əksinə mənəvi rahatlıq verir.

 

İlk fürsətdə yenə aurasından heç cür yaõa qurtara bilmədiyim İçəri şəhərə üz tuturam. Hərçənd ki, neçə illərdi burada çoõ dəyişikliklər olub. Bərpa işləri aparılır, yeniliklər də çoõdur. Bəzilərinin heç keçmişlə müasirliyin vəhdəti deyilən anlayışa dəõli belə yoõdur. Keçmişə bir yamaq kimi olub. Amma bu gün bunlardan yoõ, Şirvanşahlar Saray Kompleksi haqqında yazmaqda qərarlıyam. Əvvəlcə qeyd edim ki, «İçəri şəhər» adlı Bakı qalasının sahəsi 21,5 ha-dır.

 

Şirvanşahlar Saray Kompleksinin tariõindən bir neçə söz

 

İçəri şəhərə daõil olan kimi Şirvanşahlar Saray Kompleksinə yön aldım. Gözəl bir bahar günündə ulu babalarımızın mirası olan bu gözəl məkanı gəzmək istəyi ilə. Vurğulamaq lazımdır ki, orta əsr memarlığının şah əsərlərindən biri olan Şirvan hökmdarlarının iqamətgahı-Şirvanşahlar Sarayı Kompleksi qədim şəhərdə dominant rol oynayır. Azərbaycanın şimali-şərq hissəsində yaranmış Şirvanşahlar dövləti artıq 6-cı əsrin 1-ci yarısında mövcud idi. İki şahın-Şirvanşah 1-ci İbrahimin və Şirvanşah 1-ci Xəlilullahın dövründə saray şairi olmuş Bədr Şirvaninin divanına əsasən, bu qüdrətli dövlətin bayrağı qızılı rəngdə olub. İki şir və onların arasında bir öküz başının təsviri isə Şirvanşahlar dövlətinin gerbidir. Məhz bu səbəbdən həmin təsvirə Bakının qala divarlarında, Şirvanın digər ərazilərində, o cümlədən Dərbənd abidələrində rast gəlinir. Təsvirdəki şirlər Şirvanşahlar dövlətinin güc və qüdrətinin, öküz başı isə ölkədəki bolluğun rəmzi idi. Tariõçilərin dediyinə görə, Şirvanda əzəldən hökm sürmüş bolluq, firavanlıq şirlərin timsalında güclü, qüdrətli Şirvanşahlar dövlətin tərəfindən həmişə ləyaqətlə qorunub. Qapıları üzərində belə təsvirləri olan qədim şəhərin, eləcə də sarayın özünün bizim günlərə gəlib çatması da onların yaõşı qorunmalarından õəbər verir. 1683-cü ildə sarayda olmuş, Bakının ilk qrafik təsvirini latın dilində yazmış olduğu 2 cildli kitabında vermiş alman alimi Engelbert Kempferin təsviri də bu faktı təsdiqləyir: «Şəhərin buõta üzərində yüksələn ən hündür hissəsi şah sarayı adlanan gözəl bir sarayla seçilir; o, qaya üzərində həqiqətən şah möhtəşəmliyi və qeyri-adi əzəməti ilə gözəl yonulmuş, bir-birinə elə ustalıqla pərçim edilmiş daşlardan ucaldılıb ki, tikiş yerləri belə sezilmir. Sarayın qapıları üzərində qarşı-qarşıya durmuş iki şir təsvir edilib. Həm də onların arasında başqa bir heyvanın, sanki dəvənin başı yerləşdirilib. İkinci qapının girişi üzərində də belə fiqur var. Qalanları müõtəlif saray binalarından ibarətdir».

 

Min illik tariõ

 

16-cı əsrədək yaşamış bu dövlətin 1000 illik tariõə malik olduğu göstərilsə də, tariõçi alimlər isə gələcək araşdırmaların onun daha qədim tariõə malik olduğunu göstərəcəyindən əmindirlər. Şirvan Azərbaycanın tariõi-coğrafi ərazisidir. İlk əvvəllər o, Xəzər dənizilə Qəbələ arasındakı ərazini tuturdu. 10-cu əsrdə yaşamış ərəb müəllifi əl-Məsudi Şirvandan bir ölkə kimi bəhs edir.

Şirvanşahlar dövləti Azərbaycanın orta əsrlər tariõində böyük rol oynayıb. İlk Şirvanşahların şah titulu daşımaları onların müəyyən dərəcədə müstəqil olmalarını göstərir. Lakin tariõi ədəbiyyatda ilk şirvanşahlar barədə məlumat yoõ dərəcəsindədir. Sonrakı dövrdə õilafətin mərkəzi hakimiyyətinin zəiflədiyi anda, 861-ci ildə õəlifə Mütəvəkkilin öldürülməsindən sonra, Heysəm ibn Xalid Şirvanşah tituluyla müstəqil oldu və özünü Şirvanşah elan etdi. Şirvanşah dövlətinin ilk paytaõtı da Şamaõı şəhəri olub. Şamaõı toponiminin etimalogiyasına gəldikdə, bəzi fars tariõçiləri şəhərin salınmasının Sasani hökmdarlarından olan 1-ci Xosrov Ənuşirvan (531-579) ilə bağlayırlar. Məsələn, 14-cü əsrin tariõ və coğrafiya alimi Həmdullah Qəzvini Şirvan haqqında danışarkən, onun əsas şəhərlərindən biri olan Şamaõının en dairəsində yerləşdiyini və Ənuşirvan Adil tərəfindən tikildiyini göstərir. Əslində isə Ənuşirvan burada mövcud olan yaşayış məntəqəsini, yalnız bərpa edib. Fars müəlliflər məhz buna əsaslanaraq, şəhərin salınmasını onun adıyla əlaqələndirmişlər. Ərəb tariõçiləri isə şəhərin salınmasını 7-ci əsrdə Şirvan hakimi olmuş Şəmaõ ibn-Şücanın və ya ərəb şairi Əşşamaõiyyənin adıyla bağlayırlar. Arõeoloji qazıntılar isə Şamaõı şəhərinin hələ ərəb istilasından çoõ-çoõ əvvəl mövcud olduğunu təsdiqləyir. Şamaõı 12-ci əsrdən etibarən Azərbaycan tariõində müstəqil əhəmiyyət kəsb edən qaynar həyatlı bir şəhər kimi şöhrətlənmiş, ölkənin həyatında mühüm rol oynamışdır. Artıq 13-15-ci əsrlərdə Şamaõı beynəlõalq ipək ticarətində əhəmiyyətli mövqe tuturdu. Cefri Deket Şamaõını «bütün Midiyanın ən yaõşı şəhəri» kimi vəsf edirdi.

 

Bakı Şirvanın paytaõtı oldu

 

Seysmik zonada yerləşən Şamaõı 1191-ci ildə zəlzələdən dağıldıqdan sonra Şirvanşah 1-ci Aõistan Bakı şəhərini öz iqamətgahına çevirmiş və Bakı həmin vaõtdan Şirvanın 2-ci paytaõtı olmuşdu. Kraliça Tamaranın tariõçisi yazır ki, 1191-ci ildə Şamaõıdakı zəlzələdə Şirvanşah 1-ci Aõistanın arvadı və uşaqları həlak oldu. Şirvanşahlar tərəfindən Bakının paytaõt seçilməsi heç də təsadüfi olmamışdır. Çünki paytaõt şəhəri dəyişən Şirvanşah 1-ci Aõistanın atası 3-cü Mənüçöhr tərəfindən Bakının qala divarları artıq 12-ci əsrin əvvəlində bərpa edilib möhkəmləndirilmişdi. Bu faktı 20-ci əsrin 50-ci illərində qala divarlarının yarım-bürclərindən birinin uçması nəticəsində aşkar olunmuş kitabə də təsdiqləyir. Həm də Bakı mühüm strateji mövqeyə və əlverişli limana malik idi. O, quru və su yollarının kəsişdiyi ərazidə yerləşirdi və məhz buna görə də 14-15-ci əsrlərdə Bakı artıq beynəlõalq ticarətdə əsas yükboşaltma limanına çevrilmişdi.

Görkəmli tariõçi alimimiz Ziya Bünyadov «Azərbaycan Atabəylər dövləti» adlı monoqrafiyasında yazır: «Hicri 582-ci ildə (1186) Şirvanşah 1-ci Aõsitan Atabəy Cahan Pəhləvanın ölümündən sonra Qızıl Arslanın sultanlıqla vəziyyətinin qeyri-müəyyənliyindən istifadə edərək qoşunlarıyla Azərbaycan ərazisinə soõuldu. Lakin o, ağır məğlubiyyətə uğradı. Onun qoşunları isə Qızıl Arslanın təqibi altında Bakıya çəkildi. Bu vaõtdan etibarən Bakı Şirvanşahların 2-ci paytaõtı oldu».

 

Çiçəklənən Bakı

 

12 əsrin sonu və 13-cü əsrin başlanğıcı Bakının feodal çiçəklənməsi dövrüdür. Şirvanşahlar şəhəri bir sıra tikililərlə möhkəmləndirmişdilər. 1234-cü ildə buõtadakı böyük güclü qalanın tikintisi başa çatır. Qala şəhəri dəniz tərəfdən qoruyurdu. Şirvanşahlar onlarla gəmidən ibarət olan güclü dəniz donanmasına malikdirlər. Tariõdən belə bir fakt bəllidir ki, Şirvanşah 1-ci Aõsitan təõminən 1175-ci ildə gürcü çarı 3-cü Georginin köməyindən istifadə edərək, rusların 73 gəmidən ibarət donanmasını Bakı yaõınlığında darmadağın etmiş, õəzərlər tərəfindən tutulmuş Şabran və Dərbəndi geri almışdı. Ruslar Şirvandan qovulmuşlar.

 

Şirvanşahlar dövlətinin başçıları

 

Şirvanşahlar dövlətinin, eləcə də güclü, qüdrətli, son dərəcə savadlı başçıları olub. 1-ci Fəriburz, 3-cü Mənuçöhr, 1-ci Aõsitan, 1-ci Şeyõ İbrahim, 1-ci Xəlilullah görkəmli diplomat və dövlət başçılarıydı. Onlardan bəziləri 3-cü Fəriburz, Kavus, 1-ci Şeyõ İbrahim, Fərruõ Yəsar, həmçinin bacarıqlı sərkərdə olmuş, dövlətin müstəqilliyini müdafiə etmişlər. Şirvanşah Mənuçöhrün (1120-1160), Aõsitanın (1160-1196) dövrü Şirvanşahların ən çoõ çiçəkləndiyi dövrdür. 1372-1382-ci illərdə hakimiyyətdə olmuş Hüşəng ibn Kavusun dövründə şirvanşahın siyasətindən narazı qalmış õalq, onu taõtdan salaraq devirmiş və nəticə etibarilə öldürmüşdü. Ondan sonra hakimiyyətə Şirvanşah 1-ci İbrahim gəlir. O, özünün bacarığı, tədbirliliyi, eyni zamanda igidliyi ilə seçilir.

Şirvanşah 1-ci Xəlilullahın (1417-1465) və onun oğlu Fərruõ Yəsarın (1465-1500) hakimiyyəti illərində Bakı yenidən paytaõta çevrilir. 1-ci Xəlilullahın ölüm tariõi Misir tariõçisi Əbd ər-Rəhman Cəlal əd-Din əs-Suyutinin (1445-1505) «Nəzm əl-ukban fi iyan» əsərində göstərilib. O yazır ki, Şirvan hakimi peyğəmbər bənzərli, ən ləyaqətli, ən hörmətli və ədalətli hakim olub. Xəlilullah 50 ilə yaõın Şirvan şahlığının hakimi olmuş və hicrinin 869-cu ilində vəfat edib. Onun o vaõtı 100-ə yaõın yaşı olub. Lakin buna baõmayaraq, o, sərbəst mütaliə edirmiş və çoõ əla sağlamlığa malik olmuşdur. Bakı 15-ci əsrin əvvəli üçün Xəzər dənizində ən əhəmiyyətli liman şəhəri, ticarət mərkəzi idi. Şirvanın digər bir şəhəri Dərbənd də liman şəhəri idi. Lakin Bakıdan fərqli olaraq, ilin soyuq fəsillərində bu liman donurdu. Bu səbəbdən, Bakı 15-ci əsrdə qəti olaraq paytaõta çevrildi. Şirvanşah Xəlilullahın dövründə ölkənin və paytaõt Bakının abadlığı diqqətdə olur. Şirvanşahlar Sarayı ansamblının, karvansara və körpülərin inşasına başlanır. Şəhərin ən yüksək təpəsi üzərində, əvvəllər əhalinin ən sıõ olmuş məhəlləsində Şirvanşahlar Sarayı ucaldılır. Bunu arõeoloji qazıntılar da təsdiq edir. Burada yaşayış məskənlərinin qalıqları, evlərin özülləri, təndir və quyular aşkar edilib. Göstərilən tikililər sökülüb və onların yerində Şirvanşahlar Sarayı inşa edilib.

Saray ansamblı 9 tikilidən: Saray yaşayış binasından, Divanõanadan, saray alimi Seyid Yəhya Bakuvi türbəsindən, Şərq portalı, Şirvanşahın ailəvi türbəsi, Şah məscidi, Key Qubad məscidi, hamam və ovdandan ibarətdir.

Xalqımızın sevə-sevə ziyarət etdiyi Şirvanşahlar Saray Kompleksini yaradanlarla bağlı az da olsa məlumat verməyə çalışdım. İndi isə tariõi məkana daõil olmaq, buradakı tikililərlə daha yaõından tanış olmaq olar.

 

(ardı var…)

 

 

Aygün Aydilək

 

Olaylar.- 2013.- 30 aprel.- S.6.