Yazımızın başlanğıcı
Maraqlı bir
məqam isə türk dilində “oğ” (keçi-ov) sözündən yaranan “oğlaq”(keçi
balası), “oğul”(övlad- oğ+ul // ulduz), “oğlan”(erkək evlad), “öğək”(bürc),
“oğan”(tanrı- əski türkcədə)
və ola bilsin ki, “oğuz”
sözləri vahid bir anlamın paradiqmaları olsun.
Daha
bir başqa maraqlı mövzu əski türk əlifbasındaki incə
“t” işarəsinin keçi
heroqilifindən yaranmasıdır
ki, özü - özlüyündə “tür”
sözünü andırır.
Bunun
ardınca əski türk məzar daşlarında, daş yazılarının yanında,
o cümlədən Kül
Tekin abidəsinin arxasında, keçi damğalarının varlığı
inanc xarakterli və yaxud türk
kimliyinə bağlı
olduğunun sübut edir.
“Baş” sözünün başqa
fonotik varyantları və ondan düzələn
sözlər proto-türk
dövründən dilimizdə
yaşamaqdadır, hərçəndki,
onların ilkin anlamını artıq unutmuşuq. Onlardan
“bas”, baz”,”bad”,”pat”, “boz”,
“bod”,”boy”, “vaz” sözlərini göstərmək
olar. Misal üçün “bod” sözündən “bodun” (əski türkcədə)
başlar mənasında
insanlar və xalq anlamında işlənmişdir və
yaxut “boz” sözü göy-səma
anlamını ifadə
etmişdir ki bəzi sözlərin tərkibində bu günə qədər yaşamaqdadır. Xatırladaq ki,
səma anlamını
daşiyan “Gök” sözünə gəldikdə
prototürk çağında
öküz anlaminda olmuşdür ki astro-arxeologiya elmi onu sübut edir. Dünyanın bir çox
yerində qaya rəsmləri içində
böyük öküz
şəkilləri ilə
rastlaşırıq ki,
onların gövdəsində
bir və ya bir neçə
dairə cızılmışdır.
Belə hesab edilir ki,
qədim insanlar bu şəkilləri əsasən ovun uğurlu molması üçün, ovsun mənasında rəsm etmişlər. Lakin qədim insanlar əslində bu rəsmlərlə göyü-səmanı
göstərmək istəmişlər
Kalbaktaş Altay öküz
gövdəsində dairələr
Buradan aydın
olur ki əski
çağ insanları
bürclərdən birinci
buğa bürcü ilə tanış
olmuşlar və maraqlı burasındadır
ki ülkər takımı elə həmin bürcdə yerləşir bunu paleolit dövrünün insanları Fransada yerləşən Laskauks mağara rəsmlərinin
birində belə göstərmişlər:
Laskauks mağarası
Fransa-öküz üzərində
Ülkər
Maraqlı
cəhət ondan ibarətdir ki “gök” sözü İran yaylasının bəzi bölgələrində
(yaylanın cənub şərqində, indiki Bəluçestan bölgəsində)
əhalinin dilində yaşamağına davam edir. Qədim Elam mixi yazılarında bir çox şəxs və tanrının adının
önündə “Kuk”
sözünün işləndiyinin
şahidi oluruq (“Kuk-Tanra”, “Kuk-İnşuşinak”,
“Kuk-Nahhunte”,...). Ehtimala görə, elamlılar o şəxsləri səmaya
bağlamaqla onları
ilahiləşdirmək istəmişlər.
Bu ənənə qədim
fars mifologoyasında
da davam etmişdir və qədim farslar mifik şahların adlarının önünə
“Key” (Kavi - öküz
mənasında) titulunu
əlavə edərdilər.
“Gök” sözünün
sinonimi olan “Tengri” sözünün şumercədəki “Dingir”
, Danga (dana) sözündən yaranma ehtimalı var. Səmanın
rəngini yer üzündə yansıdan
sular və çaylara belə babalarımız “öküz”
(böyük çay)
və “dengiz” (dəniz) demişlər.
Uyğur türklərinə
aid Öğuznamə kitabında
yer alan
göy rəngdə öküz şəkili və mətnə istinadən Oğuz xanın ayla öküzün izdivacından
doğulması onun səmaya bağlı bir varlıq olduğunu andırır. Burada öküz, adi bir heyvanı
yox, bəlkə göy-səmanı bildirir
və Oğuz xanın ayla göyün birləşməsindən
yarandığına işarədir .
Uyğur
Oğuznaməsi
Qədim
zodiak (heyvanlar dairəsi) təqvimini tərtib edən babillilər (m.ö I minillik) ilkin astrologi biliklərini bölgənin ilkin xalqı sayılan türklərdən aldıqlarına
görə “Tür” tanrısının ulduzları
sayılan Ülkər
ulduzlar qrupunu Buğa bürcünün
çiyinlərində yerləşdirmişlər
və bu səbəbdən də qədim samilər və yaxud aramilər
həmin bürcü Tora adlandırmışlar. Sonralar isə bu təqvim yunanlar və romalılar tərəfindən
mənimsənilərək qədim latın
və yunan dillərində “taurus” şəklinə düşmüşdür.
Ədəbiyyat:
1. Məlahət Fərəcova .Azərbaycan
qayaüstü incəsənəti. “ASPOLIQRAF”, Bakı, 2009.
2. Əliyev Vəli.
Gəmiqaya abidələri. “Azərnəşr”, Baki,
1993
3. Kaşğarlı Mahmud. Divanü Lüğatit-Türk
(Farscaya çevirən:
Dr. H.Düzgün). Təbriz,
4. Mirza Mehdi Astarabadi. Sənglax. Türkcə-Farsca sözlük (edit: R.Xiyavi)
Tehran,
5. Musa Urud. Zəngəzur. Nurlar, Bakı, 2005.
6.Derəfşhaye Urartuyiye
Azərbaycan_Rza Moradi Qiyasabadi –Nəvid, Şiraz
7.Dehxoda Farsca
inseklopedik sözlük-
online
8.Sibiriyadan Anadoluya
Taştakı Türkler_Servet
Somuncuoğlu
9.Orxon-Yenisey Abidələri
_Ə.Rəcəbov, Y.Məmmədov
– Yazıçı,Bakı-1993
10. Sumerian-English Dictionery
11.A.Ü.Türkiyyat Araştırmaları
Enstitüsü Dergisi
say_37 Erzurum 2008
12.Understanding planet sin ancient Mesopotamiya_Folklore Vol.16 ISSN 1406-0957
13. Òðàäèöèîííîå äåêîðàòèâíîå
èñêóññòâî è ïðàçäíèêè ÷óâàøåé àâòîð Ìàäóðîâ Äìèòðèé
Ôåäîðîâè÷
Mənsur
Rəhbəri
Olaylar.-
2013.- 25 sentyabr.- S.12.