“Uşaqlar bizim üçün daha “təhlükəli” hesab edilir”
“20 il eyni
repertuarda qalmaq olmaz”
“Bizim Qonaq” layihəsinin budəfəki həmsöhbəti
“Tofiq əmi”kimi tanıdığımız məşhur foks
ustası, öz dili ilə desək illuziyaçı Tofiq
İsgəndərovdu.
Onunla bir az bu sənətin sirrlərindən,
sənətə marağından danışdıq. Maraqlı foks nömrələri nümayiş
etdirdi. Tofiq İsgəndərov deyir ki, bu
sənətdə qeyri-adi heç nə yoxdu. Əsas insanın əl cəldliyi və qabiliyyətidi.
Öncə buna bir o qədər real baxmasam da,
nümayiş etdirdiyi, sirrini açdığı bir
neçə nömrədən sonra əmin oldum ki, bu sənətdə
qeyri-adi heç nə yoxdu. Sadəcə
insanları ovsunlayır, onların diqqətini başqa səmtə
yönəltməklə digər tərəfdə məharətlə
işini davam etdirir. Bunun üçün
də əlbətdə ki, peşəkar olmağı bacarmaq
lazımdı. Balaca yaşlarımızdan çox
yaxşı tanıdığımız sənətkarla
söhbətimiz düşünürəm ki, maraqlı
alınıb:
-İlk olaraq, şablon səslənsə də bu
sualı verəcəyəm-Necə oldu ki sənətə gəldiniz,
məhz bu sənətdə sizin diqqətinizi çəkən
nə oldu?
-Foksun sirri, sehri məni bu sənətə
çəkib. Düşünürəm ki,
uşaq ikən hər kəs sehrbaz olmağı arzulayır.
Amma o zamankı arzularımızla indiki sənətimiz
tamam başqadı. Bir var nağıllarda
olan sehrbaz, bir də var ki reallıqda olan sehrbaz. Bizim sənətimiz əslində illuziya,
gözbağlayıcıdı. Uşaq
vaxtı mənim də bu sənətə marağım var
idi. Fantastik filmlərə baxıb,
nağıllar oxuyardım. 6-cı sinifdən
etibarən məktəb tədbirlərində müxtəlif
nömrələr nümayiş etdirirdim, peşəkarcasına
isə 80-ci illərdən bu sənətlə məşğulam.
O vaxt sehrbazların arxasınca kəndbəkənd gəzirdim.
Onlardan biri gürcü idi, yaxınlaşaraq nümayiş
etdirdiyi foksun sirrini dedim. Acığı tutaraq mənə tərs
cavab verdi. Dedi ki, səhv tapmısan.
-Foksun
sirrini uşaqlar çox rahatlıqla tapır, yoxsa
böyüklər?
-Foksun sirrini tapmaq uşaq üçün daha
asandı. Buna görə uşaqlar bizim
üçün daha “təhlükəli” hesab edilir. Foksun sirri çox sadə olur, uşaq da öz
biliyinə uyğun olaraq sadə variantlar tapır. Yaşlı, elm adamları üçün foksun
sirrini tapmaq çətin olur. Onlar daha dərinliklərə
gedirlər. Nəsə havada durursa uşaq
fikirləşir ki bunu ip vasitəsilə ediblər. Amma böyük fikirləşir ki, burda hər
hansı qüvvələr, maqnit var, vakuum yaradıblar. Foksun sirri nə qədər bəsit olsa o bir o qədər
də cəlbedici olar. Zaman keçdikcə
bu sənətə olan marağım daha da
böyüyürdü.
-Bir
çox sehrbazlar foksun sirrini gizlədirlər...
-Foksun 6 qızıl qaydası var ki, onlardan birincisi də
bu sənətin sirrini açıqlamamaqdı. Çünki
sirri açılanda sənətin marağı itir. Bir mahnının sözlərini mən də bilirəm,
siz də, professional müğənni də. Hansımız yaxşı oxuyacağıq? Əlbətdə ki professional müğənni.
-Təhsilinizə
qədər olan müddət haqda danışaq. Bu illərdə nə ilə məşğul idiniz?
-Özüm öz üzərimdə işləyirdim,
baxıb nələrsə öyrənir, foksuçuların
elədiklərini təqlid edirdim. Daha sonra
İncəsənət Universitetinin kino-dram aktyorluğu
fakültəsini bitirdim. Peşəkar
aktyoram, Bakı Uşaq Teatrında çalışıram.
İnistitutu bitirəndə təyinala Azərbaycan
Dövlət Qastrol Konsert Birliyi var idi, ora getdim. Həmin yer bağlandıqdan sonra Sirkdə işləməyə
başladım. 2003-cü ilədək orda
çalışdım, daha sonra Bakı Uşaq Teatrına dəvət
aldım. Hazırda hər iki yerlə əməkdaşlıq
edirəm, tamaşalarım, sirkdə fokslarım olur.
-Belə
başa düşdüm ki, teatrda da yalnız illuziya sənəti
ilə məşğul olursunuz...
-Bəli, bütün tamaşalarım illuziyadan ibarətdi.
Məsələn “Sehrli Yuxu”, “Sehrli Güzgü”,
“Şoumagiya” tamaşası var ki, hansı ki onalr sırf
illuziya üzərində qurulub. Uşaqların
marağı böyükdü. Əgər
uşaq foks nömrəsindən sonra sənə
yaxınlaşıb deyirsə ki, bunu necə etmisən, demək
ki, işin uğurlu alınıb...Tamaşaçılar da
müxtəlif cürdü. Ziyalılar
bilir ki, tutaq ki bu real deyil, ya sadəcə əl cəldliyinin
nəticəsidi deyə işini qiymətləndirir. Uşaq isə bunu sehr kimi qəbul edərək bu aləmə
dalır, daha çox maraq göstərir. Amma
elə tiplər var ki, onlar bilər-bilməz variantlar
sadalayır, hər yerdə səhv axtarırlar. Bu baxımdan tamaşaçıları üç
qrupa ayırıram.
-Bu sənətin
sirri nədirsə, insanları rahatlıqla “aldatmaq” olur...
-Bunun əsas sirri odur ki, işimi görmək
üçün tamaşaçının diqqətini digər
əlimə yönəldərək digər tərəfdə
öz işimi görürəm. Bizim köməkçilərimiz
də var, onların da səhnəyə çıxması bu
məqsədə xidmət edir. Əsas
işləri elə diqqəti yayındırmaqdı. Hər hansı variantla fikri yayındıraraq
işimizi görürük. Əgər mən
fikri yayındırmasam işim uğurlu olmaz, siz mənim nə
etdiyimi görəcəksiniz. Gizlincə nəyisə
götürmək üçün mən başqa istiqamətə
baxıram. Bu zaman siz istər-istəməz
baxdığım istiqamətə yönələcəksiniz.
-Yəni , belə deyək də, fantastik bir
şey yoxdu
-Xeyr, fövqəl bir hadisə yoxdu. Hər
şey əl cəldliyi və texnikadan asılıdı.
Bu ilin iyununda Rus Dram Teatrında bizim “Ecazkar”
şousu adlı tamaşamız oldu.
-Foksun
sirrini açmaq üçün tamaşaçıdan nə
tələb olunur?
-Foksun sirrini açmaq üçün
tamaşaçı yalnız diqqətli olmalı və sadə
variantları düşünməlidi. Mürəkkəb
düşünsə tapa bilməyəcək.
-Ağızdan
alovun çıxarılması necə, foks
sayılırmı?
-Yox, bu orijinal bir janrdı. Bu
elə də çətin deyil. Alovu
ağzına dolduraraq çölə üfürürsən.
Sadəcə bunun üçün güclü
həvəs və qabiliyyət lazımdı. Bunlar olduqda istənilən foksu göstərmək
mümkün olur. Əsas foskun necə təqdimatıdı.
Hamıya eyni reseptlər verilsin, hərəmiz
bir cür onu süfrəyə təqdim edəcəyik. Foks da o cür. Əsas təqdimatdı.
Bunun üçün musiqi, hərəkət,
klassika mütləq lazımdı. Elə
sənətkarlar var ki, onlar danışmağa
üstünlük vermirlər. Amma mən
danışmağa daha çox üstünlük verirəm.
Məsələn, qız havada qalırsa bunu
şərh etməyə ehtiyac belə yoxdu.
-Adamın
üç hissəyə bölünməsi də diqqət
çəkir. Bu necə baş verir?
-Bunun da öz sirri var. Qız həmin yerə
girir və tamşaçılalara bu cür təqdim edilir. Amma bunun sirrini açıqlaya bilmərəm. Çünki bu mənim 6 müəllif nömrəmdən
biridi.
-Hər
hansı bir sehrin sirrini bizə açıqlaya bilərsiniz?
-Məsələn ipə
düzülmüş muncuqdu, ipi kəsirik, muncuqlarla
yanaşı həmin ipi də qabın içinə
atırıq. Onu çalxaladıqdan sonra
muncuqları yenidən ipə düzülmüş halda
çıxardırıq. Bunun sirri odur ki,
muncuq iki sapa düzülmüşdü, birini kəsdikdə
digər sap qalmışdı.
-Tutaq ki,
mən sizə bir manat verirəm, siz də onu yüz manat
edirsiz. Adi, hazırlıqsız bir vəziyyətdə
bunu etmək olarmı? Yoxsa...
-Hazırlıq lazımdı.
-Yəni,
həmin əskinaslar sizin üzərinizdə mütləq
olmalıdı. Bəs, foks nömrələrində
dovşandan daha çox istifadə edilməsinin necə, hər
hansı mənası varmı?
-Çünki dovşan sakitdi, sözə qulaq
asandı. Harada gizlətsən orada dayanacaq.
Həm də qəşəng, diqqətçəkici
bir heyvandı.
-Peşəkar
olmaq üçün nələr tələb olunur?
-Peşəkar foksçu yeni nömrələr
axtarmalı, repertuarına baxış edib yeniliklər
hazırlamalı, müxtəlif tədbirlər,
şou-proqramlara getməlidi. 20 il eyni
repertuarda qalmaq olmaz. Mütləq dəyişikliklər
etmək lazımdı. Hər bir peşəkarın
gərək ki, xüsusi repertuarı olsun ki, bu repertuar ondan
başqa heç kəsdə olmasın. Ümumi,
yəni qızıl repertuardan isə hər kəs faydalana bilər.
-Səhnə
geyimindən danışaq.
-Səhnədə gərək ki, səhnə geyimin
olsun ki, rahat istədiyin kimi hərəkət edə biləsən.
Kimisi bundan istifadə edir, kimisi yox.
-Düşünürəm
ki, bu geyimin də özünəməxsus sirri var.
-Əlbəttə ki, bu geyim
vasitəsilə müxtəlif işlərini görə
bilirsən. Bu geyimin çoxsaylı
gizlin cibləri olur ki, lazımi avadanlıqları orda saxlaya
bilirsən. Pencəyin təxminən 13
cibi olur. Jiletin,
şalvarın da cibləri olur. Geyim
həm də səliqə-səhmandı. Tamaşaçı
pul verib gəlirsə gərək abırlı geyinəsən.
Camaat toya gedəndə bəzənib getmir ki.
Sən də tamaşaçı önünə
çıxırsan. Buna görə
tamaşaçıya hörmət etməlisən,
çörəyin də onlardan çıxır.
Ardı var
Nigar Məhərrəm
Olaylar.-
2013.- 28-30 dekabr.- S.14.