Diaspor
anlayışı və mahiyyəti
Qloballaşan dünyada aktual hesab edilən, daha
çox etnik-milli xarakter daşıyan terminlərdən biri də
diaspor fenomenidir. Bu anlayışın hərtərəfli təhlili
informasiya axınının gücləndiyi və miqrasiya
proseslərinin intensiv xarakter daşıdığı
müasir dövrdə vacib əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının
Tarix İnstitutunun dissertantı Yəhya Babanlı
“Diaspor: tarix və realliqlar”əsərində qeyd edir ki,
diaspor termini ayrı-ayrı tədqiqatçılar tərəfindən
müxtəlif prizmalarda şərh olunub. Siyasi lüğətlərdə
bu anlayışın yunan dilində “dia” sözönü ilə
“speirein” sözünün birləşməsindən əmələ
gəldiyi, səpələnmə, dağılma, yayılma,
xalqın və ya etnik birliyin müəyyən hissəsinin
yaşadığı ölkədən xaricdə olması mənasını
ifadə etdiyi qeyd edən ekspert bildirir ki, antik yunan əsatirlərində,
Heredotun və Sofoklun əsərlərində rast gəlinən
“diaspor” termini əvvəllər pulu səpələmək,
ordunu yaymaq mənasında işlənmiş, sonralar isə
daha geniş məna kəsb etmişdi:
“Bu termin ilk dəfə İudaizmin müqəddəs
kitabı Bibliyanın yunan dilinə tərcüməsində
insanların, etnik qrupların səpələnməsi mənasında
işlənib. Bu anlayış
ərəbcə “calayi-vətən” adlanır, vətənini
tərk edən, öz el-obasından kənarda məskunlaşan
anlamını daşıyır. Bu anlayışa ikili baxış
mövcuddur: Birincisi, diaspor könüllü miqrasiya, rahat
şərait qurmaq üçün yerdəyişmə, ticarət
məqsədi və s. məqsədlər üçün vətənindən
kənara üz tutan şəxsləri əhatə edir;
İkincisi, diaspor məcburi miqrasiya, genosid təhlükəsi,
iqtisadi və coğrafi amillərin təsiri nəticəsində
əmələ gələn hadisə hesab edilir. Fikrimizcə,
diasporun yaranması daha çox və əsasən ikinci amillərlə
bağlıdır. Diaspor anlayışı ilk dəfə e.ə.
VI əsrin əvvəllərində yəhudilərin Babilistan
padşahı II Navuxodonosor və sonralar isə bizim eranın
I-II əsrlərində romalılar tərəfindən
qovulub. Fələstindən kənarda ya-şamaları ilə
əlaqədar işlənib . Romalılar regionda ağalıq
edən (e.ə.63-cü il b.e.313-cü ili) hakimiyyət
orqanı kimi Selevkiləri əvəz etdikdə Xaşmonaim
çarı II Hirkanı Romanın Dəməşqdəki
canişininə tabe edərək onun səlahiyyətlərini
azaltdılar. Yəhudilər yeni hökmdarlıqla
barışmaq istəmirdilər və ölkədə tez-tez
üsyanlar baş verirdi. Xaşmonaimlər sülaləsinin
keçmiş şöhrətini qaytarmağa
axırıncı dəfə cəhd edən Matityahu Antiqonun
məğlubiyyətləri və ölümü
Xaşmonaimlərin hakimiyyətinə (e.ə.40-cı il) son
qoydu. İsrail torpağı Roma imperiyasının əyalətlərindən
birinə çevrildi. Belə ki, e.ə.586-cı ildə
babillər Yehudeya çarlığını fəth etdilər,
Yerusəlim Məbədini dağıtdılar və ölkə
sakinlərinin əksəriyyətini əsir apardılar.
Bununla da Babilistan əsarəti yəhudi dövlətçiliyinin
birinci mərhələsinə son qoydu, amma yəhudi xalqı
İsrail torpağı ilə əlaqəsini kəsmədi.
Babilistan çarlığında yəhudilər doğma
torpaqlarını yaddan çıxarmamağa and içdilər:
“Əgər mən səni unutsam Yerusəlim, qoy mənim
sağ əlim qurusun, əgər Yerusəlimi öz sevincimin
zirvəsinə yüksəltməsəm qoy dilim
qırtlağıma yapışsın”. Məbədin
dağıdılması (b.e.ə.586-cı il) və bunun
ardınca sürgün yəhudi diasporunun
başlanğıcını göstərir. Elə o vaxtdan da
yəhudi dini İsrail torpağından kənarda yəhudi
diasporunun fəaliyyətin-də dini sistem və həyat tərzi
kimi inkişaf etməyə başlayıb”. Yəhya Babanlı
bildirir ki,
elm aləmində bu fikir də
birmənalı qarşılanmır və sözügedən
məsələyə müxtəlif yanaşmalar mövcuddur:
“Məsələn, rus tədqiqatçısı N.Lebedeva
diaspor termininin çərçivəsini daha da genişləndirir
və “diaspor” anlayışının qədim zamanlardan
mövcud olduğu-nu yazır. Bu termini dünyaya təzyiq nəticəsində
səpələnmiş insanlara,
köçürülmüş xalqlara (yəhudi və Afrika
qullarına), ticarətlə məşğul olanlara (Cənub-Şərqi
Asiyaya İslamı gətirən ərəblərə) və
əməkçi miqrantlara (Böyük Britaniya
imperiyasının hindlilərə) aid edir Sonralar miqrasiya proseslərinə
yeni baxış, miqrantların müxtəlif tipi üzrə
“diaspor” anlamının klassik formasını rədd etdi və
yeni, müasir “diaspor” anlamı yarandı. Eyni zamanda, tədqiqatçı
alim müasir formanın varlığını xarakterizə
etmək üçün öz tədqiqatında “diaspor”
termini ilə yanaşı “beynəlxalq icma” terminini də
işlətməyi təklif edir. Diaspor tədqiqatçılarından
olan V.Tişkova görə isə “diaspor xidmət, müqavimət
və intiqamın siyasi missiyasıdır. Diaspor əsasən
mənşə ölkəsinin donorluğu hesabına
yaranır. Ölkədən çıxış yoxdursa,
diaspor yoxdur. Tədqiqatçı qeyd edir ki, “diaspor hər
şeydən əvvəl siyasi, eyni zamanda, sosial
miqrasiyadır. Diasporun yaranmasının əsas açarı
isə etnik icma deyil, milli dövlətdir”. Başqa sözlə,
diaspor etnik qruplardan fərqli olaraq özündə təkcə
etnik mədəniyyəti deyil, həm də etnik siyasi məz-munu
da daşıyır. Diaspor kontekstində tez-tez baxılan məsələlərdən
biri də xarici mənşəli, lakin əsrlərlə
ölkədə yaşayan xalqlardır. Bunlara yəhudi, alman,
polyak və s. xalqların nümayəndələrini aid etmək
olar. Bununla bağlı V.Tişkovun fikirləri böyük
maraq doğurur. O yazır: “Ölkənin diasporlaşması
prosesi mütləq dayandırılmalıdır. Ölkədə
yaşayan və onun vətəndaşları sayılanlar
diaspor ola bilməz. Məsələn, Moskvadakı tatar və
çeçen icmaları diaspor sayıla bilməz”. Buna
paralel olaraq qeyd edə bilərik ki, İran (Cənubi Azərbaycan)
və ya Gürcüstan ərazilərin-də
(Borçalı mahalı) tarixən yaşayan azərbaycanlılar
diaspor sayıla bilməz, ona görə ki, onlar bu ərazilərə
köçməmiş, bura onların etnik-tarixi, ata-baba
yurdlarıdır”. Ekspert qeyd edir ki, diaspor siyasətində bir
məsələyə xüsusi diqqət yetirmək vacibdir: “
Bu strateji məsələdir. Tarixən eyni ərazidə
yaşayan etnosların, xalqların diasporlaşması
absurddur. Yəni hər hansı bir etnik qrup ölkədaxili
diaspor məsələsindən istifadə edərək
etnik-milli zəmində həmrəyliyə öz mənfi zərbəsini
vura bilər. Rusiyalı tədqiqatçısı T.Poloskova
diaspor konsepsiyası məsələsinə toxunaraq
aşağıdakı əla-mətləri diasporlar
üçün səciyyəvi hal hesab edir. Etnik identiklik, Mədəni
dəyərlər və sosial-mədəni antitezanın etnik
və mədəni kimliyin qorunmasında əks olunması.
Fikrimizcə, bu əlamətlərin hər biri
özü-özlüyündə geniş tədqiqat obyekti
ola bilər ki, bunun nəticəsində diaspor nəzəriyyəsi
məsələsində yeni konsepsiya işlənib
hazırlanması daha məqsədəuyğun ola bilər.
Diaspor konsepsiyası üçün zəruri olanlardan biri də
diasporların genezisi faktorlarının təhlil edilməsidir.
Buradan belə nəticə əldə etmək olar: “Diaspor mədəni
fenomen kimi şəxsiyyət və sosioloji mövqedən
yaranır”. Deməli, diaspor probleminə bu nəti-cədən
irəli gələrək iki aspektdən baxa bilərik.
Xüsusi tarixi fenomen kimi, Düşünülmüş həyat
tərzinin seçimi kimi. Lakin bu məsələdə yaddan
çıxarmamalıyıq ki, təcrübədə “endo
diaspor” və “ekzo diaspor” anlayışları mövcuddur. Endo
diaspor ölkədən köç etmiş insanları
bildirir. Ekzo - diaspor isə heç bir zaman vətənində
yaşamayan insanlar anlayışı deməkdir. Endo - diaspor
ilk vaxtlar mühacirət edən və ölkəsilə əlaqəni
itirməyən insanların nəvə-nəticələridir.
Bu fərqlər isə hər iki endo və ekzo diasporlar
arasında olan qurumlar və təşkilatlar arasında da
özünü büruzə verir.
Tədqiqatçı V.Şnirelman
“Diaspor mifləri” adlı məqaləsində “diaspor”
anlayışını belə xarakterizə edib: “Diaspor
anlayışını mən insanların xoşagəlməz
şərait-müharibə, aclıq, zorakı deportasiyalar nəticəsində
səpələnməsi kimi başa düşürəm. Bu
proses insanlarda milli hisslərin tapdanması, utancaqlıq, təhqir
olunma ilə müşayiət olunur və onlara psixoloji
baxımdan ağır zərbə vurur”
XX əsrin 90-cı
illərinin əvvəllərindən başlayaraq Rusiyada
işıq üzü görən, bu sahənin
inkişafında uğurlu fəaliyyət göstərən
“Diaspor” jurnalı diaspor anlayışının sosial-fəlsəfi
məzmunu ilə bağlı maraqlı yazılar dərc edir.
Jurnalda qeyd edildiyi kimi müasir ədəbiyyatlarda bu termindən
həddindən çox müxtəlif proseslərin
izahında istifadə olunsada, “universallığı” bildirilsədə
təyinatı etnik qrupun vətəndən kənarda məskunlaşmasında
görünür və “milli icma”nın statusu ilə
üst-üstə düşür. Məsələn, B.Popkova
görə isə diaspor termini heç vaxt elmi cəhətdən
araşdırılmayıb və yalnız emosional nöqteyi-nəzərdən
işlənib. Zənnimizcə, tədqiqatçının bu
fikri subyektiv xarakter daşıyır. Çünki, bu
anlayışın elmi cəhətdən təhlilinə həsr
edilmiş çoxsaylı tədqiqatlar mövcuddur. Müasiri
olduğumuz əsrdə prioritet sayılan, gündəmdə
daim yer alan diaspor fəaliyyəti planetin hər yerində
aktual məsələyə çevrilmişdir. Diaspor vətəndən
kənarda yaşayan hər bir xalqın sosial-mədəni
“milli ordusu” və ya “milli atributu”dur desək, yanılmarıq.
XXI əsrdə qloballaşan dünyada funksiyası əhəmiyyətli
dərəcədə artan diaspor məfhumunun hansı
anlamı daşıdığını və təyinatının
nədən ibarət olduğunu öyrənməyin artıq
vaxtı çatıb.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
Olaylar.- 2014.- 16 aprel.- S.15.