Əsərləri oğurlanan rəssamın müəmmalı və
sirli həyatı:
Bakıda ilk “Mersedes”i
o sürüb
Bakı İncəsənət Mərkəzində əsərləri yoxa çıxan rəssam Əşrəf Muradoğlunun faciəvi həyatı və oğurlanan əsərlər barədə araşdırma
Hamı ona həsədlə baxırdı...
1950-ci illərin
Bakısı... Şəhər müharibə xofundan
yeni ayılır. İnsanlar
təzə-təzə özlərinə gəlməyə
başlayırlar. Bu onilliyin sonunda
Bakının qədim küçələrində bir qrup rəssamın doluşduğu “Mersedes”
markalı maşın o yandan
bu yana şütüyürdü.
Maşındakı rəssamların daxili
azadlığı, gəncliklərini biruzə verən
şıltaqlıqları hamını
maraqlandırırdı. Uşaqlar hər
dəfə öz küçələrindən
bu maşının keçməsini
arzulayardılar. Böyükləri isə maşından daha çox onun qəribə sahibi
maraqlandırırdı. Bu, özünün xüsusi
saç düzümü
və fizionomiyası ilə
seçilən rəssam Əşrəf Muradoğlu
idi. O vaxt hamı ona həsədlə baxırdı. Sank-Peterburqda Repin adına
Memarlıq, Heykəltərşlıq və Rəssamlıq İnsitutunu bititən Əşrəf Muradoğlu dövrünün
qayğısız gənclik simvoluna çevrilmişdi. Lakin heç kim bilmirdi ki, bu
qayğısız modern gənclik simvolu olan, ən yeni kostyumları geyib, ən
bahalı maşında gəzən rəssamı gələcəkdə
hansı acı tale gözləyir..
Sevdiyi qızı qaçırdılar, və o ölənə qədər evlənmədi...
Hər şey də elə burdan
başladı. Rəssam köhnə
Bakının o vaxtkı gənc
qızlarının hamısının diqqətini cəlb etmişdi. O, həm hamıdan fərqli vizual görünüşü,
həm əsil-nəcabəti, həm də qeyri-adiliyi
ilə əksər xanımların diqqətini özünə
çəkirdi. Qərb modernliyini köhnə
Şərq şəhərinə calaq edən
rəssamın qeyri-adiliyi də
xanımların diqqətindən yayınmazdı. Ancaq o, yalnız bir xanımı sevdi. Sevil adlı bu xanım rəssamın
yeganə sevgi mənbəyi oldu. İmkanlı ailənin oğlu
olmasına baxmayaraq, başqa
xanımlara maraq göstəmir və bu sevgisini də ürəyində
gəzdirirdi. Nəhayət, yalnız 4 ildən sonra Sevilə məktub yazır: “Dörd il bundan
qabaq mən sizi ilk dəfə gördüm,
sizə uzaqdan baxdım,
yaxınlaşmağa ürək etmədim. Sizinlə
danışmağa cəsarətim çatmadı”.
Amma
tele öz işini görür. Əşrəf Əzim Əzimzadə
adına Rəssamlıq Məktəbində oxuyarkən sevdiyi
xanımı qaçırırlar. Bu olay onu psixoloji
cəhətdən çox
sarsıdır. Rəssam ömrünün
sonuna qədər evlənmir.
Bahalı kostyumdan dərviş qiyafəsinə...
Əşrəf Muradoğlu 1925-ci ildə Bakıda anadan olub. Ailəsi
imkanına görə seçilən ailələrdən idi. Uşaqlığı və yeniyetməliyi
qayğılardan kənar keçib. Hətta
o tələbə vaxtı fırça
ilə işləyərkən həmin fırçanı öz bahalı kostyumlarının qolu ilə silərdi. Bu da uşaqlığından miras
qalan şıltaqlıqdan irəli gəlirdi.
Amma zaman keçdikcə
Əşrəfin həyatı da dəyişir,
qiyafələri də...
1947-54-cü illərdə
Rusiyada tələbə ikən tətillərdə
Bakıya gəlir və sifarişlər qəbul edir. Dostlarının xatirələrinə
görə, o, ən çox
sifariş alan rəssam
idi. Sifarişlərinə də əyləncə
naminə yanaşar, çox
enerji sərf etmədən gözəl rəsmlər
çəkirdi. Qazandığı pulları isə o zaman artıq
kasıblamış ailəsinə və rənglərə sərf
edərdi. O istəsəydi, varlı ola
bilərdi. Artıq şəhərdə tanınır və
sifarişləri artırdı. Amma o artıq imkanlı ailənin şıltaq oğlu deyildi. Öz yolunu, özünü tapmaq istəyən
kamilliyə gedən dərviş libaslı bir
insan idi.
Rənglərin içində ev....
Yandırılmış
tablolar və polis dəyənəyi...
1960-70-ci illərin ən önəmli rəssamlarından
olan avanqard sənətkar Əşrəf Muradoğlu bu ərəfələrdə
hamıdan qaçaraq, öz rəng dünyasında
yaşayırdı. Tərkidünya bir insan idi. Heç kim tərəfindən
nə özü, nə də əsərləri
qəbul olunurdu. Çoxusu tam fərqli üslubda, ayrı
dünyagörüşün, ayrı fantaziyanın məhsulu
olan bu əsərləri anlamırdı və elə buna
görə də rəssam demək olar ki, bütün sənət
olaylarından təcrid olunmuşdu. Amma o öz yolundan dönmürdü. Sanki onu
anlamayanların acığına əsərlərini bir az da mücərrədləşdirirdi.
Əsərlərinin hamısında tablonun
yuxarı hissəsində boşluqlar
saxlayırdı. Əvvəlcə, ilk nəzər
salanda bu
anlaşılmır, amma sonradan
başa düşürdün
ki, rəssam burda məhz sonsuzluğu
əks etdirib. Əsərin kompozisiyası
məhz kosmosa gedib dirənir.
Onun “Ata və oğul”, “Şeypurçalan”
tablolarında bu daha
qabarıq əks olunur. Amma bu təbii
ki, bəzi insanlar tərəfindən
anlaşılmırdı. O öz
emalatxanasında rəngləri ilə bərabər yaşayırdı.
Heç kimin diqqətini
çəkməyən, qazanc gətirməyən
avanqard portretlər isə rəssamın
yaxın adamlarını qıcıqlandırırdı. Bu qıcıqlanma onun
digər sənət yoldaşlarında da
o qədər çox
idi ki, rəssamın
hər əsərini gülünclə qarşılayarlar.
1997-cu ildə rəssam
öz emalatxana-evində tək-tənha
öləndən sonra qonşusu
ora köçdü,
evin içində nə var
idisə, hamısını çölə atdı,
tabloları isə yandırdı.
Əslində onu tərkidünya edən bir səbəb də var. Küçələrin birində polis tərəfindən döyüləndən sonra xəstəxanaya düşür. Xəstəxanadan qayıdır və artıq həminki rəssam olmur. Tərkidünyalığa varır. Elə bu tərkidünyalıq içində öz yolunu tapır. Kiçik həcmli emalatxanada ömrünün sonuna qədər yaşayır.
Yoxa çıxan rəsmlər barədə...
Bakı İncəsənət Mərkəzində
rəssamın iki əsəri “Tehran konfransı” (kətan, yağlı boya, 107x140 sm) və “Lenin Smolnıda” (kətan, yağlı boya, 130x117 sm) yoxa çıxıb. Bu əsərlər
rəssamın şedevr əsərlərindən
sayılır. Belə ki, bu
iki portretdə digərlərindən fərqli
olaraq ictimai- sosial və siyasi mesajlar da ötürülür.
Təbii ki, bu rənglərin
gizli dili ilə təsvir
olunur. Rəssamın bacarığı onda idi ki,
o kiçik bir detalda böyük
siyasi durumu təsvir
edə bilib. Məsələn, “Tehran konfransı”nda totalitar
dövrün 3 diktatoru
Çörçill, Ruzvelt
və Stalin xüsisi
boyakarləqla əks olunub. Rəsm elə
çəkilib ki, burda
bütün diqqət Stalinə yönəlir.
Dəstənin başında Stalin gəlir,
o amiranə şəkildə əlini “Belamor” qutusuna tərəf
uzadıb. Bilirik
ki, Stalin “Kazbek” qutusunda
saxlanılan “Hersoqovina
Fler” siqareti çəkirdi. Amma
rəssam “Belamor”u təsvir etməklə Belamor kanalının tikintisiylə təməli
qoyulan düşərgələr
sisteminə işarə
edir və o dövrün acı reallıqlarını
uzaqgörənliklə təsvir
edir.
“Lenin Smolnı”da əsəri isə sxematik, cansız bir model - Lenin obrazıyla dərin psixoloji ovqat yaradır. Qan çanağına çalan
tablonun qırmızı
yerliyi şüuraltı
hislərə təcavüz
edib insanın narahatlığını, həyacanını
artırır. Lenin isə dərkolunmaz, qapalı bir obraz kimi canlanır.
Əllərindən qan
daman bu obrazla
tamaşaçı arasında
heç bir əlaqə yaranmır. Bunun özündə də bir siyasi əlamət
var. Belə ki, Lenin ideyalarının ancaq fövqəlbəşər bir
hadisə olduğunu, onun real insanla heç bir əlaqəyə varmadığını
göstərir.
Onun daha bir əsəri
də vardı... Amma harda?
Rəssamın bir
əsərinin taleyi isə onun öz taleyi ilə çox oxşardı. Belə ki, öləndən
sonra ata evinin divarlarından asılan bu portreti evin təmiri
zamanı hətta çıxarmağa belə
layiq bilmir, birbaşa şəkilin üstünü hörürlər.
Beləliklə, iki divarın
arasında qalan şəkil rəssamın
ruhunun əsl ifadəçisinə çevrilir.
Beləliklə, “Kosmonavt”,
“Sağıcılar”, “Yemişlər”, “Abşeronda axşam çağı” və
s. kimi
fərqli üsluba malik portretlərin sahibini divar arxasında qalan bu portret çox
gözəl ifadə edir. Çünki o özü də
həyatı boyu divar arxasında qaldı. Heç kim onu görmək istəmədi.
Tərkidünya rəssam öləndə
belə yanında kimsə olmadı. Bir doğma rənglərindən və
bir də onu bu pilləyə
çatdıran, həyatında
yeganə sevdiyi qadın Sevilin xəyalından başqa onu kimsə o dünyaya yola salmadı... Gözlərinin
önündə isə
bir rənglər axırdı, bir də gecikmiş məktubda yazılan sözlər.....
“Dörd il bundan qabaq
mən sizi ilk dəfə gördüm, sizə uzaqdan baxdım, yaxınlaşmağa
ürək etmədim. Sizinlə danışmağa cəsarətim
çatmadı”.
Qeyd: Araşdırmada tanınmış şair-publisist
Tofiq Abdin və araşdırmaçı-jurnalist
Sara Nəzirovanın məlumatlarından
istifadə edilib. Xüsusən də Sara xanım
Əşrəf Muradoğlunu
yeganə araçdırmaçısıdır.
1984-cü ildə yeganə sərgisi keçirilən rəssam
barədə Sara xanım
həm film, həm də kitab-katoloq hazırlayıb. Modern.az
Olaylar.- 2013.- 15 noyabr.- S.10.