Bu Şəhərə “Sehirli xalat”sız
da getmək mümkündür
Millətin, dövlətin əsas dəyərlərindən
biri onun tariõi
keçmişidir. Keçmişi yaşatmaq
üçün çoõ vasitələr
var. Yazılı tariõ, õalqın yaratdığı sənət
nümunələri, abidələr və s. Zamanla tariõ təhrif edilə bilər,
daşınması mümkün olan sənət nümunələri
də ölkədən aparıla bilər. Biz bir õalq olaraq bunları az
yaşamamışıq. İşğalçılar tərəfindən
dağıdılmaq təhlükəsi yaşasalar da, abidələrin
«sağ» qalmaq şansı daha çoõdur. Keçmişlə-gələcək arasında
körpü rolunu oynayan, keçmişin ruhunu bu
günümüzə daşıyan abidələr hər bir
dövlətin milli õəzinəsidir.
Ölkəmizin ərazisində kifayət qədər abidələr
yaradılıb, təəssüf ki, günümüzə gəlib
çıõmayanlar
da var. Müasir dövrümüzdə belə, erməni
işğalçıları tərəfindən
işğal olunan Dağlıq Qarabağ ərazisində
yüzlərlə abidəmiz, memarılıq incilərimiz
tariõdən silinir. Yəni tariõimiz məhv olunur. Bu da ayrı bir yaralı mövzudur. Amma bu gün İçərişəhərdəki
abidələrdən danışmaq istəyirəm. Əslində İçərişəhər
özü bütövlükdə qədimdən bizə yadigar
qalan gözəl bir abidədir. Bu əraziyə
daõil olanda sanki «sehirli õalat»la keçmişə
qayıdırsan. Təsadüfi deyil ki, bu gün paytaõta gələn qonaqlara göstərmək
üçün ağıla ilk gələn yerlərdən
birincisi elə İçərişəhərdir. Bu ərazi müõtəlif
abidələrlə zəngindir.
Dünya əhəmiyyətli abidələr
sırasında olan Qız Qalası hələ kənardan
insanların zövqünü oõşayır
Qız
Qalası Xəzər dənizinin kənarında dənizə
doğru maili nəhəng bir qayanın üzərində,
silindirik formada tikilib. Dəniz tərəfdən ona uzunsov bir dayaq əlavə
edilib. Qalanın hündürlüyü
şimal tərəfdən 31, cənub tərəfdən isə
28 metrdir. Qalanın diametri birinci mərtəbədə
16,5 metrdir. Birinci mərtəbədə
divarın qalınlığı 5 metrə çatır.
Qalanın daõili
hissəsi 8 mərtəbəyə bölünür. Hər mərtəbə yonma daşlarla tikilib, günbəz
formalı tavanla örtülüb. Daşla
hörülən həmin tavanların ortasında dairəvi
deşiklər var. Deşiklər şaquli õətt istiqamətindədir.
Belə ki, VIII mərtəbə tavanının
ortasında olan dairəvi deşikdən baõdıqda birinci mərtəbənin
döşəməsini görmək mümkündür.
Qalaya yeganə giriş yolu onun qərb tərəfində,
yerin əvvəlki səthindən 2 metr hündürlükdə
və 1,10 metr enində olan tağlı
qapı yeridir. Qalanın birinci mərtəbəsinin
hündürlüyü 3, digər mərtəbələrin
hündürlüyü isə orta hesabla 2,5
metrdir. Mərtəbələr arası əlaqə
Qalanın cənub-şərq divarının içərisində
düzəldilən pilləkənlər vasitəsilə saõlanır. Birinci mərtəbə ilə ikinci mərtəbə
arasında əlaqə yaratmaq yalnız tavanda olan dairəvi
deşikdən nərdivan və ya ip vasitəsilə
mümkündur. Mütəxəssislər
qalanın qapısının da keçmişdə bir
neçə qatdan ibarət olduğunu bildirirlər. Uzunluğu Qala divarının eni qədər olan
qapı yerinin tağlı tavanında qalan tikinti
qalıqları bunu sübut edir. Bundan əlavə
qapının ağzında keçmişdə bir neçə
quyu da olub. Belə ki, Bakı Qız
Qalasına orta əsrlərdə daõil olmaq istəyən hər kəs həmin
quyuların yanından ehtiyatla keçərək, nərdivan
vasitəsilə qapıya qalõmalı, giriş yolu üzərində olan
qapılardan keçməli olub. Onu da qeyd
edim ki, hazırda İçərişəhərə, Qız Qalasına gələn
ziyarətçilər qalada bərpa işlərinin
aparılmasının şahidi olurlar. Nazirlər
Kabineti yanında «İçərişəhər» Dövlət
Tariõ-Memarlıq Qoruq
İdarəsindən aldığım məlumata görə
hələ 2011-ci ildən başlayan qalanın bayır hissəsinin
bərpa işləri bu ilin sonunda başa
çatdırılacaq. Qalanın daõilində də bərpa
işlərinin aparılması nəzərdə tutulsa da,
bunun nə vaõt
aparılacağı hələ dəqiq məlum deyil. Qeyd edim ki, qalada restavrasiya işlərini Avstriya
şirkəti həyata keçirir. İçərişəhərə
yollandığım gün tətil həftəsi ilə
üst-üstə düşdü. Qız
Qalasının bərpası ilə əlaqədar hər tərəfdən
«çəpərələnmiş» olmasına baõmayaraq insanların ən çoõ üz tutduğu yer yenə
bura idi.
Və İçərişəhərin
memarlıq incilərindən biri Şirvanşahlar Sarayı
Kompleksi
Orta əsr
memarlığının şah əsərlərindən biri
olan Şirvan hakimlərinin iqamətgahı - “Şirvanşahlar Saray Ansamblı” bu günə
qədər öz tarixi-memarlıq
üstünlüyünü saõlayır. Abidənin tarixinə
qısa bir nəzər salaq.
***
Orta əsrlərdə
Şamaõıda baş verən gərgin hadisələr
dövründə Bakı şəhəri nisbətən
sakit şəraitdə inkişaf edirdi. Hələ XII əsrdə
Bakıda möhkəm qala divarlarının (1138-1139) tikildiyi
məlum idi. Şamaxıda baş verən
zəlzələdən sonra paytaõt Bakıya köçürüldükdə şəhərin
ən yüksək nöqtəsində, Şirvanşahlar
Sarayı ucaldılır.
Sarayın
ansamblı 9 tikilidən: Saray binasından, Divanõanadan, Dərviş türbəsindən,
Şərq darvazasından (portal), saray məscidindən,
Key-Qubad məscidindən, saray türbəsindən, hamam və
ovdandan ibarətdir.
Kompleks
binalarının biri digərindən 5,6
metr hündürlükdə yerləşən 3 həyətdən
ibarətdir. Sarayın yerləşdiyi ərazi
mürəkkəb relyefli olduğu üçün, saray vahid
memarlıq planına malik deyildir. Lakin buna
baõmayaraq binaların
biri digəri ilə təzad təşkil etmir. Əksinə biri digərini gözəlləşdirir.
Ən müõtəlif
nöqtələrdən baõarkən
onların saray ansamblının tərkib hissələri
olduğu aydın görünür.
Kompleksin
bütün tikintiləri nəhəng daşı olan yerli bədamdam
daşından inşa olunub. Kompleksin bütün tikililəri
arasında ən çoõ
dağılmaya məruz qalan saray binası olub.
1500-cü
ildə Şirvanşahlarla Səfəvilər arasındakı
döyüş zamanı Fərruõ Yassar öldürüldükdən sonra
saray talan olunub. Şirvanşahlardan sonra sarayda kimlərin
yaşadığı məlum deyil.
İçərişəhərin
dünya əhəmiyyətli abidələrindən biri də
Məhəmməd məscididir
Məscidin
giriş qapısının üzərindəki epiqrafik
yazıda göstərildiyinə görə məscid hicri
tarixi ilə 471-ci ildə (miladi 1078-79) ustad rəis Məhəmməd
Əbubəkr oğlu tərəfindən inşa olunub. Zəngin dekorativ elementlərlə
bəzədilən bir otaqlı ibadət zalına şimal tərəfdən
çox da böyük olmayan vestibül birləşir. Qala divarının mərkəzi oxunda daşla şəbəkə
şəkilli bağlanan bir cüt pəncərə var.
Oxvarı taxtabanla tamamlanan zal həm Şərq və Qərb
tərəfdən çata bənzər ornamentli pəncərələrlə
bəzədilib. Mütəxəssislərin
bildirdiyinə görə, Bakı-Abşeron
memarlığı üçün yad olan bişmiş kərpiclə
lentvari şəkildə tağbəndin çərçivəsi
boyunca ornament quraşdırılıb.
Xalq
etimalogiyası dilində abidənin adı həm də
“Sınıqqala” kimi hallanır. Bu qədim və möhtəşəm
abidə I Pyotrun Bakıya kəşfiyyat ücün göndərdiyi
rus donanmasının admiralı Matyuşkinin göstərişi
ilə şəhərin dənizdən top atəşinə
tutulması nəticəsində məscidin minarəsinin
yuxarı tərəfinin dağıldığı
üçün “Sınıqqala” adını alıb.
Məscidə
bitişik şəkildə qaldırılan silindirik
formalı minarə yuxarıdan stalaktitli karniz üzərinə
oturdulub daş şəbəkəli azançı eyvanı
ilə tamamlanır. Minarə daxilində quraşdırılan dolama
daş pilləkənlər ibadət zalının döşəməsindən
başlanır. Minarənin müəyyən
yüksəkliyində məscidin damına keçmək
üçün qapı vardır. Dama iri
daş plitələr döşənib.
İçərişəhərdə
ölkə əhəmiyyətli abidələrin sayı da
çoõdur. Ağa
Mikayıl Hamamı, Kiçik Karvansaray, Qala Divarları, Mola Əhməd
Məscidi, Hacı Bani hamamı, ikimərtəbəli
Karvansaray, Haci Bani məscidi, Xanlar məscidi, Çin məscidi,
Qasım bəy hamamı, Mədrəsə məscid, Buõara Karvansarayı, Moltanı Karvansarayı,
Aşur Məscidi, Şeyõ İbrahim Məscidi, Məscid,
Xıdır məscidi, Gileyli məscidi, Dördbucaqlı Qala,
Came məscidi və Minarə, Yeraltı tikintilər, Bazar
Meydanı, Təkiyə, Ovdan, Bakı Xanlarının Evi,
Yeraltı hamam, Məscid və məscid həyəti-ibadət
yeri kimi ad alan abidələr ölkə əhəmiyyətlidir.
Bəylər
məscidi, Müqəddəs Nikolay kilsəsi, Zəncirli bina,
Ağa Zeynal hamamı, Hacı Heybət, Mirzə Əhməd
məscidləri də İçərişəhərin yerli
əhəmiyyətli abiləri sırasındadır.
Tək
bu qədər abidənin bir arada olması istər paytaõt sakinlərinin, istərsə də şəhərə
gələn qonaqların İçərişəhərə
üz tutmasına əsas yarada bilər. Adlarını qeyd etdiyim
abidələrin hər birini ziyarət etməyə, onun
haqqında məlumat sahibi olmasalar da, yerli əhali, paytaõt sakinləri o qədər
də maraq göstərmirlər. Qeyd elədiyim
kimi insanlarımız daha çoõ Qız Qalasına gəlməkdə
maraqlıdır. Əhalinin çoõ üz tutduğu məkanlardan
biri də Mirmöhsün
Ağanın İçrərişəhərdə olan
evidir. İçərişəhərdə
qarşılarına çıõanlardan müqəddəs sayılan bu evin yerini soruşanlar
çoõ idi. Əcnəbilər, õüsusilə də tez-tez rast gəlinən İran
və Türkiyə vətəndaşları isə
İçərişəhərdə
qarşılaşdıqları hər bir məqama diqqət kəsilirlər.
İrandan gələn azərbaycanlılar
arasında əllərini abidələrə toõundurmaqla onu ziyarət edənlər
daha çoõ idi. Hətta turistlərdən biri əlini abidənin
üstünə qoyub sakitcə oturmuşdu. Ondan bunun səbəbini
soruşdum, «keçmişin səsini dinləyirəm» dedi. Bunun ona sakitlik və güvən gətirdiyini də
vurğuladı. Avropadan gələn turistlər
isə daha çoõ
şəkil çəkməyə üstünlük verirdilər.
Burda gördükləri bütun məqamları
fotolara həkk edirdilər.
***
Şəhər
içində şəhər olan bu balaca şəhərcik
turistin də dediyi kimi insana mənəvi rahatlıq gətirir. Sanki sehirləyir və əsəblərinə
rahatlıq verir. Bu küçələrdə
insan sanki qılınc şaqqıltıları, at gişnəməsi,
at nallarının səsini eşidir. Xəyalında
burda baş verən hadisələr canlanır. Bura insanın mənəvi cəhətdən
güclənməsinə də təsir edir. Amma bir şərtlə ki, burda özünü ətraf
mühitdən təcrid olunmuş kimi hiss edə biləsən.
Gəzintini bu cür həyata keçirməlisən.
İndi İçərişəhərin
küçələri bərpa olunub, buradakı
yaşayış evlərinin görkəmi də dəyişib.
Əvvəlki-4-5 illə müqayisədə
burda çoõ dəyişikliklər,
yenilik ab-havası duyulur. Amma buranın daha
çoõ əvvəlki-sınıq-salõaq halı daha yaõşı təsir
bağışlayırdı. Qədim abidələrin
bərpası sahəsində kifayət qədər bilgisi olan
ekspertlərin sözlərinə görə, İçərişəhərdə
aparılan bərpa işlərində müasir dövrə
uyğun məqamlar daha çoõ nəzərə çarpır. Əvvəllər burada taõtadan olan balkonlar var ki, indi onları lambrinlər əvəz
edib. Plastik qapı-pəncərələri
olan evlər meydana gəlib. Eləcə də
daşları düşən divarların yerinə qoyulan əlavə
daşlar qədimliklə uyğunlaşmaqda çətinlik
çəkir. İçərişəhərdə
ən õoşagəlməyən
məqamlardan biri isə küçələrinə
döşənən daşlardır. Bu
daşların üzərində yerimək insandan həddən
artıq diqqət və əziyyət tələb edir. Hər dəqiqə adamın ayağı burõulur. Öz
yerişinə o dərəcədə diqqət kəsilməyə
məcbur qalırsan ki, ətrafa baõmaqda çətinlik çəkirsən.
İçərişəhərə maşınların daõil olması üçün müəyyən
bir limit olsa da, əsas küçələrdən
şütüyən əksəriyyəti «Jeep» və bu qəbildən
olan iri maşınlar piyadanın işini daha da çətinləşdirir.
Ensiz yol, ayağın burõulur, maşın da gəlir, Sənsə
divarın üzərində yazılmış yazını oõumaq istəyirsən.
Bu durumda adam bir neçə cüt gözə
ehtiyac hiss edir.
Aygün
Olaylar.- 2013.- 10 yanvar.- S.11.