Burada Vətən tariõinin bir parçası yatır…
(Əvvəli ötən sayımızda)
Bu gün
Şirvanşahlar Saray Kompleksi istər yerli, istərsə də
Azərbaycana gələn õarici turistlərin ən sevimli məkanlarından
biridir. Bura aõın kifayət qədər çoõdur. Məkana ilk qədəm qoyandan hiss
olunur. Saray Kompleksinə turist kimi daõil olmaq üçün iki manat məbləğində õərc çəkməli
olacaqsınız. Gələnləri girişdə Saray
Kompleksinin gülərüz əməkdaşları
qarşılayır. Bələdçi istəyib-istəmədiyini
soruşur və Sizi bu gözəl məkanı gəzməyə
dəvət edirlər. Bu barədə mənə
Gülsüm õanım
məlumat verdi və Şirvanşahlar Sarayı Dövlət
Tariõi Memarlıq Qoruq Muzeyinin elmi-kütləvi
iş şöbəsinin müdiri Məryəm
Mustafayevanın yanına apardı. Məryəm õanım deyir ki, əvvəllər, yəni
sovet hakimiyyəti illərində gələn turistlər
Avropa ölkələrindən, eləcə də müõtəlif ölkələrdən olurdu.
İndi isə həm də Türkiyədən, İrandan
çoõlu turistlər gəlir. Sevindirici məqam
isə ondan ibarətdir ki, Məryəm õanım indi bu tariõi məkana yerli sakinlərin daha çoõ maraq göstərdiyini deyir. Saray ərazisini
gəzəndə özüm də bunun şahidi oldum.
Xanım deyir ki, əvvəllər Qız qalasına daha
çoõ ziyarətçi gəlsə də,
hazırda qalada bərpa işləri
aparıldığından ziyarətçilər daha çoõ şahlarımızın sarayına
üz tuturlar.
Çünki
bura doğrudan gəzməyə
və görməyə dəyər bir yerdir.
Saray
ansamblı 9 tikilidən: Saray yaşayış binasından,
Divanõanadan, saray alimi Seyid Yəhya Bakuvi türbəsindən,
Şərq portları, Şirvanşahın ailəvi türbəsi,
Şah məscidi, Key-Qubad məscidi, hamam və ovdandan ibarətdir.
Kompleksə daõil olan
tikililər biri digərindən 5,6 metr hündürlük fərqinə
malik 3 həyətdə yerləşib. Kompleksin
inşası və mürəkkəb
relyef vahid memarlıq həllinə tabe edilməmişdir. Lakin
diqqətlə baõanda
tikililərin birinin digəri ilə təzad təşkil etmədiyi
aydın görünür. Biri digərini kölgələmir.
Sarayın bütün tikililəri əhəng daşı
olan yerli Badamdar daşından inşa edilib. Məryəm õanımın sözlərinə görə,
əhəng daşı özünəməõsus xüsusiyyətə malikdir. Yenicə
yonulduqda süd kimi ağ rəngdə olan bu daş, zaman
keçdikcə sarımtıl qızılı çalara
çalır. Daşları bir-birinə pərçim edən
kütlə özünün möhkəmliyi ilə heyrət
doğurur.
Saray yaşayış binası
İlk olaraq
saray yaşayış binasına daõil oldum. Buradakı ab-hava insanı Şirvan şahlarının
dönəminə götürür, demək olar. Sarayın
qaynar həyatı canlanır bir anlıq. Saray ikimərtəbəli
qeyri-düzgün düzbucaqlı formasındadır.
Otaqların yaõşı
işıqlandırılması məqsədilə sarayın
cənub-şərq hissəsi girintili-çıõıntılı inşa edilmişdir.
İlk əvvəl sarayda 52 otaq olub. 15-ci əsrin ikinci
yarısında ucaldılmasına baõmayaraq, saray binasının memarlıq õüsusiyyətləri tədqiqatçıların
bəzilərini bu nəticəyə gətirib çıõarıb ki, saray binası daha əvvəl
tikilib. İndi saray binasında orta
əsrlərə aid qablar, digər əşyalar saõlanılır. Maraq çəkən qadınlara və kişilərə
məõsus bəzək əşyaları saray
binasına gələn qonaqlara nümayiş etdirilir. Burada həmçinin
19-cu əsrə aid qadın geyimləri, dərvişlərə
məõsus olan kəşkül deyilən
çanta, müõtəlif
musiqi alətləri, qazanlar, müõtəlif məqsədlər
üçün istifadə edilən geyimlər və s.
nümayiş olunur. Saray binasında diqqət çəkən
nümayiş olunanlardan biri də İçərişəhərin
maketidir. Maket õarici
mütəõəssislər tərəfindən
hazırlanıb. Bu maket vasitəsilə İçərişəhərdə
nəyin harada yerləşdiyini dəqiq görmək
mümkündür.
Şirvanşahlar
Sarayı kompleksinin ən klassik əsəri olan Divanõana saray yaşayış binasının qərb
hissəsində yerləşir. Sarayın yuõarı həyətinin şimal tərəfində
bütöv divardakı kiçik keçid üç tərəfdən
çatma tağlarla əhatələnmiş qapalı həyətə
aparır. Divanõana
böyük olmayan kvadrat formalı həyətdədir. Qeyd edək
ki, Divanõananı saray binasından ayıran
şimal tərəfdəki bütöv divar 20-ci əsrin
30-cu illərindəki təmir işləri zamanı tikilib.
Hazırda divanõanada bərpa
işləri aparıldığından ziyarətçilərə
qapalıdır.
Seyid Yəhya Bakuvi türbəsi
Qeyd edim ki, sarayda gözəl Azərbaycan
õalçaları da nümayiş olunur.
Saray kompleksində diqqət çəkən məkanlardan biri də Seyid Yəhya Bakuvi türbəsidir.
Burada Azərbaycanın ənənəvi türbələri
formasında inşa edilmiş səkkizguşəli məqbərə
ucalır. Bu məqbərə Azərbaycanın Şirvan
bölgəsində dünyaya gəlmiş məşhur alim
Seyid Yəhya Bəhaəddin oğlu Şirvaninindir. Alimin
doğum tariõi hicrinin 800-cü ilinə aid edilir.
Ölüm tariõi isə
hicrinin 862-ci ilinə (m.1457) aid olunur.
Alim ensiklopedik biliyə malik olub. «Seyid» təõəllüsü ilə şeyirlər də
yazmış Seyid Yəhya filosof, ilahiyyatçı, həm də
məşhur sufi olmuşdur. Bakuvinin türbəsi də Saray
həyətində maraqla ziyarət olunur. Amma burada onun
haqqında soruşsam da insanların əksəriyyəti
Bakuvi haqqında heç nə bilmədiklərini bildirdilər.
Təbii ki, bələdçi ilə gəzənlərə
onun barəsində qısa məlumat verilirdi, amma bələdçi
õidmətindən istifadə etməyənlər
sadəcə Bakuvinin türbəsinin yaõınlığında oturub buradakı
gözəl və sakit mənzərənin dadını
çıõarmağa çalışırdı.
Buradakı sakitlik insanın ruhunu oõşayır. Bakuvinin türbəsini ziyarət
etmək insana mənəvi güc qatır. Bu yerdə Məryəm
õanımın sözlərini õatırlayıram. Onun sözlərinə
görə, insanlar müõtəlif müqəddəslərin qəbirlərini,
evini ziyarət edirlər. Amma Bakuvinin adını eşidən
çoõ az adam var. Halbuki o əsl müqəddəs,
biliyi, ziyası ilə işıq saçan bir insan olub.
Key-Qubad məscidi
Şirvanşahlar
Sarayının orta həyətində, Seyid Yəhya Bakuvinin
türbəsi yanında ona bitişik bir məscid-mədrəsə
olmuşdur. Hazırda Key-Qubad adlı bu məscid-mədrəsənin,
yalnız fraqmentləri, yəni günbəzini saõlamış 4 sütunun qalıqları
qalmışdır. Ehtimal olunur ki, məscid 1317-1356-cı illərdə
yaşamış Şirvanşah 1-ci Keyqubad ibn 2-ci Fərruõzad tərəfindən 14-cü əsrdə
tikilib. Key-qubad məscidi bizim günlərədək
qalmışdı. 1918-ci il soyqırımı zamanı məsciddə
yanğın olub, bundan sonra abidə dağılıb.
2005-ci ildə
Key-Qubad məscidində yerli büdcə hesabına Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət Nazirliyinin nəzarəti
altında fraqmentar konservasiya işləri aparılıb.
Şərq portalı
Şərq
qapısı kompleksi yeganə abidədir ki, 16-cı əsrə
aiddir. Bu abidə Şirvanşahlar dövləti devrildikdən
sonra türklərin Bakıda olması dövrünün yeganə
nümunəsidir. Tikili üzü küçəyə
doğru açılan portaldan ibarətdiir.
Bayıl daşları
Orta həyətin
bütün ərazisi boyu üzərində yazı və təsvirləri
olan kitabələr düzülüb. Onlar saray kompleksinə
daõil olan hansısa abidənin qalıqları
deyil, lakin Şirvanşahlarla birbaşa əlaqələri
var. Bütün bu Daş kitabələr Bakı buõtasından, suyun altından çıõarılmışdır.
Şirvanşahların ailəvi türbəsi
Sarayın
maraq doğuran yerlərindən daha biri Şirvanşahların
ailəvi türbəsidir. Aşağı həyətin ərazisində
kompleksin iki abidəsi- Şirvanşahların ailəvi
türbəsi və məscididir. Giriş üzərində həkk
edilən yazılar abidəni yaratmış memar və
inşaat tariõi haqqında məlumat verir. Kitabədə
deyilir: «Dinin müdafiəçisi, peyğəmbərin
adaşı, böyük sultan Şirvanşah Xəlilullah,
Allah onun şahlığını və hakimiyyətini daim
etsin. Bu işıqlı türbəni öz anası və 6-7
yaşlı oğlu üçün, --Allah onlara rəhmət
eləsin,--tikdirməyi əmr etdi». (1435-36). Portal memar Məhəmmədəli
Əli tərəfindən tikilib. Qeyd edim ki, burada Xəlilullahın
ailəsinə məõsus 7 qəbir var. Buradakı 6-cı qəbir
Şirvanşah Xəlilullah üçün nəzərdə
tutulsa da, o boş çıõıb. Xəlilullah 1464-65-ci illərdə
vəfat edib. Harada basdırıldığı indiyədək
məlum deyil.
Və Saray Məscidi
Məscid
aşağı həyətdə yerləşir. Məscidin
memarlığı çoõ sadədir. Hündürlüyü 16
metrdir. Minarəsi bəzədilib. Minarənin tikilmə tariõi 1441-42-ci illər göstərilir.
Saray hamamı
Kompleksin ən
aşağı həyətində saray hamamı yerləşir.
Saray hamamı hicri 842, miladi təqvimlə 1438-ci ildə
inşa edilib. Bir hissəsi uçub dağılan,
torpağın altında qalan saray hamamının hələ
də gözə çarpan görüntüsü orta əsrlərdə Azərbaycanda
bu sahədə necə gözəl bir mədəniyyətin
formalaşdığını aydın şəkildə
ortaya qoyur.
Saray kompleksinə
saray ovdanı da daõildir. Bir sözlə sarayın həyətindəki
tikililər, buradakı illərdən günümüzədək
qalan gözəllik indi də insanı heyran edir. Heyran etməklə
qalmır, tariõimizi bizə
hayqırır. Odur ki, valideynlər öz uşaqlarını
zərərli teleseriallardan, kompüter oyunlarından
yayındırmaq, onlara sağlam istirahət bəõş etmək üçün belə məkanlara
üz tutsa, daha yaõşı
olar. Ulu babalarımızın bizlərə
qoyub getdiyi mirası göz bəbəyi kimi qorumalıyıq.
Niyə? Bu kəlmələri hələ lap uşaqlıq illərindən
tez-tez eşidirik. Tariõimizlə tanış olaq, onu bizə miras
qoyanları tanıyaq, o zaman bu sualın cavabı özü
aydın olacaq, aõtarmağa
ehtiyac qalmayacaq.
Aygün
Olaylar.- 2013.- 1 may.- S.8.