Min bir dərdin dərmanı – BAL!
Lənkəranda
arıçı Adil Məmmədovu bu sahənin professoru
adlandırırlar
“Bal tutan barmaq yalayar”
Atalar təbiətin
ən dadlı neməti olan bal haqqında ibrətamiz çox
sözlər deyiblər. Şirinliyin etalonu “bal kimi” ifadəsidir.
İnsan üçün ən əziz olan övlada məhəbbət
də bal sözü ilə sinonim təşkil edir və
“bala” sözü yaranır. Bal
tutan barmaq yalayar” deyiblər. Amma hər adam da bal tuta bilməz.
Çünki arıçılıqla məşğul olmaq,
çox çətin, qəliz, çox incə, əzab-əziyyətli,
həm də çox şərəfli bir işdir. Təbiətdə
bir neçə həşarat var ki, onu İlahinin
möcüzəsi adlandırırlar. Və onlar yüzlərcə
həşaratdan, heyvandan, balıqdan, quşdan daha faydalı,
həyatı, missiyası daha çox maraqlı, zəngin və
düşündürücüdür.
Mən əvvəllər
bu sırada daha öndə zəlinin olduğunu
düşünürdüm. Ancaq heç demə təbiətdə
insanlıq üçün zəlidən daha faydalı və
daha möcüzəli olan bal arısı da imiş!
Arıçılıqla məşğuliyyət isə elə
arının yaranış missiyasını tamamlamağa bərabərdir.
Yəni arıçılıq da elə arı zəhmətidir.
Hər dəfə bu barədə söhbət düşərkən
mənə Adil Məmmədovun barəsində
danışırdılar. Lənkəranda hamı onu bu sahənin professoru hesab edir.
Son günlər yabanı arıların artması və bal
yarmarkaları nəhayət ki, Adil kişi ilə
görüşmək istəyini gücləndirdi. Lənkəranın Şovu kəndində
yaşadığını dedilər. Onun yaxın qohumu, klub
işçisi Balamır Yəhyayevin bələdçiliyi ilə
Şovuya yollandıq. Talış dağlarını, meşələrini,
düzlərini, bulaqlarını görən rəssam
üçün İlahi Cənnət məkanı tabloda təcvir
etmək çətin olmaz. Şovu kəndinin eləcə cənnət
guşəsi olduğunu qeyd etsəm yanılmaram. Burada təkcə
yaşıllığın deyil, sükutun da öz
romantikası var. Ciyər dolusu nəfəs almaq
üçün çiyinlərini qaldırmağa dəymir.
Adil kişi yaşayış üçün yer seçimində
əsla yanılmayıb. Həyət –bacada müxtəlif meyvə
ağacları hələ də bar üstündə idi.
Dağ kəndi üçün spesifik olmayan
yaraşıqlı, qırmızı kirəmidli evin qarşı həyətində
də müxtəlif ağaclar diqqəti cəlb edirdi. Amma həyətin
əsas hissəsində arı qutuları
düzülmüşdü və həyət-bacaya xüsusi
görkəm verən də elə bu qutular idi. Gəlişimiz
Adil kişinin xanımının müqəddəs Kərbəla
ziyarətindən qayıtdığı günə təsadüf
etmişdi. Həyətin təndirxana hissəsində ehsan
qazanları tüstülənir, oğul-uşaq, qız-gəlin
əl-ayaqda müxtəlif işlər görürdü. Təkcə
Kərbəlayi xanımın deyil, onu ziyarətə gələnlərin
də üzünə nur qonmuşdu. Adil kişi qıvraq olsa
da, müdrik qoca qədər
nurani və xoş təbəssümlü idi. Bir azdan o
özünün həlim xasiyyəti
və asta səsi ilə bizi öz cazibəsinin sehrinə saldı. Əslində o Lerik
rayonunun Siyov kəndində doğulub. Orta məktəbi orada
bitirib. Ən böyük arzusu həkim olmaq imiş. Amma bir
neçə il cəht göstərsə də müsabiqədən
keçə bilməyib. Onda Gəncəyə ( o vaxtkı
Kirovabad şəhərinə) gedib və orada Kənd Təsərrüfatı
İnstitutunun baytarlıq fakultəsinə qəbul olunub. Baytarlıq
heyvanların sağlamlığı ilə məşğul
olan sahədir. Amma buna görə indi əsla təəssüf
etmir. Çünki sonra işlədiyi bütün yerlərdə
yüzlərcə dilsiz-ağızsız mala-heyvana, quşa həyat
verib, yüz minlərlə arını xilas edib,..
İnstitutdan sonra bir müddət Lənkəran Quşçuluq Fabrikində baş
baytar işləyib. Əskəri xidmətdən sonra isə
Biləsər kəndindəki Frunze adına sovxozda, Lənkəran rayonlararası
Damazlıq Birliyində baytar-həkim olaraq
çalışıb. Adil kişi yenidən Biləsərə
qayıdıb və sonra da bir müddət Lerik rayonunun kəndlərində
baytar işləyib. O eyni zamanda özünün fərdi təsərrüfatında
da çalışır, arıçılıqla məşğul
olurdu. Bu sahə onu özünə aludə etmişdi.
1983-cü ildə Lənkəranda
Arıçılıq sovxozu yaradılanda onu baş baytar vəzifəsinə
dəvət etdilər. Burada 17 il işlədi. 1985-ci ildə
Adili Moskva şəhərinə, Skryabin adına Kənd Təsərrüfatı
Akademiyasına təhsil almağa göndərdilər.
Akademiyada Adil arıçılığın bir çox sirlərinə
yiyələndi. Təcrübəsi və savadı ona elmi
iş yazmağa imkan verirdi. Amma gündəlik təsərrüfat
qayğıları onu tam məşğul edir, illər isə
sürətlə ötürdü. Sovxozda 3500 arı ailəsi
yaratmışdı. Hər il 30-40 ton təmiz bal istehsal
edirdilər. Lakin 2000-ci ildə bu nadir təsərrüfatı
da islahat adı ilə dağıtdılar, arı ailələrini
işçilər arasında payladılar. Amma heç də
hamı bu sahəni davam etdirə bilmədi. Adil kişi bu
arada- eyni zamanda 5 il ərzində 6 saylı Sərhəd
Baytarlıq-nəzarəti məntəqəsinin rəisi vəzifəsində
də çalışdı. Amma hamı ona bir mahir
arıçı kimi daha çox müraciət edirdi. Elə
biz onunla söhbət edərkən də tez-tez mobil zənglər
olur, arıçılar ona öz problemlərini deyir, məsləhət
alırdılar. 2013-cü ilin fevralında Adil kişini 65
yaşının tamam olması ilə əlaqədar təqaüdə
çıxartmışdılar. Amma onun xidməti bitməmişdi.
Sadəcə, daha əvvəlki iş yerinə getmirdi – xidmət
davam edirdi. 65 də bir elə qocalıq yaşı
sayılmazdı. Atası İsmayıl müəllim 97 il
yaşamışdı, anası isə 89 –cu ilini yaşamaqda
idi. Arıçılığın sirlərinə tamam vaqif
olmaqdan ötrü təqaüdə çıxmaq da Adil
kişi üçün bir fürsət yaradırdı.
Söhbət etdikcə onun öz peşəsinin alimi
olduğunu görürdük.
Arıların
həyatını və fəaliyyətini
refleks
saymaq çətindir
Arılar tarixən təbiətdə
ağac koxasında yuva salıblar. Amma bu onlardan məhsuldar
bar almağa imkan verməyib. Bir ağac koxası nə qədər
arı yuvacığı tutar ki? Ona görə də bal
çox az və həddən artıq baha olub. Meşədə
ağac koxasından süzülən bal ya meşəbəyinin,
ya da buna çox meyilli olan ayıların diqqətini cəlb
edərdi. Ayılar qan və bal qoxusunu bir neçə
kilometrdən duya bilir. Onların çox möhkəm bədənli,
sağlam və güclü olmasının bir sirri də
çox güman ki, bal ilə qidalanmağa çox meyl etməsidir.
1930-40-cı illərdə arıçılar arını vəhşi
təbiətdən bir qədər ayırmağı qərara
aldılar və onlar üçün çubuq və ağac
qabıqlarından ayrıca yerdə koğuşlar düzəltdilər.
Amma bu da yüksək rentabellik vermədi. Yalnız bundan sonra
arılar üçün mədəni yuvalar sayılan qutular
düzəldilməyə başlandı. Onun işini
asanlaşdırmaq, xəstəlik və qurdlardan qorumaq,
düzgün nəzarət etməkdən ötrü qutu
çox münasib idi. Sarı mumdan yuvacıqların bünövrəsini
lövhə şəklində hazırlayıb bu yuvalara
qoymaqla arının işi daha da asanlaşdı və o daha
çox bal hazırlaya və bala qoya bildi. Arı öz
yuvacıqlarını büsbütün özü və qarnındakı buğumların
arasında yaranan sarı-mumdan götürərək
hazırlayırdı. Çox vaxt bu işləri hələ
uça bilməyən cavan arılar həyata keçirdir.
Çölü-düzü, meşəni gəzib
çiçəklərdən şirə toplayan
işçi arılar bu şirəni bir-birlərinin
ağzına ötürür, mədələrindən
keçirdirlər. Bu zaman onların mədəsində
fermantativ proseslər gedir. Şirənin artıq bala
çevrildiyini hiss edən arı daha onu bir başqa arıya
ötürmədən, gətirib bu yuvacıqlara
boşaldır ( bir növ qusur).
Sonra işçi arılar bu yuvacıqların
qarşısında günlərcə qanad
çırpır, yuvacığın içindəki şirəni
kürəyərək tərkibindəki suyu qurudurlar. Yuvacıqda
xalis, yetişmiş bal
formalaşdıqdan sonra isə onun ağzını əvvəlcə
zəhərlə, sonra isə qarın buğumlarından
götürərərək sarı mumla bağlayır, bir
növ konservləşdirirlər. Arı insanı çalarkən zəhəri
zərərli funksiya daşısa da, revmatizm, artrit, polartrit,
venoz genişlənmə zamanı
bədənin həmin yerlərini arıya
çaldırmaqla müalicə effekti alınır. Əslində
qutuda bir-birindən fərqlənən 3 cür arı fəaliyyət
göstərir: ana arı, işçi arı, erkəy
arı. Ana arının vəzifəsi əmcək formalı, bir qədər
uzun olan xüsusi yuvacıqlara yumurta qoymaqdır. Gün ərzində
ana arı 2500-3000 yumurta qoya bilir. Ana arı yumurta qoyduqdan sonra
işçi arılar bu yuvacıqların üstündə
5-6 gün yatır. Bu zaman həm onun nəm və mikrob
çəkməsinin, çürüyüb lox
olmasının qarşısını alır, həm də
onu qidalandırırlar. Yuvacıqlarda yumurtaların xarab
olmasını arıçı qutunun ağzını
açan kimi üfunətli qoxusundan bilir. Yumurta tam hazır
olduqdan sonra işçi arılar bu yuvacığın
ağzını bağlayırlar. 21 gündən sonra
yuvacıqlardan yeni arılar çıxır. Onlara
uçmağı da işçi arılar öyrədir. Digər
yuvacıqlar isə bal hazırlanması üçün
yaradılır. Erkək arılar ana arıları
mayalandırmaq üçündür. İldə bir dəfə,
günəşli havada, günorta çağı ana arı
bayıra çıxır, bu zaman erkəy arılar onu əhatəyə
alaraq, bir növ arı quşunun hücumundan qoruyaraq
uçuşurlar. Yüzlərlə arının içərisindən
2-3 arı bu ana arını mayalandırır. Bir dəfə
mayalanmaqla ana arı 3 il yumurta qoya bilir. Yuvadakı ana arı
yumurta qoymaq keyfiyyətini itirdikdə onu öldürürlər.
Yeni ana arı yaratmaq üçün bir sutkalıq arı
yumurtasını işçi arılar digərlərindən
fərqli olaraq 5-6 gün deyil, 10-12 gün xüsusi qaydada
güclü yemləyirlər. 16 günə ana arı
yaranır. Bir həftə yuvada qaldıqdan sonra bu ana arı
mayalanmaq üçün bayıra çıxır. Hava
yağışlı, yüksək rütubətli olduqda ana
arı mayalana bilmir, qısır olur. İşçi
arılar onu öldürür, yeni ana arı yaratmağa
başlayırlar. Bu zaman yuva (ailə) heç də ana
arısız qalmır. Təkcə ana arını deyil, erkəy
arıları da işçi arılar qidalandırırlar.
Lazımı qədər mayalanma prosesi getdikdən sonra onlar
erkəy arıları daha qidalandırmır, qovur və ya
öldürürlər. Şikəst yaranmış
işçi arılardan kəşviyyat işlərində
istifadə olunur. Onlar şirəli güllərin yerini öyrənir,
qövsvari uçaraq gəlir və xəbər gətirirlər.
Bundan sonra işçi arılar onların sanki havada
açdıqları izlə şirə olan yerə
uçurlar. Arıların uçuş xəttinin altından
keçmək də müalicəvi əhəmiyyət kəsb
edir. İşçi arılar təkcə şirə deyil, həm
də çiçək tozu gətirirlər. Onların aləmində
arının yuvaya (ailəyə) “əli boş”
qayıtmaları qəbul olunmur, eləsini keşikçilər
yuvaya buraxmırlar. Şirə karbohidrat, çiçək
tozu isə zülaldır.Bu zülalla həm də
yumurtanı qidalandırırlar. Arı çiçək
tozunu başı ilə döyəcləyir, bu zaman
çıxan süd turşusu ilə zülalı konservləşdirmiş
olur. Çiçək tozunda- zülalda 48 makro-mikro elementlər,
vitaminlər, hormonlar özünü göstərir. Bu isə
balın özündən qat-qat qiymətlidir. Baldan daha qiymətli
olan həm də arı südüdür. Arı südü əslində
ana arı yetişdirilən yuvacıqdakı arı
mayasıdır.Hər yuvada ən çox halda 10-15 ana arı
yuvası qurulur. İşçi arıların yumurta
qoyduğu yuvalar da olur. Onlardan erkək arılar
çıxır. Arı südündən istifadə cinsi fəaliyyəti
pozulmuş adamlar üçün daha çox
faydalıdır. Ən mahir arıçı buna
çalışdığı halda bir arı ailəsindən
20-30 kq bal ala bildiyi halda 10 qramdan artıq “arı südü” əldə
edə bilmir.
Arıçılığın
inkişafı xüsusi
diqqət
və qayğı tələb edir
Arı balı min bir
dərdin dərmanıdır. Qan azlığı, immunitetin
artırılması, mədə-bağırsaq, ağciyər
və digər xəstəliklər zamanı bal çox
faydalıdır. O ən ləziz qida kimi həm də
uzunömürlüyə fayda verir, onunla müxtəlif məlhəmlər
hazırlanır. Vərəmun adlanan sarı mum daha çox
müalicəvi xassəlidir.Bu qədər faydalı
arının özünü də qorumaq və müalicə
etdirmək lazım gəlir. Arıların saxlanılması
üçün yazda braulyoz, akarapidoz parazitylərinə
Avropa və Amerika çürümə xəstəliklərinə
qarşı xüsusi proflaktik tədbirlər görülməlidir.
Əks təqdirdə parazitlər arının qanını
sovururlar. Arı yuvacığına gənə də yumurta
qoyur, işçi arılar onları da
qidalandırdığı üçün 9 günə gənə
çıxır və yuvacıqdakı arı yumurtası ilə
qidalanır. Arı isə 16 günə çıxır və
yeyildiyi üçün onların qanadı olmur. Buna görə
yuvalara xüsusi dərman lentləri salınır. Qutulara
pensilin, streptometsin, oksi-tetroksilin paraşokları çilədilir.
Yapon alimi Nişşi yazır ki, bal böyük klinikadır.
Yer üzündə taxıl əkilməsə, əvəzində
bal olsa yetər. Dünyada polimorf ( çoxlu bitkilərdən)
və monomorf ( bir bitkinin gülündən) alınma
2 cür bal var. Ölkəmizdə ən faydalı Lerik,
Daşkəsən, Balakən, Zaqatala, Kəlbəcər
balı, ən keyfiyyətli isə 23 dioqtoza dərəcəsi
sayılır. Ağcaqayın, cökə və cır xurma
ağacının gülü arılar üçün daha
faydalıdır. Lakin indi meşələrimizdə bu
ağacların sayı çox azalıb. Adil kişi ölkədə
ixtisaslaşmış arıçılıq təsərrüfatlarının
olmaması barəsində də ürək ağrısı
ilə danışdı. Müəyyən ləvazimatlar,
pereparatlar olarsa və dövlət özü bir alıcı
kimi çıxış edərsə,
arıçılığa maraq daha da artar, arıçılar indiki kimi ən
az 25-30 qutu deyil, 250-300 qutu arı saxlaya bilərlər. Adil
kişi uzun xortumlu “qabaqtəpə” arı növünün əhəmiyyətindən,
yayılmasından və arıların quş və həşaratlardan
qorunması üsulları barədə də çox
danışdı. Söhbətimiz bitmək bilmirdi. Məni
arıçı olmağa tam hazırlamaq üzrə idi. Diqqət,
qayğı, şərait və alıcı bazar
olacağı şəraitdə hər kəsin arı saxlamasına
dəyərdi. Arı təbiətin möcüzəsi idi. Bu
möcüzə hər birimizin həyatında mühüm əhəmiyyət
kəsb edə bilərdi. Dərmana veriləsi pulu bala vermək
daha faydalı olmazdımı?
Hafiz Mirzə
www.hafizmirza.com
Olaylar
qəzeti.- 2013.- 18 oktyabr.- S.13.