Yaqub Mahmudov -Azərbaycanın milli məfkurəli
tarixçisi və ictimai xadimi
Yaqub Mahmudovun “qısqanclıq” böhranı
yaşayan opponentlərinə cavab
Əvvəli ötən
saylarımızda
Yaqub Mahmudova qarşı 1989-1992-ci illərdə
təqiblər böyük miqyas alır. Belə ki, 1990-cı
ilin noyabrında Yaqub Mahmudov növbəti haqsızlıqla
üzləşir. Alim Universitet Elmi Şurasında Milli
Azadlıq Hərəkatının fəalları olan bir qrup
tarixçi tələbənin universitetdən xaric edilməsi
barədə qərar çıxarılmasına mane olur.
Tarix fakültəsinin dekanının bu addımı respublika
və ittifaq miqyasında əks-səda doğurur. Hakimiyyətdə
olan rejimin yaxın adamları bundan dərhal istifadə edirlər.
Alimin dekan kimi fəaliyyət göstərməsinə əngəl
törədirlər.
Yaranmış dözülməz
şəraitdə Yaqub Mahmudov Tarix fakültəsinin dekanı
vəzifəsindən istefa verməyə məcbur olur.
Başladığı işlər yarımçıq
qalır. Tarix fakültəsində həyata keçirmiş
olduğu islahatların nəticələri də aradan
qaldırılır. Onun açdığı yeni ixtisaslar,
Respublika Tarix Litseyi, Tarixi Demoqrafiya laboratoriyası
bağlanır. Fakültəyə tələbə qəbulu
kəskin surətdə azaldılır. Tarix fakültəsi parçalanaraq
onun əsasında bir sıra yeni fakültələr,
kafedralar açılır.
Bütün bunlara baxmayaraq, zəhmətkeş
alim keçirdiyi ağır mənəvi sarsıntı və
təqiblər şəraitində öz elmi-pedaqoji fəaliyyətini
davam etdirir. Ona görə də Universitet rəhbərliyi
alimin elmi nüfuzu və universitetdə böyük hörmətə
malik olması ilə hesablaşmağa məcbur olur. O, 1991-ci
ildə Qədim dünya və orta əsrlər tarixi
kafedrasının müdiri seçilir. Elə həmin ildə
Yaqub Mahmudov özünün «Ağqoyunlu və Səfəvi
dövlətlərinin Qərbi Avropa ölkələri ilə
qarşılıqlı əlaqələri (XV əsrin II
yarısı - XVII əsrin əvvəlləri)» adlı
fundamental tədqiqat işini nəşr
etdirir.
Bütün
təqiblərə baxmayaraq, bu illərdə Yaqub Mahmudov müstəqil
Azərbaycan Respublikasının yeni təhsil sisteminin yaradılması
işində fəal iştirak edir. Xalq Təhsili Nazirliyi kollegiyasının
qərarı ilə o, Azərbaycan Respublikasının Təhsil
Konsepsiyası və Təhsil Qanununu hazırlayan
ekspert-işçi qrupuna rəhbərlik edir. Onun
başçılığı və bilavasitə əməyi
ilə qabaqcıl dünya standartlarına uyğun olan yeni təhsil
sisteminin əsasları hazırlanır. Konsepsiya və Qanun
layihələri ölkənin bütün aparıcı
informasiya vasitələrində dərc olunur, əhalinin, o
cümlədən respublika təhsil sistemi işçilərinin
geniş müzakirəsindən keçir və bəyənilir.
Bununla belə, özlərinin məhdud şəxsi mənafelərindən
çıxış edən müəyyən qüvvələr
Qanunun qəbul olunmasına kəskin müqavimət göstərir,
məqsədlərinə çatmaq üçün onun dəfələrlə
və təkrar-təkrar müxtəlif səviyyələrdə
müzakirə olunmasına, hətta Milli Məclisdə qəbul
olunduqdan sonra «veto» qoyulmasına nail olurlar. Bütün bunlara
baxmayaraq, Yaqub Mahmudovun təqdimatı ilə Milli Məclis,
olduqca gərgin keçən müzakirələrdən sonra,
1992-ci ilin dekabrında «Azərbaycan Respublikasının Təhsil
Qanunu»nu qəbul edir. Bununla müstəqil Azərbaycanın
yeni təhsil sisteminin əsası qoyulur. Ali məktəblərdə
təhsilin bakalavr və magistratura mərhələləri fəaliyyətə
başlayır. Bununla belə, yeni qanunun qəbul olunmasından
dərhal sonra Təhsil Nazirliyində rəhbərliyi ələ
keçirən qüvvələr bütün bunların
müqabilində alimin əməyini nəinki qiymətləndirmir,
əksinə onu Təhsil Nazirliyində
başçılıq etdiyi tarix elmləri üzrə
elmi-metodiki komissiyanın sədrliyindən belə uzaqlaşdırırlar.
Həmin
dövrdə o, bir müddət Azərbaycan Respublikası Ali
Attestasiya Komissiyası sədrinin müavini işləyir. Alimə
qarşı təzyiqlər davam etdirilir və o, bu vəzifədən
də uzaqlaşdırılır.
Yaqub
Mahmudovun 1992-ci ildə yaşadığı bu ağır
günlərində Azərbaycan ensiklopediyaçıları
alimə mənəvi dayaq dururlar. Onlar Yaqub Mahmudovun, vaxtı
ilə yaradılmasına böyük əmək sərf
etdiyi Azərbaycan
Ensiklopediyasına Baş redaktor təyin olunmasını
tələb edirlər. Ensiklopediyaçıların
uzunsürən – aylarla davam edən tətili nəticəsində
Azərbaycanın o zamankı rəhbərliyi 1992-ci ilin
oktyabrında onun «Azərbaycan Ensiklopediyası» Nəşriyyat-Poliqrafiya
Birliyinə baş direktor təyin edilməsinə
razılıq verməyə məcbur olur. Lakin ona bu vəzifədə
də işləmək imkanı verilmir.
Bütün
bu ağır təqiblər şəraitində də Yaqub Mahmudov
özünün cəsarətli çıxışları,
o cümlədən publisistik yazıları ilə Azərbaycanı
milli fəlakət həddinə çatdıran qüvvələrə
qarşı səsini qaldırır, cəbhə bölgələrinə
gedir, Naxçıvan Dövlət Universitetinin 25 illik
yubileyində iştirak edir, Heydər Əliyevin
yaratdığı Yeni Azərbaycan Partiyasının (YAP)
sıralarına daxil olur, ölkə daxilindəki irticanın
və xarici düşmənlərin Azərbaycanı bir
dövlət kimi parçalayıb yox etmək planlarına
qarşı qətiyyətlə çıxış edir,
ziyalı borcunu yerinə yetirərək Vətəndaş
müharibəsinin başlanmaqda olduğu və ilk qanlar
axıdıldığı Navahı kəndinə gedir,
qarşıduran qüvvələri barışığa
çağırır, nicat yolunu təcrübəli siyasətçi
Heydər Əliyevin hakimiyyətə qaytarılmasında
görür, öz mövqeyini mətbuat səhifələrində
cəsarətlə açıqlayır, vətəndaş
qarşıdurması və
qardaş qanı axıdılmasına qarşı müstəqil
ziyalı mövqeyindən çıxış edir, həyatını
təhlükə qarşısında qoyaraq ən qorxulu
silahlı qarşıdurma yerlərinə
gedib öz ziyalılıq borcunu yerinə yetirir, prezidentliyə
namizəd Heydər Əliyevin Elmlər Akademiyasında
respublika ziyalıları ilə görüşündə
xalq təhsili sistemi işçiləri adından
çıxış edir. Yaqub Mahmudov «Səs» qəzetində
(1992-ci il, 24 və 31 dekabr sayları) Yeni Azərbaycan
Partiyası və onun lideri Heydər Əliyevin müdafiəsinə
qalxır və Azərbaycanın dirçəlişinin
yalnız Heydər Əliyevlə bağlı olduğunu xalqa
bəyan edir.
Heydər Əliyevin
1993-cü ildə Azərbaycanda hakimiyyətə təkrar
qayıtması ilə hələ 1990-cı ildə dekan vəzifəsindən
uzaqlaşdırılmış Yaqub Mahmudovun bu vəzifəyə
bərpası mümkün olur. Məhz Heydər Əliyev
«böyük tarixçi» adlandırdığı Yaqub
Mahmudovun 1994-cü ilin əvvəlində BDU Tarix fakültəsinin
dekanı vəzifəsinə qayıtmasına imkan yaradır.
Yaqub Mahmudov, vaxtı ilə onun gərgin əməyi sayəsində
yaranmış elmi-pedaqoji mühitin pozulduğu və əməkdaşlar
arasında açıq qarşıdurma yarandığı
şəraitdə, yenidən - ikinci dəfə BDU-nun Tarix
fakültəsinə dekan təyin olunur və həmin ilin
aprelində göstərilən vəzifəyə
seçilir. Alim əsas diqqəti yenə Tarix fakültəsinin
dirçəldilməsinə, kadr
hazırlığının keyfiyyətcə yüksəldilməsinə,
tədris planlarının təkmilləşdirilməsinə
yönəldir. Yeni fənnlər – «Azərbaycan
toponimikası», «Tarixi demoqrafiya»,
«Altayşünaslığın əsasları», «Beynəlxalq
münasibətlər tarixi», «Türk xalqları tarixi» tədris
planına daxil edilir. Tarix təhsilinin bakalavr və magistr pillələri
üçün 15 ixtisas
üzrə yeni tədris planları hazırlayır. Tələbə
qəbulu yenidən artırılır, o cümlədən,
regionşünaslıq («Qafqazşünaslıq»,
«Amerikaşünaslıq») ixtisasları açılır və müvafiq tədris planları
hazırlanır. «Dünya azərbaycanlıları (Tarixi
demoqrafiya)» elmi-tədqiqat laboratoriyası yenidən fəaliyyətə
başlayır. «Azərbaycanşünaslıq» mərkəzi
açılır. Fakültədə işgüzar
elmi-pedaqoji mühit bərpa olunur. Tarix fakültəsinin elmi əlaqələri
dirçəldilir. Alimin başçılıq etdiyi Qədim
dünya və orta əsrlər tarixi kafedrası «Tasis»
proqramının ilk mərhələsində qalib gəlir.
Tarix fakültəsi və Koreya Respublikası (Cənubi Koreya)
Asiya Mədəniyyət və İnkişaf İnstitutunun
birgə səyi ilə Bakıda I Beynəlxalq
Altayşünaslar Konqresi keçirilir. Onun təşəbbüsü
və əməyi ilə fakültədə Koreya
Respublikasının (Cənubi Koreya)
Asiya Mədəniyyət və İnkişaf İnstitutu
ilə birlikdə Altayşünaslıq Mərkəzi
yaradılır. Elə bu dövrdə Tarix fakültəsində
yeni – «Altayşünaslığın əsasları» fənninin
tədrisinə başlanılır.
1999-cu ildə
Yaqub Mahmudov üçüncü dəfə Tarix fakültəsinin
dekanı seçilir. O, eyni zamanda Qədim dünya və orta əsrlər
tarixi kafedrasının müdiri vəzifəsində də fəaliyyətini
davam etdirir. Alimin zəngin elmi-pedaqoji təcrübəsi və
tədris təşkilatçılığı sayəsində
Tarix fakültəsində tədrisin və elmi
araşdırmaların keyfiyyəti daha da yüksəlir.
Fakültənin universitet və ölkə miqyasında
nüfuzu daha da artır, beynəlxalq əlaqələri
genişlənir. Tarix fakültəsində Türk odası
açılır, ABŞ-ın İndiana Universiteti ilə əlaqə
yaradılır, Amerikaşünaslıq Mərkəzi fəaliyyətə
başlayır. Eyni zamanda, tələbələrə
türk-islam mənəvi dəyərlərinin öyrədilməsinə
diqqət artırılır. Yeni fənnin - «Din tarixi»nin tədrisinə
başlanılır. Bütün bunlarla yanaşı, Y.M.Mahmudov
1998-2004-cü illərdə ölkənin ictimai-siyasi həyatında
da fəal iştirak edir. O, 1999-cu ildə Yeni Azərbaycan
Partiyasının I qurultayında iştirak və
çıxış edir, həmin qurultayda YAP Siyasi
Şurasının üzvü seçilir. 1999-cu ildə Yaqub
Mahmudov Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyevin
fərmanı ilə Azərbaycanda tarix elminin
inkişafındakı xidmətlərinə və
respublikanın ictimai-siyasi həyatında fəal
iştirakına görə «Şöhrət» ordeni ilə təltif
olunur.
Yaqub Mahmudovun
ensiklopediyaçı fəaliyyəti Heydər Əliyevin Azərbaycana
rəhbərliyinin ikinci dövründə, Azərbaycanın
milli ensiklopediyasının təşkili işində yenidən
gündəmə gəlir. Belə ki, 2003-cü ilin mart-may
aylarında Bakıda Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 85 illiyinə
həsr olunmuş elmi məclislər gedişində Ulu
Öndər Heydər Əliyev Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
tarixini əks etdirən ensiklopediyanın təşkilinin zəruriliyini
irəli sürür. Yaqub Mahmudov bu nəşrin baş
redaktoru təyin edilir. Qısa bir müddət ərzində
Azərbaycanın görkəmli tarixçilərinin də
iştirakı ilə böyük arxiv sənədlərinin
materialları işlənərək, 2004-cü ildə 2
cildlik «Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Ensiklopediyası»
hazırlanır. Bu nəşrdəki məqalələrin bir
hissəsi Yaqub Mahmudovun müəllifi olduğu məqalələrdir.
Müstəqil Azərbaycanın milli ensiklopediyalarının
təşkilində növbəti addım - «Naxçıvan
Ensiklopediyası»nın hazırlanması olur. Yaqub Mahmudov təkrar
ensiklopediya fəaliyyətinə cəlb edilir.
Naxçıvan Muxtar Respublikası Milli məclisinin sədri
Vasif Talıbovun ümumi rəhbərliyi və redaktorluğu
ilə nəşr edilən 2 cildlik «Naxçıvan
Ensiklopediyası» Baş Redaksiya heyətinin üzvü olan
Yaqub Mahmudov bu nəşrdə də bir çox məqalənin
müəllifi olur.
Yaqub
Mahmudov 40 ildən çox müddət ərzində Bakı
Dövlət Universiteti və Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universitetində, habelə Respublika və Bakı Müəllimləri
Təkmilləşdirmə institutlarında, BDU-nun Şəki
filialı, Lənkəran Dövlət Universiteti, Qərb
Universiteti, Özəl Azərbaycan Universiteti, Qafqaz
Universiteti və bir çox başqa dövlət və
özəl ali təhsil müəssisələrində orta əsrlər
tarixini, Azərbaycan tarixini, müxtəlif problemlər ətrafında
ixtisas kurslarını tədris etməklə Azərbaycanda tarixçi
kadrların hazırlanması sahəsində çox
mühüm xidmətlər göstərmişdir.
Ardı var...
Olaylar.- 2013.- 22 may.- S.11.