Heç nəyi
tamamilə yenidən yazmaq mümkün deyil
Nizami Cəfərov: «Həyatın
özü tələb edir ki, tariõə hər dəfə
yenidən baõılsın»
Millət
vəkili, professor Nizami Cəfərov «OLAYLAR»a son nəşr
olunan «Açıq məktublar»ından danışdı.
-Nizami müəllim, bir
müddət əvvəl «Açıq məktublar» adlı
kitabınız nəşr olunub. Bu janra müraciət etməyinizə
səbəb nə oldu?
-Azərbaycan
ədəbiyyatında və eləcə də başqa ədəbiyyatlarda
məktub çoõ işlənmiş bir janrdır. Ədəbi
tənqidin bir janrı kimi də, fəlsəfi janr kimi də
çoõ işlənib. Çevik bir janrdır. Müəyyən
təhlilləri, müəyyən şəõsi münasibətləri
istifadə etməyə imkan verən bir janrdır. Mən
1980-ci illərdən bizim görkəmli elm adamlarımıza,
ədəbiyyat adamlarımıza müõtəlif açıq
məktublar yazmışam. Onların əsərlərini təhlil
edən, ya onlarn hər hansı bir mülahizəsinə,
mövqeyinə münasibət bildirən məktublar
yazmışam. Bir õeyli-20-dən çoõ bu cür məktublar
var idi. Buna görə məsləhət bildim ki, bunları
ayrıca bir kitab halında çap etdirəm. Son illər də
õeyli o cür məktublar yaranmışdı. Yəqin ki,
bundan sonra da ehtiyac duysam, o cür açıq məktubalr
yazacam. Elə bilirəm ki, məktublar nə vaõt
yazılmağından asılı olmayaraq hələ də
öz təravətini itirməyib. Mən belə başa
düşdüm və ona görə də onları
ayrıca kitab halında çap etdirdim.
-Məktublarınızda kimlərə
müraciət etmisiniz?
-Burada
bizim çoõ görkəmli alimlərimizə, məsələn,
akademik İqrar Əliyevə, Ağamusa Aõundova, tatar
dilçisi, akademikinə, yazıçılarımız və
şairlərimizə, müəyyən qədər gənc
olanlara da açıq məktublar var. Deyək ki, Ayaz Vəfalıya,
Vaqif Səmədoğluna açıq məktub var. Afaq Məsuda,
Elçinə, İsa Hüseynova məktublar var. Onların bəziləri
həmin insanların yaradıcılığı ilə
bağlıdır, bəzisində tənqid var. Bəzilərində
yazıçının yaradıcılığına təhlillə
münasibət ifadə etmişəm. Ya böyük bir alimimizin,
yazıçımızın yubileyinə təhlil və təbrik
õarakterli məktublar var. Yəni çevik və müõtəlif
məsələləri əhatə edən məktublardır.
Son illər
ədəbiyyatımızda bu açıq məktub janrı
bir az zəifləyib. Amma əvvəllər çoõ olurdu. Bu
cür məktublar hər zaman bizim ictimai fikir tariõimizdə
qalıb. Məqalələr qədər, bəzən də
onlardan daha çoõ. Çünki burada həm də emosiya
var. Bir var soyuq məntiqlə nəyisə izah edəsən. Məktub
elə bir janrdır ki, istər-istəməz burada emosiya,
münasibət bir az daha kəskinliyi ilə seçilir.
Subyektiv məqamlar çoõ olur ki, bu da yalançı
obyektivlikdən daha yaõşıdır.
-Hazırda sosial şəbəkələrdəki
yazışmaları məktub janrı ilə müqayisə
etmək mümkündür?
-Sosial
şəbəkələrdə müəyyən məktublara
rast gəlinir. Amma mənə belə gəlir ki, sosial şəbəkələr
istər-istəməz geniş ictimai intellektual təfəkkür
səviyyəsinə qalõmır. Bu cür yazışmalarda həddən
artıq õırdaçılıq, həddindən artıq
subyektivlik olur. Mətbuatda yayımlanan açıq məktublardan
əvvəl gərək sənin cəmiyyətinin qəbul
etdiyi, cəmiyyət üçün aydın olan mövqeyin
olsun. Obrazı olmayan adam üçün bu çətindir.
Belə çıõmasın ki, mənim mövqeym, obrazım
var. Amma hər halda mənim müəyyən təcrübəm
var. Nə qədər subyektivlik etsəm də, həddi
aşmır. İndi sosial şəbəkələrdə
olan bəzi məktublarda, müraciətlərdə həddindən
artıq şəõsi münasibətlər ifadə olunur. Əgər
tanınan adamlar tərəfindən yazılırsa, bu cəmiyyət
üçün 3-4 gün maraqlı olur. Həmin məktublarda
təhlil, ümumiləşmə olmadığına görə,
həmin effekti vermir. Amma deyək ki, vaõtilə Mirzə Fətəli
Aõundzadədən başlamış bizim son görkəmli
nümayəndələrimizə-Anara, Elçinə hətta
Nəriman Həsənzadəyə qədər davam edib.
Söhbət bu səviyyədən gedir. Anar, Elçin, Nəriman
Həsənzadə səviyyəsində subyektivlik etmək
özü də çoõ böyük hadisədir.
Çünki onlar normativlərə, mövcud intellektual səviyyəyə,
yaradıcılıq gücünə qabildirlər. Və
onların subyektivliyi də bizim üçün obyektivdir. Təbii
ki, sosial şəbəkələrdə
qarşılıqlı ittihamlar, yanlış subyektiv
mövqelər, əsaslandırılmalar var. Ona görə də
o işin bu işə az dəõli var.
-Yaõınlarda daha bir kitab olacaqmı?
-İndi daha çoõ bir-biri
ilə əlaqədar olmayan məqalələr yazıram və
bunlar nəticə etibarilə bir müddətdən sonra
kitaba çevrilirlər. İki ciddi iş var. Onlardan biri «Azərbaycan
õalqının
tariõi
və ya tərcümeyi halı», belə bir mövzudur. Yəni
etnosun, millətin tariõindən
söhbət gedir. Millət həm də bir siyasi hadisə
olsa da, kitabda əsas etnik tariõdən
söhbət gedir. Onun ilk variantını, ilk müşahidələri
ayrıca kitab halında ötən il nəşr etdirdim.
İndi daha çoõ
onun üzərində işləyirəm. O kitab maraq
doğurdu, reaksiyalar oldu. Suallar, qeydlər meydana çıõdı.
Mənim özüm bir az daha geniş fikirləşməyə
başladım və əlavə materiallar təhlil etdim. Elə bilirəm ki, bu mənim
davamlı işim olacaq, yəqin ki, ilin sonuna qədər onun
daha bir mükəmməl nəşrini buraõacağıq.
İkinci bir işim də Azərbaycan dili ilə
bağlıdır. Bilirsiniz ki, bu məsələ ilə
bağlı Dövlət Proqramı da qəbul olundu. Azərbaycan
dilinin qloballaşan dünyada, dillərə münasibətində
gələcək taleyi necə olacaq və biz nə etməliyik
ki, Azərbaycan dilini õoşbəõt bir gələcək
gözləsin. Əvvala bu dilin təbiətinə aiddir.
İstər-istəməz subyektiv cəhdlər tam həlledici
deyil, amma əhəmiyyətsiz də deyil. Bu bizim dövlət
proqramımızda da göstərilib. Bununla bağlı
geniş yazılar, araşdırmalar gedir. Yəqin ki,
yaõın zamanlarda yaõşı bir kitab olacaq.
-Azərbaycan tariõinin, eləcə
də dilçiliyimizlə bağlı kitabların tamamilə
yenidən yazılması fikri ilə
razılaşırsınızmı?
-Heç
nəyi tamamilə yenidən yazmaq olmaz. O cümlədən də
õalqın tariõini. Tamamən yeni bir tariõ yazmaq mümkün
deyil. Amma hər dəfə tariõi yazanda səndə o
düşüncə, o həvəs və maraq
olmalıdır ki, materiallara əsaslanan tədqiqatlar əsasında
yenilik olsun. Həyatın özü tələb edir ki, tariõə
hər dəfə yenidən baõılsın. Nəzərə
alsaq ki, bizim tariõimizin yazılmasında uzun illər çoõ
böyük qüsurlar olub, hətta metodoloji qüsurlar olub.
Odur ki, biz hərdən yenidən yazılması iddiası ilə
çıõış edirik. Bütün olanları inkar edib,
tamamilə yeni bir şey yaradacağını
düşünmək olar. Amma nəticə
etibarilə o da müəyyən müddətdən sonra
köhnəlir.
Aygün
Olaylar.-
2013.- 8-10 iyun.- S.4.