70-i adlamış “60-
cı” və ya xalq
yazıçısı Elçinə
Açıq məktub!
Hörmətli
Elçin müəllim! Sizi-çağdaş ədəbiyyatımızda
milli nəsrin və dramaturgiyanın banilərindən biri,
çoxlu sayda hekayə, povest, roman, publisistik, ədəbi
qeydlər, fundamental elmi məqalələr, tədqiqatlar
müəllifini, hər şeydən öncə isə
böyük mənəviyyat sahibini anadan olmanızın 70
illiyi münasibəti ilə təbrik edirik.
Siz Azərbaycan ədəbiyyatının
”60-cılar” adlanan məşhur nəslinə mənsubsunuz. Bu
dövrdə mədəniyyətin bütün sahələri
kimi ədəbiyyatda da coşqun bir inkişaf vardı və
bu dövrü XII və XVIII yüzil Azərbaycan ədəbiyyatının
intibah dövrü ilə müqayisə etmək
mümkündür. Bu dövrün gənc qələm sahibləri
kimi siz də R.Rza, S.Vurğun, S.Rüstəm kimi şairlərin,
Əli Vəliyev, Süleyman Rəhimov, İlyas Əfəndiyev
kimi yazıçıların, M.A.Dadaşzadə, Abbas Zamanov
kimi alimlərin mənəvi dünyasından bəhrələnmisiniz,
ədəbiyyata vəsiqə almısınız. 1959-cu ildə
ilk hekayəniz olan “O inanırdı”nı ”Azərbaycan gəncləri”
qəzetində çap etdirməklə ədəbi aləmə
qədəm qoymusunuz. Bu ədəbiyyat
nəhənglərinin əlindən vəsiqə alıb ədəbiyyata
gəlmək heç də asan deyildi. İndi sizin və ədəbi nəslinizin
digər nümayəndələrinin
yaradıcılığı ilə tanış olunca
aydınlaşır ki, siz istədiyiniz zaman o ədəbiyyat
nəhənglərini ziyarət edir, onların mənəvi dəstəyini
hiss edirdiniz.
Çağdaş dövrün qələm
sahibləri üçün ən böyük çətinlik
oxucu tapmaqdır. Anar yazır ki,
“İndi hər kəs ancaq özünü oxuyur”. Zənnimcə,
o haqlıdır. İnformasiya bolluğunda oxucu tapmaq həqiqətən
də çətindir. Amma, düşünürəm ki, siz
istisnalardan birisiniz. Sizin xalqımızın ruhunu oxşayan və
insanları mübarizəyə səsləyən,
özünüz demiş “beyinə qida, gözə nur, dizə
qüvvət verən əsərləriniz”- “Bir
görüşün tarixçəsi”, “Dolça”, “Mahmud və
Məryəm”, “Poçt şöbəsində xəyalı”,
“Fikir karvanı”, “Karvan yola düşür”, “Sos”, “Ağ dəvə”, “Ölüm
hökmü” və onlarla bu kimi əsərləriniz
bütün nəsil oxucuların zövqünü
oxşayır. Çünki,
bütün bu əsərləri birləşdirən bir
ümumi cəhət var: millilik. Çünki, bu əsərlərdə
xalqımızın dərdləri, arzu və istəkləri
ifadə olunmuşdur.
1982-ci ildə 12 illik yaradıcılıq əməyiniz olan “Toyuğun diri qalması” povest və
hekayələr məcmusuna görə Sovetlər Birliyinin çox ali ödülü
sayılan Lenin komsomolu
ödülünə layiq görüldünüz.
Tanınmış sovet tənqidçisi Lev Appenski “Əncir
ağacı” na yazdığı ön sözdə yazırdı: “Onun nəsrində özünəməxsus bir cazibə qüvvəsi vardır. Bu nəsrdə bir coşqunluq, bir yüksəliş,
gündəlik hadisələrin çərçivəsindən
kənara çıxmaq meyli duyulur”.
“Mahmud
və Məryəm” isə tarixi roman janrında ilk təcrübənizdir.
Mövzusu xalq
dastanı Əsli və Kərəmdən götürülən
bu əsərin süjetı başqa əsərlərinizə nisbətən
daha mürəkkəbdir. Əsərin qəhrəmanları
isə yeniyetmə gənclərdir. Bu gənclərin
belə mürəkkəb məsələlərdən baş çıxarması əlbəttə ki, sizin qələminizin
möcüzəsidir. Əsər bügünkü
günümüz üçün
də çox güncəldir, ona görə də sevilə-sevilə oxunur.
Lakin bu gün
sizi Azərbaycan cəmiyyətində
tanıdan başqa özəlliklər də
var: Mədəniyyət, mənəvyyat,
fədakarlıq, səmimiyyət sizə əsərlərinizdən
heç də az
şöhrət gətirməyib. Siz bu gün ədəbi
mühitimizdə (ümumən cəmiyyətimizdə) çox nadir təsadüf
olunan, barmaqla
sayıla biləcək o
ziyalılardansınız ki,
düşündükləri ilə yazdıqları, dedikləri
ilə əməlləri üst-üstə düşür.
Yazdıqlarınızı müdafiə etməyi bacaran, “onların altında qol
çəkməyə hazır olan” bir sənətkarsınız. Sevimli
müəlliminiz Əli Fəhmi
deyirdi: “Kimin ki, bir dünyası var, onun iki
sifəti var, kimin ki, iki dünyası var onun bir
sifəti var”. Tam məsuliyyətlə
demək olr ki, bu gün siz
məhz belə bir həyat
yaşayırsınız.
Sizin yaradıcılığınızın başlıca
özəlliklərindən biri az sözlə daha çox ifadə etmək, daha
çox düşündürməkdir (bu cəhət sizi Mirzə
Fətəli ilə birləşdirir). İnsanın dünyaya cüt gəlməsi
fəlsəfəsinə inanmaq lazım olarsa R.Rza ilə Sabirin, Anarla Mirzə Cəlilin və Elçinlə
Mirzə Fətəlinin dünyaya cüt gəlməsinə inanmaq
olar. Siz də qədim spartalılar kimi
lakonik danışırsınız. Sizi spartalılarla birləşdirən daha bir cəhət isə
odur ki, siz də spartalılar kimi yaxşı döyüşürsünüz,
əlbəttə, qələmlə. Vaqif
Bəhmənli yazır: “Elçində dil
ürək kimi çırpınır, beyin kimi düşünür,
su kimi axır, gün kimi işıq
saçır, dərd kimi
ağrıdır, ruh kimi
susur”. Hörmətli Vaqif
müəllimin bu fikri
ilə razılaşmamaq mümkün deyil.
Siz əsil yazıçını o kəs hesab edirsiniz ki, ”ağ vərəqlə üzbəüz oturub hissini, ürəyini,
dünyagörüşünü, sevgisini, nifrətini o ağ vərəqlərə köçürsün,
yəni özünü ifadə edir”. Siz bütün
yaradıcılıq boyu bu
prinsiplərə əməl edirsiniz. Bu gün sizin
şəxsiyyətinizi tanımaq üçün
ən yaxşı vasitə əsərlərinizdir. Bu əsərlərdə hər sətir
başı bir millilik,
bir azərbaycançılıq duyulur. Yazdığınız hər bir əsərdə müəllifin adı, coğrafi adlar verilməsə
belə, personajların
adları şərti verilsə belə yenə də bu əsərlərin bir
azərbaycanlı tərəfindən
yazıldığını başa
düşmək heç də çətin
olmaz.
Sizin əsərləriniz bu gün bütün yaş kateqoriyalarını əhatə etməsinə
hər bir oxucunun zövqünü oxşadığına və
nəhayət ən çox tənqid və
müzakirə olunmasına bazmayaraq orta məktəbin XI sinif ədəbiyat
dərsliyində şagirdlərə yalnız bir
neçə cümlə ilə təqdim olunmağınız yalnız təəccüb
doğurur. Burda deyirlər
ki, “hamıdan gözəl mənəm, amma heç
danışmıram”.
Siz öz
yazdıqlarınızın məsuliyyətini dərindən
dərk edən qələm sahiblərindənsiniz. “Əsər
yazılınca müəllifindir, yazılıb qurtarandan sonra isə
oxucuların” deyirsiniz”.
Yaradıcılığı isə taleyin
qisməti sayırsınız. Belə hesab
edirəm ki, hər bir
qələm sahibinə istedadla
yanaşı güclü mütaliə da lazımdır. Sizin
müsahibələrinizi oxuduqca
aydınlaşır ki, kabinet şəraitində,
gərgin iş rejimində belə siz mütaliə edir, bu günkü ədəbi
prosesləri yaxından izləyirsiniz.
1975-
1987-ci illərdə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibi kimi ictimai fəaliyyətə
başlamış “Literaturaya qazeta”, “Drujba narodov”,
“Voprosı Literaturı”, “Yunost”,
“Literaturnıe obozrenie”, kimi
bütün ittifaq
miqyasında tanınmış olan qəzet
və dərgilərdə Azərbaycan ədəbiyyatının
təbliği yolunda durmadan
mübarizə apardınız. Eyni zamanda tənqidi
yazılarınızda kompliment tənqidə
qarşı barışmaz mübarizə
aparmısınız. Ədəbi tənqidin inkişafı, yeni nəsil tənqidçilərin yetişməsi
üçün yorulmadan
çalışmısınız. Ümumiyyətlə
hansı vəzifə daşımağınızdan
asılı olmayaraq bu
gün Azərbaycan oxucusu,
Azərbaycan cəmiyyəti sizi obyektiv və prinsipial bir şəxsiyyət kimi
tanıyır. Siz bütün
yaradıcılığınız, bütün
həyatınız boyu bu
iki prinsipə əməl etmisiniz.
Eyni zamanda ədəbiyyatda
öz yaşıdllarınızın
(düşünürəm ki, elə gənclərin
də) hər bir uğuruna
sevinir, uğursuzluna
görə kədərlənirsiniz. Bu gün bunu hər bir Azərbaycan oxucusu bilir.
1987-ci ildə xaricdə
yaşayan həmvətənlərlə
Azərbaycan Mədəni əlaqələr cəmiyyəti( Vətən) Rəyasət heyətinin sədri
seçildiniz. Dünyanın bir çox ölkələrini
dolaşıb soydaşlarımızla sıx əlaqələr
qurdunuz, soydaşlarımızla görüşüb onların problemlərini
öyrənmisiniz. Lobbiçilik fəaliyyətini
genişləndirdiniz. İndi sizin “Vətən” dəki fəaliyyətinizi
araşdırdıqca necə fədakarcasına mübarizə
apardığınızın şahidi oluruq. Bədxah qonşularımız
torpaqlarımızı işğal edəndə
siz meydan hərəkatına
ilk qoşulanlarsınız. Bu günün
özündə də əsərlərinizdə
qaçqın və köçkün
soydaşlarımızın vətən həsrətini, nisgilini ürək yanğısı ilə
ifadə edirsiniz.
Xalqımız bu gün sizi
bir kino və teatr xadimi kimi
də tanıyır. Qələmə aldığınız əsərlər
əsasında Tofiq Tağızadə “Bağ mövsümü”,
Arif Babayev “Arxadan vurulan zərbə”,
Şahmar Əkbərov “Sahilsiz
geçə”, Oqtay Mirqasımov “Gümüşü furqon”,
Kamil Rüstəmbəyov “Mən hələ
qayıdacağam”, Vaqif Mustafayev
“Milli bomba” filmlərini
çəkmişlər.
Teatrdakı fəaliyyətiniz
daha genişdir. “Ah, Paris, Paris”,
“Dəlixanadan dəli qaçır və yaxud
mənim sevimli dəlim”, “Mənim ərim
dəlidir” və sair əsərləriniz
Azərbaycan teatrlarının səhnələrində tamaşa qoyulmuşdur.
Əsərləriniz
dünyanın bir sıra
xalqlarının dilinə-polyak, xorvat, gürcü, litva, moldovan, türkmən, özbək, qazax, tacik, serb,
çex, macar, bulqar, slovak, ingilis, rus, fransız, ərəb
və türk dillərinə tərcümə
olunmuşdur. Dünyanın müxtəlif
dillərinə tərcümə olunmuş
100-ə qədər kitabın müəllifisiniz. Çap olunmuş
kitablarınızın ümumi tirajı
5 milyondur. Sizin zəngin
yaradıcılığınızın təhlili bir qəzet səhifəsinə sığan deyil. Ona görə də
bu yaradıcılığa xronoloji nəzər salmaqla
kifayətləndim. “70 il tarix üçün
nədir ki?” deyirsiniz.
Biz isə deyirik ki, 70 il bir
ömürçün nədir ki, Sizin yubileyiniz
hər bir Azərbaycan oxucusunun
və bütün Azərbaycan
xalqının bayramıdır. Biz də
“Olaylar” olaraq bütün kollektivimiz
adından sizi bir daha təbrik edir, keçdiyiniz keşməkeşli və şərəfli
həyat yollarında sizə yalnız uğurlar
arzu edirik
Yeqzar Cəfərli
Olaylar.-
2013.- 7 noyabr.- S.12.