Mövcud mexanizmlərdən səmərəli
istifadə olunmur
Zaur İbrahimli:
“Vətəndaşlarımız korrupsiya
sövdələşmələrinə getməyi ona qarşı mübarizədən daha üstün tuturlar”
Konstitusiya
Araşdırmalar Fondunun
İcraçı direktoru Zaur
İbrahimli bildirib ki, Azərbaycanda korrupsiyaya
qarşı mübarizə şərti olaraq
üç mərhələdən keçib. 2004-2006-cı illəri əhatə
edən birinci mərhələdə korrupsiyaya qarşı mübarizə məqsədilə
qanunvericilik bazaya
yaradılıb.
Məlum
olduğu kimi sovet qanunvericiliyində korrupsiya
anlayışı yox idi. Bu sistemdə idarəetmə ideoloji
prinsiplərə söykəndiyindən hesab olunurdu ki, sovet cəmiyyəti
ideal bir cəmiyyətdir və burada korrupsiyadan söhbət
gedə bilməz. Beləliklə sovet qanunvericiliyində vəzifədən
sui-istifadə, səlahiyyət həddini aşma, rüşvət,
mənimsəmə kimi anlayışlar mövcud idi. Məhz
Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra,
konkret olaraq 2004-cü ildən başlayaraq korrupsiyaya
qarşı mübarizənin hüquqi və instisional əsasları
yaradıldı. Elə həmin ildə korrupsiyaya qarşı
mübarizə üzrə Dövlət Proqramı qəbul
edildi, onun 2004-2006-cı illər üçün fəaliyyət
planı təsdiq olundu. Həmçinin 2004-cü ildə Azərbaycan
Respublikası Baş Prokurorluğu yanında Korrupsiyaya
Qarşı Mübarizə İdarəsi yaradıldı.
2005-ci ildə isə Azərbaycan BMT-nin Korrupsiyaya qarşı
Mübarizə Konvensiyasına qoşuldu. Ən vacib məsələlərdən
biri də odur ki, həmin ildə Korrupsiyaya Qarşı
Mübarizə Komissiyasının əsasnaməsi təsdiq
olundu, “Korrupsiyaya qarşı mübarizə haqqında” qanun qəbul
edildi. Bununla korrupsiyaya qarşı mübarizə
üçün lazım olan ilkin şərt-qanunvericilik baza
formalaşdı.
2006-cı ildə birinci dövlət
proqramının icrası başa çatdı və ikinci mərhələ
olaraq 2007-2011-ci illər üçün Şəffaflığın
artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Milli Strategiya qəbul olundu: “Etiraf edək ki, bu
strategiya çərçivəsində bir sıra real
işlərin də şahidi olduq. Məsələn,
sahibkarlıq subyektlərinin “bir pəncərə” sistemi
üzrə qeydiyyatı tətbiq olundu, 2010-cu ildə “Elektron
Azərbaycan” proqramı qəbul olundu. Hazırda vətəndaşlar
bu sistemin bəhrəsini görməkdədir. Bu strategiya ilə
bağlı yekun olaraq Prezident 2011-ci ilin yanvar ayında Nazirlər
Kabinetinin iclasındakı çıxışında konkret
olaraq qeyd etdi ki, korrupsiyaya qarşı mübarizədə bir
sıra real addımlar atılmalı, elektron hökumətlə
bağlı daha böyük işlər görülməlidir.
Elə həmin ərəfələrdə Dövlət Yol
Polisi və gömrük xidmətləri ilə bağlı fərmanlar
verildi, bu sahədə çalışan əməkdaşların
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi və həmin
sahələrdə “bir pəncərə” sisteminin tətbiqi
reallaşdı. 2011-ci ildə çox mühüm bir
addım da atıldı ki, Azərbaycan Açıq Hökumət
Tərəfdaşlığı Forumuna qoşuldu”. Bununla
kifayətlənməyən Azərbaycan hökuməti
korrupsiyaya qarşı mübarizə tədbirlərini davam
etdirdi. Belə ki, üçüncü mərhələ
olaraq 2012-ci il 5 sentyabrda mühüm addım atıldı və
çox güman ki, yaxın gələcəkdə korrupsiyaya
qarşı mübarizənin əsas parametrləri məhz bu
addımla şərtləndiriləcək. Bu addım iki məqamla
müşahidə olundu ki, onlardan biri Açıq hökumətin
təşviq edilməsinə dair Milli Fəaliyyət
Planı, digəri isə Korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Milli Fəaliyyət Planının qəbul
olunması idi. Hazırda korrupsiyaya qarşı mübarizə
tədbirləri bu iki fəaliyyət planı üzrə həyata
keçirilir: “Təsadüfi deyil ki, üçüncü mərhələnin
başlanğıcında hamımızı sevindirəcək
innovativ yeniliyin şahidi olduq ki, bu da Vətəndaşlara
Xidmət və Sosial İnnovasiya üzrə Dövlət
Agentliyinin yaradılması idi. Hazırda Sumqayıt da daxil
olmaqla Bakının üç rayonu ASAN Xidmət Mərkəzlərindən
istifadə edir. Bu faktlar bir daha göstərir ki, korrupsiyaya
qarşı mübarizə ümidlərimizi tam doğrultmasa
da ən azı praktiki addımların şahidi oluruq”. Onun
sözlərinə görə, Azərbaycanda korrupsiyaya
qarşı mübarizə məqsədilə 15-dən
artıq qanun və digər normativ hüquqi akt qəbul olunub,
54-dən çox qanuna əlavə və dəyişiklik
edilib. Təbii ki, korrupsiyaya qarşı effektli mübarizə
aparmaq məqsədilə mükəmməl qanunvericilik
bazası olmalıdır: “Biz bu məsələlərə nə
qədər pessimist yanaşsaq da həm özümüz, həm
də bir çox xarici ekspertlər etiraf məcburiyyətində
qalır ki, Azərbaycandakı qanunvericilik bazası tətbiq
olunsa, korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə kifayət
qədər zəmin yaranmış olar”.
Onun sözlərinə görə,
korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində maarifləndirmə
işi olduqca önəmli rol oynayır. Ola bilər ki,
hüquqi yolla korrupsiyaya qarşı mübarizə kənardan
qeyri-obyektiv görünür. Amma fakt ondan ibarətdir ki,
müəyyən mexanizmlər doğrudan da mövcuddur. Ola
bilsin ki, çətindir, kifayət qədər əzmkarlıq
tələb edir, ancaq reallıqdır. Məsələ
orasındadır ki, vətəndaşlarımız korrupsiya
sövdələşmələrinə getməyi ona
qarşı mübarizədən daha üstün tuturlar ki,
bunun da real səbəbləri var. Məsələn,
hazırki şəraitdə hüquqi şəxsin dövlət
qeydiyyatından keçirilməsi üçün maksimum bir
həftə tələb olunur. Əvvəllər isə bunun
üçün aylarla vaxt sərf olunurdu. Vətəndaşlar
təkcə bu məsələ üçün günlərlə
vaxt sərf etməkdənsə, korrupsiya sövdələşməsinə
getməklə istədiyi nəticəni tez bir zamanda əldə
etməyə daha üstünlük verir. Digər bir məsələ,
Dövlət Yol Polisi tərəfindən edilən cərimələrə
görə apellyasiya şikayəti vermək, məhkəməyə
rüsum ödəmək aylarla vaxt itirmək deməkdir. Vətəndaş
düşünür ki, 40 manat cərimədən
ötrü bu qədər iş vaxtı saatı sərf etməkdənsə
bəribaşdan tələb olunanı ödəməklə
yaxa qurtarmaq daha məqbuldur: “Bu problemin aradan
qaldırılması üçün ən azından inzibati
prosedurların sadələşdirilməsinə ehtiyac var.
Hesab edirəm ki, mətbuat bu sahələr üzrə maarifləndirmə
işi aparmalıdır ki, cəmiyyət düzgün yol
seçə bilsin. Bununla biz korrupsiyaya qarşı mübarizədə
əsas yükü vətəndaşların üzərinə
qoymuruq, ASAN xidmət mexanizmi göstərdi ki, ədalətli
sistem, insanların etibar etdiyi mexanizm olduqda insanlar o sistemə
çox tez öyrəşirlər və tez də bəhrələnirlər.
Amma eyni zamanda, Şərq mentalitetini də nəzərə
alsaq reallıq ondan ibarətdir ki, dövlət orqanlarında əyləşən
məmur öz səlahiyyətlərindən maksimum
özü üçün qazanmağa
çalışır. Məhz bunun qarşısında ən
böyük maneə vətəndaşlar ola bilər. Təəssüf
ki, vətəndaşlarımız bu məsələdə elə
də aktivlik nümayiş etdirmirlər. Bunu aparılan
monitorinqlər də təsdiq edir. Məsələn,
araşdırma zamanı bəlli oldu ki, Azərbaycanda 17 mindən
artıq tələbə var, lakin il ərzində “qaynar xətt”ə
orta hesabla cəmi 150 zəng daxil olub. Bu onu göstərir ki,
hətta mövcud mexanizmlərdən səmərəli istifadə
olunmur. Mətbuat onu təbliğ edə bilər ki, mövcud
mexanizmlərdən mümkün qədər səmərəli
istifadə edilsin. Digər bir misal, bir müddət öncə
qanunsuz olaraq avtomobillərin dövlət nömrələri
açılırdı. Lakin bir dənə də olsun bu
qanunsuzluqdan ötrü məhkəməyə müraciət
edən olmadı. Hansı ki, bütün ekspertlər, eləcə
də mətbuat bəyan edirdi ki, bu hərəkət
qanunsuzdur. Deməli, təbliğat o istiqamətdə
qurulmalıdır ki, vətəndaşlarımız ən
azı öz pozulmuş hüquqlarının bərpa
olunması istiqamətində cəhdlər etsinlər, təşəbbüslə
çıxış etsinlər. Deməzdim ki, bununla ölkədə
korrupsiya tamamilə aradan qaldırılacaq, ancaq bütün
hallarda ona qarşı müqavimət göstəriləcək”.
***
Onun qənaətinə görə,
korrupsiyanın davam etməsinin səbəblərindən biri
də tətbiq olunan mexanizmlərdə
çatışmazlığın olmasındadır. ASAN xidmət
mərkəzlərinin fəaliyyəti bir daha göstərdi
ki, sistem şərtləri dəyişdirilsə vətəndaşların
həmin sistemdən bəhrələnməsi rahatlaşar.
Çünki, belə mərkəzlərin yaradılması
ilə korrupsiya riskləri minimuma enib. Məlum olduğu kimi,
ASAN xidmət mərkəzləri alternativ xidmət mexanizmidir.
Dövlət orqanları da bu xidmətdə olan prosedurları
həyata keçirirlər. Bu isə xidmət sahəsində
rəqabətə start verilməsi deməkdir. Məsələn,
Sumqayıtda ASAN xidmət mərkəzinə əhalinin ən
çoxu ümumvətəndaşlıq pasportunun
alınması ilə bağlı müraciət edib. Deməli,
gələcəkdə bu sahədə ciddi islahatlar həyata
keçiriləcək. Məntiq onu deyir ki, əgər ASAN
xidmət mərkəzləri bi işin öhdəsindən
rahat gələ bilirsə, deməli, dövlət
orqanlarında həmin xidmətin saxlanmasına ehtiyac
qalmır. Nəzərə almaq lazımdır ki, ASAN xidmət
mərkəzlərinin fəaliyyət göstərməsi
haqqında qaydalarında yazılır ki, qeydiyyat yerindən
asılı olmayaraq bütün Azərbaycan vətəndaşlarına
xidmət göstərməlidir. Sadəcə hazırda tətbiq
edilən mərkəzlər pilot layihələr olduğundan
hələlik qeydiyyat məsələsi saxlanıb. Təbii
ki, qeydiyyat məsələsi aradan qaldırıldıqdan
sonra çox böyük bir şəbəkələşmə
meydana gələcək. Digər tərəfdən, ASAN xidmət
mərkəzlərinin səlahiyyətləri də genişləndiriləcək.
Məlum olduğu kimi ilk yarananda bu mərkəzlərdə cəmi
9 dövlət orqanı üzrə 23 növ xidmət göstərilirdi,
indi isə onların sayı artırılaraq 53 -ə
çatdırılıb. Belə məlum olur ki, bir sıra
texniki problemlər də həll olunduqdan sonra yaxın 2-3 il ərzində
bu mərkəzlər alternativsiz fəaliyyət göstərəcək.
İlkin təcrübə göstərir ki, bu mərkəz
xidmətləri daha keyfiyyətli və daha sürətlə
həyata keçirə bilir. Məsələn, hazırda bu xidmətdə
sürücülük vəsiqəsinin dəyişdirilməsi
üçün cəmi 7 dəqiqə vaxt sərf olunur.
Alim
Azərbaycanın
Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi
ilə həyata keçirdiyi “Korrupsiyaya qarşı
mübarizədə vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının və medianın birgə mübarizəsinin
təşkili” layihəsi çərçivəsində
çap olunur.
Olaylar.- 2013.- 21 may.- S.10.