Yazımızın
başlanğıcı
Gəmiqayadakı
türk damğaları və onların anlamı
Türklərin
daha əski çağ düşüncə və yaşam tərzini
anladan əsas qaynaqlardan biri türk yurdlarında rast gəldiyimiz
piktoqrafik qaya rəsimləridir. Bu rəsimlər böyük
bir coğrafi alanı əhatə edir və bu nəticəyə
gəlmək olar ki yer kürəsində ilkin
sivilizasiyanın başında elə türklər dayanır.
Orta Asiyanın ucqar yerlərindən tutmuş Avropaya qədər,
İran yaylasından tutmuş Ərəbistan və
Afrikanın şimalına qədər, hətta Amerika qitəsinə
qədər uzanan ortaq bir sivilizasiyanı özündə birləşdirir.
Burada türklərə aid rəsm üslubunu başqa
xalqların üslubundan ayırmaq çox asandır. Bu
üzdən bəzi alimlər bu qənaətə gəlmişlər
ki, tarixin başlanğıcının əsasını
türklər qoymuşlar.
Qaya üstü rəsimlər qədim Daş (paleolit- m.ö 40000-13000) dövründən başlayaraq, Tunc (m.ö IV-III min il.), Dəmir( m.ö II-I min il.) və hətta Orta əsrlərə qədər böyük bir zaman kəsiyində davam etmişdir. Bu proses Azərbaycan və qədim türk beşiyi sayılan İran yaylasında eyni ilə sürmüşdür. Burada biz yalnız Guzey Azərbaycanın bir bölgəsində, yəni Naxçıvanın Ordubad rayonununda yerləşən Gəmiqaya dağındakı türk damğalarını və orada olan bəzi petroqlif yazılara aydınlıq gətirmək istəyirik. Bizi özünə cəlb edən əsas məsələ astral rəsmlərdir ki, onların vasitəsi ilə əcdadlarımızın varlıq haqda düşüncə və inancları barədə məlumat əldə etmək olur. Bütün türk qaya rəsimlərində ortaq motivlərin mövcudluğu və onların oxşar tiplərinin müqayisəsi, bu piktoqrafik yazıların təhlili onların “oxunuşunda” bizə yardımçı ola bilir. Bu motivlərdən biri 80% qaya rəsimlərində izi görünən keçi rəsimləridir. Burada bəzi ov səhnələrindən başqa bu heyvanla əlaqədar zoomorf rəsimlərə də rast gəlinir. Bunlar əsasən əcdadlarımizin astral görüşlərindən qaynaqlanır və sonucda “zaman” anlayışının yaranması və təqvimlərin ortaya çıxması ilə nəticələnir.
Gəmiqaya rəsmlərində sadə
keçi rəsimlərindən başqa bu heyvanın ideoqram
cizgisinin ortaya çıxmasının şahidi oluruq. Burada kəpənəyə
oxşayan, başqa sözlə təpə nöqtələri
birləşmış üçbucaqları xatırladan
fiqur keçini simvolizə edir. Bu onun buynuzunun və
quyruğunun olmasından görünür. Eyni motivə
İran yaylasında da rast gəlinir. Buynuzsuz və quyruqsuz isə
həmin işarə türk ideoqrafik sistemində “baş”
sözünü (damğasını), türk fonetik yazısında
isə “b” səsini ifadə edir.
Bu işarə təkcə qayalarda deyil, Tunc dövrünə aid saxsı qabların üzərində, sonrakı dövrlərdə isə kilim və xalılarımızıda təkrarlanan simvoldur. Piktoqramdan ideoqrama keçid artıq yazının başlanğıcı deməkdir və maraqlıdır ki, bu qayalardakı işarə əsasən göy obyektlərinin yanında cızılmışdır və bu baxımdan hansısa astroloji bir görüşü ifadə etməkdədir. Çox güman ki, bu, hansısa bir ulduzlar qrupuna (bürc) işarədir. Bu damğanı tədqiqatçılar əski türk yazılarında (Tonyukuk, Yenisey, Talas) “baş” kimi oxumuşlar. Belə isə, yəni bu rəsmləri gerçəkdən də türklərin əcdadları cızmışlarsa, deməli, onların, yəni prototürklərin dilində keçiyə “baş” deyilməli idi. Görünür, elə belə də olmuşdur. Məsələ burasındadır ki, qədim şumer dilində mövcud olan “mas” sözü əsasən keçı, gənc, uşaq mənalarında işlənmişdir. Bundan başqa, həmin dildə “mas-da” sözü dağ keçisi, ceyran deməkdir. Şübhəsiz ki, “mas”, “baş” sözünün fonotik variantıdır. İran yaylasında keçi mənasında bu gün də “bzuuz”, “buza”, “boz” kəlmələri işləkdir. Anadolu xalq ağzında alnı ağ ( qaşqa ) olan keçiyə "beş" deyilir.
Keçi sürüsündə öndə gedən Baş keçi ("Bazman" qaya rəsmlərindən - İran yaylası Bəluçestan)
Qədim astrologiyanın mərkəzi sayılan İkiçayarası (Mesopotamiya) xalqlarında, xüsusi ilə də şumerlərə aid möhür və rəsmlərdə səma obyektırindən ay, günəş, səkkiz güşəli Venera planeti ilə yanaşı yeddi dairə şəklində işarələnmış Ülkər ulduz qrupunu müşahidə etmək mümkündür. Bu qrup bütün mədəniyyətlərdə diqqət mərkəzində olmuş, onunla bağlı nağıllar və əfsanələr söylənmişdir və bu gün də söylənməkdədir.
Şumer möhür və lövhələri
Maraqlıdır
ki türk dilində “Ulduz” sözü qədimi Şumer mixi
yazılarında “UL” sözü ilə ifadə edilmiş və
formaca Ülkər qrupu ulduzlarını xatırladır :
Bizdə
isə Ülkər haqda bir çöx xalq rəvayətləri
var ki, onlardan biri bizim əcdadlarımızdan gələrək,
xalq arasında bu günə qədər davam edən “ Təkə
gözünü Ülkərə dikən kimi” söyləntisidir.
Bu deyim bölgə əhalisinin xüsusən
ovçuların təcrübəsi əsasında formalaşmışdır.
Belə ki, payızdan 18 gün qalanda “Ülkər” axşamdan
doğur, elə o vaxt da təkələr (erkək keçilər)
keçilərin içinə qarışarlar, ona görə
də belə bir məsəl var “təkə gözünü
ülkərə tikən kimi” deyirlər. “Keçi ilə
Ülkərin əlaqəsinə” qədim saxsı və metal
qabların üzərində də rast gəlinir :
“Marlik
keçisi” sənət əsəri
Gəmiqayada
“BAŞ” damğası ilə bir neçə rəsm
mövcüddur ki onların birində damğanın
yuxarısında aypara, aşağısında iki dairə
cızılmışdır :
Burada
Ülkərlə ayın yaxınlaşması təsvir
edilmişdir ki, bu rəsmi zaman təqvimi kimi qəbul etmək
olar . Qədim türk qaynaqlarında bu iki səma obyektinin
yaxınlaşması çox önəmli təqvim hadisəsi
sayılır və bu hadisəyə “ Qonas” və
“Qonaşıq” deyilir. Bu söz çox ehtimal ki, “qonaq”
sözündən yaranmışdır ki, qədim türkcədə
ev, mənzil anlamını ifadə edirdi. Qonaş hadisəsi
hər ay bir kərə baş verir və Əqrəb
bürcünün 22-sindən Buğa bürcünün 22-sinə
qədər gündüz çağına
düşdüyündən gözlə görünmür.
Lakin qalan 6 ayda gecə baş verdiyindən muşahidə
olunur hətta ekizlər bürcündə buğda biçini
vaxtina düşdüyündən ona “Biçin Qonaş”
deyirdilər. Yuxarıdakı rəsmdə ayparanın
yönünü nəzərə alsaq, bu hadisənin
bürcün birinci yarısında baş verdiyini söyləyə
bilərik. Əski türk xalqlarının inancında Ülkər
ulduzlar qrupunun başqa səma obyektəri ilə
görüşməsi müxtəlif hadisələrin
qaynağı sayılırmışdır. Məsələn,
yakutlar Ülkərlə Veneranın
qarşılaşmasının fırtına və
yağışın meydana gətırəcəyini
düşünürdülər və yaxud Ayla Veneranın
görüşməsi uğur rəmzi
sayılırmış və bu ay-ulduz damğası sonralar yaxın
Şərqdə geniş yayılmış, hətta bu
yaxın zamanlarda İslam ölkələrinin bayrağına
yol tapmışdır.
Ardı
var
Mənsur Rəhbəri
Olaylar.- 2013.- 20 sentyabr.- S.12.