Şəki... Şəkililər...
Hər bir xalqın şifahi ədəbiyyatının, incəsənətinin
səviyyəsi onun dünya
xalqları arasında tutduğu mövqe ilə birbaşa əlaqədardır
və bu mövqeyə təsiri böyükdür. Xalqların qədimliyi,
keçdiyi tarixi yol və mədəni səviyyə onların
yaratdığı şifahi xalq yaradıcılığı nümunələrində
(bayatı, nağıl, əfsanə, rəvayət, dastan və s.) öz əksini tapmaqla
yanaşı, həmin mədəniyyətin
daşıyıcısı kimi də əsrlərdən-əsrlərə
ötürülərək yaşadılmasında mühüm rol
oynamaqdadır. Bu baxımdan, belə bir qənaətə gələ bilərik ki, Azərbaycanın ayrı-ayrı bölgələrinə
məxsus ağız ədəbiyyatı nümunələrinin
mövcudluğu sayəsində olduqca zəngin folklor mədəniyyətimiz
formalaşmışdır.
Nağıl və dastanlarımızın, rəvayət
və əfsanələrimizin, atalar sözləri və məsəllərimizin,
lətifə və bayatılarımızın... zaman-zaman
xalqımızın folklor xəzinəsinə daxil olması,
bu xəzinənin getdikcə zənginləşməsinə
şərait yaratmışdır. Bu
nümunələr arzu və istəklərin,
mədəniyyət və davranış səviyyəsinin, qəhrəmanlıq
və şücaətlə şərtlənən dövr və məqamların xalqın mədəni
həyatına müdaxiləsindən doğulur
sanki; dildən-dilə keçən
hansısa şifahi ədəbi
formanın yaranışı ilə təzahür edən xalq yaradıcılığı əbədiyaşarlıq
statusu qazanır. Xalqın özü
tərəfindən yaradıldığı üçün
bu nümunələr hər zaman sevilir, dəyərini
qoruyub saxlayır. Bunlardan
ən geniş yayılanı da lətifədir ki, onu dinləməyi və söyləməyi xoşlamayan adamı təsəvvürə gətirmək
mümkün deyil.
Lətifə şifahi ədəbiyyatın bir
qolu kimi, bütün xalqlar tərəfindən
çox sevilən yaradıcılıq
formasıdır. Molla Nəsrəddin lətifələrinin
xalqımızın övladlarının ağıl, şüur, əqidə və idrak
səviyyəsinə, dünyagörüşünün
formalaşmasına təsiri hamıya məlumdur. Hazırdasa
Azərbaycanda lətifənin vətəni kimi
qədim Şəkinin adı öndə çəkilir.
Təsadüfi deyildir ki, əsrarəngiz
gözəlliyə malik qədim Şəkinin
adı çəkiləndə istər-istəməz
insanların dodağı qaçır. Yəni, biləndə
ki, qarşındakı insan
şəkilidir, təbəssümünü gizlədə
bilmirsən. Bu da ondan irəli gəlir ki,
şəkililər olduqca baməzə,
şən, hazırcavab, ağıllı, saf,
təmiz, səmimi və gülərüz insanlardır. Sən
bircə dəfə də olsun Şəkiyə
getmisənsə, yəni ayağın
Şəki torpağına dəyibsə, demək artıq sənin
özünün Şəkili
olmağına bircə addım qalıb. Bu
yerin insanlarının şirin
ləhcəsi, sözü-söhbəti səni elə ovsunlayacaq, elə məst edəcək ki, heç özün də bilmədən
qarşındakı ilə elə onun öz “dilində” ünsiyyət quracaqsan. Şəkili olmağı kim istəməz ki?! “Siz də Şəkilisooz?” – deyə sual verilirsə, siz çox güman ki, zarafatla da
olsa, bu sözləri
“ağzınızdan qaçıracaqsınız”:
“Hayındı, a gözoo
yiyim, mən də Şəkiliyəm!”
Şəkinin daşı-torpağı,
çayı-bulağı, gülü-çiçəyi...
belə insanla sanki bu şirin ləhcədə
danışır. Burada insan
ayaqla gəzib-dolaşmaqdan heç vaxt yorulmayacaq; hər addımda gözəl mənzərə,
hər dəqiqəbaşı qəlbi ehtizaza
gətirən şirin ixtilat,
duzlu-məzəli atmaca. Bir
azdan özün bu atmacalar üçün
darıxacaqsan. Yenidən eşitdinmi, təzədən
əriyib-əriyib muma dönəcəksən.
Şəkililik ilk növbədə türklük
deməkdir məncə. Bu qədim
diyarın sakinlərini elə ilk kəlməsindən
tanımaq mümkündür. Daha doğrusu, Şəkilini tanımamaq mümkünsüzdür. Şəkili həm
sifət cizgilarinə, həm başın, peysərin anatomik quruluşuna, həm
də göz çuxuru
və burunun fiziki
göstəricilərinə görə Azərbaycan türkləri
arasında müstəsnalıq təşkil edən
xüsusiyyətlərinə görə seçilir.
Şəki
ən çox nələri ilə
tanınır? – deyə sual edilərsə,
onun Xan Sarayı,
Marxalı, şəbəkəsi, ipək kəlağayısı,
təkəlduzu, paxlavası, pitisi... ilə
yanaşı, yəqin ki, lətifələri
də ilk olaraq
xatırlanacaqdır. Şəki torpağının özü orijinallığı ilə seçildiyi kimi, bu məşhur sənət və yaradıcılıq nümunələri
ilə də Azərbaycan və dünya mədəniyyəti
xəzinəsinin ayrılmaz tərkib hissəsini təşkil
etməkdədir.
Şəkiyə
hədsiz turist axınına səbəb kimi, həm də bu qədim
şəhərin təbiətini və arxitekturasındakı
özəlliyi, strukturundakı bənzərsiz gözəlliyi,
eyni zamanda insanlarının
hədsiz istiqanlılığını, dilləri, ləhcələri
ilə könülləri fəthetmə qabiliyyətlərini göstərmək olar.
Şəkili ağıllı və hazırcavab, namuslu və dürüst,
qonaqpərvər və səmimiyyəti xoşlayandır. Onun xarakterində bir cəhət
xüsusilə qabarıqdır: Şəkilidə insanı
tanıyıb-bilmə, onun iç dünyasına nüfuzetmə, öyrənmə
instinkti çox güclüdür. Bu, kənardan
bəlkə də bir qədər
şübhəli təsir bağışlaya bilər. Çünki şəkililiyin bu
xüsusiyyəti ilə hər kəs tanış deyil və onun nə zaman ağzından nə
“qaçıracağına” heç də
hamı hazır deyil. Və bu gözlənilməz haldan
şaşıranlar xeyli müddət
keçdikdən, işin mahiyyətini anlayandan sonra özlərinə
gəlir, hətta düşdükləri “gülünc
vəziyyətdə” belə gülməkdən özlərini
saxlaya bilmirlər. Bunu
bəzən “şəkili bicliyi”
adlandıranlar da tapılır. Lakin əslində
bu, heç də biclik, kələkgəlmə cəhdi kimi anlaşılmamalı, şəkilinin
ürəyinin saflığından, nazikliyindən, sözü birbaşa
üzə deyərək, müqabil tərəfin
qəlbini sındırmadan işin mahiyyətini
ona “balabanda
qandırmaq” istəyindən irəli gəlir.
“Balabanda qandırma” Şəkilinin gündəlik
məişət normasına, bir növ etiket qaydasına çevrilib. “Ə, sən lap
yağ yiyif, yaxada gəzən adammışsan ki!” – deyən Şəkili
qarşısındakını tənbeh edir
ki, yalnız özünü
düşünmə, ətarfındakılara da
sayğı göstər.
Hər yerə burnunu soxan
kəslərə “Teyfəsiz toy
olarmı?” – deyərlər. “Qəpəyh qəpəyə
söykənir” - qənaətcillik,
yığımcıllıq təlqin edən, “Tamahı
ağlınnan çoxdu” isə nəfsi iti adamlara, qarnını
güdənlərə, yalnız özünü
düşünənlərin ünvanına işlənən
ifadədir.
“Sözün
düzünü zarafatla
deyərlər” deyimi mövcuddur.
Bu deyimin Şəkililərlə
nə dərəcədə əlaqədar olduğunu
söyləyə bilmərəm. Ancaq fakt faktlığında qalır: Şəkili
onsuz da zarafatla da olsa,
sözü üzə deməsə,
rahatlıq tapa bilməz.
Məsələn,
“Ay umac, mən səni
işdığım, sən də məən buğuma bulaşdığın” ifadəsində
belə bir məna gizlənir: axı sən
kimsən ki, mən səni sayam, sən də qayıdıb mənə
sayğısızlıq
göstərəsən?!
Daha bir misal:
“Bu günnərdə bəy başı
qırxılciyhdi”. Yəni, çox
keçməz, kimisə işdən azad
edərlər, “arxadan vurarlar”,
“torbasını tikərlər” və s.
Xəsis, kimsəyə
xeyri dəyməyən adamların
ünvanına deyilən belə bir deyimə
də nəzər salaq: “Ondan
yumurta alan içində
sarısını tapmaz”.
Misallardan da aydın olur ki, Şəkililər
hansısa bir insanın qələt əməlini
düzəltmək, onu bir
növ tərbiyələndirmək üçün ağır söz
deməkdənsə, acılamaqdansa, daha çox atmacalarla, necə
deyərlər, işarəylə məzəmmətləməyi,
ayıq salmağı, bu yolla onu
səhvini düzəltməyə vadar etməyi
üstün tuturlar.
Əgər Şəkli kiminsə ünvanına: “Filankəs
keçiyə Kəraməddin ağa diyir” – ifadəsini işlədirsə, demək
bu, həmin adamın ləyaqətsiz, yaltaq, gələnə-gedənə quyruq bulayan bir kəs olduğuna
işarədir.
Tənbəl, bivec, fərasətsiz, bu səbəbdən
də, özünə gün-güzaran qura bilməyən adamın barəsində -
“Acınnan günorta durur”
kimi istehzalı ifadə işlədən
Şəkili, yalnız bugünü üçün çalışmır, o özünə halal zəhmətlə
gün qazanmaqdan
qürurlandığını gizlətmir: “Gəzən ayağa daş toxunar” ifadəsi zəhmətkeş Şəkilinin
əzmkar, ümidverən, eyni zamanda, çətinlikdən qorxmayan,
prinsipial insan olduğuna işarədir.
“Baş
kəsənin, daş kəsənin, yaş kəsənin çörəyi olmaz” deyimi
özlüyündə dərin məna ehtiva
etməklə, birbaşa nanəciblərə,
haramzadalara, insafını əldən verənlərə
ünvanlanmışdır; yəni ki, ey insan, heç
vaxt Allahını unutma,
imansız olma, yoxsa ruzin qəhətə çıxar, yediyin çörək gözünə durar, əməlindən xeyir
görməzsən.
Şəki lətifələrinin
yaranma arealı olduqca
əhatəlidir. Konkret şəxslərin
adı ilə bağlı lətifələr mövcuddur
ki, bunların da
sırasında Hacı dayının adı birinci
çəkilir. “Dodaxsız qalsın?” adlı bir
lətifəyə diqqət yetirək:
“- Diyillər, Hacı
dayı danışanda hamı qarnını tutuf
gülür, amma özünün heş
dodağı qaşmır. Düzdürmü?
* Səən canoo yiyim, diyirsən
dodağı qaşsın, kişi
dodaxsız qalsın?”
Göründüyü kimi,
Hacıdayılardan olanların incə yumorla,
zarafatyana işlətdiyi hər kəlmə
insanın eynini açmaqla
yanaşı, onların hazırcavablığından da xəbər verir.
Daha bir lətifəyə
diqqət yetirsək, görərik ki, burada məsələ tamam
başqa cürdür:
göstərdiyimiz nümunədə sarkazm,
kinayə, sözün üzə şax deyilməsi diqqəti cəlb edir:
“Hacı dayı
satıcı işləyirdi. Yoxlamaya gəlmiş
müfəttiş yola düşərkən
Hacı dayı onun cibinə pul basır. Müfəttiş dillənir:
* Hacı dayı,
incimədin ki? Biz də
Bakıya qayıdanda əlimizə baxırlar, umurlar.
Yoxsa pulu heç götürməzdim də.
Hacı dayı əlini
müfəttişin kürəyinə vuraraq
deyir:
* Ay
cənnətdiyin oğlu, heylə şeyin fikrini eləmə,
hayındı elə billəm it
aparıtdı”(!).
Şəkili
haqqını başqasına yedirən deyil,
o, mərddir, cəsurdur. Gəlirini,
çıxarını biləndir. Suyu
üfürə-üfürə içməkdə Şəkliyə
çatan az
tapılar. Uşaqdan-böyüyə sözü
göydə tutandılar. Necə deyərlər, “arifdirlər,
sözü işarədən
qanandılar”. Bədahətən söz
demək, şəbədə qoşmaq, sözü bala-bəhməzə çevirmək
Şəkilinin iliyində, qanındadır. Onu
bu xarakterik xüsusiyyətinə
görə sevir, dəyərləndirirlər.
Gülüşü kim sevməz ki?! Lakin əgər sənin
könlündən ürəkdən gülmək, könül xoşluğu
ilə ömür sürmək
keçirsə, Şəkiyə gəl! Bu
yurdun adamları sənin yolunu
hər zaman gözləyirlər.
Dünyanın
ayrı-ayrı gülüş mərkəzlərini
yəqin ki, bir çox cəhətlər birləşdirir, lakin Şəkini onların heç
biri ilə eyni tərəzidə
çəkmək istəməzdim. Çünki
Şəki elə Şəkililərin, yəni qədim sakların mədəniyyətini özündə
qoruyub-yaşatdığı üçün
misilsizdir.
Qafqazın
“gülüş mərkəzi”
adlandırılan Şəki ilə Bolqarıstanın məşhur
Qabrovo şəhəri
qardaşlaşmış şəhərlərdir və hər
il aprel ayının
1-də keçirilən “Gülüş
Bayramı” bu gözəl mədəniyyət
mərkəzlərində böyük təntənə
ilə qeyd
olunur.
Qiymət Məhərrəmli,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, şair-publisist.
Olaylar.-
2013.- 25 oktyabr.- S.10.