Maarifçi realizmdən
tənqidi
realizmə və
inqilabi demokratiyaya
M.Ə.Sabirin yaradıcılığında milli təəssübkeşlik
Çoxəsrlik Şərq poeziyası və Azərbaycan ədəbiyyatının ən nəhəng simalarından biri olan xalq şairi Sabirin ədəbiyyatda realizmin, inqilabi satiranın, xalqımızın tarixində isə milli demokratik ideyaların inkişafında misilsiz xidmətləri olmuşdur. Sabirəqədərki ədəbiyyatımızda satira janrında böyük uğurlar qazanan şairlər olub. Lakin onlar, özəlliklə də Qasım bəy Zakir arabir ayrı-ayrı fərdlərə qarşı mübarizə aparır, bütövlükdə çar üsul idarəsini və mövhumatı hədəfə almırdı. Bir sözlə Zakirin mübarizə məkanı Sabirə nisbətən olduqca dar idi. Zakirdən çox illər sonra yaşamasına baxmayaraq Sabirin dili Zakirə nisbətən daha sadə idi. O, şeiri sadə xalqın malı etmişdi. Heç bir təhsili olmayan kəndli və ya fəhlə belə onun misralarının bir neçəsini əzbər bilirdi. Sabir yaratdığı obrazın bütün zahiri və batini özəlliklərini ustalıqla verə bilirdi. Ona görə də rəssam onun hər hansı bir şeirinə qısa bir zamanda karikatura çəkə bilirdi.
Sabirin
timsalında satirik şeir özünün ən yüksək
pilləsinə çatdı. S.Ə.Şirvani ədəbi məktəbinə
mənsub olan şair mübariz, döyüşkən ruhlu
satiraları ilə özündən sonra yeni bir ədəbi
məktəb yaratdı. Onun böyüklüyü onda idi ki,
o öz sözünü
zamanında, hədəfə düzgün çatdıra
bilirdi. Zənnimcə, onu xalqımıza sevdirən ən ali
keyfiyyət də budur. Sabir üçün şairlik
xalqı qəflət yuxusundan oyatmaqdan ibarət idi. Şairin
qələm dostu Abbas Səhhət yazırdı: ”Zamanında heç bir şair özünü Sabir
qədər xalqa sevdirə bilməmişdi” İndi XX əsrin
əvvəllərindəki ədəbi tənqidlə
tanış olunca aydınlaşır ki, o zaman istədikləri
şair və yazıçını burjua
yazıçısı kimi təqdim etmək olurdu. Bu
damğa hətta böyük inqilabçı demokrat C.Məmmədquluzadəyə
də vurulmuşdu. Lakin Sabiri bu adla adlandırmağa cəsarət
etmirdi. Baxmayaraq ki, onun da yaradıcılığı bir
sıra ziddiyyətlərdən heç də kənar deyildi.
Bu ziddiyyətlər hər şeydən əvvəl şairin
dinə olan münasibətində özünü göstərirdi.
Ayrı-ayrı din xadimlərini satira hədəfinə
götürən Sabir bir yandan xalqın gözündən cəhalət
pərdəsini yırtmağa çalışır, bir
yandan da mərsiyələr də qələmə
alırdı. Bir də ki, o, dinə qarşı mübarizəsində
Seyid Əzim qədər aqresiv deyildi.
Lakin Sabiri
dövrünün digər şairlərindən fərqləndirən
daha bir cəhət vardı ki, bu da onun heç zaman bədbinliyə
qapanmaması idi. Bu da onun hər şeyi olduğu kimi göstərməsindən,
realizmə sadiqliyindən irəli gəlirdi. Ara-sıra
zamandan şikayət edib:
Bir səfa bulmadıq
bu aləmdə
-desə də
bütövlükdə onun poeziyasına bir nikbinlik hakimdir. O,
nikbin olduğu qədər də səbirli idi. Görünür
ki, ustadı Seyid Əzim ona Sabir (səbr edən) ləqəbini
verərkən heç də yanılmamışdı. Eyni
zamanda daim oyaq, zamanın hadisələrini dörd gözlə
izləyən bir şair idi.
1907-ci ildə İran məşrutəçiləri
öz uğurlarına sevinəndə o,
Dinmə, danışma balam,
sən deyən olmayıb hələ,
Arxa su dolmayıb hələ,
Köhnə idarəniz durur,
Rəngi də solmayıb hələ.
Türkiyədəki hadisələr üçün isə:
Osmanlılar, aldanmayın, Allahı sevərsiz,
İranlı kimi yatmayın, Allahı sevərsiz.
Azadlığı,
hürriyyəti Sabir gözəl bir dilbərə bənzədirdi
və hüriyyətə layiq olmayanları azadlıq adlanan bu
gözələ naməhrəm hesab edirdi. Eyni zamanda
azadlığı xurma ağacına bənzədir və
layiq olmayanları bu ağacdan xurma dərməyə qoymurdu. Bəli,
azadlıq adlanan bu ağac yalnız vətən yolunda şəhid
olan igidlərin qanı ilə suvarılmalıdır, əks
halda bar verməz. Deyirlər ki, Təbrizdə vəliəhdlərin
iqamətgahı olan Nizamüddövlə bağındakı
ağacların dibində o qədər günahsız
insanların başı kəsilmişdi ki, oradakı
ağacların heç biri bar vermirdi, hətta bu
ağaclara bülbüllər
belə qonmurdu.
Milləti
üçün çalışmayan, paralarını rus
qadınları, Avropa madamları üçün xərcləyən,
bir sözlə həyatının mənasını milləti
üçün çalışmaqda deyil, yemək-içməkdən
görən və bundan əlavə bir iş bacarmayan
insanları şair “canlı dəyirmanlar”
adlandırırdı.
Sabir
dövrünün hər hansı bir hadisəsinə dərhal
münasibət bildirirdi. Öz xalqının faciəsini qəlbən
yaşayan şair bir “aclıq çəkən Zəngəzurlunun”,
“bir ürəyi giryan olan cocuğun” halına acıyır, acımayanları isə
qamçılayırdı:
Bu da sözdürmü, qazandıqlarımız parələri,
Hey verək boğmalasın Zəngəzur avarələri?
Sabir öz millətinin halına dərindən
acıyan bir şair idi. Eyni zamanda özünü xalqının yolunda şəhid
edən əsil fədai idi. Millətin çətin tərbiyə
olduğunu görüncə:
Milləti
gördükcə belə hərc-mərc,
Könlüm olur dopdulu qan qatbaqat.
-deyirdi. Zənnimcə
onun yaradıcılığında bədbin notlar
yaşadığı mühitlə bağlı idi. O
dövrdə mövhumat yuvası sayılan Şamaxıda
yaşamaq artıq şair üçün qeyri-mümkün
olmuşdu. Həmidə xanım Məmmədquluzadə öz
xatirələrində yazırdı: ”Sabir
mövhumat yuvası olan Şamaxıdan şikayət edər,
”mənim ciyərimi onlar yara edib”- deyərdi.
Burada bir məsələyə gənc
araşdırmaçı olaraq şəxsi münasibətimi
bildirmək istəyirəm. Digər
xalqların ədəbiyyat tarixinə fikir verəndə
doğma yerlərindən didərgin salınan, başa
düşməyərəkdən döyülən,
söyülən şairlər (məsələn demokratik
ruhlu rus şair və yazıçıları) çox
olmuşdur. Lakin onların heç biri
öz xalqından şikayət etməmişdir. Bunu əlbəttə müəyyən mənada onun
nöqsanı kimi də qəbul etmək olar. Lakin bütün digər məsələlərdə
olduğu kimi bu məsələdə də ona haqq
qazandırmaq olar. Hansı millətin dini
bir neçə yerə parçalanıb? Hansı millətin məktəblərində
sünnü-şiə uşaqları ayrı-ayrılıqda
təhsil alırdı? Addımbaşı
təhqir olunması onu həqiqətən də vərəmlətmişdi.
Maarifçi realizmin, həmçinin də
təkcə realizmin təsirlərinin Sabir
yaradıcılığına təsiri sırf onun fəaliyyətinə
də yansımışdı. Sabirin
yaradıcılığına bələd olunca onun mütaliə
ilə ciddi məşğul olduğu qənaətinə gəlmək
olur. Şair Avropa ölkələrinin elmi texniki tərəqqinin
bütün nailiyyətləri
ilə tanış idi və bu yeniliklərin öz xalqına
da tətbiq olunmasını arzulayırdı, bu işə
mane olanları isə öldürücü satira atəşinə
tutmaqdan çəkinmirdi və “Biz də edərik aləmi
röyadə tərəqqi”- deyərək dərindən təəssüflənirdi.
Böyük maarifpərvər ziyalı olan
şairin öz xalqını, millətini dünyanın
qabaqcıl millətləri sırasında görmək ən
böyük arzusu idi. M.F.Axundovdan sonra bu yolda ən çox təhqirlərə
məruz qalan da məhz Sabir idi.
Lakin, o, bu yolda dirənişi bir an da olsa
dayandırmırdı. Xalqın hər bir
uğuruna qəlbən sevinirdi. ”Əkinçi”nin nəşrinin Sabiri necə sevindirməsini
xatırlamaq yetərlidir.
Sabir vətənpərvər şair idi. Öz xalqına, millətinə ürəkdən
bağlı bir şair idi. Xalqının
bu günü, gələcəyi deyil, keçmişi də
onu dərindən maraqlandırırdı. “Gülüstan” müqaviləsi sonucunda vətənimizin
ikiyə bölünməsini “Sən deyən olmayıb hələ”
şerində ürək ağrısı ilə təsvir
edirdi. O, sadə, yoxsul
xalqı bəylərdən, xanlardan mərhəmət
ummamağa, öz güzəranlarını təmin etmək
üçün özlərinə
çalışmalarını məsləhət
görürdü:
Mənəm-mənəm deyənlərin inanma çox
da qövlünə,
Gərəkli gündə onların
qıçındakı fərarı gör.
M.Ə.Sabirin
yaradıcılığında “Öz qövmümüzün
başına əngəl kələfiz biz” şeiri xüsusi
yer tutur. Tariximizin müxtəlif
dövrlərinə aid olduqca maraqlı faktlarla zəngin olan
bu şeirdə şair zaman-zaman xalqımızın
başına gətirilən müsibətlərdən söz
açır.
Sabiri ən çox narahat edən məsələlərdən
biri də islamın iki qola-sünni və şiə
qollarına ayrılması idi. Məhz
bu amil yüzillərdən bəri minlərlə müsəlman
qanının tökülməsinə səbəb olmuş,
onun mədəni dirçəlişinə mane olmuşdur.
Özünü “köhnə müsəlman”
adlandıran Sabir bu məsələyə qarşı kəskin
mübarizə aparırdı. Tarix boyu
müsəlmanların düşmənləri onları
parçalayıb zəiflətmək üçün məhz
bundan bacarıqla istifadə etmişlər. I Pyotrun bu barədə vəsiyyətlərini
xatırlamaq yetərlidir. Səfəvilər
dövlətinin xarabalıqları üzərində yeni bir
imperiya quran Nadir şah Əfşar görünür bu
parçalanmanın fəsadlarını dərk etmiş,
sünniliyi və şiəliyi birləşdirib bir din yaratmaq
fikrinə düşmüşdür. Lakin
onun suiqəsd sonucunda ölümü necə bir din
yaradacağını bizimçün qaranlıq qoydu.
Azərbaycanda monqol hakimiyyətinin Qazan
xana qədərki dövrdə həyatda olduğu kimi dini həyatda
da böyük hərci-mərclik mövcud idi. Monqol
yürüşləri zamanı məscidlərin
dağıdılması, bütpərəst məbədləri
ilə əvəz olunmasını
Məscidləri, məktəbləri yıxdıq yerə
təkrar...
-deyərək dərin təəssüfləndiyini
bildirirdi. Abbas Səhhət bu şeir haqqında
yazırdı: “Qədim zamanlardan bəri islam və türk əqvamının
arasında vuqu bulan iftiraq və nifaqı səlcuqi Məlikşah
Cəlaləddin tərəfindən başlayaraq hal-hazıra
qədər bir dövreyi-tarix”dir. Yusif Vəzir Çəmənzəminli
yazırdı: “Sabir ruhən şərqlidir, təmayülən
Avropa mədəniyyətinin ifadəsidir”. Sabir fövqəladə
istedada malik olan bir insan idi. Öz
xalqının, ümumən türk dünyasının
tarixinə dərindən bələd idi. Bu
isə onun böyük vətənpərvər şair
olmasından xəbər verirdi. Abbas Səhhət
Sabiri “türk qövmünün istedadını inkaredilməz
bir tərzdə isbat edən” bir şair kimi xarakterizə
edirdi.
İctimai həyatın elə bir sahəsi çətin
tapılar ki, Sabir ona
münasibət bildirməsin. O, insana yalnız layiq
olduğu ləqəbi daşımağı məsləhət
görürdü:
Ləqəb
iş görməz, əfəndim, kişinin,
Adı ya Samü Nəriman oldu.
Kişidən
istənilən işdir iş,
Kim ki,
iş yapdı, o zişan oldu.
Sabir daha çox tənqidi realizmə meyl
etsə də xalq savadlanmayınca tərəqqinin
mümkün olmayacağına inanırdı. Onun yaradıcılığında elmi, məktəbi
təbliğ edən onlarla şer nümunələrinə
rast gəlmək olur. Bu cəhəti onu
maarifçi realizmlə birləşdirirdi. Lakin o, intelligentliyi şərab içməkdə və
qumar oynamaqda görənləri də qamçılamaqdan
çəkinmirdi.
Bu intelligentlərin sözün gətirmə heç
aralığa,
Onları görmək istəsən şərabı
gör, qumarı gör.
Azərbaycan ədəbiyyatında milli
demokratiya onun adı ilə bərqərar oldu. “O, tənqidi
realizmi klassik ənənəyə çatdırdı”
(Yaşar Qarayev).
Sabirin yazdıqları təkcə öz
dövrü üçün deyil, bu günümüz
üçün də güncəl, aktualdı. Təsadüfi deyil ki, müasir dövrümüzdə
də satira yazan şairlərin əksəriyyətinin
yaradıcılığında Sabir realizminin izlərini
görürük.
Sabir o şairlərimizdəndir ki, öz
sağlığında özünə ölməzlik abidəsi
ucaltdı. Xalqımız var olunca o da var
olacaq, əbədi xatırlanacaq. Hələ Sabirin
sağlığında şair dostu Abbas Səhhət onun
haqqında yazırdı;
Az
çəkər heykəl yaparlar namına.
Bu gün biz Sabirin adına hansı
fəxri titullar əlavə etsək də butün bunların
başında bir söz dayanır. O, öz millətinin təəssübünü
çəkən əsil azərbaycanlı idi.
Yeqzar Cəfərli
Azərbaycanın
Bütövlüyü Uğrunda Cəmiyyətin Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının maliyyə dəstəyi
ilə həyata keçirdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatında
müasir yaradıcılıq cərəyanlarının izlənməsi
və təhlilinə dair təşəbbüslər” layihəsi
çərçivəsində çap olunur.
Olaylar.- 2014.- 17 aprel.- S.10.