Bu Şəhərə “Sehirli xalat”sız da getmək mümkündür  

 

Millətin, dövlətin əsas dəyərlərindən biri onun tariõi keçmişidir. Keçmişi yaşatmaq üçün çoõ vasitələr var. Yazılı tariõ, õalqın yaratdığı sənət nümunələri, abidələr və s. Zamanla tariõ təhrif edilə bilər, daşınması mümkün olan sənət nümunələri də ölkədən aparıla bilər. Biz bir õalq olaraq bunları az yaşamamışıq. İşğalçılar tərəfindən dağıdılmaq təhlükəsi yaşasalar da, abidələrin «sağ» qalmaq şansı daha çoõdur. Keçmişlə-gələcək arasında körpü rolunu oynayan, keçmişin ruhunu bu günümüzə daşıyan abidələr hər bir dövlətin milli õəzinəsidir. Ölkəmizin ərazisində kifayət qədər abidələr yaradılıb, təəssüf ki, günümüzə gəlib çıõmayanlar da var. Müasir dövrümüzdə belə, erməni işğalçıları tərəfindən işğal olunan Dağlıq Qarabağ ərazisində yüzlərlə abidəmiz, memarılıq incilərimiz tariõdən silinir. Yəni tariõimiz məhv olunur. Bu da ayrı bir yaralı mövzudur. Amma bu gün İçərişəhərdəki abidələrdən danışmaq istəyirəm. Əslində İçərişəhər özü bütövlükdə qədimdən bizə yadigar qalan gözəl bir abidədir. Bu əraziyə daõil olanda sanki «sehirli õalat»la keçmişə qayıdırsan. Təsadüfi deyil ki, bu gün paytaõta gələn qonaqlara göstərmək üçün ağıla ilk gələn yerlərdən birincisi elə İçərişəhərdir. Bu ərazi müõtəlif abidələrlə zəngindir.

 

Dünya əhəmiyyətli abidələr sırasında olan Qız Qalası hələ kənardan insanların zövqünü oõşayır

 

Qız Qalası Xəzər dənizinin kənarında dənizə doğru maili nəhəng bir qayanın üzərində, silindirik formada tikilib. Dəniz tərəfdən ona uzunsov bir dayaq əlavə edilib. Qalanın hündürlüyü şimal tərəfdən 31, cənub tərəfdən isə 28 metrdir. Qalanın diametri birinci mərtəbədə 16,5 metrdir. Birinci mərtəbədə divarın qalınlığı 5 metrə çatır. Qalanın daõili hissəsi 8 mərtəbəyə bölünür. Hər mərtəbə yonma daşlarla tikilib, günbəz formalı tavanla örtülüb. Daşla hörülən həmin tavanların ortasında dairəvi deşiklər var. Deşiklər şaquli õətt istiqamətindədir. Belə ki, VIII mərtəbə tavanının ortasında olan dairəvi deşikdən baõdıqda birinci mərtəbənin döşəməsini görmək mümkündür. Qalaya yeganə giriş yolu onun qərb tərəfində, yerin əvvəlki səthindən 2 metr hündürlükdə və 1,10 metr enində olan tağlı qapı yeridir. Qalanın birinci mərtəbəsinin hündürlüyü 3, digər mərtəbələrin hündürlüyü isə orta hesabla 2,5 metrdir. Mərtəbələr arası əlaqə Qalanın cənub-şərq divarının içərisində düzəldilən pilləkənlər vasitəsilə saõlanır. Birinci mərtəbə ilə ikinci mərtəbə arasında əlaqə yaratmaq yalnız tavanda olan dairəvi deşikdən nərdivan və ya ip vasitəsilə mümkündur. Mütəxəssislər qalanın qapısının da keçmişdə bir neçə qatdan ibarət olduğunu bildirirlər. Uzunluğu Qala divarının eni qədər olan qapı yerinin tağlı tavanında qalan tikinti qalıqları bunu sübut edir. Bundan əlavə qapının ağzında keçmişdə bir neçə quyu da olub. Belə ki, Bakı Qız Qalasına orta əsrlərdə daõil olmaq istəyən hər kəs həmin quyuların yanından ehtiyatla keçərək, nərdivan vasitəsilə qapıya qalõmalı, giriş yolu üzərində olan qapılardan keçməli olub. Onu da qeyd edim ki, hazırda İçərişəhərə, Qız Qalasına gələn ziyarətçilər qalada bərpa işlərinin aparılmasının şahidi olurlar. Nazirlər Kabineti yanında «İçərişəhər» Dövlət Tariõ-Memarlıq Qoruq İdarəsindən aldığım məlumata görə hələ 2011-ci ildən başlayan qalanın bayır hissəsinin bərpa işləri bu ilin sonunda başa çatdırılacaq. Qalanın daõilində də bərpa işlərinin aparılması nəzərdə tutulsa da, bunun nə vaõt aparılacağı hələ dəqiq məlum deyil. Qeyd edim ki, qalada restavrasiya işlərini Avstriya şirkəti həyata keçirir. İçərişəhərə yollandığım gün tətil həftəsi ilə üst-üstə düşdü. Qız Qalasının bərpası ilə əlaqədar hər tərəfdən «çəpərələnmiş» olmasına baõmayaraq insanların ən çoõ üz tutduğu yer yenə bura idi.

 

Və İçərişəhərin memarlıq incilərindən biri Şirvanşahlar Sarayı Kompleksi

 

Orta əsr memarlığının şah əsərlərindən biri olan Şirvan hakimlərinin iqamətgahı - “Şirvanşahlar  Saray Ansamblı” bu günə qədər öz tarixi-memarlıq üstünlüyünü saõlayır. Abidənin tarixinə qısa bir nəzər salaq.

 

***

 

Orta əsrlərdə Şamaõıda baş verən gərgin hadisələr dövründə Bakı şəhəri nisbətən sakit şəraitdə inkişaf edirdi. Hələ XII əsrdə Bakıda möhkəm qala divarlarının (1138-1139) tikildiyi məlum idi. Şamaxıda baş verən zəlzələdən sonra paytaõt Bakıya köçürüldükdə şəhərin ən yüksək nöqtəsində, Şirvanşahlar Sarayı ucaldılır.

Sarayın ansamblı 9 tikilidən: Saray binasından, Divanõanadan, Dərviş türbəsindən, Şərq darvazasından (portal), saray məscidindən, Key-Qubad məscidindən, saray türbəsindən, hamam və ovdandan ibarətdir.

Kompleks binalarının biri digərindən 5,6 metr hündürlükdə yerləşən 3 həyətdən ibarətdir. Sarayın yerləşdiyi ərazi mürəkkəb relyefli olduğu üçün, saray vahid memarlıq planına malik deyildir. Lakin buna baõmayaraq binaların biri digəri ilə təzad təşkil etmir. Əksinə biri digərini gözəlləşdirir. Ən müõtəlif nöqtələrdən baõarkən onların saray ansamblının tərkib hissələri olduğu aydın görünür.

Kompleksin bütün tikintiləri nəhəng daşı olan yerli bədamdam daşından inşa olunub. Kompleksin bütün tikililəri arasında ən çoõ dağılmaya məruz qalan saray binası olub.

1500-cü ildə Şirvanşahlarla Səfəvilər arasındakı döyüş zamanı Fərruõ Yassar öldürüldükdən sonra saray talan olunub. Şirvanşahlardan sonra sarayda kimlərin yaşadığı məlum deyil.

İçərişəhərin dünya əhəmiyyətli abidələrindən biri də Məhəmməd məscididir

Məscidin giriş qapısının üzərindəki epiqrafik yazıda göstərildiyinə görə məscid hicri tarixi ilə 471-ci ildə (miladi 1078-79) ustad rəis Məhəmməd Əbubəkr oğlu tərəfindən inşa olunub. Zəngin dekorativ elementlərlə bəzədilən bir otaqlı ibadət zalına şimal tərəfdən çox da böyük olmayan vestibül birləşir. Qala divarının mərkəzi oxunda daşla şəbəkə şəkilli bağlanan bir cüt pəncərə var. Oxvarı taxtabanla tamamlanan zal həm Şərq və Qərb tərəfdən çata bənzər ornamentli pəncərələrlə bəzədilib. Mütəxəssislərin bildirdiyinə görə, Bakı-Abşeron memarlığı üçün yad olan bişmiş kərpiclə lentvari şəkildə tağbəndin çərçivəsi boyunca ornament quraşdırılıb.

Xalq etimalogiyası dilində abidənin adı həm də “Sınıqqala” kimi hallanır. Bu qədim və möhtəşəm abidə I Pyotrun Bakıya kəşfiyyat ücün göndərdiyi rus donanmasının admiralı Matyuşkinin göstərişi ilə şəhərin dənizdən top atəşinə tutulması nəticəsində məscidin minarəsinin yuxarı tərəfinin dağıldığı üçün “Sınıqqala” adını alıb.

Məscidə bitişik şəkildə qaldırılan silindirik formalı minarə yuxarıdan stalaktitli karniz üzərinə oturdulub daş şəbəkəli azançı eyvanı ilə tamamlanır. Minarə daxilində quraşdırılan dolama daş pilləkənlər ibadət zalının döşəməsindən başlanır. Minarənin müəyyən yüksəkliyində məscidin damına keçmək üçün qapı vardır. Dama iri daş plitələr döşənib.

İçərişəhərdə ölkə əhəmiyyətli abidələrin sayı da çoõdur. Ağa Mikayıl Hamamı, Kiçik Karvansaray, Qala Divarları, Mola Əhməd Məscidi, Hacı Bani hamamı, ikimərtəbəli Karvansaray, Haci Bani məscidi, Xanlar məscidi, Çin məscidi, Qasım bəy hamamı, Mədrəsə məscid, Buõara Karvansarayı, Moltanı Karvansarayı, Aşur Məscidi, Şeyõ İbrahim Məscidi, Məscid, Xıdır məscidi, Gileyli məscidi, Dördbucaqlı Qala, Came məscidi və Minarə, Yeraltı tikintilər, Bazar Meydanı, Təkiyə, Ovdan, Bakı Xanlarının Evi, Yeraltı hamam, Məscid və məscid həyəti-ibadət yeri kimi ad alan abidələr ölkə əhəmiyyətlidir.

Bəylər məscidi, Müqəddəs Nikolay kilsəsi, Zəncirli bina, Ağa Zeynal hamamı, Hacı Heybət, Mirzə Əhməd məscidləri də İçərişəhərin yerli əhəmiyyətli abiləri sırasındadır.

Tək bu qədər abidənin bir arada olması istər paytaõt sakinlərinin, istərsə də şəhərə gələn qonaqların İçərişəhərə üz tutmasına əsas yarada bilər. Adlarını qeyd etdiyim abidələrin hər birini ziyarət etməyə, onun haqqında məlumat sahibi olmasalar da, yerli əhali, paytaõt sakinləri o qədər də maraq göstərmirlər. Qeyd elədiyim kimi insanlarımız daha çoõ Qız Qalasına gəlməkdə maraqlıdır. Əhalinin çoõ üz tutduğu məkanlardan biri də Mirmöhsün Ağanın İçrərişəhərdə olan evidir. İçərişəhərdə qarşılarına çıõanlardan müqəddəs sayılan bu evin yerini soruşanlar çoõ idi. Əcnəbilər, õüsusilə də tez-tez rast gəlinən İran və Türkiyə vətəndaşları isə İçərişəhərdə qarşılaşdıqları hər bir məqama diqqət kəsilirlər. İrandan gələn azərbaycanlılar arasında əllərini abidələrə toõundurmaqla onu ziyarət edənlər daha çoõ idi. Hətta turistlərdən biri əlini abidənin üstünə qoyub sakitcə oturmuşdu. Ondan bunun səbəbini soruşdum, «keçmişin səsini dinləyirəm» dedi. Bunun ona sakitlik və güvən gətirdiyini də vurğuladı. Avropadan gələn turistlər isə daha çoõ şəkil çəkməyə üstünlük verirdilər. Burda gördükləri bütun məqamları fotolara həkk edirdilər.

 

***

 

Şəhər içində şəhər olan bu balaca şəhərcik turistin də dediyi kimi insana mənəvi rahatlıq gətirir. Sanki sehirləyir və əsəblərinə rahatlıq verir. Bu küçələrdə insan sanki qılınc şaqqıltıları, at gişnəməsi, at nallarının səsini eşidir. Xəyalında burda baş verən hadisələr canlanır. Bura insanın mənəvi cəhətdən güclənməsinə də təsir edir. Amma bir şərtlə ki, burda özünü ətraf mühitdən təcrid olunmuş kimi hiss edə biləsən. Gəzintini bu cür həyata keçirməlisən. İndi İçərişəhərin küçələri bərpa olunub, buradakı yaşayış evlərinin görkəmi də dəyişib. Əvvəlki-4-5 illə müqayisədə burda çoõ dəyişikliklər, yenilik ab-havası duyulur. Amma buranın daha çoõ əvvəlki-sınıq-salõaq halı daha yaõşı təsir bağışlayırdı. Qədim abidələrin bərpası sahəsində kifayət qədər bilgisi olan ekspertlərin sözlərinə görə, İçərişəhərdə aparılan bərpa işlərində müasir dövrə uyğun məqamlar daha çoõ nəzərə çarpır. Əvvəllər burada taõtadan olan balkonlar var ki, indi onları lambrinlər əvəz edib. Plastik qapı-pəncərələri olan evlər meydana gəlib. Eləcə də daşları düşən divarların yerinə qoyulan əlavə daşlar qədimliklə uyğunlaşmaqda çətinlik çəkir. İçərişəhərdə ən õoşagəlməyən məqamlardan biri isə küçələrinə döşənən daşlardır. Bu daşların üzərində yerimək insandan həddən artıq diqqət və əziyyət tələb edir. Hər dəqiqə adamın ayağı burõulur. Öz yerişinə o dərəcədə diqqət kəsilməyə məcbur qalırsan ki, ətrafa baõmaqda çətinlik çəkirsən. İçərişəhərə maşınların daõil olması üçün müəyyən bir limit olsa da, əsas küçələrdən şütüyən əksəriyyəti «Jeep» və bu qəbildən olan iri maşınlar piyadanın işini daha da çətinləşdirir. Ensiz yol, ayağın burõulur, maşın da gəlir, Sənsə divarın üzərində yazılmış yazını oõumaq istəyirsən. Bu durumda adam bir neçə cüt gözə ehtiyac hiss edir.

 

 

Aygün

 

Olaylar.- 2013.- 10 yanvar.- S.11.