Yaqub Mahmudov – Azərbaycanın
milli məfkurəli tarixçisi və ictimai xadimi
Yaqub Mahmudovun
“qısqanclıq” böhranı yaşayan
opponentlərinə cavab
Müasir dünyada
elmi fikirlərin, mülahizələrin,
ideyaların yayılması və təbliği indi artıq ənənəvi sayılan nəşr
formasında monoqrafiya, məqalə, məruzə
vasitələri ilə deyil, həm də
daha çox elektron vasitələrlə mümkünləşir. Bu, bir tərəfdən, elmi yeniliklərin ictimaiyyətə daha sürətlə
çatdırılmasını təmin edirsə, digər tərəfdən,
istənilən ideyanın, o cümlədən
qərəzli fikrin, etnik
və milli qaşıdurmalara, sosial gərginliyə dəstək verə biləcək
mühakimənin də yayılmasına rəvac verir. Bu səbəbdən, müasir tarixçinin üzərinə daha böyük məsuliyyət
düşür: təkcə məhdud sayda bir elmi
dairə üçün deyil,
milyonları ehtiva edən auditoriya
üçün nəzərdə tutulmuş web-aləmdə obyektiv,
siyasi və ideoloji yükü olmayan, qərəzsiz
tarixi yaymaq və təbliğ
etmək.
Azərbaycan
uğrunda və Azərbaycançılıq
adına elmi dairələrdə və
beynəlxalq məclislərdə mücadilə Yaqub Mahmudovun bir tarixçi və bir vətəndaş olaraq
taleyinə yazılmışdır. Amma son onilliklərdə bu
mücadilənin yeni bir
şaxəsi də yaranıb – web aləmdə
həmfikirlərinin dəstəyilə yanaşı,
«özümüzdən» və Rusiyadan,
Ermənistandan, İrandan olan
opponentlərinin güclü müqavimətinə
qarşı mübarizə aparmaq.
Son
bir neçə ildə İnternet
saytlarında geniş yayılmış
müxtəlif yazılarda, istər müsahibələrdə,
istərsə də web-məqalələrdə bu opponentlərin görkəmli tarixçi Yaqub Mahmudova qarşı qısqanclıq,
paxıllıq, qarayaxma xarakterli
reaksiyaları artmışdır. Azərbaycanın əleyhinə işləyən
qüvvələr görkəmli tarixçinin
demək olar ki, hər
addımını izləyir, Azərbaycan tarix
elminin hər uğurunu
qılınc-qalxanla qarşılayırlar. Çox
təəssüf ki, ölkənin daxilində
də onların səsinə səs verən qüvvələr
yox deyil.
Bu
reaksiyalar, bir tərəfdən,
qonşu ölkələrin bəzi
üzdəniraq elmi və ictimai
dairələrinin, həmçinin ürəyi
qısqanclıq və paxıllıqla yanan
bəzi yerli “alimlər”imizin Azərbaycana
və Azərbaycan tarixçisinə qarşı əsl
simasını üzə çıxarır, digər tərəfdən,
Azərbaycan tarix elminin
böyük uğurlarını da təsbit edir.
Məsələn,
təkcə elə ermənilərin Yaqub Mahmudovun yazılarına, elmi
və ictimai fəaliyyətinə
reaksiyasını, web-aləmdə əsl düşmənçilik
hərəkətlərini təhlil etsək, bu
yazdıqlarımızın həqiqiliyi ortaya
çıxar. Ermənilərin Azərbaycan
xalqına qarşı törətdikləri cinayətlərin
tarixini dünya
ictimaiyyətinə çatdırmaq məqsədilə Yaqub Mahmudov rəhbərlik
etdiyi Tarix İnstitutunun əməkdaşları ilə
birgə «26 Bakı Komissarları» adlı cinayətkar qrupun 1918-ci ildə Azərbaycan xalqına
qarşı həyata keçirdiyi
kütləvi soyqırımın
gerçək tərəflərinin üzə
çıxarılması, təbiidir ki,
ermənilərin ağlasığmaz kəskin reaksiyasına və
Azərbaycan tarixi ilə bağlı yeni uydurmalarına, ən başlıcası, Yaqub Mahmudova qarşı böyük bir
kampaniyanın başlanmasına səbəb olmuşdur.
«26 Bakı Komissarları» adlı cinayətkar
qrupun 1918-ci ildə Azərbaycan xalqına
qarşı həyata keçirdiyi
kütləvi soyqırımın gerçək tərəflərinin
üzə çıxarılmasını «həzm» edə
bilməyən ermənilər öz
İnternet-saytlarında Yaqub Mahmudovu «milli-şovinist» ruhlu tarixçi
adlandırır, Şaumyana qarşı «faşist» yonlü kampaniya aparıldığını qeyd edir, Azərbaycan tarixçisinin bu fəaliyyətinin
əslində bütün Azərbaycan
dövlətçiliyi üçün səciyyəvi
olan «məzarlıq» siyasətinin
(«êëàäáèùåíñêàÿ ïîëèòèêà») tərkib hissəsi olduğu
haqqında fikirlər sayıqlayırlar.
Bu
tip reaksiyalar ermənilərin
Azərbaycan xalqına qarşı törətdiyi digər
cinayətlər, o cümlədən
1918-ci ildəki soyqırımları ilə bağlı Yaqub Mahmudovun və onun məktəbinin apardığı digər
araşdırmalara qarşı da davam etməkdədir. Yaqub Mahmudovun tədqiqatlarında Azərbaycanın
tarixi torpaqlarının xüsusi
yer tutması, «itirilmiş
torpaqlar» konsepsiyası çərçivəsində
İrəvanın, Təbrizin, Dərbəndin,
Borçalının tarixinin yenidən və
əhatəli tədqiqi də onun xaricdəki
opponentlərinin qəzəbinə səbəb olmuşdur. Bir-birinin
ardınca Ermənistanın, İranın, Rusiyanın,
Dağıstanın, Gürcüstanın İnternet
saytlarında Yaqub Mahmudova
qarşı kampaniya yeni
vüsət almışdır. Saytlarda yer alan qərəzli
yazılarda həm görkəmli tarixçiyə, həm də
Azərbaycan xalqına və Azərbaycan dövlətçiliyinə
qarşı kəskin çıxışlar edilmiş,
Azərbaycanın tarixi torpaqlarına iddialar bu dəfə də
online şəkildə davam
etdirilmişdir.
Qeyd edək
ki, adları çəkilən ölkələrin
saytlarında, həmçinin bəzi yerli
saytlarda bu tipli yazılar böyük
saydadır, lakin öz
qərəzliliyi, elmə zidd fikirləri,
açıq-aşkar «qarayaxmalar»ı ilə geniş
auditoriya qazanması mümkünsüzdür.
Yaqub Mahmudovun bir alim və ictimai xadim kimi
fəaliyyətinə layiqli qiymət verən,
obyektiv, qərəzsiz və doğru yazılarla zəngin saytlar
on minlərlədir və təbii ki, oxucu auditoriyası da daha genişdir.
Əsl
elm, əsl alim, əsl
Tarix – qeyri-obyektivlikdən, qərəzdən,
müxtəlif siyasi və şovinist
təmayüllü mühakimələrdən çox-çox
üstdədir və üstündür! Yaqub Mahmudov dünya tarixşünaslığına Azərbaycan
tarix elminin
uğurlarını yazdırmağı
başarmışdır.
Biz Yaqub Mahmudovun opponentlərinə öz
“dillərində”, yəni onların müxtəlif saytlara sızan məqalələri tipində
- təhqirlərlə, iftiralarla, şəxsiyyəti alçaldan
sözlərlə dolu yazı ilə cavab vermək istəmədik.
Aşağıdakı yazıda biz Azərbaycan
tarix elminin
uğurlarını təsbit etməklə və Yaqub Mahmudovun Azərbaycan tarix elmindəki xidmətlərini göstərməklə,
onun opponentlərinə Yaqub
Mahmudovun adına layiq
- əsl alim və vətəndaş
qismində cavab veririk.
Şəki
bizim Azərbaycan mədəniyyətinin, musiqisinin, memarlığının
inkişafında çox böyük
rol oynayıbdır. Amma
bunu da təmin edən
insanlar olmuşlar. Bu insanlar həm tariximizdə,
həm də mədəniyyətimizdə var:
Rəşid bəy Əfəndiyev, Salman Mümtaz, Sabit Rəhman, burada bizimlə bərabər, bir
yerdə olan böyük
şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə və bir çox
başqaları. Şəki böyük
alimlər də yetiribdir. Onlardan
biri, böyük tarixçi, professor Yaqub Mahmudov, - o, indi burdadır, - bir çox başqa alimlər Şəkinin yetirmələridir.
Heydər Əliyev
(Şəki Olimpiya İdman Kompleksinin
açılış mərasimində nitqindən – «Azərbaycan»
qəzeti, 10.11.2002)
1. Müasir Azərbaycan tarix elminin inkişafında
milli məfkurənin rolu
Azərbaycanda tarix elminin
müasir mərhələdə
inkişafı milli dövlətçilik ənənələrimizin
bərpası, Azərbaycanın
tarixi torpaqlarının
bir hissəsində müstəqil Azərbaycan
Respublikasının qurulması
və milli məfkurənin formalaşması
ilə sıx bağlıdır.
1980-ci illərin ortalarından etibarən Azərbaycanda milli hərəkatın genişlənməsi, milli
qürurun, milli-mənəvi
dəyərlərin yenidən
böyük əhəmiyyət
kəsb etməsi, milli tariximizə ictimai marağın artması Azərbaycan tarix elminin və
Azərbaycan tarixçilərinin
qarşısına böyük
məsuliyyət qoymuş
oldu. Bir tərəfdən, sovet hakimiyyəti dönəmindən marksist
metodologiyasının ehkamlarına
tabe etdirilmiş tarix elmini bu
«buxovlardan» azad etmək, yəni elmi metodologiyanı dəyişmək lazım
idi, digər tərəfdən, hələ
XIX yüzilliyin başlanğıcından
Rusiyanın tarix elminin, dəqiq desək, rus müstəmləkəçi-şovinist tarixçilərinin təsiri
və diktəsi altında yazılmış
TARİXİMİZİ yenidən yazmaq zərurətə çevrilmişdi.
İlk baxışdan, sadəcə zahiri xarakterli görünən
bu məsələ, əslində, Azərbaycan
tarixçisindən həm
böyük erudisiya, həm də alim obyektivliyi tələb edirdi. Uzun illər tədqiqatları
Rusiya hakimiyyəti tərəfindən həm
ideoloji baxımdan, həm sırf elmi nöqteyi-nəzərindən
məhdudlaşdırılan Azərbaycan tarixçisinin
yanlış yol seçməyə, qeyri-elmi
düşüncələrlə tarixi arqumentləşdirməyə
ixtiyarı yox idi. Üstəlik, «millətçi», «pantürkist»,
«panislamist» damğası
ilə «yüklənmiş» Azərbaycan tarixçisi indi bu «izmlər»dən əvvəlkindən daha artıq uzaq olmalı idi, çünki Vətənin
tarixini hər hansı subyektiv məqamlarla «yükləmək»
- bəzi «ruspərəst»,
«sovetpərəst» tədiqatçıların
qınağına, «görürsünüz,
Rusiya elmindən uzaqlaşmağımız nələrə
gətirib çıxardı»
tipli qərəzli fikirlərinə səbəb
ola bilərdi. Müstəqil Azərbaycanın tarixçisi milli məfkurəli, amma hər hansı şovinist ruhda olmayan tədqiqatlar yazmalı idi.
Əslində, Azərbaycan tarixçisinin bu
araşdırmaları birdən-birə yarana
bilməzdi: çar və sovet
Rusiyasının bütün məhdudiyyətlərinə
və qadağalarına, müstəmləkəçi və
marksist ideologiyanın ehkamlarına rəğmən,
Azərbaycan tarixçisi iki
yüzillik ərzində xeyli
nailiyyətlərə də nail olmuşdu. Vətən tarixinin ən əhəmiyyətli
hadisələrindən bir çoxu
– hərbi tarixi, sosial-iqtisadi
tarixi, mədəniyyət tarixi
geniş şəkildə
araşdırılmış, fundamental əsərlər
yazılmışdı. Bu əsərlərin
nəhəng mənbəşünaslıq bazası isə elmi aktuallığını indiyədək
saxlamaqdadır.
Amma ideologiya, məfkurə elə bir
sistemdir ki, onu digərilə əvəz etmək, hətta
Vətənin və millətin xeyri naminə
olsa belə, çətin qərardır.
Musa
peyğəmbərin yüzilliklər boyu
kölə vəziyyətində yaşamış
xalqını azadlığa çıxarması üçün onu 40 il Kənan ətrafında dolandırması
lazım olduğu kimi,
milli yöndə tədqiqatlar aparmağa hazır olan tarixçi üçün
də ZAMAN gərək idi. Amma torpaqlarının bir
hissəsi Ermənistanın işğalı altında olan, qonşuları tərəfindən təkcə
torpaq iddiaları ilə deyil,
TARİXİNƏ olan iddialarla
da təkbətək qalan
Azərbaycanın tarixçisinin bu zamandan yararlanmaq
«imtiyazı» yox idi.
Sovet dövrünün qadağalarına rəğmən
milli ruha xəyanət
etməyən, alim obyektivliyini
qoruyub saxlayan
tarixçilərimiz bütün bu «ağırlığı» öz
üzərilərinə götürməyə hazır idilər.
Belə tarixçilərdən biri
və birincisi Yaqub Mahmudov oldu. 1980-ci illərin
sonunda Yaqub Mahmudovun dekan olduğu Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indiki BDU) Tarix fakültəsi Azərbaycan milli məfkurəsinin
formalaşdığı mərkəzlərdən birinə çevrildi. Ətrafında toplanan
davamçıları və tələbələri müəllimindən
onilliklər boyu yığılıb
qalmış suallara cavab
istəyirdi: Azərbaycan gəncləri öz
TARİXİ üçün narahat idi və ən böyük yardımçıları da vətəndaş ömrü
və alim fəaliyyəti boyu
ZAMANA tabe olmayan milli məfkurəli Yaqub Mahmudov idi.
Yaqub
Mahmudov tarixçi gənclərə,
davamçılarına və tərəfdarlarına millətini
sevmək, amma elmə xəyanət etməmək
prinsipini aşılayırdı. Bu isə yalançı «vətənpərvərlik»,
populist yazılarla və fikirlərlə
gəncləri zəhərləyən, milli
məfkurəyə - Azərbaycançılıq
ideyasına deyil, şovinist
düşüncələrə yol açan üzdəniraq alimlərin xoşuna gələ bilməzdi. Ona görə də 1980-ci illərin sonunda Tarix fakültəsi
sözün əsl mənasında
ideyaların mübarizəsi mərkəzinə və
meydanına çevrilmişdi.
ardı var...
Olaylar.- 2013.- 17 may.- S.12.