Yazımızın
başlanğıcı
əvvəli 20 sentyabr
sayımızda
Qonaş
hadisəsi
Qonaş
hadisəsi
Gəmiqayada
daha bir neçə rəsmdə insanların yuxarıda
(başda) xəyal etdiyi keçi və onun damğa
formasına ibadət edildiyi göstərilmişdir.
Qadın
və kişi keçiyə tapındığı halda
Daha bir
qaya rəsmində “baş” damğasının üzərində
kiçik “baş” damğası artırılaraq ibadət
halında rəsm edilmişdir. Bu isə keçi və
yuxarısında balası deməkdir ki, artım və törəmə
diləyi kimi başa düşülməlidir.
Bu kult və
ya dilək obyekti İran yaylasında qaya, saxsı qab və hətta
məzar daşları üzərində yaxın zamanlara qədər
cızılıb həkk edilmişdir.
İran
yaylası - oxşar motiv
İran
yaylası - oxşar motiv
Keçi
və "baş" damğası - Uyğur kilimi
Gəmiqaya
İran
yaylası-Temərə
Iran
yaylası
İran
yaylası məzar daşı
Təbiətdən
oxşar şəkil
Bəzi
alimlər “baş” damğasını ( ) “rt” kimi oxuyurlar. Onu
“tr” kimi (metateza hadisəsi) kimi oxumağımız da
mümkündür. Bu zaman “tur” (dağ keçisi)
sözünün necə yarandığını anlamaq olar.
Damğanın üstündəki ay işarəsi ( ) əski
türk əlifbasında qalın “n” səsini ifadə edir bu
isə Ay tanrısının adı “Nanay”la
bağlıdır. Bu oxunuşla iki damğanın yayn-yana
cızılması ( ) bir sözü ifadə edə bilr o isə
saitsiz “TRN” və saitlə “TURAN” sözünü bildiri ki onu
“Yaşadan” kimi məna etmək olar. Başqa bir yazı işə
“TR” işarəsinin üst-üstə və yaxut yayn-yana
qoşa yazılmasıdır ( ) ki, onu “TUR- TUR” kimi oxumaq olar və
tanrılar tanrısı kimi məna edə bilərik.
Yuxarıdıkı
rəsmlərin müqayisəsi bizi daha bir əski türk
inanc sisteminin varlığına inandırır : “Tür”
(Tur) tanrısına tapınma inancına. “Tür” əski
dilimzdə eləcədə qədim Şumer dilndə
keçi balasına deyilirdi. Astral görüşlərdə
onun tanrıların yaşadığı səmada var
olduğu düşünülürdü. “Tür” , törəmə
və məhsuldarlıq, bir sözlə həyat quvvəsi deməkdir.
“Tür” yağışların yağmasına, bitgilərin
göyərməsinə səbəb olurdu və o üzdən
keçi ilə həyat ağacı yanaşı rəsm
edilirdi.
Gəmiqaya
keçi və ağac
Mesopotamiya
incəsənəti
İran
yaylası qaya və saxsı qab
Türkəmənistan
saxsı qabı
İran
yaylası-Siyəlk
İran
yaylası saxsı qırığı
İran
yaylası-Elam bardağı
Tünc
qab üzərində “Tür” tanrısı
“Tür”
kultu qədim Ön Asıyada xüsusi ilə Şimalı
Qafqaz, Şərqi Anadolu, Mesopotamiya, Ərəbistan
yarımadası və İran yaylasında geniş
yayılmış inanc obyektlərindən biri və ən
yayğını olmuşdur. Hətta vaxtı ilə
çuvaş türklərinin bu bölgədə
yaşamış əcdadları (subarlar // suvarlar) bu kultla
bağlı inanclarını başqa inancları ilə
birlikdə Volqa-Don bölgəsinə
daşımışlar. Onların miflərində “Tura //
Tora”, “Ama Tura” (tanrıların anası), “Tur Tur” (Tanrılar
tanrısı) adları bu günə qədər qorunub
saxlanmışdır. Bu tanrının adını V əsr
erməni tarixçisi Movses Xorenatsi Turq // Torq kimi qeydə
almışdır.
Bu
mülahizələrdən sonra belə bir qənaətə gəlirik
ki, Türk etnosunun adı elə həmin inancla
bağlıdır və “Türk” sözünü teonim kimi qəbul
etmək olar və ümumi anlamda bugünki dilimzcə “Durmaq”
(yaşamaq) feli həmin sözdən yaranmış ola bilər.
“Tür”ün yaşam, dirilik, törəmək tanrısı
olduğunu, ona sitayiş edildiyini bəzi qaya və metal sənəti
işləri üzərindəki tsvirlər tsdiqləyir. Məsələn,
Qırqızistanda Saymalıtaş piktogramlarının birində
döl alma zamanı bir erkəyin əlini qaldıraraq
“Tür” tanrısından oğul (evlad) diləməsi
aydın şəkildə göstərilmişdir...
Qırğızıstan
Saymalıtaş
...Və
yaxud İran yaylasının Lorestan bölgəsindən əldə
edilmiş metal baş sancağı üzərində bir
qadın doğum yaparkən sağında və solunda
keçi balalarının qoruyucu rolunda iştirak etməsi həmin
“Tür” tanrısından yardım diləmək kimi başa
düşülməlidir.
Mənsur Rəhbəri
Ardı var
Olaylar.- 2013.- 24 sentyabr.- S.12.