Romantizmdən realizmə
Molla Pənah Vaqifin yaradıcılığına yeni baxış
M.P. Vaqif XVIII yüzil Azərbaycan
ədəbiyyatının ən görkəmli nümayəndəsidir.
O, ədəbiyyatımızda realizmin,
canlı xalq dilinin
yaradıcısı sayılır. Şairin
yaradıcılığının ayrı-ayrı özəllikləri
haqqında dəfələrlə
danışıldığından bu
yazıda biz Vaqif
yaradıcılığının ziddiyyət doğuran bəzi məqamları üzərində
dayanacağıq. Vaqif hər şeydən öncə məhəbbət
və gözəllik şairidir. Onun
lirik şerlərində nikbin
ruh hakimdir. Bu nikbin ruha
o, bütün
yaradıcılığı boyu sadiq qalır. Bu dünyanın bütün eybəcərliklərini
şəxsi həyatda görən Vidadi onu zamana çox
da bel bağlamamağa,
ehtiyatlı olmağa çağırsa da, hətta onu cəhənnəm
əzabı ilə qorxutsa da
onu öz fikrindən
daşındıra bilmirdi.
Vaqif inandırıcı, təbii boyalarla bənzərsiz Azərbaycan gözəlinin
obrazını yaradır. Bu gözəl
nazlı-qəmzəlidir, üzü Kəbəyə
bənzəyir. Onun camalını görmək
hər dəfə insanın imanını təzələyir.
Lakin qadın gözəlliyindən bəhs
edən şerlərində də bir
ziddiyyət hakimdir. Bir
yandan Azərbaycan qızları, qadınları
haqqında “Bəzəyi, düzəyi hayıf ki, yoxdur” deyir,
“Pəri” qoşmasında isə “ənliyi, kirşanı neylər
camalın, sən elə gözəlsən binadan
pəri” - deyir. O, saray
qızlarında gördüyü
libası, bəzəyi kənd qızlarında da görmək istəyirdi.
Lirik şerlərində şair
xoşbəxtdir, qayğısız bir həyat
sürürmüş kimi
görünür. Xırda hərəmxana
və saray münaqişələrindən,
gözəllərin nazından başqa onun heç bir problemi yoxdur.
Sevgilisinin qarşısında qulam kəmtər kimi durmağa hazır olan şair üçün
gözəlin gəlməməsi qiyamət gününə bərabərdir.
Gözəlin simasını görən kimi
hər şeyi, hətta ibadətini də
unudur.
Vaqifəm, ta ki, gözüm
sataşdı onun qaşına.
İstədi mehrabu mənbərdən xəyalım
daşına.
Vaqifin gözəlin tərənnümünə
həsr olunmuş şerləri içərisində
“Kür qırağının əcəb
seyrəngahı var” şeri
xüsusi yer tutur. Burada şair, Kür
qırağının gözəl mənzərəsini, feodal ara müharibələrinin
abadlığına imkan vermədiyi və
bərbad qalan Kürqırağı kəndlərini
təsvir etməklə yanaşı bir Azərbaycan
qızının obrazını yaradır. İsmətli, namuslu, yad görən kimi yaşınan elat
qızlarını hətta Çinin,
Hindistanın gözəllərindən üstün
tutur. Bununla
yanaşı o, bu
qızların bəzənib düzənməmələrini onlar üçün nöqsan sanır. Mənsub olduğu hakim feodal sinfinin mənafeyi ona görməyə imkan vermirdi ki, Qarabağ
xanlığında ağır vergilər altında inləyən
ata və qardaşlarına kömək
etmək üçün gecə-gündüz
çalışan “adamlıq ədaları olmayan”
bu qızların heç
bəzənib düzənmək üçün
vaxt tapa bilməmələri
sadəcə onun gözündən
yayınırdı. Ona görə də şair “yenə yada düşdü bizim sənəmlər”
deyərək saray qızlarını elat gözəllərindən üstün
hesab edirdi. Bu, əlbəttə Vaqifin
böyük səhvi idi.
Azərbaycan şerində
onun hansı zamanda
yazılmasından asılı olmayaraq
gözələ münasibət əsasən eyni,
romantik olmuşdur. Lirik şerlərini əsasən Füzulinin təsiri ilə yazan
Vaqif də Füzuli kimi ideal gözəl
axtarırdı. Lakin qeyd
etdiyimiz kimi Vaqifin təsvir etdiyi
gözəl mücərrəd olmayıb yeri
yurdu bəlli idi. Bir də ki Füzuli Məcnunsayağı, ilahi eşqi tərınnüm
etdiyi halda Vaqifin eşqi Xosrovun eşqi kimi maddi-cinsi eşq idi. Vaqif
“romantik gözəli xəyal aləmindən
ayırıb ona milli
Azərbaycan qadını paltarı geyindirib
xəyali aləmdən ideal aləmə gətirir”
(Araz Dadaşzadə).
Vaqifin gözəllərə həsr etdiyi şerlərdə realist
bir ruh hakim
olsa da
bütövlükdə o, romantizmin
təsiri altında idi. Gözəl, məlahətli
bir könül
aşinasının həsrətində olan
şair qadının çadraya
bürünməsinin əleyhinə idi. Şairin fikrincə o insan yaşınar ki, onun bir eybi
olsun. Sifət cizgilərində bir eyib yoxdursa:
Dəxi nə
yaşınmaq,
nə bürünmək, nə utanmaq?
Bəsdir bu
dayanmaq!
Lakin
şair bu məsələyə cəmiyyətin
gözü ilə deyil, şəxsi prizmadan yanaşırdı. Çadranın əleyhinə çıxmaqla
çadraya qarşı
ümumi mübarizə
aparmırdı. Bu məsələni
o zaman qabartmaq mümkün olmasa da elə düşünürəm
ki, Azərbaycanda ən böyük siyasi qüvvə olan Qarabağ xanlığının baş
vəziri idi və xanlıqda siyasi mövqeyinə görə ikinci şəxs sayıldığından
o, çox məsələlərdə
istəyinə nail ola bilərdi. Üstəlik elat tayfaları
arasında mövhumatın
hələ də dərindən kök sala bilmədiyini də bura ələvə
etmək lazımdır.
Amma o,
hakim sinfin bir nümayəndəsi idi və təbii ki, öz sinfinin
mənafeyindən çıxış
etməli idi. Vaqifin fikrincə qadın kişiyə bir qul kimi bağlanmalıdır,
kişinin hər bir tapşırığını
danışıqsız yerinə
yetirməlidir. Onun qadına
münasibəti qadınlara
eşq mənbəyi kimi baxan bütpərəst
ərəblərin qadına
münasibətindən heç
nə ilə fərqlənmirdi.
Bütövlükdə
Vaqifin yaradıcılığını
sırf realizm kimi xarakteriza etmək düzgün olmazdı. Burada yalnız
realizmə xırda meyllər vardır. Onun yaradıcılığını romantizmdən realizmə körpü kimi qeyd etmək olar. Çünki, onun bir-iki şerini istisna etsək burada ictimai motivlərə demək olar ki, rast gəlinmir.
O, xalq kütlələrinin
acınacaqlı vəziyyətini
deyil, yalnız özünə qarşı
haqsızlıq baş
verəndə cəmiyyətə
etirazını bildirir.
Bu mənada onun
“Bax” qəzəli diqqəti çəkir.
“Bax” qəzəlini
Qacarın əmri ilə zindana salınmış Vaqif Qacarın ölümü
ilə zindandan azad olandan sonra
yazır. Sevincini ən
yaxın dostu Vidadi ilə bölən şair dövranın gərdişi,
hər şeyə qadir olan padşahın-Allahın
bir ləhzədə zül evini necə bərbad etdiyindən sevinir. Bütün yaradıcılığı boyu
Məkkəni, Mədinəni,
Kəbəni gözəllərin
ayaqları altına sərən şair nəhayət ki, öz fəqirliyini, çarəsizliyini etiraf edir, dinə qayıdır, “Üz çevir Ali əbaya, Əhmədi Muxtara bax”-deyir.
Öz
xilası üçün
sevinən Vaqif eyni zamanda zülmün
və haqsızlığın
hökm sürdüyü
bu dünyada yaşamağın mümkünsüslüyünü
də qeyd edir.
Baş götür
bu əhli dünyadan ayaq tutduqca qaç,
Nə qıza,
nə oğula, nə dusta, nə yara bax,
“Bax”da dövrün
xarakteristikanı verən
realist meyləri ilə
yanaşı güclü
romantik hisslər də vardır. Bu dünyadan ayaq
tutduqca qaçmaq lazımdır. Amma hansı
dünyaya? Məlumdur:
zülmün, özbaşnalığın
olmadığı romantik
bir dünyaya. Amma Vaqif bir şair
kimi haqsızlıqla qarşılaşanda daim xalqın içərisində
olmalı, onlarla birlikdə mübarizə aparmalıdır. Daha əvvəl
qeyd etdik ki, o, xanlığa böyük təsir gücünə malik idi. S.Vurğun “Vaqif” dramında
məhz ideal, xalq üsyanına gizli rəğbət bəsləyən,
onların azadlıq hərəkatını istiqamətləndirən
əsil xalqın şairinin obrazını yaratmışdı. Bax, belə bir Vaqifi həqiqətən də “xəlqi”
adlandırmaq olardı.
Vaqifin yaradıcılığına bir
neçə sözlə qiymət vermək lazım olarsa
yaxın dostu Vudadinin “Elə dilbər, canan deyib ağlarsan”
sözlərini nümunə gətirmək kifayət edər.
Əlbəttə,
ömrünün son
günlərində yazdığı “Bax”
qəzəlini və “Görmədim” müxəmməsini istisna etmək
şərti ilə. Bu doğru
olmaz deyək ki, onun bütün ömrü xoş keçib. Fitnə-fəsad, şər və
riyakarlıq yuvası olan sarayda
(elə cəmiyyətin özündə də) ona xoş gəlməyən,
qəlbini ağrıdan məqamlar olub. İdeal insan
olmadığı kimi ideal
xoşbəxtlik də olmur. Hər bir xoşbəxtliyin
arxasında-onun gözə görünməyən bədbəxt
cəhətləri olur və ya əksinə. Bu mənada
onun “Görmədim” müxəmməsi dövrünün eybəcərliklərini
açıb göstərmək baxımından çox qiymətlidir. “Görmədim” şeri onun keçirdiyi bütün
həyat yolunu müəyyən edir. Lakin bu
şerində də Vaqif cəmiyyətdəki
eybəcərliklərə şəxsi prizmasından
yanaşır.
Bəxt isə dönmüş, əgər
iqbal isə olmuş yaman,
Möhnətü qəm çəkmək ilən
öldüm axır mən aman,
Qövmü qardaşı, rəfiqi bir-bir
etdim imtahan,
Hər kimin çəkdim cəfasın, bir səfasın
görmədim.
Fikir verin, burada söhbət umumiyyətlə
cəmiyyətdə cəfadan, vəfasızlıqdan söhbət
getmir. Əgər Vaqif vəfa göstərdiyi bir
yaxından cəfa görürsə deməli cəmiyyətdə
vəfa yoxdur. Qeyd etdik ki, o,
saraya düşənə qədər
ağır həyat tərzi keçirmişdi.
Onun uşaqlığı və ilk gənclik illəri ağır olmuşdur. Lakin onun heç bir şerində bu
ağır həyat tərzindən söhbət getmir.
Hər yaman
yer ki, olur-yaxşıların
mənzilidir,
Ləl
daş içrə xəzinə dəxi viranə düşər.
Vaqifin
haqqında elmi monoqrafiya yazan Araz Dadaşzadənin “Vaqif (Görmədim”də)
məhəbbət, gözəllik
aşiqi deyil, dövrünün, mühitin
qüdrətli ittihamçısıdır”
fikrinin əksinə olaraq düşünürəm
ki, bu, onun
şəxsi həyatında
baş verdiyi uğursuzluqlara üsyanı
idi. Sual oluna
bilər. Məgər o, ömründə
bircə dəfə də olsa
haqsızlıqla, riyakarlıqla, ikiüzlülüklə
üzləşməmişdimi? Amma bütün bunlara
qarşı mübarizə aparmaq əvəzinə
“Dərddən didəsi giryan olmuş” şair gözəllər
üçün ağlayıb
sızlayırdı.
Nə qədər ki, Vaqif saraya yol
tapmamışdı müəllimlikdəm qazandığı
cüzi qazancla yaşayırdı və cəmiyyətə:
Xalq batıb noğula, şəkərə, qəndə,
Bizim
evdə axta zoğal da yoxdur.
-deyərək etiraz edir. Lakin saraya yol tapandan
sonra ondan bir daha şikayət
eşidilmir. Yalnız ömrünün
sonlarında başa düşür ki, bu dünya təkcə
zövqü-səfadan ibarət
deyil. Bir zamanlar dostu
Vidadiyə xanın qulluğuna girib ondan paradan, ouldan almağı məsləhət görən
Vaqif sonda sarayın da, xanın da, elə bütün yaradıcılığı boyu
pərəstiş etdiyi
gözəllərin də
vəfasızlığını görür. Məhz bu
zaman onda realizmə güclü meyl yaranır.
Vaqif də özündən əvvəlki və
müasiri olmuş şairlər kimi yaşadığı
dünyanı dəyişdirmək yolunu bilmirdi, xalqın
çətin həyat şəraitini
işıqlandırmırdı, Azərbaycan
qadınının kişilərlə çiyin-çiyinə
çalışan əməyini, qəhrəmanlığını
tərənnüm etmirdi.
Bütün bunlarla yanaşı Vaqifin ədəbiyyatımızda
xidmətləri böyükdür. Anadilli
poeziyamızı zənginləşdirib, ərəb-fars
sözlərindən təmizləyib, sadə, bugünkü
oxucular üçün
belə sadə, anlaşıqlı edib. Vaqif Azərbaycan realist ədəbiyyatının
ilk qaranquşu idi. Hər şeydən öncə
o həyat hadisələrini olduğu kimi göstərmiş,
dini xurafata
qarşı cəsarətlə çıxış etmiş, özündən əvvəlki
şairlərdən fərqli olaraq
canlı, konkret yaşayış yeri göstərilən gözəl surəti
yaratmış, ən əsası isə poeziyamızı əcnəbi
ünsürlərdən xilas edib canlı xalq dilinə
yaxınlaşdırmışdır. Akademik
B.Vinoqradov yazır: “Hər bir bədii dil sistemi kimi, realizm
də bu və ya başqa xalqın ədəbiyyatında müvafiq milli-ədəbi dilin
yaranmasına qədər təşəkkül tapa bilməzdi” Azərbaycan ədəbi dilinin yaranmasıda Vaqifin rolu həqiqətən də şəksizdir.
Professor N.Cəfərov çox
haqlı olaraq onu Azərbaycan
ədəbi dilinin banisi
hesab edir.
Vaqif ardıcıl realist olmasa da özündən
sonra bütöv bir ədəbi məktəb
yaratmışdı. Sonralar bu realizm Q.B.Zakirin,
M.f.Axundzadənin yaradıcılığında tənqidi realizm səviyyəsinə yüksəldi. Real ədəbiyyata böyük
qiymət verən M.F.Axundzadə Vaqifi, eləcə
də onun realist
davamçısı
Zakiri çox bəyənir,
ikincisini isə bəzi hallarda
hətta Füzulidən üstün hesab edirdi. Azərbaycan ədəbiyyatındakı
mövqeyini hələ
sağlığında şair belə
ifadə etmişdi:
Bir gün gələr
itirərsiz Vaqifi,
O qədər gəzərsiz
əli çıraqlı.
Yeqzar Cəfərli
Azərbaycanın Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi ilə həyata keçirdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatında müasir yaradıcılıq cərəyanlarının izlənməsi və təhlilinə dair təşəbbüslər” layihəsi çərçivəsində çap olunur.
Olaylar.-
2014.- 10 aprel.- S.10.