Əmək
müqaviləsi: gələcəyə təminat
Hər bir
vətəndaş, əmək müqaviləsi imzalamadan çalışan hər bir işçi bilməlidir
ki, əmək müqavilələrinin
bağlanmaması təkcə dövlət büdcəsinə
ödənilməli vergilərin gizlədilməsi deyil, eyni zamanda
vətəndaşın özü üçün yaratdığı ciddi sosial problemdir.
Hər bir vətəndaş bilməlidir ki, onun sosial
təminatının gələcəyi öz
əlindədir və bu prosesdə fəal
iştirak etmək gələcəkdə
sosial hüquqların tam
təmin olunması ilə nəticələnir.
Pensiya-müavinət təminatında işçilərlə
əmək müqaviləsinin bağlanılması, əməkhaqqlarının
leqallaşdırılması, məcburi dövlət sosial sığorta haqlarının vaxtında
ödənilməsi mühüm rol oynayır. Mövcud vəziyyət
göstərir ki, cəmiyyətin bu istiqamətdə məlumatlandırılmasına
ciddi ehtiyac var.
Müvafiq dövlət qurumlarının
məlumatlarına görə, işçilərlə əmək
müqavilələrinin bağlanması məsələsində
hələ də ciddi problemlər mövcuddur. Əksər hallarda
işçi ilə işəgötürən
arasında gizli razılaşma əldə
edilir və bundan uduzan tərəf
işçinin özü
və dövlət olur.
Ölkədə
qeyri-leqal məşğulluğun aradan qaldırılması, iş
yerlərinin rəsmiləşdirilməsi, işəgötürənlərlə
işçilər arasında əmək müqavilələrinin
imzalanması dövlət strukturları qarşısında ciddi vəzifələr kimi
qoyulub. Dövlət Əmək Müfəttişliyi
Xidmətinin məlumatına görə, bu
sahədə ardıcıl tədbirlər
həyata keçirirlər. Lakin bütövlükdə əmək bazarını tam nəzarətdə saxlamağın, işəgötürənlərlə
işçilər arasında münasibətlərin əmək
müqaviləsi əsasında rəsmiləşdirilməsinə
nail olmağın müəyyən obyektiv səbəblərə görə
çətinliyi vurğulanır. Çünki
Azərbaycanda hüquqi
və fiziki şəxslərlə
yanaşı, qeyri-leqal sahibkarlıq fəaliyyəti
ilə gəlir əldə etmək məqsədi güdən
işəgötürənlər var.
İşəgötürənlərlə əmək
müqavilələrinin imzalanmaması nəticəsində
işçilər məzuniyyət, icbari
sosial sığorta, iş
vaxtının tənzimlənməsi və digər
hüquqlarını itirmiş olurlar. Belə insanlar
işdən çıxarıldıqda işlədiklərini
heç cür sübut edə bilmirlər. Dövlət Əmək
Müfəttişliyi Xidməti bu
münasibətləri tam nəzarətdə
saxlamaq, eyni müəssisədə
müntəzəm reydlər keçirmək imkanında və
səlahiyyətində deyil. Ona görə də qurum
təklif edir ki, problemin həlli üçün
həm işəgötürən, həm də işçi əmək müqavilələrinin
rəsmiləşdirilməsinin əhəmiyyətini dərk
etməli, bunda maraqlı
olmalıdırlar.
Qeyd edək ki,
Dövlət Əmək Müfəttişliyi Xidməti tərəfindən
həyata keçirilmiş tədbirlər
nəticəsində 2012-ci ildə ümumilikdə 46735 nəfərlə
əmək müqaviləsinin imzalanması təmin edilib. 2012-ci ildə 1194-ü dövlət,
7147-si özəl təşkilatlar olmaqla
8341 işəgötürənin
əmək qanunvericiliyinə hansı səviyyədə əməl
etməsinə dövlət nəzarəti həyata keçirilib.
İşçilərlə
əmək müqavilələrinin imzalanmaması hallarına
daha çox özəl
sektorda yol verilir. Müfəttişliyin məlumatında
göstərilir ki, bəzən
ayrı-ayrı müəssisələr tərəfindən
işçilərə ödənilməli əməkhaqqının,
sosial müavinətlərin gecikdirilməsi,
yaxud verilməməsi ilə əlaqədar
qanun pozuntularına rast
gəlinir.
İstehsalatda
baş verən bədbəxt hadisələr
Beynəlxalq
Əmək Təşkilatının hesabatına görə,
il ərzində dünyada
təxminən 2 milyon 300 min
nəfər istehsalatda baş
vermiş bədbəxt hadisələr nəticəsində
dünyasını dəyişir. Azərbaycanda 2012-ci ildə
istehsalatda 212 bədbəxt hadisə baş verib. Bu hadisələr
zamanı 82 nəfər ölüb, 159 nəfər
müxtəlif bədən xəsarətləri alıb. İstehsalatda, o cümlədən
tikintidə baş vermiş
bədbəxt hadisələr zamanı, tərəflər
arasında əmək müqaviləsinin bağlanmaması səbəbindən,
işçilərin həmin müəssisələrdə
işlədiyini sübuta yetirmək
çətin olur. Bu cür xoşagəlməz hadisələrin
qarşısının alınması üçünsə
işəgötürənlə işçi
arasında əmək müqaviləsinin imzalanmasına nail olmaq
çıxış yolu kimi
irəli sürülür.
183040 nəfər işçi ilə əlavə əmək müqaviləsinin
bağlanılması təmin edilib
Vergilər
Nazirliyinin Vergi siyasəti
və strateji araşdırmalar Baş İdarəsinin məlumatına görə, əmək
bazarındakı münasibətlərin təmzimlənməsi
sahəsində mövcud problemlər bir neçə fəsadın, ilk
növbədə, sosial fəsadların
yaranmasına səbəb olur. Bazar
iqtisadiyyatı şəraitində əmək bazarının
tənzimlənməsi üsullarından biri
kimi tələb və təklif
arasında tarazlaşdırma vergi siyasəti
vasitəsilə həyata keçirilir. Yəni bazar iqtisadiyyatı vergi yolu ilə tənzimləndiyindən,
vergi ödəyiciləri bu
sistemin tələblərini başa düşərək özləri əmək
müqavilələrinin bağlanmasında maraqlı tərəf
kimi çıxış etməlidirlər.
Əmək müqavilələrinin bağlanmaması vergidən
yayınmanın əsas səbəblərindən biridir və bu da dövlət büdcəsinə
daxilolmaların səviyyəsinə mənfi təsir göstərir.
Məlumatda
göstərilir ki, Vergilər Nazirliyi 2012-ci ildə əmək bazarına nəzarət
tədbirlərini daha da
gücləndirib və əmək müqavilələrinin
bağlanması, eyni zamanda
əmək bazarında əməkhaqqlarının
aşağı göstərilməsinin
qarşısının alınması sahəsində ciddi
irəliləyişlərə nail olub. Həyata keçirilmiş
kompleks tədbirlər nəticəsində
55700 sahibkar tərəfindən 183040 işçi ilə əlavə əmək
müqaviləsinin bağlanılması təmin edilib, nəticədə dövlət büdcəsinə
daxilolmalar artıb. Vergidən yayınmaq
yollarından biri müqavilələrdə
əməkhaqqlarının
qeyri-real göstərilməsidir. Vergilər
Nazirliyi bunun
qarşısının alınması üçün
çevik və əlverişli şəratin
təmin edilməsinə nail olub.
Əmək bazarında baş verən dəyişikliklərə uyğun tədbirlər
«Azərbaycan
2020: gələcəyə baxış» İnkişaf
Konsepsiyasinda bir
sıra vəzifələr müəyyən olunub
ki, burada
başlıca məsələlərdən biri
əmək bazarında baş verən dəyişikliklərə
uyğun tədbirlərin görülməsidir.
Əmək bazarındakı vəziyyət təhlil
olunmalı, perspektiv inkişaf
üçün vergi
baxımından hansı addımların atılması müəyyənləşdirilməlidir
Bu amilləri gələcək fəaliyyətində
əsas istiqamətlərdən hesab edən
Vergilər Nazirliyi belə hesab
edir ki, ödəyiciləri
cərimələməklə, inzibati yollara əl atmaqla yox, səmərəli iqtisadi
mexanizmlər tətbiq etməklə onları ödənişləri
yerinə yetirməyə sövq etmək
lazımdır.
Dövlət
Məşğulluq Xidmətinin məlumatına görə, əgər
2000-ci ildə məşğul əhalinin 33,2%-i dövlət sektorunda çalışırdısa, 2012-ci
ildə bu rəqəm 26,1%-ə enib. Bu da, ilk
növbədə, özəl sektorun, qeyri-neft sektorunun
inkişafı ilə əlaqədar məşğulluğun
səviyyəsinin yüksəlməsinin göstəricisi
sayıla bilər. Əhalinin məşğulluğunun
artımında icrası başa çatan və hazırda icra
olunan dövlət proqramlarının rolu xüsusi vurğulanır.
2012-ci ilin yekunlarına görə Azərbaycanda əhalinin
məşğulluq səviyyəsi 94,7% təşkil edib. Ölkədə hazırda işsizlik səviyyəsi 5,3%-dir, iqtisadi fəallıq səviyyəsi isə
74,2% təşkil edir. Dövlət məşğulluq
orqanları tərəfindən işsiz statusu verilmiş vətəndaşların
sayı 0,8%-dir.
Statistika göstərir ki, kəndlərdə məşğulluğun
səviyyəsi şəhərlərə nisbətən daha yüksəkdir. Ümumilikdə, respublika üzrə məşğul əhalinin
52%-i əsasən kənd təsərrüfatı, meşəçilik,
sənaye, tikinti, 48%-i xidmət sahələrində
çalışır. 2012-ci ildə məşğulluq xidməti orqanlarına müraciət
edən işaxtaranların sayı 49326 nəfər olub. Həmin vətəndaşların
29750 nəfəri və ya 60%-i müvafiq iş yerləri
ilə təmin olunub. 464 nəfər
peşə hazırlığı kurslarına, 1483 nəfər
haqqı ödənilən ictimai işlərə
yönəldilib. 3286 nəfərə isə işsizlik
statusu verilməklə işsizlik
müavinəti təyin edilib.
Bununla yanaşı, müəyyən
yaş qrupları üzrə - xüsusən
də ali təhsilli gənc mütəxəssislərin,
o cümlədən yaşı 50-ni keçmiş insanların məşğulluğunun
təmin edilməsində müəyyən problemlər mövcuddur. Bu cür çətinliklərin olması isə
bəzi hallarda insanları qeyri-leqal
məşğulluğa, əmək müqaviləsi olmadan işləməyə məcbur edir.
Mülki-hüquqi
müqavilə
Əksər
hallarda işçilərlə əmək
müqavilələrinin deyil, mülki-hüquqi müqavilənin
imzalanması da ən ciddi
problemlərdən biridir. Qanunvericiliyə
görə, işçi ilə mülki-hüquqi müqavilə müəyyən
müddət üçün imzalana bilər. Lakin bəzən
işəgötürənlər işçiləri uzun illər ərzində, sadəcə, mülki-hüquqi müqavilə əsasında
işlədirlər. Nəticədə işçilər əmək
müqaviləsinin yaratdığı bir
sıra hüquqlardan məhrum olurlar.
Ekspertlərin
gəldiyi qənaət belədir ki, qeyri-leqal məşğulluğun aradan qaldırılması ona
görə çətindir ki, bəzən
vətəndaş könüllü olaraq əmək müqaviləsi olmadan işləməyə razı olur, aldığı məvacib onu razı salır. Lakin
belələri sabah
işsiz qalacaqları təqdirdə
dövlət məşğulluq orqanları onların barələrində
hər hansı sosial müdafiə tədbirləri
həyata keçirə bilməyəcək, həmin şəxslər
normal pensiya almaq imkanından məhrum olacaqlar.
Bu səbəbdən də əmək
münasibətlərinin rəsmiləşdirilməsi məsələsində
işçinin və işəgötürənin
eyni dərəcədə fəallığı
lazımdır.
Qeyd edək ki, hazırda ölkə əhalisinin orta yaş göstəricisi
təxminən 28-29-dur. 65 yaşdan
yuxarı vətəndaşların sayı ölkə əhalisinin
cəmi 8,8-9%-ni təşkil edir. Avropa ölkələrində
bu göstərici 22%-dən yuxarı, qonşu Rusiyada təxminən
14-15%-dir. Yəni Azərbaycanın əhalisi kifayət qədər
gəncdir və əməkqabiliyyətli insanların xüsusi çəkisi yüksəkdir. Dövlət Sosial Müdafiə
Fondunun məlumatına görə, buna baxmayaraq, əmək
müqaviləsi ilə işləyənlərin məşğul
əhalinin (bu, 4,4 milyon
nəfərdən bir qədər çoxdur) cəmi 31-32%-ni təşkil etməsi
normal göstərici sayıla bilməz. Əksər
ölkələrdə bu göstərici
bizdən iki dəfə çoxdur.
Digər
problem ümumi daxili məhsulda, əhalinin gəlirlərində
əməkhaqqının xüsusi çəkisinin
azlıq təşkil etməsidir. Bu fakt göstərir ki,
hazırda respublikada nəinki iş yerlərinin, əməkhaqqının
leqallaşdırılmasında da problemlər
mövcuddur.
İşəgötürənin
işçi ilə formal
olaraq əmək müqaviləsi
imzalaması mümkündür. Lakin burada əsas şərt
hər bir işçiyə görə sosial sığorta haqlarının Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun
(DSMF) büdcəsinə ödənilməsidir. Yalnız bu halda iş
yerlərinin leqallaşdırılmasından söhbət gedə
bilər. Statistika göstərir ki, DSMF 2012-ci ildə 2011-ci ilə nisbətən
qeyri-büdcə sektorunda 22,1% çox sosial
sığorta haqqı toplamışdır. Qeydiyyatda
olanların sayında da ciddi
artım mövcuddur. Bu
onu göstərir ki,
dövlət strukturları mövcud
problemləri həll etməyə qadirdir
və bu istiqamətdə ciddi
tədbirlər həyata keçirilir.
Əmək
bazarında vergi uçotunun
aparılması, əmək müqavilələrinin
bağlanmasına onlayn rejimdə nəzarət
üçün Vergilər Nazirliyində
məlumat bazası yaradılıb. Hər bir əmək müqaviləsi ilə bağlı
məlumatlar bazaya daxil
edilir. Əmək müqavilələrinin
reyestri digər dövlət orqanlarına
da göndərilir. Əmək müqavilələri
bağlandıqdan sonra işçi
sayının düzgün göstərilib-göstərilməməsi
daim nəzarətdə
saxlanılır. Muzdlu işlə əlaqədar
təqdim olunan bəyannamələrə
görə, rəsmi işçilərin sayı 1 milyon 480 min nəfərə
çatıb.
Ekspertlərin
fikrincə, qeyri-leqal məşğulluqla
mübarizə sahəsində ən səmərəli tədbirlərdən
biri cəmiyyətin maarifləndirilməsidir.
Bu baxımdan, dövlət strukturları
ilə yanaşı, kütləvi informasiya
vasitələrinin də qarşısında mühüm
vəzifələr dayanır.
Aygün
İbrahimova.
“Vergilər Nazirliyinin “Vergilər” qəzetinin və Azərbaycan
Mətbuat Şurasının keçirdiyi
müsabiqəyə təqdim etmək üçün”
Olaylar.-
2013.- 24 may.- S.12.