Azərbaycan diasporunun tarixi şəxsiyyətlərindən Səfiəddin
Urməvi
Azərbaycan
diaspor tarixinin görkəmli şəxsiyyətlərindən
biri də Səfiəddin Urməvidir. Şərq
dünyasının ən məşhur musiqiçi
və musiqişünaslarından sayılan Səfiəddin Urməvi
Azərbaycanın qədim mədəniyyət mərkəzi
sayılan Urmiyə şəhərində 1216-cı ildə anadan olmuşdur. O, ibtidai təhsilini
öz vətənində almış, musiqi savadının əlifbasını və
udda çalmağı da
burada öyrənmişdir. Sonradan Səfiəddin
Urməvi ərəb xilafətinin paytaxtına, bütün Yaxın və Orta
Şərqin elm və mədəniyyət
mərkəzi olan əfsanəvi Bağdad şəhərinə gələrək,
dövrünün ən yaxşı
universitetlərindən sayılan “Müstənsəriyyədə"
təhsilini davam etdirmişdir. O, burada fəlsəfənin,
məntiqin, tibbin, riyaziyyatın,
astronomiyanın və dillərin əsasları ilə
tanış olmuşdur. Musiqi sənətini öyrənməkdə
davam edən Səfiəddin Urməvi xəttatlıqda
da böyük uğur qazanmışdır. Əvvəlcə
o, musiqi sahəsində
deyil, xəttat kimi
şöhrət tapmış və Abbasilər sülaləsinin
son nümayəndəsi xəlifə əl
Müstəsimin sarayına dəvət olunmuşdur.
Az vaxtda xəlifənin
yaxın əhatəsinə daxil olan sənətkar bir müddətdən
sonra saray
kitabxanasının rəhbəri və baş
xəttatı təyin olunmuşdur. Səfiəddin
Urməvi hələ sarayda ikən 1252-ci
ildə “Kitab-əl Ədvar” adı ilə məşhur olan musiqi risaləsini
tamamlamışdır. Kitab ərəb
dilində yazılmış və 15 fəsildən ibarət idi. Maraqlıdır ki, bu əsərdə qaldırılan musiqi nəzəriyyəsi məsələləri
bu gun də
aktuallığını itirməmişdir. Muğamlardan
bəhs edən doqquzuncu fəsil çağdaş oxucusunu
daha çox
maraqlandıra bilər. Burada ümumiyyətlə
12 muğam dəstgahının adı
çəkilir. Musiqinin not
yazısına həsr edilən 15-ci fəsil musiqiçi
və musiqişünasların sonrakı nəsilləri üçün xüsusilə
maraqlıdır. Səfiəddinin təklif etdiyi
sistem üzrə, musiqi
hərfi-ədədi üsulla
yazılırdı. Ərəblərə məxsus
"Əbcəd" sisteminin hərfləri
səslərin şərti yüksəkliyini, rəqəmlər
isə onların uzunluğunu bildirirdi. Misal üçün, yarım tonlardan
az intervalların işarəsi kimi, T, C, B, və sairə hərflərdən
istifadə olunurdu. Ladların adı,
melodiyanın quruluşu və ritmi özəl olaraq rəqəmlərlə
qeydə alınırdı. Maraqlıdır ki,
müasir Qərb not sistemi yarım tonlardan kiçik intervalların yazıya
alınması üçün imkan vermirdi. Və elə buna görə də muğamların, eləcə
də Şərq musiqisinin bütün səs incəliklərini
çatdırmaqda çətinlik törədirdi. Bəlkə
də elə buna görə Şərqdə
XIX əsrin sonlarına qədər Urməvi sistemindən geniş istifadə olunmuşdur.
Avropanın ilk məşhur
musiqişünası R.Erlanju və C.Fermer bir-birindən xəbərsiz olaraq Urməvinin bir rübai üzərindəki not
yazısını müasir not yazısına köçürə
bilmişlər. 700 ildən bəri susan melodiya yenidən səslənmişdir. Məşhur
Azərbaycan musiqişünası Əbdülqadir Marağayi özünün
"Məqasidül-əlhan" əsərində
yazmışdır ki, Əbdül mömin Səfiəddin Urməvi bir çox görkəmli
şəxsiyyətlərin müəllimi olmuşdur.
Bunların sırasında Şəmsəd-Din Söhrəvərdi,
Əli Sitan, Həsən Zəfərvə
Hüsam əd-Din Tutluq
Buğa kimi
tanınmış musiqişünasların adları çəkilir.
Səfiəddin 2 yeni musiqi
aləti yaratmışdır, “Hüzhə” və “Müğni”. Hüzhə müasir
arfayə kanona bənzəyirdi. Səfiəddin
ömrünün son
illərini yoxsulluq içərisində keçirmiş və 1294-cü ildə
Bağdaddakı borclular həbsxanasında
vəfat etmişdir. Hazırda Səfiəddin
Urməvinin əsərlərinin əlyazmaları London, İstanbul, Sankt-Peterburq, Nyu-York və
dünyanın başqa böyük
muzeylərində saxlanılır. Onun kitabları sonrakı əsrlərin
bir çox məşhur
musiqiçilərinin diqqətini çəkmişdir. İngilis alimi Henri Corc Fermer
Səfiəddin Urməvi haqqında demişdir
ki, o, sistemli
bir məktəbin əsasını qoymuşdur və özündən sonra gələn bütün
ərəb-fars və türkdilli müəllimlər
onun davamçıları sayıla bilər.
Olaylar.-2013.-5 sentyabr.-S.15.