Mərkəzi Asiya Respublikalarında
Azərbaycan diasporunun təşəkkülü
Zəminə Əsgərova: “Azərbaycanlılar
Özbəkistan tarixində və mədəni incəsənət
həyatında tarixən mühüm izlər
qoyublar”
AMEA Tarix İnstitutunun Azərbaycan diasporu
şöbəsinin elmi işçisi
Zəminə Əsgərova Mərkəzi Asiya
və Qazaxıstanda yaşayan azərbaycanlıların
etnik birliklərinin nə vaxt
yarandığını və onun
yaranmasına təsir edən amilləri
aydınlaşdırmaq üçün
tarixə nəzər salıb. Onun yazdıqlarına
görə orta əsrlərdə Azərbaycana monqol-tatar
hücumları, saysız-hesabsız yürüşlər
minlərlə azərbaycanlı ailəsinin Mərkəzi Asiyaya aparılmalarına və qürbət diyarlarda həmvətənlərimizin toplum halında məskunlaşmalarına səbəb
olub. Sonrakı əsrlərdə də
bu proses davam edib. İstər tarixi araşdırmalarda, istərsə də
Azərbaycan folklorunda bununla
bağlı xeyli faktlar
mövcuddur: “Bu gün Mərkəzi Asiya
və Qazaxıstanda məskunlaşan on
minlərlə həmvətənimizin bir çoxunun ulu babaları
məhz göstərilən tarixi dövrlərdə
vətəndən dərbədər olublar.
Bu gün Cambul, Çu, Mərkə,
Qurday, Luqavoy kimi şəhərlərdə və
Qazaxıstanın digər yaşayış məskənlərində talelərinə ömürlük
qürbət yazılan minlərlə yurddaşımız məskunlaşıb.
16-17-ci əsrlərdə Azərbaycanın
ictimai-siyasi və iqtisadi həyatı əsasən əlverişsiz
olan şəraitdə inkişaf edib. Bu isə
öz təsirini mədəni proseslərlə
göstərməyə bilməzdi. Bir çox
şair, rəssam, xətat, alim, dekorativ sənət
xadimləri əlverişli olmayan ictimai-siyasi və ideoloji
şərait ucbatından İrana,
Osmanlı Türkiyəsinə, Hindistana,
Mərkəzi Asiyaya mühacirət edib, həmin ölkələrə fəaliyyət
göstəriblər. Çağdaş
Azərbaycan memarı və tədqiqatçısı,
memarlıq doktoru Cəfər Qiyasinin apardığı araşdırmalar orta yüzilliklər Azərbaycan diasporu tərkibində bu
peşə sahiblərinin də geniş yer tutduğundan xəbər
verir. Tədqiqatçının
verdiyi məlumata görə, Qədim Xarəzmin
X əsr tikililərindən olan Beleuli yolüstü karvansara binası da öz yonma daş
materialları ilə burada yüz
illər boyu tikilmiş
başqa binalardan seçilir. Özbəkistan araşdırıcıları
diqqətli axtarışlardan sonra bu abidənin Şirvan
ustalarının əl işi olduğunu aşkara
çıxarıblar”.
Müəllif bildirir
ki, XlV əsr Türkmənistanın köhnə Urgənc
şəhərində Türəbək xanım abidəsindəki
bəzəyin azərbaycanlı ustalar tərəfindən
vurulması elm aləmində sübut olunub. Mənbələr
Şirvan ustalarının bu
zaman Səmərqəndə göndərilməsindən
soraq verir. Sayı və
çoxunun adı bizə bəlli olmayan azərbaycanlı memar,
nəqqaş, rəssam və xəttatlar mühüm
şəhərsalma və memarlıq işlərinin yerinə
yetirilməsində iştirak ediblər.
Hələ Əmir Teymurun dövründən Səmərqəndə
azərbaycanlılar yaşayıblar. Tarixdən
məlumdur ki, Əmir Teymur
yürüş etdiyi
bütün ölkələri ya zor, ya
da danışıqlar yolu
ilə özünə tabe edib. Şirvanşah
İbrahimxəlilin müdrikliyi sayəsində
Azərbaycana zor tətbiq etməyən
Əmir Teymur bu
ölkədən ən mahir memar və ustaları Səmərqəndə
aparıb. Bəzi mənbələrə görə,
Əmir Teymurun Azərbaycandan Səmərqəndə
apardığı memarların və ustaların sayı 500-ə
qədər olub. Böyük bir
imperiyanın yaradıcısı, bir çox elmlərin bilicisi,
xüsusən də Səmərqənddəki nəhəng
tikintilərə şəxsən nəzarət edən
Əmir Teymurun azərbaycanlı sənətkarları
əvvəl tək-tək, Təbrizi tutduqdan
sonra isə kütləvi şəkildə
memar, usta nəqqaş
kimi işə cəlb etməsi XlV-əsrin ll
yarısı, XV əsrin əvvəllərində azərbaycanlıların
Mərkəzi Asiya ərazisində məskunlaşmalarından
xəbər verir: “Tədqiqatçı Cəfər
Qiyasi “Yaxın uzaq
–ellərdə” əsərində göstərir ki, Əmir Teymurun doğma şəhəri Şəhri-Səbzdə 1380-cı ildə tikilən Ağsaray kompleksinin müəllifi
də azərbaycanlı memar Məhəmməd
Yusif Təbrizi idi. XlV-XV əsrlərdə Səmərqənddə
ki Şahizində türbə kompleksi də Fəxsar Zeynəddin Şəms
Təbrizi tərəfindən tikilib. Orta əsr Azərbaycan
şəhərlərindən Naxçıvandan, Bakıdan,
Şamaxı və Təbrizdən çıxmış sənət
ustaları nəinki öz vətənlərində
tikilən böyük binalarda
iştirak edirdilər, onlar
hətta Mərkəzi Asiya və Yaxın
Şərqdə də nadir tikilililərə
dəvət olunurdular.
Teymurləng Mərkəzi
Asiyada yerləşən Əhməd Yəsəvi
xanəgahının tikinti ölçüsünü özü
verib. Doğrudan da binanın texniki təhlili
göstərdi ki, onun
hissələri proporsiyalaşdırma sisteminə əsaslanıb.
Teymurləng “Avtobioqrafiya” adlı məşhur
kitabda Səmərqənddə tikdirdiyi bir saray kompleksi haqqında belə
yazıb: “Mən mübarək şahlığımda saray memarları və
inşaatçıların” gətirilməsinə əmr verdim. Onlar birlikdə hovuz və xiyabanların planlarını
hazırladılar, bağın divarları və bağın
ortasında ucaldılmasını əmr etdiyim
çox yüksək sarayın tikintisi ilə məşğul oldular”.
Bu məlumatdan göründüyü
kimi gəlmə sənətkarların Teymur tikililərində ən məsul
işçilərini götürürdülər. Səmərqənddə Azərbaycan memar
və ustaların əli ilə onlarla abidələr-Bibixanım
məscidi, Tuman Əkə türbəsi,
Uluqbəy mədrəsəsi, Şahzində kompleksi
yaranıb. Şahı zində ansamblı və
bütövlükdə Səmərqənd üçün
tipik olmayan belə
formanın yaranması Özbəkistan alimlərinin fikrincə
“hər şeydən əvvəl hələ Teymur vaxtından Səmərqəndə gətirilmiş
azərbaycanlı ustalara borcludur”.
Səmərqənddə “Şahi-Zində” orta
əsrlərə aid nadir
memarlıq abidə kompleksinə daxil olan Sadi Mülk
əkə türbəsinin tikilməsində XIV əsr azərbaycan
ustası Zeynəddin Şəms Təbrizinin adı çəkilir.
Azərbaycan memarlarının Orta Asiyada yaradıcı fəaliyyəti Əmir Teymurun və onun sülaləsinin
hakimiyyəti illərində geniş miqyas alıb. Beləliklə, məlum
olduğu kimi
ayrı-ayrı dövrlərdə istər zor
gücünə, istərsə də könüllü
surətdə Azərbaycandan aparılmış yüksək istedada malik sənətkarların
yaratdıqları təkrarsız əsərləri, zəngin
irsi əsrlər boyu
Şərq memar və xalq
ustaları üçün tükənməz
ilahi örnək mənbəyi olmuş və sənət inciləri yaratmağa ruhlandırmışdır”.
Z.Əsgərovanın
sözlərinə görə, XVll əsrdə
təkcə Azərbaycan memarları deyil
həmçinin başqa sənət
adamları, Azərbaycan rəssamlarının çoxusu
Osmanlı, Orta Asiya, İran ərazilərində yaranmış miniatür mərkəzlərində
çalışırdı. Təbriz miniatür
məktəbi İranda, Türkiyədə,
Orta Asiyada Milli miniatür
mərkəzləri yaranmasında həlledici rol
oynamaqla yanaşı, həmin mərkəzlərin
təşəkkülü və inkişafı prosesini də təmin etmişdir.
Özbəkistanda orta əsr tikililərində, xüsusilə Səmərqənd
abidələrinin tikintisində və bəzək işlərində
azərbaycanlı miniatür rəssamlar
Əvəz Məhəmməd, Molla Behzad, Məhəmməd bukim
iştirak ediblər. XVll
əsrin Azərbaycan maarif xadimləri
yalnız vətəndə fəaliyyət göstərməklə
məhdudlaşmırdılar. Belə
maarifçilərdən Yusif Məhəmmədcan
oğlu Qarabaği
Osmanlı işğalı dövründə ölkəni tərk
edib, Mərkəzi Asiyada
məskən salmışdı. Filosof hüquqşünas olan Yusif Qarabaği Səmərqənd
və Buxara şəhərlərində
yaşamış, ərəb və fars
dillərində bir neçə mühüm əsər yazmışdı. Onun əsərlərindən bəziləri uzun müddət ərzində Mərkəzi Asiya mədrəsələrində vacib tədris vəsaiti kimi
istifadə edilirdi.
Özbəkistanda Azərbaycan
diasporunun görkəmli nümayəndələrindən
Səid Rza Əlizadənin adını fəxrlə
çəkmək olar. Səid Rza hələ uşaq ikən
ailəsi ilə birlikdə Səmərqəndə köçüb, ömrünün
sonuna qədər burada
yaşamışdır. Səid Rzanın təhsil
almasında Səmərqənddə
hörmət sahibi olan
Şeyx Əbdülqasimin xidmətləri
böyük olub. Təhsilini
başa vurduqdan sonra “Səmərqənd” qəzetinin mətbəəsində
yığıcı şagird işləyir.
Səid Əlizadənin dünyagörüşünün
formalaşmasında 1905-1907-ci illərdə “Səmərqənd”
qəzetinin redaktoru M.V.Morzovun
böyük təsiri olub.
Birinci rus inqilabı
18 yaşlı gəncin şüurunda dərin
iz buraxıb. O, artıq Səmərqəndə
yeni tipli məktəblərin
sayının çoxaldılmasının təşəbbüsçüsü
kimi çıxış etməyə
başlamışdır. Elə bu vaxtlarda da (1904-1906) bir neçə dərslik, dərs vəsaiti çap etdirməyə müvəffəq olub. Türkmənistanda xalq
təhsilinin reformator təbliğatçısı
kimi çıxış edən Səid Rza Azərbaycanda, Krımda, Buxarada,
Daşkənddə, Səmərqənddə nəşr olunan qəzet və yurnallarda
maarifçiliklə bağlı çoxlu
məqalələr dərc etirmişdir. Səid
Əlizadənin publisistik,
yazıçılıq və təşkilatçılıq
bacarığı “İnqilabın şəfəqləri”
jurnalına rəhbərlik etdiyi vaxtda özünü daha bariz şəkildə
biruzə verib. O siyasi
və satirik yazılarında 15 təxəllüs
və gizli imzadan
istifadə edib. On iki dil bilən Səid
Əlizadə özbək və tacik dillərində
yazılmış ilk əlifbanın
müəllifidir. O bu illərdə ilk qrammatika və oxu kitablarının
müəllifi kimi də tarixə düşüb. Tacik və
özbək dillərində “Əlifba”, tacik
dilinin morfologiyası və sintaksisi və s. kimi qiymətli dərsliklər çap
etdirən Səid Əlizadə rus və xarici dillərdən də bir
sıra dərsliklər və dərs vəsaitləri tərcümə
edib. Səid Əlizadə 1924-cü ildə
“Zarafşan” nəşriyyatının rəhbəri
təyin edilir. Eyni zamanda o, Özbəkistan
KP MK-da nəşriyyat məsələləri
üzrə səlahiyyətli nümayəndə olur. S.Əlizadənin həyatının ən
parlaq səhifələrindən birini də Səmərqənd şəhərində
Özbəkistan Dövlət Universitetində müəllimlik
fəaliyyəti təşkil edir.
Yazdığı məqalə və monoqrafiyaların əksəriyyətində
ingilis imperialistlərinin
işğalçılıq siyasətini kəskin şəkildə
tənqid atəşinə tutan Səid
Əlizadə 1937-ci ildə ingilislərə satqınlıqda
günahlandırılaraq həbs olunub. Bir neçə il həbsxanada
qalan Səid 24 dekabr,
1945-ci ildə uzun sürən xəstəlikdən
sonra vəfat edib. Vəfatından
sonra onun
günahsız olduğu təsdiqlənərək
bəraət verilib.
Böyük maarifçi
S.Əlizadənin 100 illik yubileyi
1987-ci ildə Səmərqənddə keçirilib.
Onun Azərbaycan,
özbək, rus və dünya
pedaqoqikalarının reallıqlarının
qarşılıqlı əlaqələri, müəllimlik
metodları, təhsilin məzmunu, tərbiyənin məqsədi
və mahiyyəti, prinsip və
metodları haqqında əsərləri indi
də aktuallığını itirməyib. Beləliklə tarixi faktlar göstərir ki,
müxtəlif dövrlərdə azərbaycanlı sənətkarlar
dövrün ictimai-siyasi
hadisələri ilə bağlı doğma
vətənlərindən kənarda məskunlaşmaq məcburiyyətində
qalıblar. Özbəkistanın ən qədim şəhəri
Səmərqənddə, Buxarada ən
qədim vaxtlardan Azərbaycan icması formalaşmağa başlayıb. Rəsmi məlumata
görə, Özbəkistanda 60 min,
qeyri-rəsmi məlumata görə 100 minə qədər azərbaycanlı
yaşayır. Azərbaycanlılar Özbəkistan tarixində
və mədəni incəsənət həyatında tarixən
mühüm izlər qoyublar.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə çap edilmişdir
(ardı var...)
Olaylar.-
2014.- 18 dekabr.- S.3.