Uşaqları
niyə qorxuduruq?
“Valideynlər
arasındakı qeyri – normal
münasibətlər də uşaqları qorxaq
və əsəbi edir”
Bir çox
valideynlər övladlarını yalanlar
içində böyüdür,
şıltaqlıqlarının qarşısını qorxutmaqla önləyə bilirlər. “Yemək yeməsən xoxan gəlib
səni aparacaq”, “...etməsən ham-ham gələcək” və s.
bu kimi deyimlər əksər
ailələrdə valideynlərin uşaqlar
üçün işlətdiyi aforizmə
çevrilib. Öncəki yazıda da müəyyən qədər də olsa uşaqların qorxu hissi haqda danışdıq.
Mövzunu daha da dərindən öyrənmək üçün psixoloq
Tünzalə Verdiyevaya müraciət etdik.
Qorxu hissinin gələcəkdə uşaqlar
üçün böyük
fəsadlar yarada biləcəyi haqda danışan psixoloq
valideynlərin təsiri olmadan da bu cür
arzuolunmaz hisslərin
yarandığını deyib: “Uşaqlar müxtəlif yaş
dövrlərində gündəlik olaraq xüsusi şəraitdə özünü
büruzə verən qorxularla üzləşirlər.
Onlar çox zaman qaranlıq otaqdan, göy gurultusundan, suya girməkdən, işıqla hərəkət
edən cisimlərdən qorxur,
tanış olmayan, adət edilməyən
bir şey
gördükdə isə tez vahiməyə
düşürlər. Belə qorxuların yaranmasına səbəb
uşağın həyat təcrübəsinin, onun ətraf mühit
haqqında təsəvvürlərinin məhdud
olmasıdır. Uşaq əşya və
hadisələrə necə yanaşmağı və ona nə cür münasibət
bəsləməyi bilmir”. Qorxu
hissinin hər uşaqda
müxtəlif cür təzahür etdiyini deyən T.Verdiyeva əsas əlamətlər haqda da məlumat verib. Psixoloqun sözlərinə
görə, hər bir uşaq
qorxduğu zaman özünü müxtəlif cür
aparır. Biri ağlayır, qorxudan dəhşətə
gəlir, qışqırır, titrəyir, digəri “göyərir”
və ya bir neçə
saniyə nəfəsi tutulur, bir başqa uşaq isə qorxu hiss etdikdə çox narahat olur, ya
yanındakı adamdan bərk-bərk
yapışır, ya da
əlindən çıxaraq qaçıb gizlənməyə
can atır: “Qorxular uzun müddət uşaqları narahat edərsə bu zaman onun
davranışı və əhval-ruhiyyəsi də dəyişir:
o, susqun, tutqun və darıxdırıcı olur. Bəzən isə bir
yerdə qərar tuta bilmir,
narahat olur,
münaqişə yaradır, bütün
günü nəsə
danışır”. Uşaqların valideynləri tərəfindən
müxtəlif yalanlarla qorxudulduğunu
deyən psixoloq bu yolla onların övladlarında qorxu hissini inkişaf
etdirdiklərini deyir: “Uşağın
qorxmasına səbəb onun böyüklər
tərəfindən qorxudulması da ola bilər. Bəzən valideynlər
hərəkətlərində səhvə yol
verərək öz istədiklərini uşaqlara məcbur etdirmək üçün
onları müxtəlif cür: “ səndən
küsəcəyik”, “iynə vuracaqlar”, “ham-ham gəlir”,“ qaranlığa get”, “uşaqlar səni
döyərlər”, “dəcəllik etsən, səni xoxan aparar”,
”bizi hirsləndirsən öləcəyik”
və s. kimi kəlmələrlə
qorxudurlar. Özləri də hiss etmədən uşaqda
qorxunu inkişaf
etdirirlər ki, bu da onda müvafiq
qorxuların yaranıb möhkəmlənməsinə və onun ətrafın təhlükələrlə
dolu olduğuna inanmasına səbəb olur”. Uşağın qorxaq kimi böyüməməsində valideynin davranışının mühüm olduğunu qeyd edən Tünzalə xanım ana və atanın hər zaman
övladının yanında davranışlarına diqqət
yetirmələrinin vacib olduğunu
vurğulayıb: “Məktəbəqədər
yaşlı uşaqlar çox
vaxt yaşlıları təqlid edirlər.
Uşaqların yanında böyüklərin zəiflik
göstərməsi tamamilə yolverilməz haldır.
Ananın pişik, tısbağa, qurbağa, toyuq-cücə, liftdən,
qaranlıq yerdən qorxduğunu
gördükdə bu istər-isrəməz
uşağa təsir göstərir və
çox vaxt onda da eyni
hissləri yarada bilir.
Digər tərəfdən isə
uşaqların gündəlik həyatda
rastlaşdıqları onların həddən ziyadə
qorunması, televizorda, kompüterdə gördüyü qorxulu dava-dalaş səhnələri və cizgi filmləri, zəlzələ, sel, yanğınlar, qəzalar barədə
eşitdiyi xəbərlər, həmçinin
tədris - təlimdə qorxudan vasitə kimi istifadə uşaqlarda
müxtəlif cür qorxuların
yaranmasına rəvac verir”. Valideynlərarası
münasibətin uşaq psixologiyasına
təsirsiz ötüşmədiyini deyən T.Verdiyeva
bu amilin
uşaqların hərəkətlərində əksini
tapdığını deyir. Psixoloqun sözlərinə görə ailədəki
qeyri-normal münasibətlər
uşaqları qorxaq etməklə
yanaşı onlarda həm də əsəbi
gərginlik də yaradır: “Ailədəki mühit,
şərait uşaqların hərəkətlərində əksini
tapır. Bəzi ailələrdə uşaqlara
hətta əl də qaldırırlar. Valideynlər arasındakı qeyri – normal münasibətlər
də uşaqları qorxaq və əsəbi
edir. Əsəb xəstəliyinə tutulan azyaşlılarda qorxu
tutmaları baş verir:
onlar gecə vaxtı yataqdan
sıçrayıb qalxır, qışqırır və
ağlayırlar. Amansız cəza qorxusu
uşaqları aldatmağa, yalan danışmağa məcbur edir. Sonralar bütün bunlar:
qorxaqlıq, yalançılıq və aldatmanın iyrənc
xüsusiyyətinə çevrilir. Yeniyetmə öz rəyini
açıq deməkdən ehtiyat edir, bədbəxtliyə düçar
olmuş yoldaşını sözlə və
işlə müdafiə etmək lazım gəldikdə
qorxaqlıq edir, bəzən də öz günahını başqasının
üzərinə yıxmağa çalışır”.
Uşaqların müxtəlif yaş
dövrlərində üzləşdikləri ani
qorxuların normal olduğunu
qeyd edən Tünzalə xanım bu yolla hətta
uşağın müəyyən qədər də olsa özünü təhlükədən
qoruduğunu deyir:
“Hər bir yaş dövrü üçün
spesifik olan qorxular uşağın fiziki
və mənəvi inkişafı ilə birbaşa
bağlıdır. Hər yaş
dövrünə uyğun olaraq
formalaşmış qorxular həmin yaş üçün normal sayılır. Məsələn uşaq doğulandan
altıncı ayadək yüksək səslərdən,
simaların onun üçün
tanış olmamasına, həmçinin heç
bir fiziki dəstəyinin
olmamasına görə qorxu hissi keçirirlər. Uşağın birdən
– birə normal münasibətdə olduğu şeylərdən qorxmağa,
çəkinməyə başlamasına böyüklər tərəfindən
düzgün yanaşılmalıdır. Bunun üçün
böyüklər uşaqların yaş
səviyyəsinin inkişafı və müvafiq
yaş böhranları barədə
müəyyən qədər məlumatlı və bilikli olmalıdırlar”. Qorxu
hissi haqda
uşağın bilgisinin olmasının vacibliyini deyən həmsöhbətimiz bunun vacibliyini də qeyd edib: “Uşaq
qorxduğunu dilə gətirəndə onun yaş dövrünə
uyğun normal hiss olduğunu və hər
kəsin müəyyən bir qorxu anı yaşadığını ona başa salmaq
lazımdır. Yer üzündə elə
bir insan yoxdur ki, o
qorxu hissi keçirməsin.
Bilməlidir ki, gündəlik həyatımızda
yaşadığımız sevinc, kədər,
təəccüb kimi qorxu
da yaşanması qəbul olunan
bir hissdir. Ümumiyyətlə,
hisslər hər hansı bir vəziyyətə
qarşı reaksiyamızın müəyyənedicisidir”.
Azyaşlıya yaşadığı gərginliklə əlaqədar
qorxu hissinin necə dəf
edilməsi haqda böyüklər tərəfindən
maarifləndirilməsinin vacib olduğunu qeyd edən
Tünzalə xanım bu istiqamətdə zəruri məsləhətlərini
də verib: “Uşağın bu vəziyyətin normal olduğunu anladıqdan sonra
isə qorxunu necə dəf etmək
yollarını başa salmaq
olar. Uşağın qorxu
hissinə üstün gəlməsi üçün mərhələli
yanaşmanın tətbiq edilməsi vacibdir.
Hər şeydən əvvəl, uşağı əşyalar
və hadisələrlə yaxından tanış etmək, bunlarda heç bir qorxulu şey
olmadığını ona inanmağa imkan yaratmaq lazımdır. Uşaqlarda
qorxmadıqlarına inam yaradılsa, bu problem daha
sürətlə öz həllini tapacaq”. Qorxaq uşaqlarda mübarizlik hissini
aşılamaqla yanaşı, çox cəsur,
qoçaq uşaqlara da necə davranmağın zəruri olduğunu deyən T.Verdiyeva
valideynlərin övladlarına hər zaman
qayğı və diqqətlə yanaşmasının vacib olduğunu deyib: “Bəzi uşaqlar
istənilən hündürlükdən tullanmağa,
dağdan aşıb – keçməyə,
vəhşi heyvana yanaşmağa
hazırdırlar. Bu ona
görə deyil ki, uşaqlar iradə qüvvəsi ilə qorxuya üstün gəlirlər,
ona görədir ki, onlar öz hərəkətlərinin
nə kimi nəticələrə səbəb
ola biləcəyini başa
düşmürlər. Qorxaq uşaqlara cəsurluğu təbliğ etməklə
yanaşı qorxmaz uşaqları
ağıllı, ehtiyatlı böyütmək, odun , qaynar suyun,
iti şeylərin, vəhşi
heyvanların nə üçün təhlükəli
olduğunu onlara izah etmək vacibdir. Hər
iki halda cəsarətli,
ehtiyatlı olmaq, çətinliyə qalib gəlməyi bacarmaq üçün uşağı bu sahədə məşq etdirmək ən vacib şərtlərdən biridir”.
Nigar Məhərrəm
Olaylar.- 2013.- 21 may.- S.13.