Naxçıvan
"Əshabi - Kəhf"i
Pedaqoji və uşaq mətbuatın tarixinə aid silsilə yazılar hazırlayarkən "Maarif" jurnalının 1921-ci ilə aid birinci nömrəsində Quran mövzusunda olan maraqlı bir yazıya rast gəldim.Müəllifi Kərim İsmayılzadə idi.
Kərim İsmayılzadə Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasının 1890-cı il məzunlarındandır.
(Nəriman Nərimanov da Qori
seminariyasını 1890-cı ildə qurtarmışdır).
"Kəşkül"
qəzetinin 29.08.1890-cı il tarixli 109 -cu nömrəsində
verilən xəbərə görə həmin il
seminariyanı qurtaranların cərgəsində Nəsənzadə, Qiyasbəyzadə,
Qaibzadə,salyanlı Axundov da olmuşdur.Seminariyada
onların ana
dili və
şəriət müəllimi Salyanlı Axund Əbdüssəlam Axundzadə (1843-1907) olmuşdur.
Bu, o
Ədüssəlam Axundzadədir ki,
1879-cu ildə seminariyanın müsəlman şöbəsinin
açılışında Şirvanlı Seyid
Əzim Şirvaniyə müəllimlik
vəzifəsi uğrunda müsabiqədə
qalib gəlmişdi.Ə.Axundzadə 1894-cü ildən ömrünün
sonunadək Qafqaz
Müsəlmanları Şiə Ruhani
İdarəsinin sədri, Zaqafqaziya şeyxülislamı olmuşdur. N.Nərimanov sonralar
yazırdı ki."Qori Seminariyasında elmini tamam edib, indi
qələm tutan 5-3 nəfər varsa , axund Əbdüssəlamın
tərbiyəsinə bağlıdır.
Kərim
İsmayılzadə haqqında məlumatlar olduqca azdır.
Sovetlər dağılandan sonra biz XIX əsrin maarifçilik tarixinin əsas
mənbələrindən uzaq düşmüş, adda-budda mənbələrdən faydalanaraq bəzi
tarixləri ictimai-siyasi
həyatımızın əks
olunduğu, ilişib
qaldığı təsadüfi
məxəzlərdən
öyrənməli olmuşuq.
Kərim İsmayılzadə
seminariyanı bitirəndən sonra bir müddət Vedidə müəllim işləmişdir.Qafqaz
Təhsil Dairə rəhbərliyinin əmri ilə o, 15 sentyabr 1892-ci ildə Hehrəm kənd məktəbinə
müəllim təyin olunmuşdur. Kərim
müəllim burada cəmi 2 il müəllim
işləyir. Kərim müəəllim Hehrəmdə
işləyərkən bu kəndin tarixi keşmişi,
etnoqrafiyası haqqında iri həcmlı
əsər yazır. K.İsmayılzadənin "Maarif"
jurnalında çıxan "Ölən şəhər"
yazısı da bu əsərdəndir.
Bu əsər
çap olunanda
K.İsmayılzadə Bakı məktəblərində
çalışırdı.O, pedaqoji və
uşaq mətbuatında hesab fənninə , o vaxtlar dəbdə olan elm və təbiət tarixinə aid aid
maraqlı yazıları ilə gənc oxucuların və müəllimlərin bədii, elmi və riyazi təfəkkürünü
zənginləşdirirdi.
Yeri gəlmişkən
onu da qeyd
edək ki, XIX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanın maarifçilik həyatında məktəb müəllimləri əhəmiyyətli
yer tuturdular. Mustafa Mahmudov, Sultan Məcid Qənizadə, Həbib bəy
Mahmudbəyob,Ağa bəy İsrafilbəyli, Cəmo bəy Cəbrayılbəyli,
Abdulla Şaiq, Fərhad
Ağazadə, Nəriman Nərimanov, Əliisgəndər Cəfərzadə
, Mahmud bəy Mahmudbəyov və başqaları zəngin və rəngarəng
ziyalılıq mədəniyyəti
ilə nümunəvi vətəndaş
kimi tanınırdılar.Təsadüfi deyil ki, onların çoxu sonralar Xalq Maarif
Komissarlığına dərslik və nəşriyyat şöbəsinə
işləməyə dəvət olunmuşdular.
Mətbuat tariximizdə
özünə şərəfli yer
tutan "Maarif" ,
Qırmızı günıəş, "Rəhbər",
Məktəb məcmuəsi " kimi uşaq və pedaqoji mətbuat nümunələri sinifdənxaric
oxu kitabları kimi nəzərdə
tutulmuşdu. Bu məcmuə
və jurnalların əsas məqsədlərindən biri sözü simvol və rəmzlərlə söyləməyə
xidmət edirdi. Mənə elə gəlir
ki, "Ölən şəhər"də də
diqqət bu məqsədə yönəldilmişdir.
...Bu
mövzunu çoxdan
işləmək istəyirdim: ölçürdüm,
biçirdim, forma
axtarışlarına çıxırdım. Dillərini
bilsəm də, bilməsəm də dünya
"GOOGLE"lərinə üz tuturdum.
Yaxşı mənada bir ilişiklik
axtarırdım.
Nə isə... Sirlərlə, rəmzlərlə,
söz içində söz
deməyin yüz yolunu
göstərən bu yazını
oxucuların diqqətinə çatdırıram.
***
Kərim
İsmayılzadənin 1921-ci
ildə "Maarif"
jurnalında çap olunan
"Ölən şəhər"
adlı əsəri
dünyanın bir sıra ölkələrində
gəzib dolaşan "Əshabi-kəhf" (buna "hekayə"
də, rəvayət də
deyirlər) adı ilə
tanınan əsərin nəzirəsidir. Əsərdə
zalım və allahlıq iddiasımda olan ölkə
başçısının əlindən
dağlardakı mağarada
özlərinə sığınacaq tapmış yeddi nəfərin taleyindən söz
açılır.
"Ölən şəhər"
əsərinin ərəb yazıçısı İmat əl-Şafenin "Əshabi-Kəhf" hekayəsi
əsasında yazıldığı güman
edilir.
"Əshabi-Kəhf"in
müxtəlif variantları
var.
****
Ölən şəhər ( Naxçıvanın
"Əshabi-Kəhf"İ -N.N. )
Naxçıvan
şəhərinin 12 verstliyində Hehrəm kəndinin yanında bir böyük düzən vaqedir. Bu düzəndə
keçmişdə böyük
və məmur (tikintili-N.N.)şəhər
olmağı ənqazindən
(xaraba,tör-töküntü-N.N.)
aşkardır: xaraba divarların altından dəfaətlə gümüş
və mis pul, mis qab tapılır.
Xərabələr qazıldıqda yer altından parçaçı dükanları
çıqıyur. Hehrəmlilər xarabaları
qazub bişmiş kərpiçləri öz
tikintilərinə işlədirlər
Bu kərpiç öylə əla kərpiçdir ki, əsrimizdə misli yoqdur. Topraq
altından çıqan
parçaçı dükanlarında ğəribə
ipək və yun və qumaş görünyor. Lakin bu qumaşlara əl vurduqda çürüyüb topraq
olmağı aşkar
oluyor. Ətraf əhali bu xərabələrə "Ölən
şəhər" deyirlər və böylə bir əsatir nəql edərlər.
Həzrət İsanın təvəllüdündən
neçə qərinə
qabaq burada böyük və gözəl bir şəhər var imiş. Bu şəhərin
padşahının adı
DAĞYANUS imiş. Dağyanus
zalım və məğrur və təkəbbürlü bir padşah imiş. Özü üçün
kərpiçin biri qızıldan, biri gümüşdən bir
saray yapdırmış
və adını da behişt ( cənnət-N.N.) qoymuş.
Kibr (lovğalıq-N.N.) və ğüruru bir payəyə (burada: mərtəbəyə-N.N.)
yetmiş ki, özünü məbud
(Allah-N.N.) sanub təəbəsini çəbrən
özünə
səcdə etdirərmiş.
Sübh gün çıxanda və və
axşam gün batan zamanı gözəl, cavan qız və oğlanlar nəğmələr
ilə Dağyanusun üluhiyyətini (allahlılığını-N.N.)
vəsf edərlərmiş.Kəndisi
də libası və saqqalı cəvahrat ilə məəzzin olduğu halda, müğənnilərin
önündə
durarmış. Çıxan
və ya batan günəşin
şüası
düşdükdə bu bu şah əksandaz
olub cəbrən səcdə üçün
toplanmış
əhalinin gözlərini qamaşdırarmış.
Bunu hiss edən əhali səcdəyə
düşüb, deyərlərmiş:
" Həqqa , sən bizim tanrımızsan".
Dağyanus
Aras çayının kənarında
bir makina inşad etdirmişdi ki, istədigi vəqt bu makina vasitəsilə yağış
yağdıra
bilərdi. Quraqlıq keçən illərdə əhalinin ricası üzrə ətrafə yağış yağdırıb bu yol ilə əvamlar qəlbində üluhiyyətini möhkəmləşdirərdi.
Üluhiyyətini
inkar edən, asi
düşən adamları
cürbəcür aqibətlər
ilə cəzalandırardı. Bununla belə
üsyançıların sanı gün-günən
artmaqda idi. Axırda əhali bunun zülmündən, ğururindən təngə
gəlib üsyan qaldırdı,inqilab törətdi.Süləhadan(ixtiyarı
olanlardan-N.N.) yeddi nəfər xalqın arasında Dağyanusun məxluq və zülm və məğərru
bir hakim olmasını
söyləyürdü. Dağyanus inqilabçıları
olmazım əzablar ilə cəzalandırıb
inqilabı yatırtdı.
Yeddi nəfər süləha bir
tövr ilə xilas olub yaxında
olan bir mağarada gizləndilər.
Örümçəklər bu mağaranın tor çəkib orada gizlənən süləhanı xəlqin gözündən gizlətdilər.
Bu yeddi kişi
mağarada yatıyor.
Bu minval ilə
iki yüz ilə yuqlayır. Yuquya vardıqdan bir az keçməmiş
Dağyanusun
zülmilə bina
olunmuş höküməti,
şəhəri,qəsri düşmən
alanda müzməhill
(alt-üst-N.N.) oluyor.
İndi
yüz yıldan sonra məğarada yatan yeddi kişi yuxudan ayılur.
Biri:"Bah nə çox
yatmışıq" deyüb Allaha ibadət etməyi və Dağyanusun
zülmündən xilas olmağın şükrini
(minnətdarlığı-N.N.)
yerinə yetirməgi təklif
ediyor. İbadətdən sonra bunlar
aclıqlarını hiss ediyorlar. Ciblərində
olan qara puldan bir qədər
yoldaşların birinə verüb Naxçıvana çörək almaq üçün göndərürlər.
Bu adam Naxçıvana gəlüb
çörəkçidən
çörək alur və cibindəki pulu çörəkçiyə veriyor. Çörəkçi diqqət ilə
pula baxdıqda
görüyor sikkə Dağyanus sikkəsidir . A kişi,-deyir,-bu
Dağyanus sikkəsidir, yəqin sən Dağyanusun sikkəsini tapmısan . İki yüz yıl
var ki, bu pul ortalıqdan
çıxmış".
Bunların bu
danışığına adamlar toplanur. Hakimə xəbər
gediyor ki, bir kişi Dağyanusun xəzinəsini tapmış, pulları da bazarda xərc ediyor. Hakim bu
adamı dutmaq üçün fərraşlar göndəriyor. Nə isə bir tövr
ilə bu adam qaçub mağaraya yoldaşlarının yanına gəlür və əhvalatı söyləyür.Bunlar qorquya düşüb
Allah təaladan
istiğaşə
(yardım-N.N.) ediyorlar ki, bunları bu yeni düşməndən xilas etsün. Bu yeddi nəfər gözdən gözdən ğayib oluyor. O vəqtdən
bəri bu
kişilərə
"ƏSHABİ KƏHF", mağaraya "Əshabi-Kəhf mağarası" deyürlər.
Hər il ətraf əhali bəlafərq ( fərq
qoymadan-N.N.) məzhəb bu mağaraya ziyarətə gediyorlər.
Kərim İsmayılzadə
Nazim Nəsrəddinov
Olaylar.-
2013.- 26 dekabr.- S.13.