“Kitab
oxuyanda arvadımız bizdən
boşanır"
“Bir
kitab, içimizdəki donmuş dənizə enən balta kimi
olmalıdır”
Kafka
Dünyəvi dostlarımız bizi tərk edəndə bizimlə qalırlar. Sədaqətli dost, həm də ədalətin kisəsidir. Müdafiə edirlər. Bəzən kədərli və məhzun hisslərimizi ruhlandırırlar. Günəş işığında kölgə, qaranlıqda işıqdırlar. Yaxşı və pisləri də var. Bəlkə də pis deyillər, elə yazırlar. Dəqiqdir ki, elə yazırlar. Uayld da belə deyirdi. Yaxşıları həyat qanıdır. Məsələn, “Ramayana” əsahabının ən yaxşısıdır. Bəziləri soyuq və mərhəmətsiz görünür. Balzam olanları da var. Səmanın səltənət dramlarının aktyorları səviyyəsinə qaldırır. Hər şeyi bilmək çətindir. O isə bunu ruhi məmnunluqla təmin edir. Vərəqləsək dəyərlərinə məxsusuq. Tozlatsaq, əvvəlcədən heç yoxmuşuq demək. Bilik üçün susuz olanların ab-həyat bulağıdır. İnqilab savaşçılarıdır, məzluma sillə atanın boxovudur. Azadlıqdır. Kitablar belə dostdurlar. Biz isə onlardan qaçırıq. Niyə?
Elçin Mirzəbəyli
(şair): “Azərbaycanda
kitab əvvəllər də kitab bir o
qədər populyar olmayıb. SSRİ
vaxtında digər respublikalarda oxunan kitab heç
vaxt Azərbaycanda oxunmayıb. Problem təhsilə olan
marağımızın az olmasından irəli
gəlir. Zamanında xürafat və
mövhumatın da müəyyən rolu olub. İnsanların
genetikasında bu faktorlar
hələ də özünü
saxlayıb. Kitab təbliğ olunmayıb.
Vaxtilə təhsil sistemi mükəmməl
deyildi. Orta və ali məktəbdə təhsil aldığım
illərdə kitab indikindən daha çox oxunurdu. O dövrdə tərcümə ədəbiyyatı
inkişaf etmişdi.
Kütləvi şəkildə dünya ədəbiyyatından
əsərlər tərcümə olunurdu.
Rus dilini bilməyənlər
də kitablar vasitəsilə biliklərini
inkişaf etdirə bilirdilər. Orta məktəbin 5-6-cı siniflərində oxuyanda bütün yunan mifologiyasını mütaliə etmişdim. “İlliada”, Dantenin “İlahi
komediya”-sını və s. oxumuşdum. Ali məktəbdə
təhsil alanda xarici ədəbiyyat
müəllimi məni dərsə buraxmırdı. Çünki onun yol verdiyi səhvləri tuturdum. Söhbət təkcə məndən
getmir. Yəni ki, bu gün hər hansı bir orta məktəbin şagirdinin ədəbiyyatdan demək olar ki, xəbəri yoxdur. Problemlər təkcə uşaqlarda
yox, cəmiyyət, ailələr, həm
də televiziyaların təbliğ etdiyi
“dəyərlər”-dədir. İnternet
mediasının inkişafı da təsir
edir. İnsanlar daha qısa, lakonik informasiyalar istəyirlər. Böyük
əsərlərə meyl qalmayıb. Səbəblər
çoxdur. Məsələ ciddi şəkildə sosioloqlar
tərəfindən araşdırılmalıdır”.
Aydın Xan Əbilov (yazıçı): “Azərbaycan Şərq ölkəsidir. Şərq insanı ilə Qərb insanı arasındakı böyük fərq – ikincinin daha çox yazıya, mətnə inanması, birincinin isə mətni müqəddəsləşdirməsindən ibarətdir. Yazıda hansı informasiyanın olması Şərq insanı üçün vacib deyil. Bizim genetik olaraq, sanki şifrəmizdə belə yazılıb. Tarixə fikir verəndə görürük ki, Azərbaycan insanı yalnız işğal altında olanda oxuyub. Mütaliəni elə bil kulturoloji müqavimətə çevirib. Ərəb, rusdilli, indi də türk və ingilisdilli oxucuların sayının çox olması bundan qaynaqlanır. Bu gün də nənə-babalardan gələn düşüncə tərzi özünü göstərir. İnsanlarımızın Sovet dövründə faizi çoxalsa belə, keyfiyyəti o qədər də yüksək deyildi. Çünki mütaliə, oxu o zaman cəmiyyət üçün gərəkli sayılır ki, oxuyan insanların arasından alim, konstruktor, texnoloq və siyasətçilər çıxır. Bu gün Azərbaycan alimləri arasında “Nobel” alanlar varmı? Alanlar da qeyri-millətlərdən olanlardır. Azərbaycanın heç kosmonavtı da yoxdur. Ölkənin “Facebook”, böyük texnologiya, mobil telefonlar yarada bilən insanları yoxdur. Oxunu biz yalnız bədii ədəbiyyatla məhdudlaşdırırıq. Bu səhvdir. Şeir, dastan, nağıl və hekayələrə meyl daha çoxdur. Qərb insanı isə kulturoloji, fantastik, elmi, sahə əsərlərinə çox yer verir. “Facebook”-da gənc dostlarımla yazışanda onlara deyirəm ki, sən bu vaxt auditoriyada olmalısan, mühazirədə qeydlər götürməlisən, bəs nə əcəb burdasan? Deyirlər ki, mühazirə çox və maraqsız olduğu üçün burada oturub vaxt öldürürük. Bu nümunə bizim oxuya olan marağımız, diqqət və sayğımızın göstəricisidir. Azərbaycan oxucusu dünya oxucuları kimi böyük potensiala malik deyil. Təəssüflər olsun ki, bəzi yazarlar oxucuların səviyyəsinə uyğun əsərlər yazırlar. Cəmiyyətdə kreativ tələbat olmadığına görə, bizdə dahiyanə əsərlər yaranmır”.
Əsəd Qaraqaplan (yazıçı): “Əslində hələ də heç kim bilmir ki, niyə oxunmur”.
Emin Piri (şair): “Tam olaraq kitab oxumuruq deməzdim. Bu gün
oxucu kütlə var.
Bu çox kiçik görünə bilər,
amma var. Digər tərəfdən isə müasir texnologiyanın da kitab bazarıyla
rəqabət apardığını
da söyləyə bilərik. Məsələn, bir materialı
sayt, yaxud digər internet resusrlarından
əldə edə bilirəmsə, gedib kitaba əlavə pul vermirəm. İstənilən halda kitab oxumaqdan alınan zövq ineternetdə oxumaqdan daha gözəldir. Amma burada
maliyyə problemləri
ortaya çıxır.
Kimsə
hansısa yazarlarımızın
kitabını alıb
oxumursa bu o demək deyil ki, camaat kitab
oxumur. Nə qədər ki,
bizim yazarların əksəri bayağı,
plagiat bir şeylər uyduracaqlar, o qədər də kitabları rəflərdə
qalacaq. Bizim bu cür müxtəlif vasitələrlə
gündəmə sırıdılan
yazarların hesabına
da bu günki
suallar ortaya çıxır. Kitabın qatili
oxucular deyil, elə həmin yazarlardır. Elə əsərləri
yazmaqla kitabı təhqir edir, ekologiyaya ziyan vururlar”.
Rüfət Soltan (jurnalist):
“Mənə elə gəlir son vaxtlar əksinə kitab oxuyanların sayı artıb. Gənc nəslin kitabdan
qaçmasının səbəbi onun əyləncəli
yaş dövrünü
səmərəli keçirə bilməməsi, bu əyləncənin ifrat
həddə çatdırması, həm də Azərbaycanın
Avropaya inteqrasiyası dövründə
sıravi vətəndaşın şəxsi
maraqlarını düzgün istiqamətləndirə biməməsindən
irəli gəlir. Çünki dünyada ən çox kitab oxucusu Avropadadır.
Digər tərəfdən kitab biznesinin aşağı səviyyədə
olması toplumda kitaba
marağın azalmasına səbəb ola
bilər. Lakin bizdə son
1 ildə kitab biznesində, kitab nəşrlərində artım demək
olar ki rekord
həddə çatıb”.
Emil Salamoğlu
(jurnalist): “İnsanlar sanki orta əsrlər
inkivizasiyasını bərpa ediblər. Kitabları oxumurlar, yandırırlar, tonqal
qalayırlar. Hətta evindəki köhnə ayaqqabını atmağa ürəyi gəlməyən adamlar gözünə siçovul
ölüsü kimi
görünən kitabları bir yeşiyə
yığıb zibilliyə tullayır. Bir
ölkədə zibillikdən ən dəyərli kitablar toplanırsa, deməli vəziyyət
“rusca”dır. Seyran Səxavətin
yaxşı bir sözü
var - bizimkilər oxuduğuna
yox, gördüyünə inanır. Sən
nə qədər Axundovun “İbrahimxəlil
kimyagər”ini oxutmaq istəsən də,
yenə də efirdə “cin
çıxaran”lara inanacaqlar. Sanki mütilik və cahillik təbliğ olunur.
Belə yerdə kimi oxutmaq
olar? Biz oxumaqdansa, görmək istəyirik. Oxumaq zehni əmək tələb
edir, görmək isə şüursuz
formada bir obyektivə
baxmaqdır. Sənin yerinə düşünürlər, sənin
yerinə cavab verirlər, nəticə
çıxarırlar. İnsan da oxuduğundan çox gördüyünə inanmağa başlayır. Bundan
komfortu ola bilməz. Ona görə oxumuş,
mütaliəli adamların sayı bisavad
cahillərdən azlıq təşkil edir.
Üstəgəl, bizdə bu günki ədəbiyyat da
şouya çevrilib,
cırlaşıb, bayağılaşıb. Yeni
müəlliflərin intim münasibətləri
açıb-ağartmaqdan başqa dərdi
qalmayıb. Guya bu
ölkənin tək bəlası seks
azadlığının olmamağıdır”.
Kənan Hacı (yazıçı): “İndiki gənclik
qətiyyən kitab oxumaq
istəmir. Qınayanda deyirlər ki, kitaba pul verməkdənsə,
internetdən istənilən əsəri tapıb oxumaq olar. Amma dərd budur ki, heç internetdən də əsər oxuyan yoxdur. Böyük bəladır. Universitet tələbələri kitab
oxumaq istəmir.
Bu məsələdə Azərbaycan hətta Gürcüstandan da geridə qalır. Uzun müddətdir, bu barədə düşünürəm.
Görünür, bizdə kitabın
təbliği lazımi
səviyyədə deyil.
Yazıçı ilə oxucu
arasında bütün
bağlar qırılıb.
Bunları bərpa etmək
üçün illər
lazımdır. Yazıçılarla görüşlər keçirilməlidir,
televizilar kitaba maraq oyatmalıdır”.
Qan Turalı (yazıçı):
“İnsanlar kitablardan yox, kitablar insanlardan qaçırlar. Şəhərdə kitab mağazaları
azlıq təşkil
edir. Bir çox yerlərdə
də çoxusu bağlanıb. Azərbaycan rayonlarının
əksəriyyətində demək olar ki, kitab mağazaları
yoxdur. Hesab edirəm ki,
kitablar qaçırlar”.
Mirmehdi Ağaoğlu (yazıçı):
“Adam məktəbdə
təhsil almayıb. Heç vaxt kitaba maraq
oyatmayıblar. Bir başqası
fərqli sahədə
çalışır, oxumaq
istəmir. Qaçır. Maraq göstərmir. Ümumilikdə isə böyük çoxluğun kitab oxumamasının səbəbi
təhsillə bağlıdır.
Vaxtında oxumaq vərdişi
olsaydı, bu gün oxuyardı. Uşaq vaxtı adamlara kitabı sevdirmək lazımdır. Cəmiyyətin xilaskarının kitab olduğunu bildirmək lazımdır”.
Aqşin
Yenisey (şair): “Kitab oxuyanların müəyyən qismi pis gündə yaşayır. Evdə valideynləri uşaqlarına ona
görə deyirlər ki, kitab
oxuma, get alver elə. Azərbaycan “İpək yolu”nun üzərində
yerləşdiyi üçün ölkədə
yaşayanların çoxusu vaxtilə tacir olub, pul
sayıb. İndi də çoxusu
belə edir. Qohumlarım məni
danlayırlar ki: Xeyir ola, bu qədər kitab oxuyursan? Kitab yazırsan? Nə vaxta
qədər sən bu işlə məşğul
olacaqsan? Deyirlər ki,
get Çindən dəzgah gətir, burda sat. İnsanların əksəriyyətinin
psixologiyasında tacirlik var.
Onlar uşaqlarını oxumağa
yox, pul qazanmağa meylləndirirlər. Deyirlər ki, get, nə iş görürsənsə, gör,
amma pul qazan. Vəziyyət belədir. Kitab
oxumamaq, oxutdurmamaq ənənəsi
genişlənir. Oxumamaq ənənəsinin
indeksi Sabirin “oxutmuram əl çəkin”-indədir. Biz kitab oxuyanda
ailəmizi dolandıra bilmirik.
Arvadımız bizdən boşanır, oğlumuz
əsgərlikdən qaçır və s.
və i.a. Biz kitab oxuyanda bu şəkildə oluruq”.
Ayyət Abdullayev (jurnalist): “Cəmiyyətdə
kitab oxumağa olan tendensiyanın arxa plana keçməsi müəyyən problemlərlə
bağlıdır. Bu gün
heç bir gənc parlaq gələcəyini kitab
oxumaqda görmür.
Demək olar ki, bütün insanlarda daxili ziddiyyət yaranıb. Yəni
düşünürlər ki , oxuyub kim olacam
və ya oxuduqlarımdan harada
istifadə edəcəm”.
Sadiq Qaçayev
(jurnalist): Araşdırmalarımın
nəticələrinə görə kitab
oxumamağımıza bir neçə amil "mane" olur: 1. Kitabların satış qiymətinin baha olması; 2. İnsanların daha çox məişət
qayğılarına vaxt ayırması;
3. Kitab oxuyanların çox
az hissəsini gənclər təşkil
etməsi”.
Mənsur Rəğbətoğlu
Olaylar.-
2014.- 17 aprel.- S.13.