Diasporun yaranması və
formalaşmasına təsir
edən amillər
“Diaspor” termini “diaspersiya”
termini ilə sinonimlik
məzmunu daşıyır. Bununla yanaşı, “yayılma”,
“səpələnmə” mənasını
verən “diospersiya” anlayışı ilə
“diaspor” terminini fərqləndirmək lazımdır.
Ekspert Yəhya Babanlı deyir ki, disapersiyadan fərqli olaraq “diaspor” anlayışı daha geniş mənanı ifadə edir, siyasi, iqtisadi,
sosial və mədəni cəhətlərlə
fəaliyyətlə daha
sıx bağlıdır:
“Bu sahənin bir çox tədqiqatçılarının fikri üst-üstə düşür və diaspor terminini aşağıdakılarla oxşar
hesab edirlər. Diasporun yaranması və formalaşması üçün
mütləq etnik qrupun və xalqın tarixi vətənlərinin olması
vacib şərtlərdən
biri hesab olunur. Fikrimizcə, sağlam xarakterli diaspor həm mövcud olduğu, ikinci vətən seçdiyi ölkənin vətəndaşları, həm
də özü kimi orada mühacirət
həyatı yaşayan
digər millətlərin
nümayəndələri ilə
əlaqələr yaratmalı,
münasibətlər qurmalı,
ictimai mübadilə zəminində mədəniyyətləri
qovuşdurmalı, dövlətlərarası
münasibətlərin inki-şafına
öz töhfəsini
verməlidir”. Ekspertin sözlərinə
görə, diasporun hüquqi təyinatı olmur. Ona görə ki, bu məfhum tarixi şəraitdən asılıdır: “Lakin diaspor icmalarının hamısı etno-mədəni
rabitə rolunu oynayan statusa malik birliklərdir. Belə ki, “öz-özlüyündə diaspor
nə münaqişə,
nə də yaxınlaşma faktoru ola bilməz.
Diaspor qarşısına qoyduğu
məqsəddən asılı
olaraq ya iqtisadi marağı olan nüfuzlu şəxslər, ya da siyasi liderlər
tərəfindən qurulur.
Onların hər ikisi
çalışır ki,
öz etnik qrupuna mədəniyyəti,
dilini qoruyub saxlamaqda, inkişaf etdirməkdə kömək
etsin, yaxud da öz şəxsi
maraqlarını güdərək
başçılıq etdiyi
diasporun köməkliyi
ilə istəklərinə
nail olsun. Diaspor siyasi yöndə əsas dövlətlərarası
diplomatik münasibətlərə
sosial-mədəni sahəyə
müəyyən düzən
verən, əlaqələndirici
missiya daşıyan, imic yaradan amildir.
Bu baxımdan diaspor anlayışı ilə bağlı daha iki baxış
qeyd etmək lazımdır. Birincisi, diasporun
mənşəyi və
hərfi tərcüməsi
baxımından qəbul
olunması və şərh olunması. Bu anlayışın
öz ölkəsinin,
xalqının maraq və mənafelərinə
ardıcıl şəkildə
xidmət edən qüvvə faktoru, hərəkətdə və
fəaliyyətdə olan
institut və qurumlar şəbəkəsi
kimi təsəvvür
edilməsi. Bu baxımdan rusiyalı mütəxəssis T. Poloskovanın
diasporla bağlı irəli sürdüyü
“üç üstəgəl
üç” nəzəriyyəsi
təqdirəlayiq hesab
oluna bilər. Bunlardan birincisi - təşkilatçılıq,
ikincisi - elm, üçüncüsü
isə liderin siyasi mədəniyyətidir.
Modellərdən - birinci qeyri-vətənpərvər,
ikinci həmvətənlərin
azadlığı və
hüquqlarının müdafiəsi,
üçüncü isə
paternalist (diasporun potensialını
milli maraqların müdafiəsi və dövlətlərarası münasibətlərin
inkişafında istifadə
etmək) yanaşmadır.
Burada üç məqamı, cinsi, etnik və
dövlət amilini mütləq nəzərə
almaq lazımdır.
Yer kürəsində mövcud
olan xalqların ayrı-ayrı ölkələrdə
azsaylı və ya çoxsaylı diasporu var və
onlar mənsub olduqları dövlətlərin
siyasətinin müəyyən
təsiri altında öz fəaliyyətlərini
qururlar. Lakin, ümumi
qəbul edilmiş diasporlar vardır ki, onlar digərlərindən
öz fəaliyyətlərinə
görə tam fərqlənirlər.
Bu diasporlar dünyada
klassik diasporlar kimi qəbul edilirlər. Onların güclü
sosial bazası və təşkilatları
mövcuddur. Onların sırasına
yunan, yəhudi, hind, çin, erməni icmaları daxildir. Onlar yaşadıqları dövlətlərin
ictimai-siyasi həyatına
təsir göstərməklə,
müxtəlif təşkilatlar,
birliklər, konqreslər
vasitəsilə beynəlxalq
hüququn subyektinə
çevrilməklə yanaşı,
beynəlxalq aləmdə
söz sahibi hesab edilirlər”.
Yəhya Babanlı
qeyd edir ki, XXI əsrdə dəyişən dünya
mənzərəsi milli
və bəşəri
problemlərin həllinə
başqa tərzdə,
daha iti ağılla yanaşmanı
tələb edir: “Bir çox tədqiqatçı alimlər,
tarixçilər, sosioloqlar
və politoloqlar bir məsələdə həmfikirdirlər ki, əgər milli müxtəliflik insanlığın
sonrakı inkişafı
üçün katalizator
rolunu oynayırsa, onda nəyə görə bu katalizatordan dünyada sosial, mədəni, iqtisadi, siyasi, ekoloji və s. vəziyyətin stabilliyi üçün istifadə
olunmasın? Söhbət ondan gedir ki, ikitərəfli və çoxtərəfli
münasibətlərin yaxşılaşdırılması
insanların qarşılaşdığı
qlobal problemlərin həllində əsas faktorlardan biri olmalıdır. Bu cür yanaşma orijinallığı ilə
seçilməsə də,
lakin onun səmərə verəcəyi
labüddür. Bunun reallığı
öz aralarında bir-biri ilə sıx bağlılığı
olan yuxarıda sadalanan iki qrup
məsələnin birgə
fəaliyyətində öz
əksini tapır.
Fikrimizcə, tarix elmləri
doktoru M. Seyidbəylinin
bu fikri ilə razılaşmamaq çətindir. “Diasporun ən mühüm mahiyyət və funksional xüsusiyyətlərindən biri
onun sosial vasitəçiliyə meyl
göstərmək bacarığıdır.
Yadlaşma, özgələşmə kompleksindən uzaq olan diaspor yaradıcılığı
sosial mühitə
real baxır, xarici və daxili əlaqələrin bir növ gövdəsini yaradır. Diasporun etnoslararası münasibətlərdə
iştirakı onu məhz köçmüş
qrup kimi etnoslararası və mədəniyyətlərarası kommunikasiya vərdişlərini
şərtləndirir”. Bu gün dünyada
gedən qlobal proseslərin müzakirəsində
siyasi yolla yanaşı, ictimai rəy də çox mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Belə ki, gündəmdə olan “beynəlxalq icma”, “xalq diplomatiyası”
mahiyyəti daşıyan
diaspor fəaliyyəti
xalqlararası əlaqələrin
yaranmasında və dövlət-lərarası münasibətlərin
inkişafında “vasitəçi”
statusu qazanmışdır.
Bunları nəzərə
alaraq bir mənalı şəkildə
deyə bilərik ki, bu fəaliyyət,
yəni diaspor amili milli özünəməxsusluğun,
dövlət maraqlarının
qorunmasında, xalqların
mənafeyinin həyata
keçirilməsində, onlar
haqqında müəyyən
imicin formalaşmasında
obyektiv vasitə kimi istifadə olunarsa qloballaşmaya, etnik-mədəni müxtəlifliyin
qorunub saxlanılmasında,
sivilizasiyalararası dialoqun
inkişafında və
mədəniyyətlərarası əməkdaşlığın möhkəmlənməsində mühüm rol oynaya bilər.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında KİV-in İnkişafına
Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə çap
edilmişdir
Olaylar.-
2014.- 18 aprel.- S.15.