“Demokratiyadan diktaturaya”
(1917-ci il 3 mart-26 oktyabr)
Rusiyanı
300 ildən artıq müddətdə idarə edən
Romanovlar sülaləsi devrildikdən sonra
yaradılmış Müvəqqəti
Hökumət imperiyada kəskinləşən sosial-iqtisadi, hərbi-siyasi
böhranın qarşısını almağa cəhddə
olsa da, həyata keçirilən tədbirlər gözlənilən
nəticəni vermirdi. Sənayenin ümumi istehsal həcmi
1916-cı ildəkinə nisbətən 36,5%
azalmışdı. Bir çox müəssisə
sahibləri istehsalı dayandırıb fəhlələri
küçələrə atırdılar. 1917-ci ilin mart ayından
noyabr ayınadək 800-dən
çox müəssisə
bağlanmış və 170 min
fəhlə işdən
çıxarılmışdı. Fəhlələrin real əmək
haqqı 1913-cü ildəkinə nisbətən iki dəfə
aşağı düşmüşdü. Möhtəkirlik
genişlənirdi. Gündəlik tələbat məhsullarının
qiyməti may- avqust ayılarında iki dəfə
artmışdı. Petroqradın, Moskvanın və digər şəhərlərin çörək və digər ərzaq
malları ilə təchizatında
qıtlıq kəskinləşmişdi. Ərzaq çətinlikləri, nəqliyyatdakı
pozğunluq hər
bir fəhlə ailəsini
aclıq təhlükəsi
qarşısında qoymuşdu.
Rusiyanın xarici ölkələrdən
asılılığı artırdı. Xarici dövlətlərə
borclar 16 milyard manata çatdı. İmperiya labüd fəlakət qarşısında idi. Müvəqqəti
hökumət demokratik
tədbirlər həyata
keçirmək yolunu
tutmuşdu. Ölkədəki bütün siyasi partiyalar sərbəst fəaliyyət
imkanı əldə etmiş, Müəssisələr Məclisinə
nümayəndələrin seçilməsi başa çatmışdı. Yaxın gələcəkdə
Müəssisələr Məclisinin
çağırılması və Müvəqqəti
Hökumətin hakimiyyəti ona təhvil verməsi gözlənilirdi.
İqtisadi sahədə yeridilən siyasət azad rəqabəti təmin etmək
məqsədi güdürdü. Aqrar islahatlar keçirmək
məqsədilə müxtəlif partiyaların nümayəndələrindən ibarət aqrar islahatlar Cəmiyyəti
yaradılmışdı. Əkilməyən, becərilməyən torpaqların kəndlilər
arasında paylanması, gələcək aqrar strukturun kəndli kooperativləri əsasında təşkili,
taxıl ehtiyatı olan kəndlilərin və mülkədarların dövlətə hər hansı
miqdarda və möhkəm qiymətlərlə
taxılını satmaqda sərbəstliyinin
təmin olunması və s. nəzərdə tutulurdu. Ölkənin
müharibədən çıxarmaq məqsədilə
Stokholm şəhərində Almaniya nümayəndələri ilə
danışıqlar aparılırdı. Məhz, Almaniya Qərbi
Ukrayna və Qərbi Belorusiya ərazilərini tələb etdikdən sonra, Müvəqqəti
Hökumət müharibəni qələbəyə kimi davam
etdirmək xətti götürdü. Bu xətt
fikrimizcə düz və ədalətli idi.
Çünki Rusiyanın bütövlüyünə, digər
tərəfdən Almaniyada hakimiyyətin siyasətinə qarşı mübarizə
aparan qüvvələrin mənafeyinə
uyğun idi. Müharibənin davam etdirilməsi ilə
Almaniyada və döyüşən digər dövlətlərdə
də iqtisadi-siyasi böhranı dərinləşdirər, mövcud rejimlərin devrilməsi üçün şərait
yaranardı. Beləliklə, sovet
tarixşünaslığında göstərildiyi kimi Müvəqqəti
Hökumət heç də səbatsız deyil və
antidemokratik siyasət kursu götürməmişdi. Hətta
bolşevik partiyasının rəhbəri V.İ.Lenin də
bu demokratikliyi təsdiq edərək yazırdı: “Fevral
inqilabından sonra vuruşan dövlətlər içərisində ən azad ölkə Rusiyadır”.
Lakin Müvəqqəti Hökumətin
demokratik cəmiyyət qurmaq
istiqamətində siyasəti
real həyatda gözlənilən nəticəni vermirdi. Ölkədə böhran daha da dərinləşir,
xalqın həyat səviyyəsi durmadan aşağı
düşürdü. Rublun kursu müharibədən əvvəlkindən 7 dəfə infilasiyaya
uğramışdı. Rusiyanın sərvəti xarici şirkətlər tərəfindən sovrulurdu. Ölkədə çinayətkarlıq
durmadan
artırdı. Yaranan obyektiv şəraitin təsiri altında xalqın
bəzi təbəqələri arasında diktaturaya meyilli çağırışlar
da səslənməyə
başlamışdı. Təsadüfi deyil ki, 1917-ci ilin avqustunda Kadet partiyasının lideri Milyakov
deyirdi ki, Rusiyanın xilası
monarxiyaya qayıtmaqdadır, xalq
azadlığı qəbul etmək iqtidarında deyil .
Böhranlı dövrün
təhlili istər-istəməz belə bir
məntiqi sual ortaya
çıxarır: Müvəqqəti hökumətin demokratik
ruhlu islahatları nə üçün ölkənin böhrandan çıxarılmasını təmin etmirdi. Axı bu gün bütün
geriliklərin səbəbkarı kimi təbliğ etdiyimiz sosializm həll
ortada yox idi. Mövcud
iqtisadi-siyasi böhrranın əsas səbəbi hökumət siyasəti deyil, Rusiyanın sosial-iqtisadi və siyasi inkişafının tarixi
kökündə, Rusiyaya məxsus tipindədir.
Ümumiyyətlə, dünyada kapitalizmin inkişafının üç əsas
tipi məlumdur. Təbii-tarixi, “müstəmləkə
kapitalizmi” və
“çatıb etmək” və ya “äîãîíÿþùèé
êàïèòàëèçì» tipi. Birinci tipə
görə yüngül sənayedən başlayaraq ağır sənayeyə
doğru inkişaf baş verir. Zaman və məkan etibarı
ilə tədricən təkamül yolu keçən belə inkişaf
tipində daxili ziddiyyətlər getdikcə demokratiya mexanizmi
ilə tənzim olunur. ABŞ, Qərbi
Avropa ölkələri
bu yolla inkişaf etmişlər.
İkinci tip üzrə inkişafda isə müstəmləkəçi
kapitalist dövləti öz iqtisadi ekspansiyası ilə
müstəmləkədəki milli ukladları sıxır və
öz mənafeyinə uyğun kapitalist evolyusiyasına nail
olur. Asiyanın, Latın Amerikasının,
Afrikanın böyük bir hissəsi bu yolla inkişaf
tapıb.
Üçüncü tip üzrə inkişaf prosesi isə xarici
ölkələrin inkişafının təsiri altında
baş verir. Bu zaman geriliyini hiss edən dövlət inkişafın tələblərinə cavab verən islahatlarla qabaqcıl dövlətlərə
çatmaq və onları
ötüb keçmək yolunu tutur. Əlbəttə, bu
zaman tətbiq
olunan islahatların
xarakteri, ardıcıllığı inkişafın əsas şərtləri kimi
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Bu tip üzrə
inkişaf edən ölkələrə Rusiyanı misal
göstərmək olar. Krım
müharibəsindəki məğlubiyyətdən sonra xarici ölkələrdən
inkişaf səviyyəsinə görə öz geriliyini yəqin
edən çarizm islahatlar keçirilməsini qərara
aldı. İslahatları azad rəqabət
olmadan yarımçıq tətbiq etməklə, dövlətin
yalnız vacib hesab etdiyi sahələrdə kapitalizmin
“marqinal”-“haşiyəli” inkişaf yolunu tutdu. Torpaq
kəndliyə verilmədi. İqtisadiyyat
bütün sahələrdə təbii-tarixi mərhələlərdən
keçmədi. Yalnız I Pyotr dövründə
bünövrəsi qoyulan hərbi sənaye sovet dövründə,
eləcə də müasir dövrdə təkamüllü tərəqqi
tapdı. Bu təkamülün
nəticəsi idi ki, həm çarizm, həm də sovet
dövründə iqtisadi cəhətdən zəif olan Rusiya,
hərbi cəhətdən dünyaya meydan oxuyurdu. Marginal inkişaf, azad rəqabətin
olmadığı şəraitdə sosial gərginlik
artır, rifah səviyyəsi durmadan aşağı
düşür. Hakim təbəqələrin idarəçilik
imkanları gündən-günə çürüyür. Hakimiyyət real inkişaf arzulasa da, bu
istiqamətdə heç bir tədbir görə bilmir.
Müvəqqəti Hökumətin böhranı da
başlıca olaraq bununla şərtlənirdi. Mövcud istehsal strukturundan imtina, torpağın kəndliyə
verilməsi günün vacib məsələsinə
çevrilmişdi. Hökumət istifadədə
olan torpaqlara toxunmadan, torpaq sahiblərini istehsal prosesindən kənarda
qoymadan torpaq islahatı hazırlayırdı. Çünki istifadədə
olan torpaqların müsadirəsi, kəndlilərə istər
əvəzsiz, istərsə də əvəzi ödənilməklə
verilməsi istehsalda ciddi
durğunluq, aclıq və siyasi partlayışa səbəb
olardı. Yeni istehsal strukturunun yaradılması üçünsə
keçid dövrü qaçılmazdır.
Keçid dövründə demokratiya yolu tutan hakimiyyət isə “bığ və saqqal”
arasında qalaraq idarəetmə müvazinatını itirir,
iflic vəziyyətinə salınır. Müxalifət
köhnə istehsal strukturunu dağıtmayan iqtidarı
köhnə siyasəti davam etdirməkdə günahlandırır.
Köhnənin sıçrayışla inkarı isə yeni
strukturun hələ formalaşmaması üzündən iqtisadi böhran kəskinləşdirir
və iqtidarın iflası gerçəkləşir.
Böhranlı vəziyyətdən çıxmaq siyasətinin
fəlsəfəsi isə təkamül yolunu tələb edir. Yəni köhnəni tədricən yıxmaq və
yenini qurmaq. Bu yol isə hakimiyyət
uğrunda siyasi mübarizənin tüğyan etdiyi şəraitdə
mümkün deyildi. Demokratik yol ilə həyata
keçirilməsi nəzərdə tutulan islahatlar nəticə
vermirdi. Bu baxımdan Müvəqqəti Hökumət sosial-iqtisadi, xarici siyasətində
demokratik olsa da reallıqla
üz-üzə qalmışdı.
Bu reallıq isə xalqlar həbsxanası olan
Rusiya kimi bir ölkədə
diktaturanın zəruriliyini tələb
edirdi.
Beləliklə, təhlil göstərir ki, bolşeviklər
hakimiyyəti ələ almasaydı da Rusiyada diktatura labüd
idi. Müvəqqəti Hökumət də
diktaturanın zəruriliyini görürdü. 1917-ci ilin yayında, iyul günlərində
mitinqçilərə atılan atəşlər diktaturaya
meylliliyin ifadəsi idi. Lakin hökumət
bu meylini gerçəkləşdirə bilmədi. Paytaxt
fəhlələrinin, xırda burjuaziyanın güclü etiraz
çıxışları Müvəqqəti hökuməti diktatura meylli açıq tədbirlərdən
çəkindirirdi. Kütləvi
mitinq
dalğasından istifadə edən 12 siyasi partiya
isə mərkəzdə istənilən anda hökumətə qarşı “xalq
mitinqi” təşkil edir, hakimiyyətə can atırdı. Daxildə siyasi
qarşıdurmadan, müxalifəti dəstəkləyən
kütlə yükündən, xaricdə isə “demokratiya
müdaifəçilərindən” ehtiyat edən Müvəqqəti Hökumət
prosesin qarşısını hərblə almaqdan çəkinirdi.
Ən başlıcası isə dövlətin
arxalandığı silahlı qüvvələr artıq
ondan üz döndərməkdə idi. Müvəqqəti
Hökumətin aparatında çalışan bolşevik
agentlərin verdiyi məlumata görə “əsgərlərin”
vəziyyəti sabitdir, etiraz
çıxışlarının
yatırılmasında hökumət onlara arxalana bilməz”.
Çünki müharibədən təngə gəlmiş ordu
artıq hökumətin siyasətindən narazı idi. Bu vəziyyəti
aydın ifadə edən zabit
Dubasovun dediyi kimi “əsgərlər daha
vuruşmayacaqlar”. Beləliklə, daxili vəziyyət, ordunun
üz çevirməsi
müvəqqəti hökumətin diktatura cəhdini axıra qədər davam
etdirməyə imkan vermədi. Müvəqqəti hökümətin beynəlxalq dayaqlarının sarsılması
da onun diktatura yaratmaq cəhdinin gerçəkləşməməsini
şərtləndirən mühüm amildir. ABŞ-ın
Rusiyada o zamankı səfiri Fransisin dediyi kimi Amerikada və Qərbdə
çarizmin devrilməsindən sonra hakimiyyətə gələn qüvvələr
yeritdikləri siyasət baxımından uğursuz varislər
idi. Xüsusilə İngiltərə və Fransa Müvəqqəti hökumətin
Almaniya ilə sülh
danışıqlarından
çox narazı qalmışdılar. Çünki
Rusiyanın müharibədən çıxması
Almaniyanı iki cəbhədə döyüşdən azad edər, İngiltərə
və Fransaya qarşı
döyüş imkanını artırardı.
Maraqlıdır ki, məhz, bu dövrdə beynəlxalq siyasətin dayaq nöqtələrindən olan
“Moson” təşkilatının nümayəndələri
Rusiyaya gəlmiş və
Kerenskiyə 1912-ci ildə təşkilata üzv daxil olarkən içdiyi
andı-“Böyük Şərq” üzrə müttəfiqlərini
və qardaşlarını tək
qoymayacağına vədini
xatırlatmışdılar (9. s. 23). (Qərb
tarixşünaslığında “fevral inqilabının”da
çevriliş və bu işdə Moson təşkilatının
rolunun olduğunu
söyləyən
tarixçilər az deyil.
Fevral inqilabı ilə bağlı məsələ ayrıca
bir problem olduğundan üzərində geniş
dayanmağı məqsədəuyğun hesab etmirik). Bir sözlə Qərb
Müvəqqəti Hökumətin siyasətindən narazı idi. Bu
narazılığı dəqiq ifadə edən Şimali-Qərbi
Afrikada İngilis
rezidenti Harold Makmillan yazır: “Karenskinin Qərblə
komponionluğu müzakirə edlərkən Böyük Britaniya çətinlik
qarşısında qaldı.
Onun başqası ilə əvəz olunmağını üstün tutdu”.
Beləliklə, imperiya
sistemində demokratik siyasətin qeyri-mümkünlüyü,
diktaturanın qaçılmazlığı Müvəqqəti
Höküməti diktatura rejiminin yaradılmasına təhrik
etsə də, o,
daxili və xarici dayaqlarını itirdiyi üçün
diktaturaya nail ola bilmədi.
Ölkədə tətil hərəkatı
isə durmadan genişlənir, sosial partlayış
üçün zəmin güclənirdi. Həmkarlar
ittifaqları tətil mübarizəsinin təşkilatçıları
və rəhbərləri kimi çıxış edirdilər.
Bunların
sıralarında
artıq 2 milyondan
çox fəhlə birləşirdi.
Sentyabrın
axırında dəmiryolçular üç günlük ümumi tətil etdi və
öz tələblərinin qismən ödənilməsinə nail
oldular. Oktyabr ayında Uralda 100 min, İvanovo-Voznevsensk,
Şuya, Kineşma, Kovrovo və Mərkəzi-Sənaye rayonunun digər
şəhərlərinin
müəssisələrində
300 min toxucu fəhlə tətil
etdi. Fabriklər
felən fəhlələrin nəzarəti
altına keçdi. İstehsal üzərində fəhlə nəzarəti
təşkil olundu. Cənubun bir çox metallurgiya zavodlarında, Donbas şaxtalarında fəhlələr istehsalın idarə edilməsi işlərini
öz əllərinə
aldılar.
1917-ci ilin payızında Rusiyanın Avropa hissəsindəki qəzaların hər
onundan doqquzunu kəndli hərəkatı
bürümüşdü. May ayında 152,
sentyabr ayında isə 958 mülkədar malikanəsi tar-mar edilmişdi. Kəndli
çıxışları artıb mülkədarlara, müvəqqəti hökumətin
yerli hakimiyyət orqanlarına qarşı üsyanlara
çevrilirdi.
Əsgər və matrosların əhval-ruhiyyəsində
də əsaslı dönüş var idi. Müharibədən
yorulmuş əsgər və matroslar daha vuruşmaq
istəmirdilər. Orduda fərarilik artırdı.
Əsgər və matroslar general və zabitlərə nifrət edirdilər. Çünki general
və zabitlərin
çoxu hakimiyyət uğrunda
mübarizədə
Kornilov qiyamında
iştirak etdiklərinə görə özlərini tamamilə ifşa
etmişdilər.
Tarixi faktların təhlili göstərir ki,
bolşeviklərin hakimiyyəti xalq inqilabı, demokratik inqilab
ilə ələ
alması üçün obyektiv tarixi şəraitin
mövcudluğu haqqında sovet dövrü
tarixşünaslığında irəli sürülən
iddia tamamilə əsassızdır.
Belə ki, ictimai inqilab üçün
yaranan şəraitlə bir qrupun hakimiyyəti qəsd yolu ilə
ələ keçirməsi üçün yetişən məqamı
bir-biri ilə qarışdırmaq olmaz.
Əvvəla, qeyd edək
ki, ümumiyyətlə sosialist inqilabı nəzəriyyəsi
kökündən puç və qeyri-mümkün idi. İnqilab vasitəsilə azadlıq və
demokratiya əldə etməyin
mümkünlüyü haqqında marksist-leninçi nəzəriyyə
ziddiyyətli idi. M.Bakuninin dediyi kimi marksizm azadlığa məqsəd
kimi baxır və mübarizənin
gedişində isə onun mühüm vasitə kimi
rolunu nəzərə almırdı. Daha doğrusu o,
sabahkı azadlıq uğrunda mübarizə apara-apara, bu
gün onun boğulmasını qanunauyğun sayırdı.
Proletariat diktaturası cəmiyyətin bir
qütbünün digər
qütb üzərində hakimiyyəti, ictimai azadlığın
inkarından başqa bir gələcək vəd etmir. Bu nəzəriyyə
proletariat diktaturasını keçid dövrünün
dövləti hesab etsə də, tarix göstərir ki,
heç bir diktatura
özünün əbədiliyini təmin etmək məqsədindən vaz
keçməyib, əksinə həmişə öz
ömrünü uzatmağa çalışıb.
Diktatorlar məhz, diktatura lokomativinin hər zaman
güclü
sükançıya ehtiyacından doğduğu kimi,
proletar diktaturası da hökmən bura gətirib çıxaracaqdır.
M.Bakuninin uzaqgörənliklə dediyi bu fikirlər
bolşeviklərin papulist sosialist inqilabı
şüarları irəli sürməklə, xalqların ictimai azadlığa çatacağı barədə verdikləri bəyanatlarının
xülya olduğunu, hakimiyyətə
çan atan qüvvələrin
siyasi oyunbazlığını sübut edir.
Oqtay
Sultanov,
tarix
elmləri doktoru,
professor,
ADPU-nun tarix fakültəsinin
dekanı
Ardı var...
Olaylar.-
2014.- 23 aprel.- S.10.